Gå til innhold

Bråkete mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg er noe lydsensitiv, spesielt som nå når jeg sitter og skal konsentrere meg om et budsjett. Men mannen min er så sinnsykt bråkete! Og ja, forholde skranter en del, så jeg irriterer meg nok ekstra.

Det har likevel alltid vært et tema og han ta null selvkritikk. Det er små ting som å trampe inn på barnerommet i tøfler med stive såler «for å se om barnet sover». Det finns nemlig kun én måte å åpne en dør og gå inn på et rom på. Babyene har selvsagt da våknet til om de var i ferd med å sovne, men det er IKKE hans feil.

Vanntrykket på kjøkkenvasken er alltid på maks. Bestikk kastes på plass i skuffen eller slenges ned på bordet. Glass settes ned med et smell. Alt lager bare så veldig mye mer lyd enn det trenger.

Og hjelpe meg om jeg ber han lukke kjøkkendøra eller om å dempe seg så jeg kan konsentrere meg, for å tømme oppvaskmaskinen er faktisk viktig. I motsetning til å sette opp feriebudsjett og holde orden på datoer i bestillinger. Det er visst «avslapping»

Anonymkode: e4855...3b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert en grunn til at den mest naturlige løsningen på dette problemet ikke blir benyttet, så da tenker jeg at du får vente med å sette opp budsjett. 

Anonymkode: 7f768...dae

Skrevet

Det er vel ikke han sin skyld at du ikke kan konsentrere deg. Noener bare sånn, det er mer lyd i de enn andre

Anonymkode: b341c...ea8

Skrevet

Vi har det likt, jeg blir sprø. Her har jeg innsett at det er meg det er noe i veien med, og tar hensyn til det. Hvis jeg må konsentrere meg går jeg et sted jeg kan være alene, eller jeg bruker headset. Da jeg innså at problemet var mitt var det forresten lettere for ham å ta hensyn også. 

Anonymkode: 18153...0e4

Skrevet

Ørepropper.

Anonymkode: cfc20...441

Skrevet

Mannen min er litt lik. Kan snakke drithøyt rett utenfor åpen soveromsdør når ungene sover, smelle ekstremt når han tømmer oppvaskmaskinen. Jeg har prøvd å si ifra tusen ganger, men det går ikke inn. Hele familien hans er sånn 😲

Anonymkode: fa6bd...588

Skrevet

Jeg har en mann som ligner litt på dette. 

Han forventer at det blir tatt hensyn til at han legger seg kjempetidlig om kvelden. Vi andre i huset går på tå og hvisker. 

Tar han hensyn til oss på morgenen? Han står opp "før fuglene fiser", også i helga og f.eks. på hytta. Tråkker rundt, setter på tv med høyt volum, slenger igjen dører, skubber stoler... 

Vi har forsøkt å forklare at hensyn må gå begge veier. Går det inn? Overhodet ikke. 

Anonymkode: 14b79...d0a

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en mann som ligner litt på dette. 

Han forventer at det blir tatt hensyn til at han legger seg kjempetidlig om kvelden. Vi andre i huset går på tå og hvisker. 

Tar han hensyn til oss på morgenen? Han står opp "før fuglene fiser", også i helga og f.eks. på hytta. Tråkker rundt, setter på tv med høyt volum, slenger igjen dører, skubber stoler... 

Vi har forsøkt å forklare at hensyn må gå begge veier. Går det inn? Overhodet ikke. 

Anonymkode: 14b79...d0a

Da får dere bråke tilsvarende om kvelden, og når han klager på det ganske enkelt si at den dagen han begynner ta hensyn om morgenen vil dere ta hensyn om kvelden...

Anonymkode: 234fd...65c

Skrevet

Akkurat det med konsentrasjon er ditt problem, noen klarer ikke konsentrere seg uten at det er helt stille rundt dem og da må man rett og slett kjøpe seg et sånt headset som stenger ute støy.

Men når det kommer til å bråke rundt sovende barn er det han som må skjerpe seg. Greit at barn må tåle at det er folk i huset og det er fint å venne dem til å kunne sove selv om de hører noen lyder, for mange barn er det også betryggende å høre at mamma og pappa er der og er våkne, men man bråker ikke når de skal sove.

Anonymkode: 234fd...65c

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg innrømmer at jeg er noe lydsensitiv, spesielt som nå når jeg sitter og skal konsentrere meg om et budsjett. Men mannen min er så sinnsykt bråkete! Og ja, forholde skranter en del, så jeg irriterer meg nok ekstra.

Det har likevel alltid vært et tema og han ta null selvkritikk. Det er små ting som å trampe inn på barnerommet i tøfler med stive såler «for å se om barnet sover». Det finns nemlig kun én måte å åpne en dør og gå inn på et rom på. Babyene har selvsagt da våknet til om de var i ferd med å sovne, men det er IKKE hans feil.

Vanntrykket på kjøkkenvasken er alltid på maks. Bestikk kastes på plass i skuffen eller slenges ned på bordet. Glass settes ned med et smell. Alt lager bare så veldig mye mer lyd enn det trenger.

Og hjelpe meg om jeg ber han lukke kjøkkendøra eller om å dempe seg så jeg kan konsentrere meg, for å tømme oppvaskmaskinen er faktisk viktig. I motsetning til å sette opp feriebudsjett og holde orden på datoer i bestillinger. Det er visst «avslapping»

Anonymkode: e4855...3b7

Jeg kunne skrevet akkurat det samme om min mann, alt er likt, og jeg er lydsensitiv. Når det gjelder min sensitivitet innser jeg at jeg er problemet og at det ikke er noen fasit på lydnivå. Når det gjelder barna derimot, har jeg akkurat samme problem som deg med barn som våkner, ikke bare når han tramper inn til de, men også når han tømmer oppvaskmaskin og slenger bestikk på plass, smeller i dører osv. Løsningen er å la han ta leggingen og håndtere barnas oppvåkninger selv. Da blir han fort mer bevisst. Likevel er det veldig vanskelig å endre på det området. Det ligger nok like dypt i personligheten som

Anonymkode: 3add8...3c6

Skrevet

Her er det meg som bråker🙋🏻‍♀️

Mannen har sikkert kommentert 400 ganger hvor bråkete jeg kommer inn på soverommet mens han (muligens) sover. Jeg prøver å huske å ikke bråke, men det er ikke så lett. 
Vi har stort hus med barn spredt over flere etasjer, jeg roper gjerne på barna (ikke kjefting, bare «kom og spis» og sånt, og hvis de ikke kommer roper jeg høyere🤪🙈). 

Mye andre bråkete eksempler, men poenget er at det ikke er så lett å endre vaner. I perioder tar jeg meg sammen, løper (på tå) trapper opp og ned i stedet for å rope på mann og barn, lukker dører forsiktig opp og igjen, går med lette skritt osv, men så stresser jeg med andre ting, og så går det i glemmeboka og jeg er tilbake til mitt bråkete jeg. 
Heldigvis skranter ikke mitt forhold, mannen og jeg har det fantastisk sammen, og tåler hverandres gode og dårlige sider godt. Med romslighet og raushet kommer vi gjennom det meste og er like glade i hverandre uansett. Anbefaler den strategien sammen med bråke-påminnelser formidlet med humor og en klem😉👍🏻

Anonymkode: c6103...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...