Gå til innhold

Håkon eller Haakon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I 2020 skriver vi Håkon, men i 1905 skrev de Haakon. Det er en del rettskrivningsregler som i dag er eldgamle og for lenge siden er lagt bak oss.

Det er ikke et spørsmål om hva som er subjektivt bedre, men om hva som er objektivt korrekt.

Anonymkode: 4ab3c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Håkon er finest, men har ei venninne som har en gutt som heter Haakon 🙂

Anonymkode: 48a57...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haakon om det er oppkalling etter ein Haakon, ellers ville eg brukt Håkon.

Men namnet er fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Håkon... Mannen min liker Øystein... jeg vet ikke... hjelp!

Anonymkode: eb05c...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hva er bedre?

Anonymkode: eb05c...8af

Håkon :) synes det er mye finere enn haaken selvom det er samme navn

Anonymkode: 80896...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Navnet er uansett knallflott og en av mine favoritter uansett hvordan det skrives. Det er ingenting som er objektivt riktig, begge skrivemåtene er fullt ut godkjente. Mitt "problem" er at jeg synes Haakon ser flottere ut  men jeg synes Håkon er mest praktisk å bruke. Nå får ikke jeg brukt det i det hele tatt, så 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon er finest, uten tvil, og så slipper han å’en hvis han skal utenlands. 

Anonymkode: d6e6e...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker Håkon... Mannen min liker Øystein... jeg vet ikke... hjelp!

Anonymkode: eb05c...8af

Jeg er på din side.. Håkon er et nydelig navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon eller Haakon

Jørgen eller Joergen

Lærke eller Laerke

Hva ser best ut?

Anonymkode: d31f4...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil personlig helst ikke bruke fornavn med særnorske bokstaver (er slitsomt nok når det er i etternavnet). Ut i fra det bør jeg vel stemme på Haakon, men jeg synes Håkon ser finest og mest naturlig ut.

Anonymkode: 5dbbd...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil personlig helst ikke bruke fornavn med særnorske bokstaver (er slitsomt nok når det er i etternavnet). Ut i fra det bør jeg vel stemme på Haakon, men jeg synes Håkon ser finest og mest naturlig ut.

Anonymkode: 5dbbd...f94

Jeg har særnorske bokstaver i navnet mitt, men skjønner ikke helt hva som er slitsomt med det?

Anonymkode: 44cf6...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil personlig helst ikke bruke fornavn med særnorske bokstaver (er slitsomt nok når det er i etternavnet). Ut i fra det bør jeg vel stemme på Haakon, men jeg synes Håkon ser finest og mest naturlig ut.

Anonymkode: 5dbbd...f94

Jeg må bare le litt her 🙄 Det finnes knapt et problem i verden med å ha navn med særnorske bokstaver. Prøv å ha et navn som ikke består av det latinske alfabetet.

Anonymkode: d31f4...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har særnorske bokstaver i navnet mitt, men skjønner ikke helt hva som er slitsomt med det?

Anonymkode: 44cf6...464


Veldig mange har det, og det går selvfølgelig fint. Jeg har det i etternavnet, og synes det for eksempel er klønete på jobb. Jobber i en internasjonal bedrift, og så mange av systemene der bytter ut bokstaven eller får rare tegn. Det er også klønete å søke opp alle på jobb med slike bokstaver. Jeg synes selv det er irriterende, og vil helst unngå å gi barnet mitt et fornavn med disse. Hadde jeg forelsket meg i et navn med æ, ø eller å, ville jeg likevel valgt navnet -det er ingen krise. Bare et av mange punkter jeg vurderer når jeg skal velge navn.

Supert at det overhodet ikke gjør deg noe:)

Anonymkode: 5dbbd...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 15.46, Anonym bruker skrev:

Hva er bedre?

Anonymkode: eb05c...8af

«Hva er bedre?»

På norsk heter det: Hva er best?

Anonymkode: bdf36...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare le litt her 🙄 Det finnes knapt et problem i verden med å ha navn med særnorske bokstaver. Prøv å ha et navn som ikke består av det latinske alfabetet.

Anonymkode: d31f4...208

Hehe. Vi har alle våre preferanser og kriterier når vi skal velge navn. Jeg har et fornavn som er vanskelig å uttale på engelsk og et etternavn med en særnorsk bokstav som stadig irriterer meg for eksempel på jobb eller på reise. Derfor ønsker jeg å unngå å velge et slikt navn. Er absolutt ingen krise og «alltid noen som har det verre».. Mange opplever det sikkert aldri som et problem, og det er jo flott. 
 

Jeg vil helst også unngå navn som slutter på s, fordi jeg synes det er så tungt ved genetiv. Selv om veldig mange går rundt og klarer seg utmerket med et slikt navn, og jeg ikke nødvendigvis tenker på det når andre heter noe sånt. Du vil sikkert le av det, også. :)

Anonymkode: 5dbbd...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i hele tatt lov lenger å bruker «aa» istedenfor bokstaven å lenger? Trodde det kom en regel på det for ganske mange år siden...

Anonymkode: c604b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...