Gå til innhold

12 åring ønsker å finne biologusk far.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt pp 12 år har aldri hatt kontakt med far. Far hadde egene problemer og tok valget om å ikke ha kontakt med gutten. Det er snakk om psykiske problemer og rus. Jeg har ikke harr kontakt på nesten 10 år og da var han under behandling. Jeg tenker jeg må undersøke hvordan det går med far of hvordan livet hans er nå, om han ønsker ta en del i guttens liv. Er det noen instans jeg kan be om hjelp oppi alt dette? Noen som har noe råd?

Anonymkode: b1442...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat med dette ville jeg spurt bv om hjelp. Råd og veiledning. 

Anonymkode: d1117...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat med dette ville jeg spurt bv om hjelp. Råd og veiledning. 

Anonymkode: d1117...a58

Ikke barnevernet nå med det samme vel.
Det HI lurer på er hvem hun kontakter for å finne barnefaren for så å vurdere om sønnen i det hele tatt får lov til å møte han.

Regner med at han står oppført med personnummer i fødselsattesten til gutten, da kan vel skatteetaten hjelpe.

Anonymkode: 9d655...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv finne ut hvordan far har det, men familievernet kan rådgi i forhold til å introdusere dem eller forklare for barnet hvorfor det ikke går. 

Absolutt ikke barnevernssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke barnevernet nå med det samme vel.
Det HI lurer på er hvem hun kontakter for å finne barnefaren for så å vurdere om sønnen i det hele tatt får lov til å møte han.

Regner med at han står oppført med personnummer i fødselsattesten til gutten, da kan vel skatteetaten hjelpe.

Anonymkode: 9d655...a6d

Jeg tenker de kan gi råd på mye, evt familievernkontoret. De kan jo kanskje hjelpe til med hvilke steder man kan kontakte for å finne vedkommende. 

Hva med foreldrene til far? Hadde du kontakt med dem før far ble borte? Søk opp navn osv.  

Anonymkode: d1117...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å spore han opp, men jeg ville også spurt om dokumentasjon for hvordan hans psykiske helse er (om det har betydning for samvær med barnet), samt rus. Om det enda er rus involvert så krev rusprøver og en trygg person for din sønn tilstede under treffpunkt. 
 

Du vil ha rett på sensitiv informasjon om han - da det vil ha særlig betydning for hvordan du skal vurdere hva som er trygt for barnet ditt. Du som mor må sikre han i kontakten med hans far. 
 

Familiekontor kan hjelpe. De kan og hjelpe til med veiledning knytt til vanskelige samtaler med barnet ditt. F.eks er det ikke sikkert kontakten med far blir slik ha. Har håpet❤️ 
 

Lykke til og håper det ordner seg! 
 

(tenker forresten heller ikke det er barnevern. Jeg jobber i barnevernet, og ville henvist dere til familiekontoret ). 

Anonymkode: 7302a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du vil ha rett på sensitiv informasjon om han - da det vil ha særlig betydning for hvordan du skal vurdere hva som er trygt for barnet ditt. Du som mor må sikre han i kontakten med hans far. 
 

Anonymkode: 7302a...f74

Hun har ingen som helst rett på sensitiv informasjon om far, altså. 

Anonymkode: 87b89...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting er å spore han opp, men jeg ville også spurt om dokumentasjon for hvordan hans psykiske helse er (om det har betydning for samvær med barnet), samt rus. Om det enda er rus involvert så krev rusprøver og en trygg person for din sønn tilstede under treffpunkt. 
 

Du vil ha rett på sensitiv informasjon om han - da det vil ha særlig betydning for hvordan du skal vurdere hva som er trygt for barnet ditt. Du som mor må sikre han i kontakten med hans far. 
 

Familiekontor kan hjelpe. De kan og hjelpe til med veiledning knytt til vanskelige samtaler med barnet ditt. F.eks er det ikke sikkert kontakten med far blir slik ha. Har håpet❤️ 
 

Lykke til og håper det ordner seg! 
 

(tenker forresten heller ikke det er barnevern. Jeg jobber i barnevernet, og ville henvist dere til familiekontoret ). 

Anonymkode: 7302a...f74

For det første blir den største utfordringen her mest sannsynlig å overtale en uengasjert far til å imøtekomme sønnens ønsker.

For det andre så mangler du juridisk forståelse og villeder du mor når du påstår at hun vil kunne kreve rustester eller at hun vil ha krav på sensitiv info om far. De har ingen parrelasjon og far har ikke møtt sin sønn på 10 år, det vil hun naturligvis ikke ha krav på.

Anonymkode: b087d...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ingen som helst rett på sensitiv informasjon om far, altså. 

Anonymkode: 87b89...f16

Enig. Skremmende om noen som jobber med familiesaker og barnevern har så store mangler i kunnskapen sin om jussen.

Anonymkode: b087d...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Skremmende om noen som jobber med familiesaker og barnevern har så store mangler i kunnskapen sin om jussen.

Anonymkode: b087d...fe5

Det er ingenting som heter familiekontor heller, så jeg tviler på at vedkommende jobber med det.

Anonymkode: 528e5...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom far ønsker samvær med gutten sin, så har mor rett på informasjon som er av betydning for å vurdere barnets trygghet / omsorg hos far. Det gjelder og sensitive opplysninger knytt til psykisk helse/rus. 
 

familiekontor finnes enda. I hvert fall i Bergen 👍🏻

Anonymkode: 7302a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen finnes det er familievernkontor, ikke et familiekontor. 

Når det er sagt, så kan familievernkontoret hjempe til med råd og veiledning i en vanskelig sak. 

Anonymkode: 1b37e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Bergen finnes det er familievernkontor, ikke et familiekontor. 

Når det er sagt, så kan familievernkontoret hjempe til med råd og veiledning i en vanskelig sak. 

Anonymkode: 1b37e...aba

Familievernkontorer er da helt vanlig. https://bufdir.no/Familie/Familievern_kontor_liste?#office_searchResult

Anonymkode: d13a1...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting som heter familiekontor heller, så jeg tviler på at vedkommende jobber med det.

Anonymkode: 528e5...991

Joda. Man bruker begrepet familiekontor i stedet for familievernkontor i enkelte kommuner. Det er det samme (og et bedre begrep, imho). 

Anonymkode: 87b89...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom far ønsker samvær med gutten sin, så har mor rett på informasjon som er av betydning for å vurdere barnets trygghet / omsorg hos far. Det gjelder og sensitive opplysninger knytt til psykisk helse/rus. 
 

👍🏻

Anonymkode: 7302a...f74

Hvor mener du det er hjemlet? 

Anonymkode: 87b89...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 0.40, Anonym bruker skrev:

For det første blir den største utfordringen her mest sannsynlig å overtale en uengasjert far til å imøtekomme sønnens ønsker.

For det andre så mangler du juridisk forståelse og villeder du mor når du påstår at hun vil kunne kreve rustester eller at hun vil ha krav på sensitiv info om far. De har ingen parrelasjon og far har ikke møtt sin sønn på 10 år, det vil hun naturligvis ikke ha krav på.

Anonymkode: b087d...fe5

Det er jo her bv kan hjelpe til. Eller fvk. De kan kreve rustester, samtaler med hver part og sammen før man legger planer om å i det hele tatt at far og sønn møtes. Bv får sensitive opplysninger, og kan deretter anbefale eller ikke anbefale møter. Bv kan da vil jeg tro oppgi noen av disse opplysningene om det er nødvendig for en avgjørelse. 

Anonymkode: d1117...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdratt en gutt alene etter at faren forlot meg under svangerskapet. Jeg tror mye av løsningen her ligger i hvordan du snakker med barnet, og hva du har sagt tidligere. Hvis du har pakket sannheten inn i silkepapir og sløyfebånd tidligere, så er dette tida for å komme med sannheten - tilpasset barnets alder. Og kun porsjonert i så store doser som det er forsvarlig å la barnet høre. 

Anonymkode: f7ddb...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo her bv kan hjelpe til. Eller fvk. De kan kreve rustester, samtaler med hver part og sammen før man legger planer om å i det hele tatt at far og sønn møtes. Bv får sensitive opplysninger, og kan deretter anbefale eller ikke anbefale møter. Bv kan da vil jeg tro oppgi noen av disse opplysningene om det er nødvendig for en avgjørelse. 

Anonymkode: d1117...a58

De kan ikke kreve rustester av en person som ikke selv har tatt noe skritt for å møte barnet....🙄

Anonymkode: f7ddb...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...