Gå til innhold

Gi meg dine beste bærekraft-tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noe av det jeg driver med:

Søppelplukking 
Verandakasser med grønnsaksdyrking
Lavere innetemperatur for å bruke mindre strøm
Hybridbil 
Kjøpestopp på elektronikk, bøker, nips og interiør samt klær (kjøper bare brukt, unntagen til barna som vokser)
Begrense matsvinn, planlegge middager, bake brød
Mindre (eller intet) kjøtt av svin og kylling
Mer hvitfisk enn oppdrettsfisk
Én vegetarmiddag i uka
Ikke erstatte ting som fungerer selv om de er gamle
Minske bruken av engangsplast, ta med sekk eller egne poser i butikken, bruke beeswrap eller tupperware på matrester

Her er ting jeg planlegger, men ikke er i gang med:

Kompostere
Ta urtekurs og soppkurs for å sanke mer mat utendørs
Gå i stedet for å ta bil (oftere)
Dyrke opp mer av hagen til bær og poteter
Skaffe hagehøns og hønsehus

Hva mer kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 12421...493

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roe deg ned. De siste punktene dine bikker over til hysteri. 
Noe av det du gjør er bra. Men også normalt og har vært det i alle tider. Som å oppbevare matrester i plastkopper som kan gjenbrukes og ikke kaste mat. Kompostering og høner i hagen er for folk som bor på en bondegård! 

Anonymkode: 85f82...954

Skrevet

Synes det er flott alt du gjør og planlegger, HI. Ikke hør på henne over. Å kompstere er det mange hageeiere som gjør, så får man gratis og god jord også etterhvert, og mindre transport på avfall. Jeg går stadig forbi noen som har høner og har også en venninne som har høner - veldig populært hos ungene og naboene som får litt egg innimellom.

Jeg er fattig pga. sykdom, og da blir man nesten automatisk bærekraftig ;)

Jeg har blitt flinkere til å bruke spiselige ting i naturen de siste årene. Bruker løvetannblad og skvalderkål i salat. Lager neslesuppe. Tørker løvetannblad og andre til te på vinteren. Steker løvetannknopper som tilbehør til middag (smaker litt aspargesaktig). Finner jeg ramsløk lager jeg pesto av den, fryser ned, og så lager jeg ramsløksalt. Plukker villbringebær, blåbær, tyttebær, selvplukk av jordbær (spørs hvordan det går i år). I år skal jeg se om jeg finner multer også. Og så skal jeg bruke krekling til saft. Plukker sopp hver høst også. Ramsløksalt og tørket sopp er populære gaver å gi til de som er glade i mat.

Unngår fleece og kjøper naturmaterialer så langt mulig. Kjøper garn på salg og strikker egne ullgensere, votter, sokker osv. Også fint å gi bort.

Anonymkode: 95290...04c

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Roe deg ned. De siste punktene dine bikker over til hysteri. 
Noe av det du gjør er bra. Men også normalt og har vært det i alle tider. Som å oppbevare matrester i plastkopper som kan gjenbrukes og ikke kaste mat. Kompostering og høner i hagen er for folk som bor på en bondegård! 

Anonymkode: 85f82...954

Du vet da ikke noe om hvordan jeg bor.

Skrevet

Bruk mindre varmtvann! Sykle og gå når du kan. Og ikke minst - slutt å kjøpe så mye TING.

Anonymkode: 6a55d...f44

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er flott alt du gjør og planlegger, HI. Ikke hør på henne over. Å kompstere er det mange hageeiere som gjør, så får man gratis og god jord også etterhvert, og mindre transport på avfall. Jeg går stadig forbi noen som har høner og har også en venninne som har høner - veldig populært hos ungene og naboene som får litt egg innimellom.

Jeg er fattig pga. sykdom, og da blir man nesten automatisk bærekraftig ;)

Jeg har blitt flinkere til å bruke spiselige ting i naturen de siste årene. Bruker løvetannblad og skvalderkål i salat. Lager neslesuppe. Tørker løvetannblad og andre til te på vinteren. Steker løvetannknopper som tilbehør til middag (smaker litt aspargesaktig). Finner jeg ramsløk lager jeg pesto av den, fryser ned, og så lager jeg ramsløksalt. Plukker villbringebær, blåbær, tyttebær, selvplukk av jordbær (spørs hvordan det går i år). I år skal jeg se om jeg finner multer også. Og så skal jeg bruke krekling til saft. Plukker sopp hver høst også. Ramsløksalt og tørket sopp er populære gaver å gi til de som er glade i mat.

Unngår fleece og kjøper naturmaterialer så langt mulig. Kjøper garn på salg og strikker egne ullgensere, votter, sokker osv. Også fint å gi bort.

Anonymkode: 95290...04c

Det her var imponerende! Klem fra en gammel naturverner 

Anonymkode: 087a4...d75

Skrevet

Jeg tenker også litt på de små tingene. Mulig at dette slett ikke gjelder deg, men her jeg bor er det utrolig mange som slenger søppel ut av bilvinduet. Hver vår, når snøen har forsvunnet, pleier jeg å ta med meg en pose når jeg går tur med hunden og plukker opp det jeg finner. Det er brusbokser, sjokoladepapir, potetgullposer og diverse. Så et enkelt tips: Ta med søpla hjem, sorter den og kast den dit den skal. Pant bokser og flasker. 

Skrevet

Sykkelvogn! Plutselig kan man handle mye uten bil.

Ellers høres det ut som om du har kontroll på det meste.

Skrevet

Begrense transport; kortreist mat, kortreiste ferier og hjemmekontor så mye som mulig. Kollektivt eller el-bil når vi må. 
Vi spiser stort sett plantebasert av hensyn til miljø og helse, men er ikke veganere eller vegetarianere. Spiser det vi får servert når vi er borte, spiser kalkun til jul og har noen ganger kjøtt til søndagsmiddagen. 
Har ikke tørketrommel.

Solcellepanel på taket.

Bytter/arver klær med venner. 
Kjøper brukt der det er mulig. 
Bruker biblioteket. 
Vi har ikke så stor hage, men dyrker litt tomater, agurk, sukkererter, chili, paprika, poteter, gulrøtter og urter. Mest fordi det er en kjekk ting å gjøre sammen med barna. 

Anonymkode: d0d1e...35a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er noe av det jeg driver med:

Søppelplukking 
Verandakasser med grønnsaksdyrking
Lavere innetemperatur for å bruke mindre strøm
Hybridbil 
Kjøpestopp på elektronikk, bøker, nips og interiør samt klær (kjøper bare brukt, unntagen til barna som vokser)
Begrense matsvinn, planlegge middager, bake brød
Mindre (eller intet) kjøtt av svin og kylling
Mer hvitfisk enn oppdrettsfisk
Én vegetarmiddag i uka
Ikke erstatte ting som fungerer selv om de er gamle
Minske bruken av engangsplast, ta med sekk eller egne poser i butikken, bruke beeswrap eller tupperware på matrester

Her er ting jeg planlegger, men ikke er i gang med:

Kompostere
Ta urtekurs og soppkurs for å sanke mer mat utendørs
Gå i stedet for å ta bil (oftere)
Dyrke opp mer av hagen til bær og poteter
Skaffe hagehøns og hønsehus

Hva mer kan jeg gjøre? 

Hvorfor? Bare hvorfor? 

Anonymkode: 1809d...13c

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Bare hvorfor? 

Anonymkode: 1809d...13c

Skjønner du virkelig ikke hvorfor? Man bør altså tilegne seg et minimum av kunnskap om man skal fungere i et samfunn!

Anonymkode: 83d52...073

Skrevet
1 time siden, Superdolly skrev:

Jeg tenker også litt på de små tingene. Mulig at dette slett ikke gjelder deg, men her jeg bor er det utrolig mange som slenger søppel ut av bilvinduet. Hver vår, når snøen har forsvunnet, pleier jeg å ta med meg en pose når jeg går tur med hunden og plukker opp det jeg finner. Det er brusbokser, sjokoladepapir, potetgullposer og diverse. Så et enkelt tips: Ta med søpla hjem, sorter den og kast den dit den skal. Pant bokser og flasker. 

Jepp, gjør det. Tar med andres søppel også; jeg har en pose i lomma til enhver tid og samler søppel når jeg går kveldstur.

Skrevet

Sjekk ut bokashi hvis du vil ha kompost! I min kommune har vi ikke bioavfall, og får støtte til oppstart av bokashi fra renovasjonsselskapet. 

Skrevet

En ting som igjen nevner, som er viktig: invester i bærekraftige løsninger/fond! Sjekk med banken din (eller der du kjøper investeringsprodukter/pensjonssparing) om hva de har. Invester i fond der pengene plasseres i selskaper som driver bærekraftig virksomhet, både med tanke på miljøspørsmål, etiske spørsmål og samfunnsansvar. Unngå å investere i kullprodusenter, våpenprodusenter, selskap som forurenser mye under produksjon osv osv. Veldig spennende å sette seg inn i. Hvis et selskap opplever at tunge aktører ikke lenger velger å investere i dem pga disse aspektene, kan de påvirkes til å endre driften sin. Et eksempel kan være indiske legemiddelprodusenter, kjent for store lokale utslipp.

Money talks, så her kan det være mye å hente.

Anonymkode: 9625a...e10

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Skrevet
På 10.6.2020 den 12.51, Anonym bruker skrev:

En ting som igjen nevner, som er viktig: invester i bærekraftige løsninger/fond! Sjekk med banken din (eller der du kjøper investeringsprodukter/pensjonssparing) om hva de har. Invester i fond der pengene plasseres i selskaper som driver bærekraftig virksomhet, både med tanke på miljøspørsmål, etiske spørsmål og samfunnsansvar. Unngå å investere i kullprodusenter, våpenprodusenter, selskap som forurenser mye under produksjon osv osv. Veldig spennende å sette seg inn i. Hvis et selskap opplever at tunge aktører ikke lenger velger å investere i dem pga disse aspektene, kan de påvirkes til å endre driften sin. Et eksempel kan være indiske legemiddelprodusenter, kjent for store lokale utslipp.

Money talks, så her kan det være mye å hente.

Anonymkode: 9625a...e10

Money talks? 
Mine penger er lavmælte, du... sikkert fordi de er så ensomme. Og få. 🤣

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Money talks? 
Mine penger er lavmælte, du... sikkert fordi de er så ensomme. Og få. 🤣

Hehe, nå måtte jeg le 😁

Anonymkode: 4a677...046

Skrevet

Jeg har alltid vært opptatt av miløvern, men det hjalp og bli fattig. Da har vi ikke bil, handler svært lite, spiser mer vegetarisk. Og reiser til utlandet skjer jo ikke. 

Anonymkode: 2f5f6...0a4

Skrevet

Vi har to elbiler (en av dem tesla long range), du kan jo bytte ut hybrid med ren el-bil. 

Vi komposterer med bokashi, og gjødsler/lager jord av det til hele kjøkkenhagen, hvor vi produserer mye av maten vår sommer og høst. Det er gøy og miljøvennlig, eneste man må kjøpe er frø!

Jeg har også planer om å ha høns, både for kos, eggeproduksjon og egenprodusert gjødsel til matproduksjon,- fint minikretsløp👍🏻

Spiser ikke rødt kjøtt, men fugl og fisk/sjømat i begrenset mengde. Spis ennå flere vegetarmåltider i uka, og velg dyr som belaster miljøet i mindre grad når man spiser animalsk. 

Handler fra REKO-ring, velger lokalprodusert der det er mulig, lager mat fra bunnen av...

Kjøper klær, sko og tilbehør uten mikroplast, laget av naturmaterialer (ull, cashmere, skinn, lin, bomull osv), klassiske basisplagg som jeg kan ha lenge fremfor billig, syntetisk mote som «må» fornyes jevnlig. 

Anonymkode: d12cc...31c

Skrevet

Det beste du kan gjøre for planeten er å stemme på et rødt/grønt parti.

Anonymkode: b9f85...9d3

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det beste du kan gjøre for planeten er å stemme på et rødt/grønt parti.

Anonymkode: b9f85...9d3

Rødt parti hjelper ikke! Ap stemmer mot natur og miljø i alle saker.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rødt parti hjelper ikke! Ap stemmer mot natur og miljø i alle saker.

La være å stemme Ap da, der er da flere andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...