Gå til innhold

Erfaringer med Æ, Ø, Å i utlandet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er de veldig problematisk å bo i utenlandet med Ø-navn? (Mannen er norsk, jeg er nederlandsk.)

Anonymkode: a455b...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor, vil jeg tro. Min mor har ø-navn og bor i Tyskland. Der er det helt uproblematisk. Hun skriver stort set ö i stedet, og de uttaler navnet nok så greit, selv om hun har en konsonantkombinasjon som ikke er vanlig der. 

Anonymkode: 2210c...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er totalt uproblematisk. Jeg har bodd i utlandet og har både ø og å i navnet mitt, det går helt fint. Joda, ofte ble det i offentlige dokumenter omskrevet til oe / aa eller bare o / a, og i andre litt mer uhøytidlige sammenhenger skrev jeg stort sett o / a, for enkelthetskyld. Men ingen hadde problemer med å uttale navnene mine, det var ikke verre for dem å si lyden "ø" enn andre lyder. De uttaler uansett ikke navnet mitt som på norsk, så en ø fra eller til spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 79cac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem, mine nevøer heter Jørgen, Ørjan og Vebjørn

Anonymkode: 73ce3...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke bare utlandet, men også i dataverden er dette vanskelig. De må jo skrive navnet "feil" hele tiden så vi vurderte aldri slike navn.

Anonymkode: 44c54...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, ikke bare utlandet, men også i dataverden er dette vanskelig. De må jo skrive navnet "feil" hele tiden så vi vurderte aldri slike navn.

Anonymkode: 44c54...4ed

Hvorfor må de det?

Anonymkode: 33b87...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må de det?

Anonymkode: 33b87...16d

Heter du Kåre må du skrive Kaare/Kare.  Osv. Vi ønsket navn til ungene som kan skrives slik det er.

Vi kan i Norge teknisk opprette f.eks epost adresse med disse bokstavene, men hva når man trenger å bruke denne for å kommunisere utover Norges grenser. Det blir trøbbel. Vi vil ikke gi ungene navn de vil irritere seg over resten av livet.

Anonymkode: 44c54...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...