Gå til innhold

Har en mammadalt til mann!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har et godt forhold til sine foreldre, som er våre nærmeste naboer. Det er jo fint, og de er flotte mennesker. Men kjære tid, han må snakke med dem nesten daglig, og se dem flere ganger i uka.

Nå har vi en liten baby på 2 mnd, og jeg frykter vi blir tre om hovedomsorgen for den. Han tar overhodet ikke innover seg det jeg sier, han argumenterer derimot med at vi allerede er tre, etter som min 13-åring er veldig flink med lillebroren sin, og er en veldig god avlastning.
Han har vært hjemme med oss i dag fordi jeg var syk. Han har da hatt hjemmekontor fremfor syk barnepasser dag. Greit nok det, men han får selvfølgelig et urealistisk bilde av hva det er å være hjemme med baby. Babyen har siden i går klart å sove for seg selv på dagen, og ikke oppå meg. Han sa at det var helt uproblematisk å være hjemme med baby en dag, men hadde gladelig tatt imot avlastning (Av mamma ) om det hadde vært flere dager. Greit nok det, men det gikk over til å bli en krangel, og han mener da at han må gjøre så mye hjemme (han var nemlig på butikken i går), og vil ikke høre mår jeg prøver å argumentere med at jeg må prioritere mine ledige stunder til toalettbesøk og spising. Det sårer meg så sinnsykt at han verdsetter den jobben jeg faktisk gjør så lite, og mener jeg prioriterer så feil, han har jo tross alt klart å både ha baby i dag, gjøre litt husarbeid og jobbe. At det er en vesentlig forskjell på å ha en slik dag, fremfor hver dag i to måneder skjønner han ikke. Og det at han sover for seg selv har han jo akkurat begynt med, men det når heller ikke inn som et argument.
Jeg skal snart på sommeravslutning med et av mine barn, og han skal da være hjemme alene med babyen. Jeg tenkte det var en hyggelig happening for han, og det var det jo, for han inviterte mamma bort. Jeg kjenner at jeg blir litt skuffa rett og slett. Nå måtte han sove litt på sofaen da, for nå var han selvsagt sliten🙄

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal nå inn til han!

Anonymkode: fc668...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han oppfører seg som et barn ville jeg nesten behandlet ham slik.

Ville krevd at dere setter dere ned, og så går du gjennom i detalj hvordan tiden med baby har vært inntil i går. At du har måttet være på baby hele tiden og knapt hatt mulighet til å gjøre noe, knapt gå på do. Understreket at dette endret seg I GÅR.

Og så ville jeg skrevet ned, sammen med mannen, ALT som må gjøres i hjemmet med hus, hjem og barn. Hver minste lille ting som må gjøres, og gjerne også en estimert tidsbruk for alle gjøremålene.

Og så ville jeg spurt ham om han synes han gjør nok.

Ville også ha understreket at du er hjemme i permisjon, men at det ikke betyr at du skal gjøre alt med baby 24 timer i døgnet og gjøre alt husarbeid.

At foreldrene hans bor ved siden av er ikke nødvendigvis et problem. Problemet er at han tydeligvis ikke forstår hva det vil si å drifte en familie mtp. alt som må gjøres, at han ikke tar sin naturlige del av ansvar med hus, hjem og barn. Og så er det et stort problem at han faktisk ikke lytter til det du sier og forteller, det gir inntrykk av mindre respekt.

Normalt ville det ikke nødvendigvis vært et problem at hans mor kommer når du skal bort, det er sikkert koselig for dem. Problemet oppstår når han gjør dette fordi han ikke greier å ta ansvar for sitt eget barn alene, at han er så lite selvstendig.

Om han ikke virkelig viser at han forstår hva du etter en slik samtale forsøker å få ham til å forstå, og han ikke begynner å ta mer ansvar og vise mer hensyn, da ville jeg sagt at hvis han vil beholde familien sin så må dere i parterapi.

Anonymkode: cd422...4a4

Skrevet

Hvorfor får ikke svigermor avlaste litt? Jeg tenker at svigermor er bedre enn en 13 åring. Og at dete blir sliten av forskjellige ting er jo vanlig. Vi kvinner stresser mye ler med babyer enn menn

Anonymkode: 26d90...20a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor får ikke svigermor avlaste litt? Jeg tenker at svigermor er bedre enn en 13 åring. Og at dete blir sliten av forskjellige ting er jo vanlig. Vi kvinner stresser mye ler med babyer enn menn

Anonymkode: 26d90...20a

Selvfølgelig får hun det, men hvorfor trenger han avlastning? Hvorfor ønsker han ikke å være alene når han først får en mulighet? 13-åringen er en del av husstanden, og synes det er kjempestas med lillebror. Hun elsker å dille og dulle med han, men hun blir ikke brukt som avlastning, det er helt på hennes premisser.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når han oppfører seg som et barn ville jeg nesten behandlet ham slik.

Ville krevd at dere setter dere ned, og så går du gjennom i detalj hvordan tiden med baby har vært inntil i går. At du har måttet være på baby hele tiden og knapt hatt mulighet til å gjøre noe, knapt gå på do. Understreket at dette endret seg I GÅR.

Og så ville jeg skrevet ned, sammen med mannen, ALT som må gjøres i hjemmet med hus, hjem og barn. Hver minste lille ting som må gjøres, og gjerne også en estimert tidsbruk for alle gjøremålene.

Og så ville jeg spurt ham om han synes han gjør nok.

Ville også ha understreket at du er hjemme i permisjon, men at det ikke betyr at du skal gjøre alt med baby 24 timer i døgnet og gjøre alt husarbeid.

At foreldrene hans bor ved siden av er ikke nødvendigvis et problem. Problemet er at han tydeligvis ikke forstår hva det vil si å drifte en familie mtp. alt som må gjøres, at han ikke tar sin naturlige del av ansvar med hus, hjem og barn. Og så er det et stort problem at han faktisk ikke lytter til det du sier og forteller, det gir inntrykk av mindre respekt.

Normalt ville det ikke nødvendigvis vært et problem at hans mor kommer når du skal bort, det er sikkert koselig for dem. Problemet oppstår når han gjør dette fordi han ikke greier å ta ansvar for sitt eget barn alene, at han er så lite selvstendig.

Om han ikke virkelig viser at han forstår hva du etter en slik samtale forsøker å få ham til å forstå, og han ikke begynner å ta mer ansvar og vise mer hensyn, da ville jeg sagt at hvis han vil beholde familien sin så må dere i parterapi.

Det virker som om du har forstått akkurat hva jeg mener😅 Svigers er ikke et problem, de er trivelige folk. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om du har forstått akkurat hva jeg mener😅 Svigers er ikke et problem, de er trivelige folk. 

Da er spørsmålet hva du gjør for å bedre dette?

Fortsetter dere som nå så vil dere trolig ende med brudd en dag i fremtiden, fordi du ikke gidder mer...

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du snakket med din svigermor om problemet? På en hyggelig måte selvfølgelig. Kanskje hun også kan ta en prat med sin sønn?

Anonymkode: 79637...644

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du snakket med din svigermor om problemet? På en hyggelig måte selvfølgelig. Kanskje hun også kan ta en prat med sin sønn?

Anonymkode: 79637...644

Den generasjonen mammaer ser vel på det som heller positivt at deres sønner er mammadalter. At på til vil hun vel ikke si at hun har gjort noe feil i oppdragelsen hans. 

Anonymkode: ff52b...75d

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er spørsmålet hva du gjør for å bedre dette?

Fortsetter dere som nå så vil dere trolig ende med brudd en dag i fremtiden, fordi du ikke gidder mer...

Akkurat som i tidligere forhold da sikkert (jf. referanse til andre barn som "mine" og ikke "våre"). Kanskje noe med hva man klager over. At mannen har et fint forhold til foreldrene og søker avlastning der er jo fint. Og det at han får gjort litt jobb når han er hjemme er jo supert for samfunnet. Det er faktisk vanlig å klare å gjøre litt andre ting enn å være med en baby. Prioritere toalettbesøk i ledige stunder? Har du omfattende ærender på toalettet?

Skrevet
14 minutter siden, HeiteH skrev:

Akkurat som i tidligere forhold da sikkert (jf. referanse til andre barn som "mine" og ikke "våre"). Kanskje noe med hva man klager over. At mannen har et fint forhold til foreldrene og søker avlastning der er jo fint. Og det at han får gjort litt jobb når han er hjemme er jo supert for samfunnet. Det er faktisk vanlig å klare å gjøre litt andre ting enn å være med en baby. Prioritere toalettbesøk i ledige stunder? Har du omfattende ærender på toalettet?

Nei, men svært lite ledige stunder, og da blir det ofte det og/eller mat da.

Og andre ting er jo kjempeflott, det må også gjøres. Men trenger alle pauser fra det å tas med svigers? Kanskje han kunne innom her også i løpet av dagen uten andre grunner enn mat?

Det jeg har uthevet skjønner jeg ikke hva du mener med, så det kan jeg ikke kommentere. Hva er det med tidligere forhold som du sammenligner med dette?

Skrevet

Jeg ser ikke problemet.

At farmor får skape god relasjon til barnet, og far kan få hjelp, er vel ikke noe galt i?

Anonymkode: 9c708...458

Skrevet
42 minutter siden, HeiteH skrev:

Akkurat!

Det føles déjà vu hver gang man leser om kvinner som får barn med en mann, og først når barnet er ute, begynner hun å fundere på hvordan mannen er, og «er hun ikke litt misfornøyd med han kanskje...?»

Anonymkode: 1220d...5fd

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den generasjonen mammaer ser vel på det som heller positivt at deres sønner er mammadalter. At på til vil hun vel ikke si at hun har gjort noe feil i oppdragelsen hans. 

Den generasjonen? Altså kvinner i sekstiårene? 

Anonymkode: ee1f4...930

Skrevet

Hva er egentlig problemet? Og hvem er problemet her?

Jeg kan ikke se på noe av det du beskriver her som et virkelig problem.  Skal ikke se bort i fra at jeg hadde ringt mora mi i nabohuset og spurt om hun ville komme over en tur når mannen er borte - om jeg hadde hatt mor i nabohuset. Eller svigermor, eller en tante eller venninne.  Ikke fordi jeg ikke kan være alene med ungene mine, uansett alder, men fordi det er dritkjedelig å være alene med en baby. Babyen blir tatt vare på, det er det viktigste. Hadde han overlatt ungene til noen andre og dratt ut selv sånn at han aldri var hjemme med babyen når du ikke er det, blir noe helt annet. Da hadde jeg nok lurt på om jeg hadde valgt partner, og så vurdert om jeg skulle oppdra ham eller bare gå.

"Den generasjonen mammaer" - hvor gammel er svigermor egentlig? Nærmere 100? 

Jeg spør igjen: HVA er EGENTLIG problemet her?  Det tror jeg du må finne ut av og så ta det derfra. 

Anonymkode: 3f94d...272

Skrevet
3 timer siden, HeiteH skrev:

Det var meg du ga dette svaret til, jeg er ikke HI.

Tror vi leser Hi veldig forskjellig. Jeg leser at His mann ikke bidrar hjemme, ikke vil ta innover seg det faktum at inntil for to dager siden så var babyen så krevende at Hi knapt fikk tid til å spise selv eller gå på do (og joda, slike babyer finnes). I tillegg klager han på at han må gjøre så mye hjemme, og han viste da til at han faktisk hadde handlet mat dagen før...

Dette er ikke en ansvarsfull mann, eller en voksen mann. Det er en mann som ikke forstår hva det innebærer å ha blitt far, som ikke forstår hva som kreves for å holde et hjem og en familie i gang i hverdagen.

Forholdet hans til sine foreldre, det er ikke det som er problemet. Problemet er at han springer til sin mamma i det øyeblikket han må gjøre noe selv.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den generasjonen? Altså kvinner i sekstiårene? 

Anonymkode: ee1f4...930

50-60-årene +, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...