Gå til innhold

Anng det å søke aap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer ikke tilbake i jobb ved endt sykemelding og fikk beskjed om å søke aap.

Pga lang behandlingstid fikk jeg også beskjed om å gjøre det nå, ca 2 mnd før sykemeldingsåret er over.

Ser nå at det står at jeg må melde meg som arbeidssøker før jeg kan søke aap. Fikk beskjed om å søke aap i begynnelsen av juni

og melde meg som arbeidssøker i begynnelsen av juli.

Hvorfor skal  jeg gjøre det mens jeg fremdeles er sykemeldt?

Må jeg søke på jobber når jeg ikke klarer å jobbe?

Hvordan fungerer det å sende meldekort? Ser jeg må gjøre det hver 14 dag.

Vet jeg kan kontakte veileder, men tenkte sette meg med dette nå i helgen.

Anonymkode: a9ecd...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ikke søke på jobber. Jeg stusset på det jeg og når jeg søkte om AAP. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det har ingen betydning for deg, du blir ikke arbeidssøker, Meldekort må sendes hver 14 dag ja

Anonymkode: a4994...ba6

Skrevet

Tror det bare er fordi meldekortene, utregningen av dagpenger og aap osv er den samme 

Når du har lagt deg inn som arbeidssøker kommer det opp på Mitt nav at du er mottaker av aap og ikke arbeidssøker. 

Det er nok bare prosessen og mye av papirarbeidet som er det samme. 

Anonymkode: 39ef8...527

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk beskjed om å søke aap i begynnelsen av juni

og melde meg som arbeidssøker i begynnelsen av juli.

Jeg skjønner ikke helt dette. Mener at jeg huket av for arbeidssøker i AAP søknaden, at det ikke var 2 separate søknader. Kanskje jeg husker feil eller at det er blitt forandret etter det.

Anonymkode: a4994...ba6

Skrevet

Når du søker AAP melder du deg også som arbeidssøker. I NAVsystemet er ikke AAP en forlengelse av sykemelding, men du blir en arbeidssøker som trenger hjelp til å komme tilbake i arbeid. Når du går på AAP vil det følge plikter. Dette er blant annet å sende meldekort hver 14. dag, gå til behandling eller gjøre aktiviteter som du avtaler med NAV ut i fra legeerklæring. Det Kan være alt fra hvile, gå rur til arbeidsutprøving. Målet er at du skal bli friskere slik at du kan begynne å jobbe, eller at du skal finne deg en jobb du klarer å stå i med de helseutfordringene du har. Derfor får du et vedtak når de Innvilger AAP hvor det står du er for syk til nåværende jobb, og at de skal på mulighetene for å få deg ut i arbeidslivet.

Når du søker AAP må du altså registrere seg som arbeidssøker og fylle ut meldekort. Hvis du ikke fjør det, faller du ut av systemet. Det blir altså antatt at du ikke trenger hjelp fra NAV. Det er litt frustrerende i og med man har en annen ytelse, men det må gjøres. Da krysser du av for at du har vært for syk for aktivitet. Bare oss på at legen din sender en god legeerklæring samtidig som at du søker, slik at de lettere innvilger AAP. 

Anonymkode: 8cf3b...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...