Gå til innhold

Hvorfor lyver noen om voldtekt og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vold? 

Anonymkode: 5d038...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan da? Lurer på hvorfor noen lyver om voldtekt og vold for å skade den andre. 

Skrevet

Det må du vel nesten spørre de som lyver om?

Anonymkode: 45d4d...17f

Skrevet

Som om dem svarer ærlig? 

Skrevet

Jeg vet om tilfeller av falske anmeldelser om vold i forbindelse med barnefordelingssaker.

Jeg vet også om tilfeller av falske anmeldelser om voldtekt i forbindelse med utroskap (anger).

I tilfellene over har det mot alle odds vært mulig å bevise uskyld. De ble uriktig fengslet og slapp ikke ut før uskyld ble bevist, med telefonlogger, videoovervåkning, vitner osv.

Anonymkode: 44d5c...9b6

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan da? Lurer på hvorfor noen lyver om voldtekt og vold for å skade den andre. 

Det høres ut som om du tror dette er et utbredt fenomen? 

Eller lurer du på hvordan det kan skje i det hele tatt?

Anonymkode: fda28...e02

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om tilfeller av falske anmeldelser om vold i forbindelse med barnefordelingssaker.

Jeg vet også om tilfeller av falske anmeldelser om voldtekt i forbindelse med utroskap (anger).

I tilfellene over har det mot alle odds vært mulig å bevise uskyld. De ble uriktig fengslet og slapp ikke ut før uskyld ble bevist, med telefonlogger, videoovervåkning, vitner osv.

Hvilken kilde har du det fra?

Skrevet

Noen liker oppmerksomheten

Anonymkode: 5330a...33e

Skrevet

Noen svært få finner det kanskje opp for å få viljen sin i konflikt. Men det motsatte er langt vanligere, at ofre ikke blir trodd når de står frem.

Skrevet

Noen lyver om det for å hevne seg, noen lyver om det for å få oppmerksomhet. 

For noen er all oppmerksomhet bra oppmerksomhet. 

Anonymkode: 2d43c...d80

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så mange som gjør det, da?

Jeg tror vel et mer relevant spørsmål er "hvorfor DRIVER noen med voldtekt og vold?" For det er dét som er det store samfunnsproblemet.

Anonymkode: d1333...f36

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ble uriktig fengslet og slapp ikke ut før uskyld ble bevist, med telefonlogger, videoovervåkning, vitner osv.

Det der tror jeg i hvert fall er eksempel på en løgn. Det skal enormt mye til for å få noen fengslet av voldsanklager. Det er nesten så man kan si at i Norge er partnervold lovlig. Forsvinnende få blir straffet for det.

Skrevet

De fleste som lyver om vold og voldtekt gjør det nok for å slippe straff og fordømmelse. Jeg vil tro det er mye vanligere at gjerningsmannen lyver enn offeret.

Anonymkode: 7f04a...b26

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mot alle odds? 

Du er klar over at kun ti prosent av anmeldte voldtekter ender i domfellelse? 

Jeg vet om én falsk anmeldelse, hun gjorde det for å hevne seg og var sprøyte gal. Domfellelsen i den saken var for falsk anmeldelse.

Ja det er forferdelig å bli anmeldt for vold eller voldtekt om en er uskyldig. Om du gidder å bruke fem minutter på google, og leser andre steder enn incelforum vil du kjapt oppdage at det absolutt ikke er spesielt utbredt. Det er heller ikke er stort problem at menn som blir beskyldt har dårlig rettssikkerhet.

Det er er et problem er rettssikkerheten til offer for vold og voldtekt. Kvinner vet oftest dette, så for å snu på det: veldig få kvinner velger å anmelde voldtekt, enten de har blitt voldtatt eller ikke. De vet nemlig at det kun er ti prosent sjansen for at mannen blir dømt.

Anonymkode: 68edc...fa8

Skrevet

Det er vel forskjellige grunner til det. Noen ønsker hevn, noen angrer på å ha vært utro, noen liker oppmerksomhet. Jeg har en datter på 19 år, som har hatt en god del venner opp gjennom årene. Og vi har hørt noen historier der, og vi har jo måtte tro på de. Men ene venninnen som sa hun var blitt voldtatt av faren sin, og derfor hadde null kontakt med han. Så møtte vi de på ferie i utlandet, der han hadde feriebolig, og de tilbrakte 3-4 uker sammen hver sommer. Han bodde bare langt unna, så de så hverandre stort sett i ferier. Og blir litt skremt over hvor alvorlige ting folk kan få seg til å lyve om. Og jeg kjenner til et tilfelle, om ei som ble dumpet av kjæresten, og da meldte han for voldtekt, men det var jo ingen som trodde på henne, og saken ble jo bare henlagt. 

Anonymkode: 8123d...7c5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mot alle odds? 

Du er klar over at kun ti prosent av anmeldte voldtekter ender i domfellelse? 

Jeg vet om én falsk anmeldelse, hun gjorde det for å hevne seg og var sprøyte gal. Domfellelsen i den saken var for falsk anmeldelse.

Ja det er forferdelig å bli anmeldt for vold eller voldtekt om en er uskyldig. Om du gidder å bruke fem minutter på google, og leser andre steder enn incelforum vil du kjapt oppdage at det absolutt ikke er spesielt utbredt. Det er heller ikke er stort problem at menn som blir beskyldt har dårlig rettssikkerhet.

Det er er et problem er rettssikkerheten til offer for vold og voldtekt. Kvinner vet oftest dette, så for å snu på det: veldig få kvinner velger å anmelde voldtekt, enten de har blitt voldtatt eller ikke. De vet nemlig at det kun er ti prosent sjansen for at mannen blir dømt.

Anonymkode: 68edc...fa8

https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom

Faktisk mindre enn 10% ...

Gjest Forumassistent
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette.

Forumansvarlig

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Vold? 

Oppmerksomhet rett og slett

Anonymkode: 7d9cf...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...