Anonym bruker Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 Jeg har en gutt som går siste året på vgs. Han har søkt på høyskole, men jeg tror ikke at han kommer inn.. Han har ikke levert inn alle oppgaver i korona tiden. Så nå får han 3 i noen fag som han kunne ha fått 4/5 om han hadde jobbet litt og sendt inn oppgavene. Så nå må jeg sette hardt mot hardt. Blir det ikke skole så må han jobbe. Men ikke lett å finne jobb heller. Noen som har råd? Kan han søke hjelp på nav? Dette er så synd, pga han er en veldig smart gutt, men han ser ikke at skolen er viktig Anonymkode: 9fb72...75d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2020 #3 Skrevet 4. juni 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Da lar du ham bli gammel nok til å innse det. Og i mens skal han gå hjemme uten å gjøre noe? Anonymkode: 9fb72...75d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2020 #4 Skrevet 4. juni 2020 Da må du få ham ut for å søke sommerjobber nå. Hva som helst, han har ikke råd til å være kresen. Og kommer han ikke inn på studier til høsten så må han selvfølgelig jobbe. Jeg ville gjort det veldig klart for ham at jobb er alternativet både nå i sommer og hvis han ikke kommer inn på studier til høsten. Ville ikke en gang nevnt nav før han ev. virkelig hadde vist at han hadde gjort alt for å få en jobb og han ikke fikk det. Men da måtte han ha søkt sosialstønad, og der er det vel aktivitetsplikt for de unge - og det ville jeg nevnt for ham hvis det blir aktuelt. Og det neste året, i tillegg til jobb, så bør han kanskje vurdere å ta opp igjen fag, hvis han virkelig ønsker å komme inn på de høgskolestudiene han nå søkte. Hvis han bare gjør noe fornuftig fremover, så er ikke noen jobbeår bortkastet, selv om han kanskje blir forsinket ift. sine jevnaldrende som kom rett inn på studiene. Kanskje var koronaen det som skulle til for å vise ham hva som kreves. På høyere utdanning MÅ han kunne jobbe mer disiplinert og selvstendig - noe han nå har opplevd følgene av å ikke gjøre. Men da ville han kanskje ha oppdaget det etter å ha tatt opp lån, så det ville blitt en langt dyrere erfaring for ham. Nå har han tross alt muligheten til å modnes, kanskje måtte jobbe selvstendig og disiplinert for å ta opp igjen fag, og på den måten lære hva som skal til om han ønsker å nå sine mål. Ikke gjør dette til noen krise, men jobb med å realitetsorientere ham mtp. hva han selv nå må gjøre. Snakk gjerne positivt om de erfaringene han kan ta med seg videre fra jobberfaring og også det at det kan være en fordel å være litt mer moden når man skal ta høyere utdanning. Ikke hakk for mye på ham, han er nok veldig klar over at det var dumt av ham. Finn ut om det er andre ting han sliter med som gjorde at han ikke fulgte opp skolen i koronatiden, og støtt ham - og still krav til ham - når det gjelder å finne seg jobb. Anonymkode: d05c1...476
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2020 #5 Skrevet 4. juni 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt som går siste året på vgs. Han har søkt på høyskole, men jeg tror ikke at han kommer inn.. Han har ikke levert inn alle oppgaver i korona tiden. Så nå får han 3 i noen fag som han kunne ha fått 4/5 om han hadde jobbet litt og sendt inn oppgavene. Så nå må jeg sette hardt mot hardt. Blir det ikke skole så må han jobbe. Men ikke lett å finne jobb heller. Noen som har råd? Kan han søke hjelp på nav? Dette er så synd, pga han er en veldig smart gutt, men han ser ikke at skolen er viktig Anonymkode: 9fb72...75d Vil man jobbe, får man jobb. Og så hadde kravet for å bo hjemme vært at han tar opp fag for å forbedre karakterene. I og for seg er det ikke krise å utsette videre utdanning et år, men det må stilles krav til aktivitet. Å bo hjemme og sove til 12 er ikke et alternativ. Anonymkode: 38489...46e
Gjest Skrevet 4. juni 2020 #6 Skrevet 4. juni 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og i mens skal han gå hjemme uten å gjøre noe? Anonymkode: 9fb72...75d Jeg antar at siden du bestemmer i ditt hus, så velger du hvem som bor der også? Det du IKKE velger, er hvilken utdannelse ditt barn skal ta.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2020 #7 Skrevet 4. juni 2020 Det er mange som tar et friår etter vgs, fordi de er skolelei, ikke helt vet hva de vil bli, trenger et puserom og en million andre grunner, det er ingen krise. Hvordan er det med militæret, skal han ikke inn der? Ellers ville jeg pushet på for at han skulle gjøre noe for seg selv, gjerne ute av huset. Det koster litt med folkehøyskole, men jeg kjenner ingen som har angret på det. Det å komme vekk fra skjørtekanten til mor, få nye venner, nye impulser osv er gull verdt. Han er kanskje litt sent ute med å søke for neste år, men sjekk om det er ledig kapasitet noe sted. Han må ta opp studielån, men jeg tror det er verdt det for ungdommer som "flyter" litt og ikke helt vet hvor de skal lande. Jeg har en gutt på samme alder selv, han flytter ut denne sommeren, sammen med kjæresten. De kommer til å få det trangt økonomisk, men de må ut og prøve seg litt på egne ben, det er bare sunt for dem. Jeg ser blant vennene hans at det er flere som skal ha et friår neste skoleår, men de har skaffet seg jobber da. Alt i fra vaske/ryddehjelper på spisesteder til butikkjobber, ei har fått jobb på bingoen, dårlig betalte jobber for ufaglært ungdom, men et skritt på veien til voksenlivet og til å bestemme hva de vil med livet sitt. Anonymkode: 7deec...831
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå