Gå til innhold

Tredobling i nye smittede i Oslo. Blir sikkert enda bedre når vi ser resultatet etter demonstrasjonen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Suverent med alle disse smarte folka som tydeligvis tror de er.... tja, smarte. 

Anonymkode: c3721...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da utgår planen om Oslo i ferien sannsynligvis. Hadde vært fint om Oslos borgere hadde holdt seg i Oslo i ferien også. 

Anonymkode: 564f8...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da utgår planen om Oslo i ferien sannsynligvis. Hadde vært fint om Oslos borgere hadde holdt seg i Oslo i ferien også. 

Anonymkode: 564f8...a53

Jeg er litt enig. Bor i Son, og har merket stor pågang av badeturister allerede. I tillegg kommer vi som bor her til å være hjemme i mye større grad enn tidligere år, så de små strendene og butikkene blir stappfulle. Skulle hatt basseng i hagen i år. Samtidig forstår jeg behovet for å komme seg ut, spesielt for de som bor i leilighet. 

Anonymkode: 24015...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en drøy uke siden pinse (med knallvær), og et par drøye uker siden eid. Skolene har vært åpne en stund, og det er stadig flere folk som benytter kollektivtransporten. Ikke overraskende at smittetallene stiger. 

Anonymkode: 24015...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det en drøy uke siden pinse (med knallvær), og et par drøye uker siden eid. Skolene har vært åpne en stund, og det er stadig flere folk som benytter kollektivtransporten. Ikke overraskende at smittetallene stiger. 

Anonymkode: 24015...891

Men kun i Oslo. I Bergen, som er landets nest største by, har det knapt vært noe smitte de siste ukene. Hvorfor er det SÅ stor forskjell?

Anonymkode: bc275...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 81 nye smittede forrige uke, mot 24 uken før.
Tallet er utrolig lavt uansett hvordan du vrir og vender på det, den forskjellen der kan være en naturlig variasjon.
Er først dersom tallet vedvarer å øke man trenger å bekymre seg.

Det området i Oslo som har størst andel nye smittede er Søndre Nordstrand, en bydel med et ekstremt høyt innvandrertall, mange av dem bor også veldig tett i små leiligheter. Søndre Nordstrand er også den bydelen som ligger lengst fra sentrum.
Blant innvandrere har heller ikke informasjonen om hva som forebygger kommet like godt ut.

De fleste nye som blir smittet blir også smittet av nære i familien.

Oslo er ikke farlig når det kommer til smitte så lenge man holder avstand og vasker fingrene.

Anonymkode: aff8f...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kun i Oslo. I Bergen, som er landets nest største by, har det knapt vært noe smitte de siste ukene. Hvorfor er det SÅ stor forskjell?

Anonymkode: bc275...e53

Det har nok å gjøre med at smitten først og fremst har foregått i klynger i innvandringstette bydeler. 

Anonymkode: 24015...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forventet med både økning og variasjoner fra uke til uke så det kom ikke akkurat som noe sjokk dette... 

Anonymkode: 1f4a3...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige må jo være hvor mange som er innlagt på sykehus.m, og det tallet nærmer seg null. Virker som viruset har blitt mildere.

Anonymkode: c8827...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det viktige må jo være hvor mange som er innlagt på sykehus.m, og det tallet nærmer seg null. Virker som viruset har blitt mildere.

Anonymkode: c8827...aee

 Nei. De som blir alvorlig syke blir det som regel tidligst etter en uke etter de første symptomene. Vi kan dermed plutselig få en oppgang i sykehusinnleggelser om en uke eller to.

Anonymkode: a9a30...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kun i Oslo. I Bergen, som er landets nest største by, har det knapt vært noe smitte de siste ukene. Hvorfor er det SÅ stor forskjell?

Anonymkode: bc275...e53

Vi bergensere har lært å vaske hendene skikkelig,imotsetning til de som bor i oslo.

Anonymkode: 526b7...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det viktige må jo være hvor mange som er innlagt på sykehus.m, og det tallet nærmer seg null. Virker som viruset har blitt mildere.

Anonymkode: c8827...aee

24 er langt ifra null!

Anonymkode: 526b7...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har nok å gjøre med at smitten først og fremst har foregått i klynger i innvandringstette bydeler. 

Anonymkode: 24015...891

Rasist!!

Anonymkode: 526b7...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

24 er langt ifra null!

Anonymkode: 526b7...0ac

Det er 0,0000046 av befolkningen, det er så godt som null altså. Dessuten er det noen som har vært mange uker på sykehus, så dette kan like gjerne være de som ble lagt inn i mars.

Anonymkode: c8827...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rasist!!

Anonymkode: 526b7...0ac

Hva reagerer du på? Ordet klynger kom fra fhi, og det er et faktum at over 40% av de nye smittetilfellene er fra Holmlia. Det er ikke rasistisk å fremlegge fakta. Det ville vært rasistisk dersom jeg spekulerte i hvorfor, og konkluderte med dårlig hygiene, mangel på kunnskap etc. Det gjør jeg ikke. Jeg er ikke epidemiolog, og jeg kjenner ikke årsaken. Det kan være uflaks for alt jeg vet, eller det faktum at bosatte i disse bydelene ofte har dårligere levekår og er mer trangbodde enn andre steder. Det kan være systematisk rasisme som har ført til at mennesker her ikke har fått jobbene de er kvalifisert til, og må ta til takke med hardere arbeid med dårligere lønn. 

Anonymkode: 24015...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva reagerer du på? Ordet klynger kom fra fhi, og det er et faktum at over 40% av de nye smittetilfellene er fra Holmlia. Det er ikke rasistisk å fremlegge fakta. Det ville vært rasistisk dersom jeg spekulerte i hvorfor, og konkluderte med dårlig hygiene, mangel på kunnskap etc. Det gjør jeg ikke. Jeg er ikke epidemiolog, og jeg kjenner ikke årsaken. Det kan være uflaks for alt jeg vet, eller det faktum at bosatte i disse bydelene ofte har dårligere levekår og er mer trangbodde enn andre steder. Det kan være systematisk rasisme som har ført til at mennesker her ikke har fått jobbene de er kvalifisert til, og må ta til takke med hardere arbeid med dårligere lønn. 

Anonymkode: 24015...891

Avsporing, men hva må man studere for å bli epidemiolog? 

Anonymkode: f886f...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Suverent med alle disse smarte folka som tydeligvis tror de er.... tja, smarte. 

Anonymkode: c3721...39c

Om vi får 1000 nye smittede, så var den demonstrasjonen likevel verdt det. Det er du som ikke er smart som ikke skjønner det.

Anonymkode: 99e65...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om vi får 1000 nye smittede, så var den demonstrasjonen likevel verdt det. Det er du som ikke er smart som ikke skjønner det.

Anonymkode: 99e65...73f

Hvor mange døde vil du anslå demonstrasjonen var verd? 3? 5? 19? Flere? Din bestemor? Din kreftsyke mindreårig slektning? Deg selv? 

Anonymkode: 04531...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange døde vil du anslå demonstrasjonen var verd? 3? 5? 19? Flere? Din bestemor? Din kreftsyke mindreårig slektning? Deg selv? 

Anonymkode: 04531...f0b

Ikke meg du svarer. Men hvor lenge skal vi bare godta at folk med annen hudtone enn hvite skal behandles dårligere enn hvite? 
«Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv»

Føler coronakrisen bare beviser enda mer hvor egoistiske vi er. Hele Norge skal vise hvor empatiske de er, at vi må passe på bestemor. Men det gjelder selvsagt bare folk i den vestlige verden. Når der blir snakk om å hjelpe flyktninger feks, da må vi plutselig tenke på oss selv som er midt oppi en krise. 
 

Har du lest deg opp på rasisme? Er du klar over hvor mange liv det ødelegger? Kan du selv tenke deg hvordan det er å bli diskriminert i ditt eget land? Til og med av ditt eget politi? Tenk deg at hver gang du møtte en politimann så kikker de mistenkelig på deg? 

Og rasisme eksisterer også i Norge: selv på barneskolen til ungene hører jeg historier om barn som slenger rasistiske bemerkninger til andre barn på sin egen skole. Det gjør meg kvalm og eitrende forbanna!

 

Anonymkode: c8827...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer. Men hvor lenge skal vi bare godta at folk med annen hudtone enn hvite skal behandles dårligere enn hvite? 
«Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv»

Føler coronakrisen bare beviser enda mer hvor egoistiske vi er. Hele Norge skal vise hvor empatiske de er, at vi må passe på bestemor. Men det gjelder selvsagt bare folk i den vestlige verden. Når der blir snakk om å hjelpe flyktninger feks, da må vi plutselig tenke på oss selv som er midt oppi en krise. 
 

Har du lest deg opp på rasisme? Er du klar over hvor mange liv det ødelegger? Kan du selv tenke deg hvordan det er å bli diskriminert i ditt eget land? Til og med av ditt eget politi? Tenk deg at hver gang du møtte en politimann så kikker de mistenkelig på deg? 

Og rasisme eksisterer også i Norge: selv på barneskolen til ungene hører jeg historier om barn som slenger rasistiske bemerkninger til andre barn på sin egen skole. Det gjør meg kvalm og eitrende forbanna!

 

Anonymkode: c8827...aee

 Nettopp - du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Tipper du selv fint vil tåle en korona-runde. Jeg er på den annen side i kreftbehandling. Jeg har to små barn.

Anonymkode: a9a30...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer. Men hvor lenge skal vi bare godta at folk med annen hudtone enn hvite skal behandles dårligere enn hvite? 
«Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv»

Føler coronakrisen bare beviser enda mer hvor egoistiske vi er. Hele Norge skal vise hvor empatiske de er, at vi må passe på bestemor. Men det gjelder selvsagt bare folk i den vestlige verden. Når der blir snakk om å hjelpe flyktninger feks, da må vi plutselig tenke på oss selv som er midt oppi en krise. 
 

Har du lest deg opp på rasisme? Er du klar over hvor mange liv det ødelegger? Kan du selv tenke deg hvordan det er å bli diskriminert i ditt eget land? Til og med av ditt eget politi? Tenk deg at hver gang du møtte en politimann så kikker de mistenkelig på deg? 

Og rasisme eksisterer også i Norge: selv på barneskolen til ungene hører jeg historier om barn som slenger rasistiske bemerkninger til andre barn på sin egen skole. Det gjør meg kvalm og eitrende forbanna!

 

Anonymkode: c8827...aee

Rasisme er nå en ting. Sannheten er ikke til å stikke under en stol at å demonstrere mot rasisme begått i ett fullstendig annet land er ikke mer eller mindre enn fullstendig idioti og galskap under en pandemi! Hvem idiot gjør slikt? Beklager støtt saken, det gjør jeg og det, men hvordan kan man tenke at dette er noe å forsvare? Under en pandemi skal man faktisk tenke på seg innad i landet. Landet er i krise hvorfor ikke vise solidaritet mot sitt eget land først? Det er så utrolig mye en kan protestere for som foregår i USA. Det er ett gigantisk land som ikke kan sammen lignes med Norge. Det blir ikke mindre rasisme av å demonstrere her i Norge. Men det kan bli flere døde her i Norge som ønsker å faktisk leve. 

Anonymkode: 3e04c...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer. Men hvor lenge skal vi bare godta at folk med annen hudtone enn hvite skal behandles dårligere enn hvite? 
«Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv»

Føler coronakrisen bare beviser enda mer hvor egoistiske vi er. Hele Norge skal vise hvor empatiske de er, at vi må passe på bestemor. Men det gjelder selvsagt bare folk i den vestlige verden. Når der blir snakk om å hjelpe flyktninger feks, da må vi plutselig tenke på oss selv som er midt oppi en krise. 
 

Har du lest deg opp på rasisme? Er du klar over hvor mange liv det ødelegger? Kan du selv tenke deg hvordan det er å bli diskriminert i ditt eget land? Til og med av ditt eget politi? Tenk deg at hver gang du møtte en politimann så kikker de mistenkelig på deg? 

Og rasisme eksisterer også i Norge: selv på barneskolen til ungene hører jeg historier om barn som slenger rasistiske bemerkninger til andre barn på sin egen skole. Det gjør meg kvalm og eitrende forbanna!

 

Anonymkode: c8827...aee

På hvilken måte mener du demonstrasjonen løste noe som helst, annet enn å vekke antipati og fortvilende blant alle de som har ofrer noe i denne pandemien og som frykter for sine kjære?

Det er veldig mange nordmenn som tenker på både flyktninger og andre svake grupper. Men midt oppi landets største krise siden 2. verdenskrig er det faktisk lov å tenke på og prioritere egne innbyggere, slik ALLE andre land og nasjonaliteter gjør. Når du mener nordmenn er så egoistiske: hvilke nasjoner mener du tenker først og fremst på andre landet  innbyggere når en krise inntreffer?

Anonymkode: 0dc61...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rasisme er nå en ting. Sannheten er ikke til å stikke under en stol at å demonstrere mot rasisme begått i ett fullstendig annet land er ikke mer eller mindre enn fullstendig idioti og galskap under en pandemi! Hvem idiot gjør slikt? Beklager støtt saken, det gjør jeg og det, men hvordan kan man tenke at dette er noe å forsvare? Under en pandemi skal man faktisk tenke på seg innad i landet. Landet er i krise hvorfor ikke vise solidaritet mot sitt eget land først? Det er så utrolig mye en kan protestere for som foregår i USA. Det er ett gigantisk land som ikke kan sammen lignes med Norge. Det blir ikke mindre rasisme av å demonstrere her i Norge. Men det kan bli flere døde her i Norge som ønsker å faktisk leve. 

Anonymkode: 3e04c...0a8

Jo, men i et land som Norge hvor smittespredningen er så liten som den er er det ikke sikkert at den demonstrasjonen får noen konsekvenser i det hele tatt. Land påvirker hverandre. Dersom man lar rasismen øke i et land som for eksempel USA kan det også påvirke Norge slik at vi får mer rasisme her til lands, ønsker man virkelig det?

Anonymkode: aff8f...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rasisme er nå en ting. Sannheten er ikke til å stikke under en stol at å demonstrere mot rasisme begått i ett fullstendig annet land er ikke mer eller mindre enn fullstendig idioti og galskap under en pandemi! Hvem idiot gjør slikt? Beklager støtt saken, det gjør jeg og det, men hvordan kan man tenke at dette er noe å forsvare? Under en pandemi skal man faktisk tenke på seg innad i landet. Landet er i krise hvorfor ikke vise solidaritet mot sitt eget land først? Det er så utrolig mye en kan protestere for som foregår i USA. Det er ett gigantisk land som ikke kan sammen lignes med Norge. Det blir ikke mindre rasisme av å demonstrere her i Norge. Men det kan bli flere døde her i Norge som ønsker å faktisk leve. 

Anonymkode: 3e04c...0a8

Fordi demonstrasjonene handlet om så mye mer enn det som skjer i USA. Rasisme finnes i Norge også. Det er viktig at folk får opp øynene for dette og viser sin avsky mot rasisme. Coronaen vil gå i bølger uansett demonstrasjon eller ei, vi kan ikke holde samfunnet lukket i to år til det kommer en vaksine.

Anonymkode: c8827...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...