Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Sjekkes for ADHD. Hun sitter som en prest, løser oppgaver som han har tidenes konsentrasjon. Når hun er ferdig, gått ut døra, blir hun helt psyko fordi hun er utslitt, snakker babyspråk og lager fjaselyser og løper rundt som en gal. Hun har ekstremt gode mestringsstrategier, og liker ikke vise hva hun sliter med til andre. Skolen ser det jo og enda verre hjemme. Er nå redd utredningen blir feil fordi hun oppfører seg som et A4 barn....10 år Anonymkode: bbfcd...fda
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Hva slags test har hun tatt? Anonymkode: 960d7...124
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 Oi, helt likt som oss! Og hun får foreløpig ikke diagnosen selv om både vi foreldre og skolen scorer henne langt oppe i feltet for avvik, men hun holder helt igjen på BUP og scorer høyt på tester, så da ser ikke de det vi ser. Er helt oppgitt. Ikke mye trøst for deg da, men skjønner hvordan du har det. Vi har en gutt med ADHD også, og der også var det litt skjult, men han tok seg ikke så sammen som søsteren klarer. Anonymkode: 2084f...7cf
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Testene de utfører er veldig avanserte og jeg tror ikke at det er mulig for et barn å ta seg sammen i den grad at adhd symptomene ikke oppdages. De gjør tester som fanger opp mye mer enn bare om de sitter rolig og jobber. De måler blant annet prosesseringshastighet og arbeidsminne og barna kan ikke klare å "jukse" seg til en høyere score enn de skal ha. De kan ha en god dag, være mer samarbeidsvillige enn de pleier og vise seg fra sin beste side, men de kan ikke klare å skjule sine styrker og svakheter på testene. Anonymkode: 599c8...44e
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Testene de utfører er veldig avanserte og jeg tror ikke at det er mulig for et barn å ta seg sammen i den grad at adhd symptomene ikke oppdages. De gjør tester som fanger opp mye mer enn bare om de sitter rolig og jobber. De måler blant annet prosesseringshastighet og arbeidsminne og barna kan ikke klare å "jukse" seg til en høyere score enn de skal ha. De kan ha en god dag, være mer samarbeidsvillige enn de pleier og vise seg fra sin beste side, men de kan ikke klare å skjule sine styrker og svakheter på testene. Anonymkode: 599c8...44e Det er nok delvis riktig, men for oss er det en utfordring å få lov å ta testene i det hele tatt. Hun gjorde det supert på lekeobservasjon og observasjon på skolen (1 time), og dermed vil ikke bup teste mer. Jeg er HELT sikker på at hun har ADHD. Anonymkode: f4ba5...4d5
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 Men samtidig skal du vere glad for at ho er i stand til å ta seg saman på den måten, og forske på kva som kan motivere henne til å yte litt meir i kvardagen òg. Anonymkode: 10781...278
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men samtidig skal du vere glad for at ho er i stand til å ta seg saman på den måten, og forske på kva som kan motivere henne til å yte litt meir i kvardagen òg. Anonymkode: 10781...278 Du vet jo åpenbart ingenting om ADHD, for det er ikke noe mål å få «barnet til å yte mer i hverdagen». Barnet blir helt utslitt, selvfølelsen blir elendig, og hverdagene blir en lang rekke med nederlag. Målet er å finne ut hva vansken består i, slik at barnet kan få riktig tilrettelegging og eventuelt medisinering. Anonymkode: f4ba5...4d5
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Det pleier å være kartlegging med lærer ifbm skoleobs. Rart at ikke lærer rapporterer om vansker da, hvis det er slik at skolen også ser det? Anonymkode: 960d7...124
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Sjekkes for ADHD. Hun sitter som en prest, løser oppgaver som han har tidenes konsentrasjon. Når hun er ferdig, gått ut døra, blir hun helt psyko fordi hun er utslitt, snakker babyspråk og lager fjaselyser og løper rundt som en gal. Hun har ekstremt gode mestringsstrategier, og liker ikke vise hva hun sliter med til andre. Skolen ser det jo og enda verre hjemme. Er nå redd utredningen blir feil fordi hun oppfører seg som et A4 barn....10 år Anonymkode: bbfcd...fda Sånn var det også med mitt barn når det var 9 og skulle løse utfordrende oppgaver som krevde mye konsentrasjon, men etter fylte 12 år er det ingenting som tyder på problemer. Anonymkode: b9a2a...956
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er nok delvis riktig, men for oss er det en utfordring å få lov å ta testene i det hele tatt. Hun gjorde det supert på lekeobservasjon og observasjon på skolen (1 time), og dermed vil ikke bup teste mer. Jeg er HELT sikker på at hun har ADHD. Anonymkode: f4ba5...4d5 Det er mye annet enn ADHD som kan gi slike utslag. Anonymkode: b9a2a...956
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mye annet enn ADHD som kan gi slike utslag. Anonymkode: b9a2a...956 Jeg er ikke hi, og du vet jo ikke hvilke vansker mitt barn har. Jeg ser jeg har svart som om jeg var hi, det var ikke meningen, og det beklager jeg. Anonymkode: f4ba5...4d5
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Testene de utfører er veldig avanserte og jeg tror ikke at det er mulig for et barn å ta seg sammen i den grad at adhd symptomene ikke oppdages. De gjør tester som fanger opp mye mer enn bare om de sitter rolig og jobber. De måler blant annet prosesseringshastighet og arbeidsminne og barna kan ikke klare å "jukse" seg til en høyere score enn de skal ha. De kan ha en god dag, være mer samarbeidsvillige enn de pleier og vise seg fra sin beste side, men de kan ikke klare å skjule sine styrker og svakheter på testene. Anonymkode: 599c8...44e Akkurat det råder det uenigheter rundt, for man kan ikke vite hva barnet hadde hatt om det nå faktisk har ADHD og dermed kunne scoret enda bedre. Vår datter scoret 140 på delene om arbeidsminne og 170 på delen og kreativ logikk, og derfor mener psykologen på BUP at hun ikke kan ha ADHD, men en venn som er psykolog på en annen BUP mener at det bare er tull og gammeldagse holdninger som sitter igjen. Man kan både ha ADHD og være svært intelligent. Jeg er litt skeptisk til at én slik test skal kunne "motsi" årevis med observasjoner av typisk adhd-atferd fra alle andre rundt barnet. Anonymkode: 2084f...7cf
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 Min med svært høy IQ og ADHD ble avslørt av bl.a. arbeidsminne i tester. Anonymkode: 72c6e...b77
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nok delvis riktig, men for oss er det en utfordring å få lov å ta testene i det hele tatt. Hun gjorde det supert på lekeobservasjon og observasjon på skolen (1 time), og dermed vil ikke bup teste mer. Jeg er HELT sikker på at hun har ADHD. Anonymkode: f4ba5...4d5 Fordi mor vet bedre enn bup? Anonymkode: a3d59...eca
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi mor vet bedre enn bup? Anonymkode: a3d59...eca Ja, selvsagt gjør jeg det. Jeg er jo sammen med henne hver dag. Vi kommer nok i mål med testing også, men det hi beskriver er faktisk et kjent problem. Derfor får ofte jenter diagnose for sent og for sjeldent. Anonymkode: f4ba5...4d5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Skrevet 10. juni 2020 Alle diagnoser har et spekter. Høy, middels eller lav grad av symptomer. Din datter har helt klart lav grad av symptomer, da hun gjør det alle av faktisk gjør. Hun klarer å prestere når det gjelder. Muligheten for at hun får enda mindre symptomer når hun modnes er absolutt tilstede Anonymkode: e6817...48a
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #17 Skrevet 10. juni 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det råder det uenigheter rundt, for man kan ikke vite hva barnet hadde hatt om det nå faktisk har ADHD og dermed kunne scoret enda bedre. Vår datter scoret 140 på delene om arbeidsminne og 170 på delen og kreativ logikk, og derfor mener psykologen på BUP at hun ikke kan ha ADHD, men en venn som er psykolog på en annen BUP mener at det bare er tull og gammeldagse holdninger som sitter igjen. Man kan både ha ADHD og være svært intelligent. Jeg er litt skeptisk til at én slik test skal kunne "motsi" årevis med observasjoner av typisk adhd-atferd fra alle andre rundt barnet. Anonymkode: 2084f...7cf Vet du. Dette er bare sprøyt. Hvorfor oppgir du skyhøye IQ verdier og bruker betegnelser som ingen behandler i Bup ville gjort? Slutt å lyve! Anonymkode: dc0c7...83d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #18 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vet du. Dette er bare sprøyt. Hvorfor oppgir du skyhøye IQ verdier og bruker betegnelser som ingen behandler i Bup ville gjort? Slutt å lyve! Anonymkode: dc0c7...83d Jeg lyver da ikke! Hun scoret veldig ujevnt. På å forklare ord presist lå hun på 60, sånn til sammenlikning, og 100 på å sette to og to ord rett sammen. De på BUP sa at det var uvanlig med så store sprang. De har en test med noen bokser/figurer forklarte de, der ene tester logikk og andre kreativitet, på de to punktene scorte hun henholdsvis 130 og 170. De på BUP sier at hun er evnerik og vil teste mer rundt om det er dette eller faktisk ADHD som gjør at hun har de vanskene hun har. Anonymkode: 2084f...7cf
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #19 Skrevet 10. juni 2020 Veldig vanlig at jenter med ADHD tar seg sammen. Ofte derfor vanskelig å sette diagnoser på jenter. Mange synes det ikke på heller. Man kan jo også tenke seg hvor krevende det er å ta seg så mye sammen. Anonymkode: b5b18...8b3
Iiiiik Skrevet 10. juni 2020 #20 Skrevet 10. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lyver da ikke! Hun scoret veldig ujevnt. På å forklare ord presist lå hun på 60, sånn til sammenlikning, og 100 på å sette to og to ord rett sammen. De på BUP sa at det var uvanlig med så store sprang. De har en test med noen bokser/figurer forklarte de, der ene tester logikk og andre kreativitet, på de to punktene scorte hun henholdsvis 130 og 170. De på BUP sier at hun er evnerik og vil teste mer rundt om det er dette eller faktisk ADHD som gjør at hun har de vanskene hun har. Anonymkode: 2084f...7cf Men det finnes ikke normering som gjør at man kan beregne IQ-skårer på enkeltdeler. Deltestene utgjør en del av helheten, og resultatene kommer ut som andre tall enn 130 eller 170. Man kan få 13 eller 17 på deltestene, men ikke 130 eller 170.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #21 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Men det finnes ikke normering som gjør at man kan beregne IQ-skårer på enkeltdeler. Deltestene utgjør en del av helheten, og resultatene kommer ut som andre tall enn 130 eller 170. Man kan få 13 eller 17 på deltestene, men ikke 130 eller 170. Altså, de viste oss resultatet fra WISC-testen som et diagram med 7 punkter bortover som representerte hver av delene i testen. Der gikk skalaen fra 0 - 200. Så var det markert av kryss for hvordan hun gjorde det totalt på hver av disse deltestene. De forklarte til oss at det høyeste punktet var på 170 og var den delen av testen som gikk på kreativ logikk, den laveste lå på 60 og gikk på om hun presist nok kunne forklare ord. Videre viste de oss delen med arbeidsminne der begge punktene lå på 140. Det var her de fastslo at hun ikke kunne ha ADHD på grunn av den høye scoren der. Jeg bare gjengir det slik vi ble vist og fortalt noe, dette er ikke noe jeg finner på selv. Den samlede iq-scoren ble 125 siden delen med å forklare ord presist trakk veldig ned. Anonymkode: 2084f...7cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå