Gå til innhold

Hjelp meg med å forstå... (#BLM)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og bare for å starte med det: Black life matters!! Noe MÅ skje nå, dette kan ikke fortsette!

MEN!

Kan dere hjelpe meg med å forstå hvorfor noen (understreker _noen_) av demonstrantene raider butikker og stjeler varer...? Hvor er det rettferdiggjort i blm bevegelsen?  Hvorfor...? 

og hvorfor noen (igjen understrekes _noen_) reagerer negativt på at politiet blir satt inn for å stoppe raidingene av butikkene?

Jeg støtter bevegelsen og tenker at det var jaggu på tide med forandring, men greier ikke å tenke at jeg støtter alt som skjer i demonstrantenes navn..

Anonymkode: 8f391...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idioter finnes over alt.

Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Anonymkode: a14b7...fa0

Skrevet

Takk! Jeg har tenkt akkurat det samme.

Syntes politi-volden er skremmende, og forstår absolutt demonstrasjonen. Men å demonstrere MOT vold og samtidig smarte butikker, stjele og oppføre seg kriminelt er vel så dobbeltmoralen man kan få det...🤦‍♂️

Skrevet

Det er ikke demonstranter som raider butikker,men idioter som ser muligheter til å stele,ødelegge og fyre oppunder uenighetene. Det er vel dokumentert at det er høyreekstreme som fyrer oppunder for å gi de fargede skylden og dermed starte rasekrig,slik som anonym over her nevner.

Skrevet
15 minutter siden, Østerdølen skrev:

Det er ikke demonstranter som raider butikker,men idioter som ser muligheter til å stele,ødelegge og fyre oppunder uenighetene. Det er vel dokumentert at det er høyreekstreme som fyrer oppunder for å gi de fargede skylden og dermed starte rasekrig,slik som anonym over her nevner.

Er det dokumentert? Har du link? 

Anonymkode: 975c0...bb2

Skrevet

Kanskje det er nå du skal ta deg tiden til å se denne? Trevor Noah snakker om emnet.

Anonymkode: 711c6...0ea

Skrevet

Takk for gode svar dere. Jeg må si jeg ble litt smartere nå. 

#BLM!! ❤️

Skrevet

Jeg har lagt merke til at de svarte sier mye mere " White people" enn vi sier omvendt. Føler ofte at mørke, det jeg har sett fra USA, nevner rase oftere enn omvendt. Ikke alle hvite er i mot svarte. 

Anonymkode: 896fd...31b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lagt merke til at de svarte sier mye mere " White people" enn vi sier omvendt. Føler ofte at mørke, det jeg har sett fra USA, nevner rase oftere enn omvendt. Ikke alle hvite er i mot svarte. 

Det handler ikke om " å være mot svarte". Det handler om en systematisk forskjellsbehandling på grunn av hudfarge.

Anonymkode: 30a98...afa

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja jeg har bemerket meg det selv. 

Jeg hører uttrykk på tvers av "rasene" (hater det ordet der) som ikke er ment i noen som helst hyggelig grad. 

"White trash" og "nigger". Utrolige stygge uttrykk! 

Ja, jeg anerkjenner at dette er et globalt problem - og JA jeg tenker at noe MÅ gjøres!

MEN! Jeg klarer ikke forstå en rasist¨s tankegang! Jeg klarer ikke forstå hvorfor noen mener at en folkegruppe er vedt mer eller mindre enn andre?! Jeg sliter med å forstå, men jeg skjønner at noen faktisk lever dette ut. Jeg skammer meg på deres vegne og tenker at vi alle har en jobb og gjøre når vi oppdrar barna våre til å bli bedre mennesker enn det vi selv er..

Skrevet

White trash blir brukt av hvit middelklasse på fattige,hvite mennesker. Nigger blir brukt nedsettende av hvite mot fargede,mens samme uttrykk blir brukt som noe positivt mellom to fargede. 

Skrevet
På 4.6.2020 den 13.18, Anonym bruker skrev:

Og bare for å starte med det: Black life matters!! Noe MÅ skje nå, dette kan ikke fortsette!

MEN!

Kan dere hjelpe meg med å forstå hvorfor noen (understreker _noen_) av demonstrantene raider butikker og stjeler varer...? Hvor er det rettferdiggjort i blm bevegelsen?  Hvorfor...? 

og hvorfor noen (igjen understrekes _noen_) reagerer negativt på at politiet blir satt inn for å stoppe raidingene av butikkene?

Jeg støtter bevegelsen og tenker at det var jaggu på tide med forandring, men greier ikke å tenke at jeg støtter alt som skjer i demonstrantenes navn..

Det er alltid noen som utnytter en situasjon. Det har skjedd etter både terrorangrep, bombinger og naturkatastrofer at enkelte benytter sjansen til å begå kriminelle handlinger som de antar ikke vil få konsekvenser. 

Anonymkode: 9ab6d...931

Skrevet
4 minutter siden, Østerdølen skrev:

White trash blir brukt av hvit middelklasse på fattige,hvite mennesker. Nigger blir brukt nedsettende av hvite mot fargede,mens samme uttrykk blir brukt som noe positivt mellom to fargede. 

Nei. Jeg har ikke hvit hudfarge, og jeg har familie i USA. Jeg kan garantere deg at de ikke kaller hverandre "nigger". 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg har ikke hvit hudfarge, og jeg har familie i USA. Jeg kan garantere deg at de ikke kaller hverandre "nigger". 

Wikipedia: 

Blant store grupper av afroamerikanere har imidlertid det pejorative ordet fra slutten av 1900-tallet fått ny mening som et vanlig tiltaleord til hverandre, og har i denne sammenhengen ofte nøytrale eller positive konnotasjoner, på linje med ord som kamerat eller bror/søster. Begrepet er også i utbredt bruk i populærkultur med røtter i afroamerikansk kultur, særlig innen musikksjangeren hiphop, og innen film og TV med handling som involverer afroamerikanere. I denne nyere betydningen blir begrepet delvis også skrevet nigga. Selv om begrepet nigger eller nigga i dag er relativt vanlige som kameratslige eller ironiske tiltaleord mellom afroamerikanere og brukt i musikk og film i tilsvarende betydning er de nesten aldri brukt av hvite. Ordets tabustatus har ført til at offentlige personer, medier og hvite personer generelt i USA ofte omtaler ordet med eufemismen n-ordet. Selv om ordet er avledet av negro har disse ordene helt forskjellig status i amerikansk engelsk, da negro lenge ble regnet som et høflig og ikke-rasistisk begrep, og i dag bare oppfattes som datert, mens nigger utviklet seg til et spesifikt rasistisk begrep før det fikk ny betydning mellom afroamerikanere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nigger

Skrevet
1 time siden, Østerdølen skrev:

Wikipedia: 

Blant store grupper av afroamerikanere har imidlertid det pejorative ordet fra slutten av 1900-tallet fått ny mening som et vanlig tiltaleord til hverandre, og har i denne sammenhengen ofte nøytrale eller positive konnotasjoner, på linje med ord som kamerat eller bror/søster. Begrepet er også i utbredt bruk i populærkultur med røtter i afroamerikansk kultur, særlig innen musikksjangeren hiphop, og innen film og TV med handling som involverer afroamerikanere. I denne nyere betydningen blir begrepet delvis også skrevet nigga. Selv om begrepet nigger eller nigga i dag er relativt vanlige som kameratslige eller ironiske tiltaleord mellom afroamerikanere og brukt i musikk og film i tilsvarende betydning er de nesten aldri brukt av hvite. Ordets tabustatus har ført til at offentlige personer, medier og hvite personer generelt i USA ofte omtaler ordet med eufemismen n-ordet. Selv om ordet er avledet av negro har disse ordene helt forskjellig status i amerikansk engelsk, da negro lenge ble regnet som et høflig og ikke-rasistisk begrep, og i dag bare oppfattes som datert, mens nigger utviklet seg til et spesifikt rasistisk begrep før det fikk ny betydning mellom afroamerikanere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nigger

Wikipedia er ikke dugendes som seriøs informasjon, siden hvem som helst kan skrive og redigere hva de vil der

Anonymkode: 6edfa...65e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...