Gå til innhold

Litt tanker om corona i Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sverige blir stemplet som versting i coronakrisen, og Tegnell nærmest utpekt som en morder. Nå har jeg kikket litt på statistikker for antall døde pr uke i Sverige de siste fem år. Og det er en økning i antall døde mot snittet på ca 12 døde pr dag første 22 uker i 2020 mot snittet. Derimot ser man at på samme tid i 2019, så døde det i snitt 20 stk færre pr dag enn gjennomsnittet siste fem år. 

I hele 2019 døde det langt færre enn er normalår. Da begynner jeg å lure: er det så innmari rart om noen flere dør i år når få døde ifjor? Det dør normal sett over 90 000 mennesker i Sverige hvert eneste år, da er det egentlig ganske utrolig hvor mye oppstyr vi lager av at ca 5000 (som i all hovedsak er i den gruppen som likevel dør) har dødd av/ med corona. 

Hvorfor blir det ikke skrevet noe som helst om dette? 

Anonymkode: 800a3...ab4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi akkurat nå ser de på antall koronadøde pr innbygger, og ingenting annet, da er Sverige et av verstinglandene. 

Men totalen ser vi ikke før et år eller to. Mange tror det vil komme en topp i Norge til høsten en gang, vi har bare skjøvet den fremover med alle tiltakene. 

Om et år eller to kan vi sammenligne hvor mange som har dødd i Norge og hvor mange som har dødd i Sverige. Vil det bli sånn at mange fler dør av korona i Sverige, eller har de bare hatt toppen tidligere og like mange vil dø i Norge men over lenger tid. 

Anonymkode: f7a19...963

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi akkurat nå ser de på antall koronadøde pr innbygger, og ingenting annet, da er Sverige et av verstinglandene. 

Men totalen ser vi ikke før et år eller to. Mange tror det vil komme en topp i Norge til høsten en gang, vi har bare skjøvet den fremover med alle tiltakene. 

Om et år eller to kan vi sammenligne hvor mange som har dødd i Norge og hvor mange som har dødd i Sverige. Vil det bli sånn at mange fler dør av korona i Sverige, eller har de bare hatt toppen tidligere og like mange vil dø i Norge men over lenger tid. 

Anonymkode: f7a19...963

Hvis det siste er tilfelle har fortsatt Sverige valgt feil. To år mer med bestemor, to år mer med oldeforeldre - der er verd mer enn å få gå fritt på fylla hele våren som i Sverige 

Anonymkode: 4b77b...686

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det siste er tilfelle har fortsatt Sverige valgt feil. To år mer med bestemor, to år mer med oldeforeldre - der er verd mer enn å få gå fritt på fylla hele våren som i Sverige 

Jeg tror ikke du helt forsto poenget. Det er helt normalt at gamle mennesker dør, og dersom det er flere veldig svake enn normalt, så vil de også lettere miste livet av helt vanlige sykdommer. Vi kan jo ikke stenge samfunnet hver eneste vinter feks, det tror jeg ingen ønsker. 

Når du ser på tallene fra Sverige, så har det fremdeles dødd færre flere i 2020 enn det døde mindre i 2019. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du ser på tallene fra Sverige, så har det fremdeles dødd færre flere i 2020 enn det døde mindre i 2019. 

🤔

Altså...hm...

Artig setning. Usikker på hva du prøver å si, men da fikk jeg noe å tygge på i et minutt. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke du helt forsto poenget. Det er helt normalt at gamle mennesker dør, og dersom det er flere veldig svake enn normalt, så vil de også lettere miste livet av helt vanlige sykdommer. Vi kan jo ikke stenge samfunnet hver eneste vinter feks, det tror jeg ingen ønsker. 

...dødd færre fler i 2020 enn det døde mindre i 2019...

Eh.... Hæ?

Det er garantert en setning som aldri før er skrevet. 

Anonymkode: b2fa9...047

Skrevet
41 minutter siden, Himmel og hav skrev:

🤔

Altså...hm...

Artig setning. Usikker på hva du prøver å si, men da fikk jeg noe å tygge på i et minutt. 

🤪 Samme her. Nå har jeg vridd og  vendt på den noen ganger, og jeg tror fortsatt ikke jeg forstår den. 

Kan du utdype, hi?

Anonymkode: 978d4...0c4

Skrevet

håper virkelig grensene åpner igjen 15 juni, vi kommer uansett og drite i det heretter

Anonymkode: 3bd8b...652

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤪 Samme her. Nå har jeg vridd og  vendt på den noen ganger, og jeg tror fortsatt ikke jeg forstår den. 

Kan du utdype, hi?

Anonymkode: 978d4...0c4

Den setningen er da riktig og logisk. Hvor mange som dør hver uke varierer fra år til år men man har beregnet et gjennomsnott for de siste årene som er normalen. I første del av 2019 døde det færre mennesker i Sverrige enn denne normalen, mens det i 2020, på grunn av korona, har dødd fler. Differansen fra normalen har imidlertid vært mindre i 2020 enn i 2019.

Jeg kan ikke uttale meg om det er sant, men det er en helt logisk setning.

Anonymkode: 3eb34...dcd

Skrevet
På 5.6.2020 den 14.11, Anonym bruker skrev:

For deg ja, men hvis/når det kommer en topp likevel her i Norge så vil det jo gå utover noens besteforeldre og oldeforeldre like mye når den tid kommer.

Anonymkode: 39692...81b

Skrevet
På 5.6.2020 den 14.11, Anonym bruker skrev:

To år mer med bestemor, to år mer med oldeforeldre - der er verd mer enn å få gå fritt på fylla hele våren som i Sverige 

Med?

Det er jo hele poenget med tiltakene, at man lever UTEN bestemor og UTEN oldemor, ikke med. 

Anonymkode: 19880...81e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...