Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Hvor vanlig er det at man har et boliglån hver på samme bolig? Tenker at ene parten skal kjøpe seg inn i boligen til den andre. Vedkommende har ikke penger og må jo da ta opp lån? Hvordan løse dette? TENKER HØYT UT HER... Jeg sitter på bolig, vi bor sammen. Jeg har en egenkapital på noen millioner. Han har konkursgjeld. Fordi han betaler dyre dommer på det lånet, og jeg er ufør. Har vi dårlig økonomi. Hadde han kunnet få gjelden sin inn i et boliglån ville han betalt mange tusen mindre. Men jeg vil ikke sette meg i mer gjeld, og risikere å sitte med skjegget i postkassa om det blir slutt en gang. (Er realistisk) sånn at jeg ikke skal betale hans gjeld, vil ikke jeg at vi tar opp nytt lån sammen. Men ved at han tar opp bolig lån for å "kjøpe seg inn" i min bolig vil vel min bolig bli pant på det lånet også? Vi må bedre økonomien vår. Vi har 4 barn. 2 hver. Jeg har plutselig 2000 mindre i mnd pga barnebidrag som gikk ned, og han har en eks som ikke betaler inn bidrag som hun skal. Da må vi finne Andre løsninger. Noen som kan komme med en bra løsning for oss? Og hvor jeg er beskyttet mot hans gjeld? Gjelder en kontrakt oss imellom, om vi tar opp lån sammen? Hvor det står at han må betale tilbake sin gjeld på lånet om det blir slutt? Om vi tinglyser og uavhengige vitner? Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Hvis han skal kjøpe seg inn, må banken ta pant i boligen. Han må da derfor ha hjemmel ( eie) den delen av boligen banken tar pant i. Du kan ikke tinglyse at han skal betale tilbake sin del av lånet hvis det blir slutt, det er ikke gjenstand for tinglysing. Dere kan skrive avtale( kan ikke tinglyses) om at du skal kjøpe han ut igjen hvis det blir slutt med det han har betalt inn for eksempel, hvis han går med på det.Men det du skisserer her går ikke. Anonymkode: ecdc8...1bd
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 Det går helt fint å ha hvert sitt boliglån, men samboeren din vil jo neppe få lån. Altså går ikke din skisserte løsning. Anonymkode: 85538...bc9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Han vil neppe få lån med konkursgjeld, og uten noe egenkapital. Hvis han mot all formodning skulle få lån, så vil det bli tatt pant i boligen, og da kan den tvangselges hvis lånet misligholdes. Vær forsiktig med å sette boligen på spill. Men hvorfor bruker du ikke din egenkapital til å betale på din gjeld? Anonymkode: eaca3...fbf
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han vil neppe få lån med konkursgjeld, og uten noe egenkapital. Hvis han mot all formodning skulle få lån, så vil det bli tatt pant i boligen, og da kan den tvangselges hvis lånet misligholdes. Vær forsiktig med å sette boligen på spill. Men hvorfor bruker du ikke din egenkapital til å betale på din gjeld? Anonymkode: eaca3...fbf Den egenkapitalen er i boligen. Jeg må selge for å frigi kapitalen. Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis han skal kjøpe seg inn, må banken ta pant i boligen. Han må da derfor ha hjemmel ( eie) den delen av boligen banken tar pant i. Du kan ikke tinglyse at han skal betale tilbake sin del av lånet hvis det blir slutt, det er ikke gjenstand for tinglysing. Dere kan skrive avtale( kan ikke tinglyses) om at du skal kjøpe han ut igjen hvis det blir slutt med det han har betalt inn for eksempel, hvis han går med på det.Men det du skisserer her går ikke. Anonymkode: ecdc8...1bd Men han vil jo ikke kunne kjøpe seg inn. Bare inn på et lån. De pengene han får evt i et lån, vil ikke gå til meg de går til gjeld. Det jeg evt må kjøpe han ut med er jo overskuddet, mitt overskudd kommer da først. Sånn det står i dag. For så å se på økningen fra i dag til man evt kjøper han ut. Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den egenkapitalen er i boligen. Jeg må selge for å frigi kapitalen. Anonymkode: a7230...3a9 Du trenger ikke selge, du kan jo refinansiere. Om du har 2 mill i gjeld på et hus som er verdt 4 mill kan du helt sikkert få lånet på lenger tid og derfor betale mindre i måneden. Da har banken god sikkerhet og kan gi deg alt fra en periode med avdragsfrihet til å skrive lånet på f.eks 30 år. Snakk med en rådgiver i banken, for jeg ville ikke risikert huset pga hans konkursgjeld altså. Han får ikke lån uten sikkerhet, og da blir sikkerheten i ditt hus... Hvor lenge skal han betale på konkursgjelden? Anonymkode: 450da...7ca
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Du må ALDRI bli innblandet i hans gjeld, det kan ruinere deg. Som ufør må du være ekstra forsiktig. Jeg ville bedt om en samtale med banken din. Alene! Anonymkode: 5cbe7...b89
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 Siden han ikke har råd til å eie, da må han leie. Hadde han vært alene, så hadde jo det vært eneste alternativ. Så han bør betale leie hos deg. Anonymkode: 1d3ad...ca8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du trenger ikke selge, du kan jo refinansiere. Om du har 2 mill i gjeld på et hus som er verdt 4 mill kan du helt sikkert få lånet på lenger tid og derfor betale mindre i måneden. Da har banken god sikkerhet og kan gi deg alt fra en periode med avdragsfrihet til å skrive lånet på f.eks 30 år. Snakk med en rådgiver i banken, for jeg ville ikke risikert huset pga hans konkursgjeld altså. Han får ikke lån uten sikkerhet, og da blir sikkerheten i ditt hus... Hvor lenge skal han betale på konkursgjelden? Anonymkode: 450da...7ca Har allerede avdragsfrihet. Får ikke et billigere sted å bo. Er redd for om det blir slutt at det er jeg som blir sittende med hans gjeld om han viser seg å bli drittsekk om det. Tror jo ikke han er og blir det. Men jeg har brent meg på andre ting med eksen. Ikke økonomi. Men at man plutselig ikke kjenner vedkommende etter 10 år. Derfor sitter det langt inne. Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må ALDRI bli innblandet i hans gjeld, det kan ruinere deg. Som ufør må du være ekstra forsiktig. Jeg ville bedt om en samtale med banken din. Alene! Anonymkode: 5cbe7...b89 Veldig enig, her bør økonomien være skilt med opptil flere brannmurer. Anonymkode: 96b76...e85
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har allerede avdragsfrihet. Får ikke et billigere sted å bo. Er redd for om det blir slutt at det er jeg som blir sittende med hans gjeld om han viser seg å bli drittsekk om det. Tror jo ikke han er og blir det. Men jeg har brent meg på andre ting med eksen. Ikke økonomi. Men at man plutselig ikke kjenner vedkommende etter 10 år. Derfor sitter det langt inne. Anonymkode: a7230...3a9 Ingen som tror det, men det skjer ganske ofte uansett. Anonymkode: 96b76...e85
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden han ikke har råd til å eie, da må han leie. Hadde han vært alene, så hadde jo det vært eneste alternativ. Så han bør betale leie hos deg. Anonymkode: 1d3ad...ca8 Det gjør han. Men det blir ikke bedre økonomisk uansett for oss som familie. Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må ALDRI bli innblandet i hans gjeld, det kan ruinere deg. Som ufør må du være ekstra forsiktig. Jeg ville bedt om en samtale med banken din. Alene! Anonymkode: 5cbe7...b89 Det er deg jeg tenker også. Men hvorfor snakke med banken alene? Anonymkode: a7230...3a9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 Mulig jeg er dømmende men jeg ville aldri latt han få kjøpt seg inn FØR han har ryddet opp gjelda si. I mellomtiden må han betale for seg hos deg, men du betaler huslån. Han bør stå for halvparten av utgifter til mat. Jeg ville Også at han betalte husleie i form av strøm og TV/Internett . Dette er billig husleie for han rundt 3000kr samtidig som du får litt mer å rutte med. Skulle du møt formodning la han kjøpe seg inn ville jeg forhørt meg MEd advokat om det overnevnte. Dette for at du ikke skal rammes hvis ting går dårlig. Anonymkode: 63c47...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå