Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #26 Skrevet 7. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner jeg sliter litt med motivasjonen, gitt. Men greit, da. Som lærer skal jeg ikke legge svarene opp i fingrene til elevene, jeg skal veilede og hjelpe. Min form for veiledning i dag er en aldeles utmerket ordbok, en ordbok som på enkelt vis både forklarer søkeordet, som definerer ordklasse og som viser fullstendig bøyingsmønster. Med andre ord: Rene kinder-egget. Anonymkode: 1a568...33a Vi er ikke dine studenter. Jeg regner med at du bare gir en slik overfladisk henvisning fordi du ikke vet hvordan du skal forklare det på en god måte. Anonymkode: c1153...c05
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #27 Skrevet 7. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er ikke dine studenter. Jeg regner med at du bare gir en slik overfladisk henvisning fordi du ikke vet hvordan du skal forklare det på en god måte. Anonymkode: c1153...c05 Haha, lykke til med å bli hørt, forstått og tatt på alvor. Jeg brukte sarkasme, det ble ikke fanget opp. Så skrev jeg direkte at jeg hadde brukt sarkasme, det ble heller ikke fanget opp. Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #28 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://snl.no/substans Helt normal bruk av ordet. Til dine spørsmål; Jeg vet ikke om jeg er i stand til å forklare dette. For meg er dette helt åpenbart, og jeg er ikke noen god pedagog. Jeg kunne like godt spurt hvordan det er mulig å ikke se dette. For meg er det vanskelig å sette seg inn i. Og ja, jeg streket under ordet substans tidligere, nettopp fordi det er et substantiv. Et verb er forøvrig også et substantiv... Anonymkode: 01b70...17b Jeg tror grnnen til at du ikke klarer å forklare det er at du tar feil. Du forstår sikkert godt hva som er et substantiv, men jeg tror ikke du forstår hvorfor. Drt sliter jeg også med. "En jente" er et substantiv. Om jeg derimot sier "hun" om den samme jenta er det ikke noe substantiv men om jeg sier "Kari" er det et substamtiv igjen. Jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe med "substans" å gjøre. Anonymkode: c1153...c05
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #29 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror grnnen til at du ikke klarer å forklare det er at du tar feil. Du forstår sikkert godt hva som er et substantiv, men jeg tror ikke du forstår hvorfor. Drt sliter jeg også med. "En jente" er et substantiv. Om jeg derimot sier "hun" om den samme jenta er det ikke noe substantiv men om jeg sier "Kari" er det et substamtiv igjen. Jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe med "substans" å gjøre. Anonymkode: c1153...c05 Ok, da må jeg bare beklage. Jeg vet veldig godt hva et substantiv er, jeg vet veldig godt hvorfor et substantiv er et substantiv (inkludert forskjellen på ‘jente’ og ‘hun’), men jeg klarer tydeligvis ikke å formidle dette til deg. Og det finnes visst heller ikke noen lærere her som kan det... Anonymkode: 01b70...17b
Leverpostei Skrevet 7. juni 2020 #30 Skrevet 7. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror grnnen til at du ikke klarer å forklare det er at du tar feil. Du forstår sikkert godt hva som er et substantiv, men jeg tror ikke du forstår hvorfor. Drt sliter jeg også med. "En jente" er et substantiv. Om jeg derimot sier "hun" om den samme jenta er det ikke noe substantiv men om jeg sier "Kari" er det et substamtiv igjen. Jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe med "substans" å gjøre. Anonymkode: c1153...c05 Kjennetegnet på et substantiv er at det kan opptre med ubestemt artikkel foran seg (en, ei eller et). Et ord som «feber» kan lure oss litt, fordi vi vanligvis ikke sier «en feber». Da kan det være lurt å se på bestemt form av ordet, «feberen». Substantiv kan bøyes i bestemthet og tall. Hilsen norsklærer
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #31 Skrevet 7. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ok, da må jeg bare beklage. Jeg vet veldig godt hva et substantiv er, jeg vet veldig godt hvorfor et substantiv er et substantiv (inkludert forskjellen på ‘jente’ og ‘hun’), men jeg klarer tydeligvis ikke å formidle dette til deg. Og det finnes visst heller ikke noen lærere her som kan det... Anonymkode: 01b70...17b Jeg tror også du har en god forståelse for det. Det har jeg også, men å gi en fullgod deffinisjon på hva som er et substantiv kan jeg ikke. Noe av problemet er nok at jeg blir påvirket av hva som kan brukes som subjekt/objekt i en setning. Det sammenfaller jo ikke helt med substantiver. Anonymkode: c1153...c05
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #32 Skrevet 7. juni 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror grnnen til at du ikke klarer å forklare det er at du tar feil. Du forstår sikkert godt hva som er et substantiv, men jeg tror ikke du forstår hvorfor. Drt sliter jeg også med. "En jente" er et substantiv. Om jeg derimot sier "hun" om den samme jenta er det ikke noe substantiv men om jeg sier "Kari" er det et substamtiv igjen. Jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe med "substans" å gjøre. Anonymkode: c1153...c05 Skal gi det et forsøk, forresten; ‘Jente’ har substans. Vi vet hva en jente er. ‘Kari’ har substans. Vi vet hvem Kari er. Mens ‘hun’ har ingen substans i seg selv. Vi må vente til det kommer en ‘jente’ eller en ‘Kari’, før man vet hvem ‘hun’ er en referanse til. ‘Hun’ er altså er ord uten substans i seg selv, og som dermed krever at det finnes et annet ord som har substans, før man kan bruke det. Anonymkode: 01b70...17b
ostepop123 Skrevet 7. juni 2020 #33 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Et substantiv trenger ikke ha substand, selv om det er vanlig. Tenk på "en drøm", "en tanke" eller "et vennskap". Anonymkode: c1153...c05 Kommer an på hvor filosofisk anlagt man er, da! "We are such stuff As dreams are made on" Som Shakespeare sa. Gjennom Prospero, i The Tempest.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #34 Skrevet 7. juni 2020 2 minutter siden, Leverpostei skrev: Kjennetegnet på et substantiv er at det kan opptre med ubestemt artikkel foran seg (en, ei eller et). Et ord som «feber» kan lure oss litt, fordi vi vanligvis ikke sier «en feber». Da kan det være lurt å se på bestemt form av ordet, «feberen». Substantiv kan bøyes i bestemthet og tall. Hilsen norsklærer Er det det eneste? Egennavn er jo substantiver og det er sjelden vi sier "en Kari", selv om det er mulig. Anonymkode: c1153...c05
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #35 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, ostepop123 skrev: Kommer an på hvor filosofisk anlagt man er, da! "We are such stuff As dreams are made on" Som Shakespeare sa. Gjennom Prospero, i The Tempest. Nemlig Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #36 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal gi det et forsøk, forresten; ‘Jente’ har substans. Vi vet hva en jente er. ‘Kari’ har substans. Vi vet hvem Kari er. Mens ‘hun’ har ingen substans i seg selv. Vi må vente til det kommer en ‘jente’ eller en ‘Kari’, før man vet hvem ‘hun’ er en referanse til. ‘Hun’ er altså er ord uten substans i seg selv, og som dermed krever at det finnes et annet ord som har substans, før man kan bruke det. Anonymkode: 01b70...17b La oss si du har fått en kattunge og diskuterer navn med mannen. -"Hva skal vi kalle henne?" -"Liker du Gråpus, Silja eller Dotten?" Anonymkode: c1153...c05
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #37 Skrevet 7. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det det eneste? Egennavn er jo substantiver og det er sjelden vi sier "en Kari", selv om det er mulig. Anonymkode: c1153...c05 Neida, det er denne enkle «slenge læreboka i bordet»-måten å forklare ting på. Det er en grundig forenkling, og en fornærmelse mot deg, som stiller spørsmål, mange nivåer over hva en vanlig norsklærer kan svare på. Les heller den elegante forklaringen til ostepop123. Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #38 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: La oss si du har fått en kattunge og diskuterer navn med mannen. -"Hva skal vi kalle henne?" -"Liker du Gråpus, Silja eller Dotten?" Anonymkode: c1153...c05 Ja, da er det ‘katten’ som er det substantivet som ‘hun’ er en referanse til. Og senere sier man kanskje ‘Silja’ om den samme katten. Mens man kan ikke si til mannen; Hva skal vi kalle henne? ...uten at det finnes en ‘katt’ eller en ‘hund’ eller en ‘jente’ eller noe annet først. (Eller, du kan jo prøve. Men da vil nok mannen se ut som en spørsmålstegn.) Anonymkode: 01b70...17b
prikkete_kjole Skrevet 7. juni 2020 #39 Skrevet 7. juni 2020 Substantiv er navn som vi mennesker har gitt til alt som finnes rundt oss, i vidt perspektiv. Vi har ulike typer substantiv, og begrepet rommer: - det vi vanligvis tenker på som navn, altså egennavn: Per, Kari, Bergen og Oslo - navn på konkrete ting, som kopp, mobiltelefon, katt, jente - navn på abstrakte ting som vennskap, kjærlighet og samfunn. Pronomen, som "jeg" og "hun" er ikke navn, men de brukes i stedet for substantiv, derav navnet pronomen. Pro betyr i stedet for, nomen betyr substantiv (navn). Pronomen er altså ord som brukes i substantivets sted. Hilsen en annen norsklærer
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #40 Skrevet 7. juni 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: La oss si du har fått en kattunge og diskuterer navn med mannen. -"Hva skal vi kalle henne?" -"Liker du Gråpus, Silja eller Dotten?" Anonymkode: c1153...c05 Eller, for å si det på en annen måte; bytt ut ordet ‘mannen’ med ‘han’ i innlegget ditt. Da vil plutselig ikke jeg vite hvem du refererer til. Jeg vil begynne å lete i tankene etter hvilken ‘han’ du refererer til. Er det Donald Trump? Er det Donald Duck? Er det mannen med ljåen? Er det Jesus? Og så videre... Men siden du skriver ‘mannen’ så vet jeg at du antakeligvis mener min egen mann (selv om du ikke kjenner mannen min, så har likevel ordet ‘mannen’ en egen substans). Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #41 Skrevet 7. juni 2020 17 minutter siden, prikkete_kjole skrev: Substantiv er navn som vi mennesker har gitt til alt som finnes rundt oss, i vidt perspektiv. Vi har ulike typer substantiv, og begrepet rommer: - det vi vanligvis tenker på som navn, altså egennavn: Per, Kari, Bergen og Oslo - navn på konkrete ting, som kopp, mobiltelefon, katt, jente - navn på abstrakte ting som vennskap, kjærlighet og samfunn. Pronomen, som "jeg" og "hun" er ikke navn, men de brukes i stedet for substantiv, derav navnet pronomen. Pro betyr i stedet for, nomen betyr substantiv (navn). Pronomen er altså ord som brukes i substantivets sted. Hilsen en annen norsklærer Dette er helt klart den beste forklaringen til nå! 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #42 Skrevet 7. juni 2020 26 minutter siden, prikkete_kjole skrev: Substantiv er navn som vi mennesker har gitt til alt som finnes rundt oss, i vidt perspektiv. Vi har ulike typer substantiv, og begrepet rommer: - det vi vanligvis tenker på som navn, altså egennavn: Per, Kari, Bergen og Oslo - navn på konkrete ting, som kopp, mobiltelefon, katt, jente - navn på abstrakte ting som vennskap, kjærlighet og samfunn. Pronomen, som "jeg" og "hun" er ikke navn, men de brukes i stedet for substantiv, derav navnet pronomen. Pro betyr i stedet for, nomen betyr substantiv (navn). Pronomen er altså ord som brukes i substantivets sted. Hilsen en annen norsklærer Takk. Anonymkode: c1153...c05
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. juni 2020 Forfatter #43 Skrevet 7. juni 2020 37 minutter siden, prikkete_kjole skrev: Substantiv er navn som vi mennesker har gitt til alt som finnes rundt oss, i vidt perspektiv. Vi har ulike typer substantiv, og begrepet rommer: - det vi vanligvis tenker på som navn, altså egennavn: Per, Kari, Bergen og Oslo - navn på konkrete ting, som kopp, mobiltelefon, katt, jente - navn på abstrakte ting som vennskap, kjærlighet og samfunn. Pronomen, som "jeg" og "hun" er ikke navn, men de brukes i stedet for substantiv, derav navnet pronomen. Pro betyr i stedet for, nomen betyr substantiv (navn). Pronomen er altså ord som brukes i substantivets sted. Hilsen en annen norsklærer Takk for alle svar, så gøy at min lille natteundring engasjerer. Setter også pris på forklaringen av sammensetningen av ordet pronomen, det gjør at jeg nå aldri vil måtte tenke meg om før jeg vet hva slags ord som ligger i den ordklassen.
prikkete_kjole Skrevet 7. juni 2020 #44 Skrevet 7. juni 2020 5 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Takk for alle svar, så gøy at min lille natteundring engasjerer. Setter også pris på forklaringen av sammensetningen av ordet pronomen, det gjør at jeg nå aldri vil måtte tenke meg om før jeg vet hva slags ord som ligger i den ordklassen. Så bra, gøy å hjelpe til Stas at det kunne bli en såpass opphetet diskusjon om ordklasser, syns jeg!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #45 Skrevet 8. juni 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er likevel ikke noe gramatikalsk feil med å skrive "flere sukker" eller "disse sukkrene". I fagtekster kan det være en grei måte å uttrykke seg på. Du kan ikke skrive "disse sukkrene". Brudd på både staveregler og grammatikk. Det heter "disse sukkerARTENE". Anonymkode: d8449...df9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #46 Skrevet 8. juni 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Når det gjelder feber tror jeg det er vanskeligere. Den er såpass sterkt forbundet med personen som har feber at jeg ikke ser tilfeller der det ville være naturlig å snakke om feber i flertall, men det kan godt hende helsepersonell kunne gjøre det. Anonymkode: c1153...c05 "Den ene feberen avløste den andre - først kom Beatlesfeberen, så var det Elvisfeber, og like etter startet en langvarig Rolling Stones-feber. Den siste av febrene var Tom Jones-feberen." Nei, det har ikke noe med helsepersonell å gjøre. Anonymkode: d8449...df9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #47 Skrevet 8. juni 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ja? Fortelle om hva som er grunnleggende forskjell mellom ‘mer’ og ‘flere’ da? Anonymkode: 01b70...17b Hun gjorde jo det. Kan det telles? Da bruker du "flere". Hvis ikke bruker du "mer". Du kan kjøpe mye melk og mer melk, men ikke mange melk og flere melk. Anonymkode: d8449...df9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #48 Skrevet 8. juni 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil vel heller si det er en grunnleggende forskjell på ord som opererer med en substans (substativer) og ord som ikke gjør det (resten av ordklassene). Et substantiv er et ord som beskriver en substans, enten den er fast eller flytende, enten den er tellbar eller på andre måter målbar. Har man dette inne, så er det i grunn nokså enkelt å få øye på substantivene (som jeg her har understreket.) Anonymkode: 01b70...17b Men her bruker du øye som verb og ikke substantiv... Anonymkode: 4d05e...282
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #49 Skrevet 8. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun gjorde jo det. Kan det telles? Da bruker du "flere". Hvis ikke bruker du "mer". Du kan kjøpe mye melk og mer melk, men ikke mange melk og flere melk. Anonymkode: d8449...df9 Hva er det som er så veldig grunnleggende ved det? Anonymkode: 01b70...17b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #50 Skrevet 8. juni 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men her bruker du øye som verb og ikke substantiv... Anonymkode: 4d05e...282 Nei, jeg bruker det i et verbal, men ikke som verb. Det er umulig å bruke et substantiv som verb, det er ikke sånn at det er flytende grenser her. Anonymkode: 01b70...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå