Gå til innhold

Har dere aldri betalt for svart arbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo. Vi måtte få gjort noe i huset, og hadde den gangen ikke råd til den skyhøye prisen snekkerfirmaene skulle ha. 

Siden den gang har vi gått gjennom registrerte firmaer. Men jeg mener bestemt at flere av dem har skrevet regningen med gaffel

Anonymkode: bd69b...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Både dagmamma og vaskehjelp. Storfornøyd med begge deler! Har virkelig ikke råd til å betale 1200 kr hver 14.dag for å få vask av leiligheten på 80 kvm.

Anonymkode: eb287...159

Hva med å vaske selv da? Når du ikke har råd til å betale noen?

Anonymkode: 80ce9...c92

Skrevet

Ja, det har vi nok. Mye bytte av vennetjenester her, og noen gang gir man kanskje en liten påskjønnelse. Med det er da snakk om at vennen som er mekaniker hjelper oss med bilen, og mannen som er tømrer hjelper vennen med terrassen ol. 

Anonymkode: 3bffa...7bb

Skrevet

For lønnsarbeid i hjemmet, i hagen, med bilen eller på fritidseiendommen til en privatperson, For lønnsarbeid i hjemmet, i hagen, med bilen eller på fritidseiendommen til en privatperson, kankan du  du tjenetjene opptil 6 000 kroner i løpet av året hos denne personen  opptil 6 000 kroner i løpet av året hos denne personen utenuten å måtte  å måtte betale skattbetale skatt

Anonymkode: 93e02...828

Skrevet

Man kan tjene 6000 kr svart i året. 😘

Skrevet

Faktisk ikke. Går noe galt har du ikke krav på erstatning! 
Eneste svarte jeg har betalt er før i tiden når jeg festet. Betalte heller til venner som kjørte for sånn 100-200 enn 900 for taxi.. 

Anonymkode: 7dade...d70

Skrevet

Nei, aldri. 

Anonymkode: 5a022...de2

Skrevet

Betalte min søster for å passe barnet i noen mnd da vi ikke fikk barnehageplass. Betalte henne kontantstøtta som da var ca 3000 pr mnd. Hun krevde ikke penger for det, men jeg insisterte, så man kan jo også se på det som en gave. Har også kjørt pirattaxi et par ganger da det ikke var taxier å oppdrive.

Skrevet

For lønnsarbeid i hjemmet, i hagen, med bilen eller på fritidseiendommen til en privatperson, For lønnsarbeid i hjemmet, i hagen, med bilen eller på fritidseiendommen til en privatperson, kankan du  du tjenetjene opptil 6 000 kroner i løpet av året hos denne personen  opptil 6 000 kroner i løpet av året hos denne personen utenuten å måtte  å måtte betale skattbetale skatt

Det gjelder bare for ting du ikke jobber med, så om naboen din er frisør kan hun male huset ditt og få inntil 6.000 for det, men hun kan ikke klippe deg og få 6.000 for det.

Mange av disse svarte vaskehjelpene f.eks vasker hos ganske mange, og lever av det de tjener, da kan de ikke få 6.000 kr pr sted altså.

Anonymkode: 002b7...3c6

Skrevet

Nei, men benytter meg av vennetjenester og det er vel litt i gråsonen det også. 

Trenger jeg snekkerhjelp, hjelper en kompis meg. Jeg hjelper han med ulike ting når han tenger hjelp. Litt barnpass her, syr opp og lapper klær tilbake. Dette er egentlig ting jeg kunne gjort selv, men gøyere å gjøre med noen også kan jeg lære litt av de som kan dette bedre enn meg. Ting går opp i opp med hjelp over litt tid, det er jo litt varierende hva en tenger hjelp med. 

Anonymkode: 3c9ad...de7

Skrevet

Jeg har både kjøpt svart og jobbet svart. Byttehandel altså. Jeg er ikke truet på livet, er ikke en del av en slavehandel. 

Jeg kjøper kun billig produkter, og aller helst på 50% rabatt. 

Jeg gjør det jeg kan for å gi barna mine det beste livet jeg kan gi dem. Jeg er alene med 4 barn. De kommer foran alt. 

Jeg jobber hardt hele tiden og betaler min skatt. Men om jeg kan bytte en tjeneste svart som jeg har gjort så får jeg ikke dårlig samvittighet av det. Jeg gir vaskehjelpen min massage, farger hennes vipper og bryn, og steller føttene hennes. Det er det absolutt verdt! Hun er hvit, hun har stort flott hus, hun er singel og ikke endel av slavehandelen heller. Huset er arvet og ikke på grunn av svart arbeid. 

Så jeg tenker at det er en forskjell på slavearbeid og svart ARBEID. 

Anonymkode: 12392...930

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Både dagmamma og vaskehjelp. Storfornøyd med begge deler! Har virkelig ikke råd til å betale 1200 kr hver 14.dag for å få vask av leiligheten på 80 kvm.

Og du bryr deg ikke en dritt om at de som jobber for deg mister pensjon, mulighet til dag- og sykepenger eller feriepenger. 

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Fikk en gang tilbud om å få utført trefellingen jeg hadde bestilt svart, men takket nei og betalte heller mer for å få det hvitt. Svart arbeid er en uting. 

Skrevet

Nei. Jeg har kun betalt folk under 6000 per år for å gjøre hobbyen sin

Anonymkode: c14d4...a0d

Skrevet

Dere som systematisk bruker svart arbeid... Dere vet at den som jobber svart stiller svakere hvis den skulle bli syk eller ble skadet på jobb. Når den ikke får sykepenger, får minstesats på AAP og uføretrygd og senere blir minstepensjonist? Ikke alle som jobber svart gjør dette for å unndra skatt, men de får ikke jobb hvis de ønsker å gjøre det på den ærlige måten. Noen vil sikkert tjene litt ekstra på si, men mange hadde heller ønsker å legge på moms og avgifter, slik at de kan være forsikret og ha dokumenterte inntekter. 

Anonymkode: 6dbe4...4f1

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les om igjen! Har råd til å betale en svart så da blir både jeg fornøyd og hun som får betalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...