Gå til innhold

Burde det ikke være " all lives matter " ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1226538198_blmneedshelp.thumb.png.6620e757865cd45aa367b0794ef78bd8.png

Anonymkode: ab0eb...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullstendig enig med deg. Ikke misforstå hele poenget med det jeg skrev var at man å bekjempe årsaken. Det er klart at det å leve i ekstremt fattigdom skaper kriminalitet. Det at politimenn er utrygge på jobben sin hvor både lønn og utdanning er meget dårlige. Hvordan en kan bli politi på så kort tid er helt ufattelig for meg. Det finnes ett ordtak hvor jeg kommer fra som er fisken stinker alltid fra hode. Det vil si denne problematikken må angripes fra toppen. Det å demonstrere her i Norge fører til ingenting bortsett fra mer smitte. Dette må angripes riktig voldelige demonstrasjoner er ikke en av de tingene. 

Anonymkode: 0311e...1ee

Poenget er at dette skjer i Norge også, om enn i mindre dimensjoner. I Norge er det nok mer rettet mot muslimer enn svarte i seg selv. Mange bor helt klart i mer belastede områder av Oslo, men det forklarer ikke hvorfor Mohammad Shire sin søknad blir lagt nederst i bunken, selv om 
han har alle kvalifikasjoner som er etterspurt. Eller hvordan mange antar at han sitter med sugerøret i NAVlomma.  Hvordan folk passer på p sette seg lengst unna de som er mørke på trikken. Hvordan de må rettferdiggjøre hvordan de kan eie en BMV, eller det at vi føler oss berettiget til livshistoriene deres fordi vi (Norge) har tatt dem i mot. Osv, osv. 
I USA er heller ikke problemet kun at fattige tyr til kriminalitet. Problemet er at svarte (fattige) blir behandlet som kriminelle selv om de ikke er det. De blir mistenkeliggjort og antatt at de selger stoff, driver med vinningskriminalitet osv. Men vi er enige at set er et ovenfra og ned problem, der staten og de hvite må ta sin del av ansvaret. 
protester i Norge er med på å sette søkelyset på de problemene som er her Dessuten markerer det solidaritet. Men du må skille de som demonstrerer for en sak, og de som deltar for å lage bråk. Ingen ønsker egentlig å ha de med, da de ødelegger det de andre jobber for. 

Anonymkode: 0e78b...421

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullstendig enig med deg. Ikke misforstå hele poenget med det jeg skrev var at man å bekjempe årsaken. Det er klart at det å leve i ekstremt fattigdom skaper kriminalitet. Det at politimenn er utrygge på jobben sin hvor både lønn og utdanning er meget dårlige. Hvordan en kan bli politi på så kort tid er helt ufattelig for meg. Det finnes ett ordtak hvor jeg kommer fra som er fisken stinker alltid fra hode. Det vil si denne problematikken må angripes fra toppen. Det å demonstrere her i Norge fører til ingenting bortsett fra mer smitte. Dette må angripes riktig voldelige demonstrasjoner er ikke en av de tingene. 

Dessuten... Mange av de endringene som har skjedd i samfunnet opp gjennom tidene. skyldes jo opprør blant folket. Verken slutten på apartheid eller segregeringen i sørstatene kom fordi folk satt hjemme. Folk fra samfunnets høyere sjikt som er med på å styre landet har jo ingen insentiver til endring hvis alle holder munn og gir dem en klapp på skuldra for godt utført embete. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh er det bare de svarte som blir behandlet dårlig?

Hva med urbefolkningen i USA og Canada, eller urbefolkningen i mange andre land. Eller hva med jøder,   eller hva med homofile, eller hva med de med funksjonsnedsettelser. .. 

Det finnes da utallige historier hvor folk blir behandlet som dritt, uansett hvilken farge de har på huden. Alle liv betyr noe.

Anonymkode: 40cd0...598

Slagordet «black lives matter» er et halvt sitat. Hele sitatet lyder «black lives matter as much as white»...

Skrevet
8 timer siden, Pashla skrev:

Her har vi et flott innlegg fra Fredrik Solvang. Med en sjokkerende illustrasjon.

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10163495083440567&id=896155566&set=a.10150755249720567&source=48&ref=content_filter

Helt helt grusomt at mennesker kan lire av seg slike ting. Problemet med slike mennesker er at det kunne like så godt hvert en asiat eller til og med en helt hvit person så lenge den ikke var norsk. Dette er ikke noe annet en god gammeldags rasisme utøvet av folk som har gått livets harde skole... 

Skrevet
8 timer siden, Pashla skrev:

Her har vi et flott innlegg fra Fredrik Solvang. Med en sjokkerende illustrasjon.

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10163495083440567&id=896155566&set=a.10150755249720567&source=48&ref=content_filter

Herregud, og dette skriver folk under fullt navn. Bra at de er så dumme, så folk kan se hva slags søppel de er. Jeg skjønner ikke hva som foregår i hodene på sånne folk, hvordan de får seg til å kommentere så ondskapsfullt om et annet menneske.

Anonymkode: 8195f...bee

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg tenker jo at alle liv betyr noe. Det er folk fra alle land, farger og etnisitet som blir behandlet som dritt. 

Alle liv betyr noe, uansett farge. 

Anonymkode: 40cd0...598

Altså, de mørkhudene går mye mer gjennom enn det andre gjør, så synes black live matters passer bra

Anonymkode: e3543...fb5

Skrevet
11 timer siden, Pashla skrev:

Slagordet «black lives matter» er et halvt sitat. Hele sitatet lyder «black lives matter as much as white»...

Nettopp. Og tatt fra talen til Martin Luther King.

Anonymkode: 581f0...dd4

Skrevet

Har dere sett "Australian border"? De som blir stoppet på grensen sier ofte "why am I stopped? It's because I am black/asian/latino right? You are rasist"

Men de færreste sier "did you stopped me because I am white?"

Og så viser det seg at de som blir stoppet faktisk HAR gjort noe galt/har ulovlige ting i bagasjen.

Anonymkode: 3bb88...269

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere sett "Australian border"? De som blir stoppet på grensen sier ofte "why am I stopped? It's because I am black/asian/latino right? You are rasist"

Og så viser det seg at de som blir stoppet faktisk HAR gjort noe galt/har ulovlige ting i bagasjen.

Hjelpes...det er ikke mulig å være så kort at du tror det du ser i en slik TV serie er en riktig gjengivelse av virkeligheten?

Anonymkode: 581f0...dd4

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er større sjanse at blir stoppet av politiet på gaten og bedt om å vise legitimasjon hvis du er mørkhudet enn hvis du er hvit. Det er større sjanse for å bli stoppet i tollen som mørkhudet enn som hvit. Jeg har en utenlandsk far, han blir alltid stoppet i tollen. Min mor som er hvit og blond i håret og går rett ved siden av han har aldri blitt stoppet. De reiser mye 3-5 ganger i året og han blir ALLTID stoppet, aldri min hvite blonde mor. 

I 2019 var jeg utenlands 3 ganger, hver eneste gang stoppet tollerne alle de mørkhudede som var på samme fly pluss noen nordmenn. Er det ikke litt rart at hvis det er 4 mørkhudede på et fly så blir alle stoppet i tollen? 

Anonymkode: 00f02...b02

Nei, det er jo ikke rart. Sjansen er jo større for at de folka gjør noe galt. Blir som etter 9/11. De visste det var arabere som drev terrorismen, men det var ikke "lov" å sjekke bare arabere, så utrolig teit! Man mistenker mørke for å omskjære jentebarn, men man kan ikke sjekke bare mørkhudede jentebarn for da er det rasisme. Alt er jo rasisme nå. Folk blir krenket av alt 

Anonymkode: 9945e...54f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jo ikke rart. Sjansen er jo større for at de folka gjør noe galt. Blir som etter 9/11. De visste det var arabere som drev terrorismen, men det var ikke "lov" å sjekke bare arabere, så utrolig teit! Man mistenker mørke for å omskjære jentebarn, men man kan ikke sjekke bare mørkhudede jentebarn for da er det rasisme. Alt er jo rasisme nå. Folk blir krenket av alt 

Med andre ord er du for kollektiv avstraffelse i stedet for å dømme de som faktisk gjør noe galt? Dette må endres på et samfunnsnivå før det blir endringer på individnivå. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier stemmer ikke. Det finnes ikke noen lov om å sjekke alle jentebarn. Ikke alle mørkhudede jentebarn heller.

Skrevet

Jeg tar meg i å lure på om alle de afroamerikanske mennene som nå demonstrerer og protesterer (med rette!) verden over mot diskriminering og forskjellsbehandling noen sinne har protestert like intenst mot hvordan kvinner i alle verdens land blir voldtatt, forskjellsbehandlet og utsatt for vold? Har vi noen sinne sett et like verdensomspennende, samstemt og iherdig engasjement, fra kvinner OG menn, mot den mest utsatte og diskriminerte gruppa i verden - nemlig kvinner?

Anonymkode: ed611...810

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo lite interessant med TV-program som viser alle de som ikke har gjort noe galt da....

Endret av Pobie
Skrevet

Jeg syns jeg ser mange idioter i dette kommentarfeltet. Sammenligne alle liv med det svarte gjennomgår og har gjennomgått i SÅ mange år HVER eneste dag! De ser seg faktisk nødt til å lære barna sine hvordan de skal PRØVE å unngå å bli drept av politiet. Hvordan de skal oppføre seg og hva de skal si hvis politiet stopper de eller tar tak i de. Føler vi hvite at det er en nødvendighet å lære barna våres?? Vi lærer barna om vanlig folkeskikk. Forskjellen på rett og galt. Hvordan man behandler sine medmennesker, men vi driver ikke å lærer unga våres å ikke bli drept av politiet. Vi sitter ikke hver eneste dag og bekymrer oss for om barna våres kommer hjem i livet HELE tiden. Dèt gjør ‘’svarte’’/afro-amerikanerne/mørkhudede. De er redde for politiet. De har ikke tillit. Og hvorfor skal de føle seg trygg og ha tillit til politiet? De blir behandlet som dyr, snakket til som terrorister og drept uten konsekvenser. 

Så er det noen av dere som begynner å blande inn corona og snakke om voldtekter og spørre hvorfor det ikke er store protester mot alt det kvinner verden over blir utsatt for. Altså skjerp dere. Ikke dra inn alt annet oppi dette. Dette handler om rasismen og politivold. George Floyd hadde en kriminell bakgrunn og var rusmisbruker. DET betyr ikke at politiet hadde noen rett til å drepe mannen. Han ga ingen tegn til å motsette seg arrest eller være en trussel mot andre rundt seg. Han hadde ikke våpen. Han var ikke voldelig. Likevel lå han i bakken med kneet i nakken så altfor mye lenger enn nødvendig og det førte til hans død! At han var kriminell har ikke en dritt å si! Hvordan kan folk sitte å rettferdiggjøre mord på den måten?? Er dere ikke mennesker? Dere beviser nøyaktig hvor stygge mennesker det er der ute og hvorfor dette er så viktig akkurat NÅ. Educate yourself!! Jeg blir helt matt av enkelte ....

CF76F4CA-6BA2-4114-8C03-589F76355DE1.jpeg

9DD57F71-EA96-4C04-83DC-73B3159B0FD3.jpeg

C368CDCC-F17C-4DBF-8327-B1269D43BA78.jpeg

627CC6C0-EB3A-49F6-BE44-70997200986E.jpeg

FF7C04BF-3232-43BF-A3A1-6C6575A35AE9.jpeg

Anonymkode: 2f4d2...b39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...