Gå til innhold

Rulle-r


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen knallgode tips til å hjelpe barn med å lære rulle-r!

 

sjuåringen har vært gjennom et 8-ukers kurs med logoped på skolen, og nå får han ikke mer hjelp! I kveld gråt han seg i søvn fordi han redd for at han aldri kommer til å klare det 😢

Anonymkode: 9eb8c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man rulle på r-en da? Trodde det var en dialektting, akkurat som skarre-r

Anonymkode: 5e1a2...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere? 
Foreslår at dere slutter å ha så sterkt fokus på det, og heller øver på andre ting. Lær ham å si amerikansk R i stedet, og så melder du ham på et instrument. Trompet, fløyte og klarinett, for eksempel, gir trening i munn/leppe-regionen. Kjenner barn som brått kunne si R etter 6 måneders trompettimer... Gi også andre øvelser, f eks trene tunga med å slikke på en softis, gjør grimaser, synge sanger, øve på tullelyder osv. 

Anonymkode: 048d2...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere har fått noen hjemmeøvelser i løpet av kurset? Jeg vil forsøkt å fortsette og øve på de øvelsene en periode for å se om det hjalp. Hey ble vi alle gode på å si "t-doll", "d-due" og "k-dåke" "k-dåke"etter uendelig mange runder med r- lotto😀

Anonymkode: 14208...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må man rulle på r-en da? Trodde det var en dialektting, akkurat som skarre-r

Anonymkode: 5e1a2...b3e

Det er en helt vanlig østlands-r! 
akkurat nå sier han jøje, i stedet for røre!

Anonymkode: 9eb8c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med dere har fått noen hjemmeøvelser i løpet av kurset? Jeg vil forsøkt å fortsette og øve på de øvelsene en periode for å se om det hjalp. Hey ble vi alle gode på å si "t-doll", "d-due" og "k-dåke" "k-dåke"etter uendelig mange runder med r- lotto😀

Anonymkode: 14208...edd

Vi har holdt på med hjemmeøvelser i en evighet! 
Tdipp-tdapp når vi går i trapper.. vi teller fra tdetti til tdettini osv 😁

Anonymkode: 9eb8c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bor dere? 
Foreslår at dere slutter å ha så sterkt fokus på det, og heller øver på andre ting. Lær ham å si amerikansk R i stedet, og så melder du ham på et instrument. Trompet, fløyte og klarinett, for eksempel, gir trening i munn/leppe-regionen. Kjenner barn som brått kunne si R etter 6 måneders trompettimer... Gi også andre øvelser, f eks trene tunga med å slikke på en softis, gjør grimaser, synge sanger, øve på tullelyder osv. 

Anonymkode: 048d2...3f7

Han kan engelsk r (han er tospråklig)

Anonymkode: 9eb8c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller søskene mine kan den rulle r-en og det har gått helt fint med oss. En lærer seg som oftest til en jukse R. Fjern heller fokuset litt på det. 😉

Anonymkode: 8980c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digdigdigdigdig så fort han kan, gjerne fortere og fortere, og så gjøre tunga litt slapp så den ikke treffer ganen helt, men blir en slags zigzigzig.

Sette tunga opp bak tennene der han sier d og så puste hardt ut mens han tenker at lufta skal gå langs ganen og over tuppen på tunga og få den til å riste som et flagg i sterk vind. 

Anonymkode: 13e12...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han kan engelsk r (han er tospråklig)

Anonymkode: 9eb8c...1ba

Flott, da er det jo bare å bruke den i stedet. Her hvor jeg bor (Nord-Norge) er den nesten like vanlig som standard rulle-R.

Anonymkode: 048d2...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...