Gå til innhold

Ønsker konstruktive råd. Hvordan bruke mindre penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å bli flinkere til ikke å bruke penger. Jeg kjøper mye klær til barna, interiørting, osv. Ønsker og ikke være så opptatt av slike ting, men ender alltid opp med å lage en indre avtale om at dette er siste gang, og ryker på igjen. Vi har mer enn nok!

Hvordan kan jeg hjelpe meg selv mot slik handling?

Vi har penger til det, og kanskje der er noe av «problemet», at jeg _kan_ kjøpe det jeg vil, men jeg vil jo egentlig ikke. Ønsker å bli mer samfunnsbevisst og ikke handle hele tiden. 

Hjelp?

Anonymkode: 93bd4...f59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå på kjøpesentre i det hele tatt, kun når du absolutt må. 

Anonymkode: 0071b...54d

Skrevet

Høres nesten ut som om du er "avhengig" av shoppingen? Hva er det i så fall du er misfornøyd med som du døyver med shopping?

Får du et "rush" av å shoppe så tenker jeg du må finne andre ting som gir deg glede.

Begynn å jobbe som frivillig, se andre skjebner, føle at du kan gjøre en positiv endring for andre.

Og som hun over sier - la være å gå i butikker eller kjøpesenter bortsett fra når du absolutt må ha noe. Hvis du lar være å gå i butikkene så slipper du å bli påvirket av alt nytt. Og kanskje slutte å lese interiørblad osv. fordi de i hovedsak lages for å få deg til å ønske å kjøpe noe nytt.

Begynn å tren. Lær deg noe nytt.

Anonymkode: 33a73...b71

Skrevet

Legg igjen kortet hjemme når du ikke vet klart hva du skal bruke det til. Hvis mulig. Eller ha så lite på brukskontoen ar du ikke kan gjøre store kjøp. 

Stopp alle nyhetsbrev om tilbud på ditt og datt. 

Skrevet

Fjern pengene fra konto med kort, kanskje tenker du deg om to ganger om du må inn i nettbanken og overføre før du handler. Opprett flere kontoer og gi de navn, feriesparing, bunadskonto til konfirmasjon, sparing til barnas førerkort osv, da føles det som du tar pengene fra noe annet for å kjøpe en duk eller lysestake og det sitter lenger inne å gjøre det. 

Lag deg en regel om å alltid tenke et døgn før du handler. Ser du noe fint skal du vente et døgn med å handle. Ikke kjøp på impuls. Om du fremdeles føler om et døgn at du må ha de sofaputene så kan du kjøpe dem, men som regel har du kommet på andre tanker når det har gått litt tid. 

Anonymkode: 768f6...b61

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker å bli flinkere til ikke å bruke penger. Jeg kjøper mye klær til barna, interiørting, osv. Ønsker og ikke være så opptatt av slike ting, men ender alltid opp med å lage en indre avtale om at dette er siste gang, og ryker på igjen. Vi har mer enn nok!

Hvordan kan jeg hjelpe meg selv mot slik handling?

Vi har penger til det, og kanskje der er noe av «problemet», at jeg _kan_ kjøpe det jeg vil, men jeg vil jo egentlig ikke. Ønsker å bli mer samfunnsbevisst og ikke handle hele tiden. 

Hjelp?

Klær til barna:
Gå gjennom alt de har, og størrelser. Ta en opprydning.
Lag liste over hvor mye de trenger av de forskjellige typer klesplagg.
Kjøp det de trenger nå.
Gjør dette 3-4 ganger i året, ikke impulshandel.

Klær til dere voksne:
Gjør det samme som med klærne til barna

Mat og husholdningsartikler:
Lag en list over hva dere trenger å ha i hus til en hver tid og hvor mye dere bruker av det i uke til en hver tid.
Lag middagsplan en gang uken og ukeshandel.

Interiørting:
Dersom du handler mye av dette, regner jeg du har en del som ikke står fremme.
Gå gjennom det du har, roter på det.
Har du venninner som også handler mye av det?
Dersom du har det, hva med en byttedag en 3-4 ganger i året med et tilhørende glass vin?

Anonymkode: e19b1...fed

Skrevet

Gå gjennom kontoutskrift og sett opp en oversikt for hva du bruker på hva. 

Så setter du opp et budsjett. Hvor du ser hvor mye du kan kutte ned ut fra oversikten du laget først. De pengene du har til overs I budsjettet setter du rett inn på sparekonto når lønningen kommer. Da er de ikke tilgjengelig på kortet lengre for unødvendig shopping.

skal du spare ytterligere kan du sette opp trekk i banken ved hver gang du trekker kortet feks 

andre sparetips

ukeshandling av mat

gjennomgang av forsikringer og evt lån

gjennomgang av abonnementer

Anonymkode: a6807...c9c

Skrevet

Tusen takk for tips. Flotte tips.

Glemte å si at jeg handler stort sett på nett, etter at ungene er i seng. Da er jeg mye alene, selv om venner ofte titter innom.

Jeg jobber 100% og trener 3-4 ganger i uken.

Men, tankene mine er liksom skrudd sammen slik at jeg tenker: Åå, den trenger han, eller den trenger hun til ditt eller datt. Men det er et skap fullt av kjoler, så hun trenger ikke flere. Men det er liksom handlingen som gir meg noe. 

Jeg har fått et usunt forhold til penger, fordi vi har mye av det. Var nesten bedre før i tiden, da satt jeg pris på ting... nå setter jeg ikke pris på ting lenger, annet enn det relasjonelle og nære selvsagt. 
Og vi gir penger til veldedige formål, samt venner  og familie etc. 
Men, jeg vil kjenne glede over ting igjen. Vil glede meg til å kjøpe ei jakke, og glede meg til noe. Alt er liksom tilgjengelig og jeg setter ikke pris på det. 
Hva er det med meg!?

Jeg ser folk gleder seg til feriepengene kommer, og jeg blir nesten misunnelig. Vet vi er heldige som ikke trenger å bekymre oss for regninger og økonomi, men jeg vet at penger ikke kan kjøpe lykke. 
Kanskje jeg skal oppsøke hjelp? Vil heller gi mer til veldedighet enn klær og unødige ting. Vi trenger ikke mer enn en eller to vårjakker, vi trenger ikke alt. Det gjør meg ulykkelig.

Skrevet

Få økonomisk veiledning i baken og legg bort/ invester det som er ekstra til dårligere tider eller til dere blir gamle. 

ellers lever man lengre på opplevelser enn materielle ting man egentlig ikke trenger 🙃

Og om ikke annet er det ikke bedre å dele penger enn barnekjoler dersom du mot all formodning skulle bli skilt en dag😏  

vær smart

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Få økonomisk veiledning i baken og legg bort/ invester det som er ekstra til dårligere tider eller til dere blir gamle. 

ellers lever man lengre på opplevelser enn materielle ting man egentlig ikke trenger 🙃

Og om ikke annet er det ikke bedre å dele penger enn barnekjoler dersom du mot all formodning skulle bli skilt en dag😏  

vær smart

I banken ikke i baken😂😅

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, jeg vil kjenne glede over ting igjen. Vil glede meg til å kjøpe ei jakke, og glede meg til noe. Alt er liksom tilgjengelig og jeg setter ikke pris på det. 
Hva er det med meg!?

Jeg tenker det er naturlig at man slutter å sette pris på ting når alt er tilgjengelig. Du trenger ikke vente og glede deg lenger, siden du kan kjøpe akkurat når du vil. Da forsvinner gleden. Sånn er det nok for mange.

Anonymkode: 44a58...0b4

Skrevet

Barn som får alt blir også sånn. 

Vi var på en skoleavslutning til jul. Vi satt mange sammen. Ei spurte de 3 guttene rundt bordet hva de ønsket seg til jul. 2 av de svarte at dem vet ikke. Min gutt sa: jeg ønsker meg nye skihansker, nye fotballsokker og en Adidas genser. Han var den eneste som ønsket seg noe. De andre får nye og dyre leker hele tiden 

Anonymkode: 3c7dc...513

Skrevet

Kjøp mindre mengder av klær til barna, men velg klær i god kvalitet, flere plagg som passer sammen og kjøp klærne heller litt store enn litt små, så varer de litt lenger (ikke overdriv, klærne skal ikke henge og slenge og skli ned, men mange plagg kan barna vokse litt i). Kjøp basisplagg når det er salg og gjerne yttertøy til neste sesong. Brukt/arvet er ofte like fint. 

Anonymkode: eaf95...190

Skrevet

Høres ut som du trenger en hobby, og gi deg selv Internettforbud på kveldene så det blir slutt på nettshopping 

Spar isteden, og la det gå litt sport i det. Moro å se pengene vokse, spar til pensjonisttilværelsen, reiser og opplevelser. 

Strikk en genser... 

Anonymkode: 768f6...b61

Skrevet

Takk igjen for mange tips.

Skal kontakte banken å få veiledning, og sette meg mål. 
Vil bare presisere at ungene ikke får hva de vil annet enn at jeg kjøper klær, som de er for små til å bry seg om.

De forstår heldigvis ikke hva penger er enda, og sparer til det de ønsker seg.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips. Flotte tips.

Glemte å si at jeg handler stort sett på nett, etter at ungene er i seng. Da er jeg mye alene, selv om venner ofte titter innom.

Jeg jobber 100% og trener 3-4 ganger i uken.

Men, tankene mine er liksom skrudd sammen slik at jeg tenker: Åå, den trenger han, eller den trenger hun til ditt eller datt. Men det er et skap fullt av kjoler, så hun trenger ikke flere. Men det er liksom handlingen som gir meg noe. 

Jeg har fått et usunt forhold til penger, fordi vi har mye av det. Var nesten bedre før i tiden, da satt jeg pris på ting... nå setter jeg ikke pris på ting lenger, annet enn det relasjonelle og nære selvsagt. 
Og vi gir penger til veldedige formål, samt venner  og familie etc. 
Hva er det med meg!?

Jeg ser folk gleder seg til feriepengene kommer, og jeg blir nesten misunnelig. Vet vi er heldige som ikke trenger å bekymre oss for regninger og økonomi, men jeg vet at penger ikke kan kjøpe lykke. 
Kanskje jeg skal oppsøke hjelp? Vil heller gi mer til veldedighet enn klær og unødige ting. Vi trenger ikke mer enn en eller to vårjakker, vi trenger ikke alt. Det gjør meg ulykkelig.

Slutt med all netthandel!

Begynn heller å støtte ditt lokale nærmiljø og lokalt næringsliv.

Trenger dere noe så bestem deg for at du skal finne det i lokal butikk, for heretter unngår du all netthandel.

Har du apper som du bruker når du handler dem - slett dem.

Da må du selvfølgelig begynne å finne på noe på kveldene slik at du holder deg selv opptatt med andre ting.

Anonymkode: 33a73...b71

Skrevet

Ha konto du ikke kan bruke og enkelt overføre mellom? Hvor har du alle de tingene du kjøper? Må jo ha huset fullt av klær og lysestaker?

Anonymkode: 8f4a4...093

Skrevet

Jwg tror rett og slett at du hadde blitt mer lykkelig av å gi penger. Det er mange frivillige organisasjoner som trenger oenger spesielt nå... Finn en organisasjon og gi en sum penger.

Jeg kjenner en organisasjon som trenger å kjøpe bleier til enslige meget fattige mødre i øst europa for eks. 

Men finn noe i Norge for eks. 

Anonymkode: bbb8c...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...