Gå til innhold

Dette med inntekt og økonomi, personlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere tråder om dette i det siste og lurer litt på om personligheten til folk (og helsen så klart) er en nøkkelfaktor her til om man klarer seg godt økonomisk eller ikke. Når jeg tenker på dem i omgangskretsen som har god økonomi, er det gjennomgående at de har noen av (ikke alle nødvendigvis) personlighetstrekkene: vitebegjærlig, optimistisk, målrettet, stort pågangsmot, ansvarlig, initiativrik, viljesterk og ambisiøs. De fleste er også ganske intelligente. På motsatt side ser jeg at de i omgangskretsen som har dårlig økonomi ofte har personlighetstrekk mer i motsatt retning, som: impulsive, pessimistisk, likegyldighet til samfunnet, skylder på andre, tar lite initiativ osv. Alle trekkene gjelder selvsagt ikke for alle. En av mine beste venner er f.eks. en skikkelig pessimist, men har i tillegg nesten alle de andre personlighetstrekkene i den andre kategorien, og har god økonomi. Jeg har også en god venninne med dårlig økonomi, som er veldig intelligent og vitebegjærlig, men har litt lett for å skylde på alt annet for at hun har en rotete og dårlig økonomi. Hun har jo masse positive egenskaper også da, som empatisk, inkluderende og god humor. 

Hva tenker dere? Er det sånn at personligheten i stor grad påvirker hvordan man ender opp økonomisk, eller er jeg helt på villspor?

Anonymkode: 63c62...a47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg trur du er inne på noke.

Vi (eg og mannen som har vore saman sidan tenåra) har klart oss bra økonomisk heile tida sjølv om vi har vore gjennom følgande; han i førstegangstjeneste og eg som au pair, han som lærling og eg som student med ekstrajobb, begge som studenter. 

Det handler om å leve under evne. Vi har valgt å bu billeg når vi har hatt lite penger. Og sjølvsagt tilpassa forbruket. Vi har hatt bil og motorsykkel heile vegen.

Vi er iallefall ansvarlige av alt du lista opp. 😊

Anonymkode: 6bfd7...bdc

Skrevet

Tror du er inne på noe.
For å få en jobb med god lønn er, som du sier, egenskapene vitebegjærlig, optimistisk, målrettet, stort pågangsmot, ansvarlig, initiativrik, viljesterk og ambisiøs viktige.
Men når det er sagt, er det ikke en garanti for å lykkes.

Anonymkode: 8eaef...72a

Skrevet

Tenker det handler om å være realistisk og å ikke bry seg om hva andre mener.

De jeg kjenner som har god økonomi men dårlig råd lever over evne for alt må være det nyeste og flotteste og alle skal ha mest mulig.

av de med reelt dårlig økonomi som har enda dårligere økonomi pga dårlig økonomisk styring - handlet det også om prioriteringer.

Gjengs et at mange påvirkes av omgangskretsen ift hvordan de prioriterer økonomien. 

Anonymkode: 4e895...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...