Gå til innhold

Kan det stemme at 103-104 kg er passe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 18 år som synes at han er så tung fordi han veier rundt 101-102 kg. Jeg synes han ser helt passe ut, spesielt med tanke på at han er veltrent og bredskuldret. Kikket på et percentilskjema og i følge det skal han veie rundt 103-104 kg med sin høyde (197-198 cm). Kan det stemme tror dere? Tenkte å vise ham det hvis det er riktig, så kanskje han faller litt mer til ro med vekten sin.

Anonymkode: 65b57...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge BMI skal han ikke veie mer enn 95, så jeg tviler på at et skjema (for barn?) sier 104 kg...

Men bmi er slett ikke en absolutt fasit, kroppsfasong og ikke minst muskler gjør at variablene er ganske store.

Et person med liten ramme, små skuldre, ikke så mye muskler, små hender og føtter osv skal selvfølgelig veie mye mindre enn en person med samme høyde som har brede skuldre, mye muskler, store hender og føtter osv.

Det kan godt hende sønnen din veier akkurat det han skal veie.

Har selv en mann som er ganske lav, så han skal i følge bmi veie ganske lite. Men han er veldig massiv, bred over skuldrene og mye muskler. Han er slank selv om han i følge bmi er overvektig.

Anonymkode: 29b43...f94

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I følge BMI skal han ikke veie mer enn 95, så jeg tviler på at et skjema (for barn?) sier 104 kg...

Men bmi er slett ikke en absolutt fasit, kroppsfasong og ikke minst muskler gjør at variablene er ganske store.

Et person med liten ramme, små skuldre, ikke så mye muskler, små hender og føtter osv skal selvfølgelig veie mye mindre enn en person med samme høyde som har brede skuldre, mye muskler, store hender og føtter osv.

Det kan godt hende sønnen din veier akkurat det han skal veie.

Har selv en mann som er ganske lav, så han skal i følge bmi veie ganske lite. Men han er veldig massiv, bred over skuldrene og mye muskler. Han er slank selv om han i følge bmi er overvektig.

Det er FHI sitt skjema som går opp til 18 år. Sønnen min har en stor ramme, altså brede skuldre, store hender, bruker 47-48 i sko osv og trener mye, så han har masse muskler. Jeg synes han ser slank og fin ut, men han har hengt seg opp i BMI selv. De som sier at bare jenter føler kroppspress kan umulig ha gutter selv *sukk.

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er FHI sitt skjema som går opp til 18 år. Sønnen min har en stor ramme, altså brede skuldre, store hender, bruker 47-48 i sko osv og trener mye, så han har masse muskler. Jeg synes han ser slank og fin ut, men han har hengt seg opp i BMI selv. De som sier at bare jenter føler kroppspress kan umulig ha gutter selv *sukk.

HI

BMI sier jo ingenting om kjønn heller, det kan du si til han.

Nå er det vel ikke så mange kvinner som er nesten 2 meter høye, men ta niesen min da, som er 178 cm. Det finnes mange menn som er like lange, eller kortere enn henne, men de veier som regel mer enn henne. Det har med muskelmengde og ramme å gjøre. Niesen min veier rett ca  kg og60 ser helt normal ut, men en mann som hadde veid like lite hadde sikkert sett undervektig ut. Hun er smal, smale skuldre, små pupper, smale hofter, så egentlig en veldig petit kvinnefasong selv om hun er høy. En mann med brede skuldre, store føtter, mye muskler osv ville sikkert veid 20 kg mer enn henne og fremdeles vært slank.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn på 18 år som synes at han er så tung fordi han veier rundt 101-102 kg. Jeg synes han ser helt passe ut, spesielt med tanke på at han er veltrent og bredskuldret. Kikket på et percentilskjema og i følge det skal han veie rundt 103-104 kg med sin høyde (197-198 cm). Kan det stemme tror dere? Tenkte å vise ham det hvis det er riktig, så kanskje han faller litt mer til ro med vekten sin.

Ja, det kan stemme.

Men er vanskelig å regne ut fra BMI når man har muskler (og særlig når man er så pass høy). Det dere burde se på er livvidde. 

Anonymkode: 11946...ff6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan stemme.

Men er vanskelig å regne ut fra BMI når man har muskler (og særlig når man er så pass høy). Det dere burde se på er livvidde. 

Hva bør den være på da? Han har i hvert fall ikke mye fett på seg, helt flat mage sted synlig six-pack.

HI

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva bør den være på da? Han har i hvert fall ikke mye fett på seg, helt flat mage sted synlig six-pack.

HI

Nei, det vet da ikke jeg. Men det finnes vel en oversikt over det også, der man finner oversikt over BMI?

Kanskje denne?

https://aktivtrening.com/slankning/er-jeg-overvektig

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer vel an på hvordan han er bygd? En muskuløs fyr på 197 cm kan da godt være normalvektig på 104 kg.

Anonymkode: 09c23...f75

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det vet da ikke jeg. Men det finnes vel en oversikt over det også, der man finner oversikt over BMI?

Kanskje denne?

https://aktivtrening.com/slankning/er-jeg-overvektig

Damer bør ha en livvidde på under 80 cm, menn kan ha litt mer tror jeg, mener det var 86 cm.

Anonymkode: 73159...f7a

Skrevet

Min mann var enda tyngre enn det da han var veltrent. Så absolutt ikke overvektig ut. Samme høyde og samme skostørrelse som din. BMI kan bare brukes som indikasjon på relativt utrente mennesker. Sønnen din må heller se seg i speilet enn på noen tall. 

Anonymkode: 146ac...e3f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Damer bør ha en livvidde på under 80 cm, menn kan ha litt mer tror jeg, mener det var 86 cm.

Jo, men det kommer også an på høyden. Er man veldig høy så vil jeg tro at de indre organene også er forholdsvis større.

Skrevet

Jo, men det kommer også an på høyden. Er man veldig høy så vil jeg tro at de indre organene også er forholdsvis større.

Nei, de livviddemålene er for alle, det kommer ikke an på høyden

Anonymkode: 183b6...897

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de livviddemålene er for alle, det kommer ikke an på høyden

For noe tull! Det sier seg selv at både hjerte og lever og nyrer etc, er større hos en stor person enn hos en liten person.

Og hvis du fremdeles er uenig, så kom med seriøse kilder på at det du prater om er sant.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull! Det sier seg selv at både hjerte og lever og nyrer etc, er større hos en stor person enn hos en liten person.

Og hvis du fremdeles er uenig, så kom med seriøse kilder på at det du prater om er sant.

Nei, det er ikke tull.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lommelegen sier det o hvertfall. (Høyere tall for menn enn jeg trodde riktignok)

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/overvekt/bmi/artikkel/midjemal-mer-noyaktig-maling-av-overvekt/69023696/amp

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke tull.

Kom med kilder da.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Det står ingenting om at høyde er irrelevant. Den artikkelen tar for seg overvekt og fedme.

De gor en generell anbefaling, uavhengi av høyde.

Skrevet

De gor en generell anbefaling, uavhengi av høyde.

Ja - igjen! - fordi det er snakk om overvekt og fedme. Som er noe helt annet enn bmi og livvidde hos normalvektige. 

Og det gjør altså ikke den artikkelen jeg delte.

Mistenker at folk gjør seg vrang med vilje her, så dette gidder ikke jeg mer. Dere får krangle med noen andre. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Det står ingenting om at høyde er irrelevant. Den artikkelen tar for seg overvekt og fedme.

Les litt lengre ned.

Helsenorge opprerer også med livvidde uavhengi av høyde.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/vekt-bmi-og-maling-av-midjen

Uamsett hvilken metode du bruker er jo ikke svaret perfekt for alle. Det kan være lurt å se på flere faktorer, men akkurat livvidde over det anbefalte er så vidt jeg vet en en risikofaktor i seg selv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja - igjen! - fordi det er snakk om overvekt og fedme. Som er noe helt annet enn bmi og livvidde hos normalvektige. 

Og det gjør altså ikke den artikkelen jeg delte.

Mistenker at folk gjør seg vrang med vilje her, så dette gidder ikke jeg mer. Dere får krangle med noen andre. 

Er det ikke helsekonsekvenser vi snakker om? Hvis det er dine personlige prefferanser for utseende vi diskuterer er det ingen grunn til at slike mål skal brukes.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke helsekonsekvenser vi snakker om? Hvis det er dine personlige prefferanser for utseende vi diskuterer er det ingen grunn til at slike mål skal brukes.

Har du i det hele tatt lest HI?

Det handler om en gutt/mann på 18 år. 

Hva med å følge med litt, og forsøke å svare HI på det hun lurer på, i stedet for å henge deg opp i fedme?

Ikke alle har fedme på hjernen. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du i det hele tatt lest HI?

Det handler om en gutt/mann på 18 år. 

Hva med å følge med litt, og forsøke å svare HI på det hun lurer på, i stedet for å henge deg opp i fedme?

Ikke alle har fedme på hjernen. 

Det er spørsmål om det er passe vekt. Han er ganske sikkert ikke undervektig så hva skulle da spørsmålet gjelde? Du kan være overvektig om du er 18 år. Du kan også ha høyere bmi enn anbefalt hvis du trener mye. Da er det greit å sjekke livvidden. Hvis den også er for høy har du sansynlig vis for mye fett på kroppen.

Skrevet

Det er spørsmål om det er passe vekt. Han er ganske sikkert ikke undervektig så hva skulle da spørsmålet gjelde? Du kan være overvektig om du er 18 år. Du kan også ha høyere bmi enn anbefalt hvis du trener mye. Da er det greit å sjekke livvidden. Hvis den også er for høy har du sansynlig vis for mye fett på kroppen.

Jeg har presentert en artikkel for HI.

Lar det være opp til henne om hun liker den eller ikke. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har presentert en artikkel for HI.

Lar det være opp til henne om hun liker den eller ikke. 

Hi spurte hva livvidden burde ligge på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...