GÃ¥ til innhold

Hjelp! Hvorfor ser muffinsene mine ut som vulkaner?🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg feil? Hver gang jeg steker muffins uansett om det er laget fra bunn eller med Toro, ser muffinsene ut som vulkaner. De er stekt på siden, det inni velter ut som lava. Alt blir stekt men de blir alltid så stygge. Type noe man ikke vil servere i bursdager ol😅.

jeg steker midt i ovnen på 200 grader med over og undervarme. Miffinsformene setter jeg i silikonformede brett kjøpt fra kitchen. Dette for at de skal holde formen.

Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 20f15...11b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men jeg personlig syns slike vulkan-muffins er de aller, aller beste :)
Du kan gi de til meg :P

Anonymkode: b6819...cab

Skrevet

Her er det noe muffins, ja! ;) 

Anonymkode: fdce3...c0b

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke, men jeg personlig syns slike vulkan-muffins er de aller, aller beste :)
Du kan gi de til meg :P

Haha😂. Men de kan jo ikke serveres uten å klippe av toppene og dynke de i melis og godteri😅. Dette for å skjule skavankene😅.

hi

Skrevet

Ville ha bakt på lavere varme, lavere nede i ovnen, eller i papirformer.

Anonymkode: fdce3...c0b

Skrevet

Jeg steker mine nederst i ovnen, på 200%, i doble papirformer, og de blir aldri vulkaner. Bruker oftest en gammel oppskrift fra en sånn rutete kokebok fra Ingerid Espelid, men har brukt andre oppskrifter også.

Anonymkode: d6951...3db

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha😂. Men de kan jo ikke serveres uten å klippe av toppene og dynke de i melis og godteri😅. Dette for å skjule skavankene😅.

hi

Nei, nei, nei.
Er jo den toppen som smaker fantastisk.
Jeg derimot, får aldri vulkan-muffins :(
Kanskje jeg kan lage for deg, og du for meg?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg steker mine nederst i ovnen, på 200%, i doble papirformer, og de blir aldri vulkaner. Bruker oftest en gammel oppskrift fra en sånn rutete kokebok fra Ingerid Espelid, men har brukt andre oppskrifter også.

Høres jo ut som det blir en hinne/stekeskorpe utenpå før bakepulveret i midten blir varm så det utvider deg der.

Ville prøvd å steke nederst i ovnen.

Skrevet

Jeg har det på samme måte med mine. De blir alltid vulkaner og umulig å pynte. Lagde faktisk en tråd om det for et års tid siden. Ingen av rådene jeg fikk den gangen fungerte, dessverre. 😕

Anonymkode: f61ad...0e8

Skrevet

Bytt oppskrift.

Muffins får topper. Cupcakes blir flate. Finn en oppskrift på cupcakes. 

Anonymkode: d4b6b...062

Skrevet

Men nok fra meg som liker vulkaner.

Kan hende det kommer av at de hever i ovnen for fort eller for mye.
Dere kan prøve å minske mengden bakepulver/natron i oppskriften og se om det hjelper

Skrevet

Ha mindre røre pr. form. Det fungere for meg. Fikk alltid vulkanform tidligere, men nå tar jeg mindre røre pr. form og får "flate" topper. Får flere muffins også :)

Anonymkode: 8e41f...603

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, nei.
Er jo den toppen som smaker fantastisk.
Jeg derimot, får aldri vulkan-muffins :(
Kanskje jeg kan lage for deg, og du for meg?

Vulkandama, jeg har funnet årsaken😂. Satte ned til 160-170 grader, da fikk jeg ingen vulkan muffins😂. Jeg har en god ovn så mulig 200 grader hos meg egentlig er litt mer hos andre. Og forresten, når jeg klipper muffinsene før servering i bursdag så spiser jeg «lavaen» selv selvfølgelig😜😜😜. Så for høy temperatur er vist årsaken😉😉. 

hi

Skrevet

Jeg får også vulkanmuffins. Ungene klaget på at de ikke var pene nok så jeg fant en annen oppskrift, de ble ikke slik. De ble heller ikke så luftige som mine blir og fortere tørre. Vipps så var mine muffins bra nok for ungene. 

Anonymkode: d5122...161

Skrevet

Dropp silikonformen, bruk eventuelt metallform. Reduser temperaturen til 180 grader og stek nederst i ovnen.

Anonymkode: 74a1d...452

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vulkandama, jeg har funnet årsaken😂. Satte ned til 160-170 grader, da fikk jeg ingen vulkan muffins😂. Jeg har en god ovn så mulig 200 grader hos meg egentlig er litt mer hos andre. Og forresten, når jeg klipper muffinsene før servering i bursdag så spiser jeg «lavaen» selv selvfølgelig😜😜😜. Så for høy temperatur er vist årsaken😉😉. 

hi

Dette synes jeg høres riktig ut. 

Ofte får jeg 'vanlige' muffins på første brettet, men vulkaner på andre. Og da er sikkert ovnen blitt varmere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...