Gå til innhold

Dette er vel ikke for strengt ang lommepenger til 13 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min 13 åring får 100 kr. inn på kortet sitt hver uke. Det er maks 100 kr. der. Så bruker han kun 20 kr. en uke, så fyller vi opp uken etter slik at det er maks 100 igjen.

Så til saken:

Hvis han får 100 kr. på fredager, og velger å bruke alt i løpet av helgen. Da har han ikke mer penger, og lærer at det var kanskje dumt å ikke fordele lommepengene utover uka når han vet han har avtaler med venner. Vel, da fikk jeg høre av ei venninne at jeg var nazi. Hvis hennes datter hadde brukt opp lommepengene sine i løpet av få dager...så fylte hun bare opp.

Hva lærer ungene da av pengebruk?? Jeg er så uenig. Hvis jeg blakker meg en uke før lønning...skal jeg gå til min sjef og spørre om han kan fylle opp kontoen igjen?

Vi hadde en diskusjon på dette. Jeg mener at min tenåring må lære seg å disponere disse 100 kr. utover uka fordi vi ønsker å lære henne økonomi.  Jeg mener at hvis tenåringen bare bruker opp lommepengene i løpet av få dager, hva lærer de da hvis det bare er å ringe mamma, så fyller hun opp...?

Hva mener dere?

PS: Min sønn får selvsagt alt han trenger av mat, utstyr mm. Disse pengene er kun til det han ønsker å kjøpe ekstra utenom. Vi har motivert han til å spare for eksempel en 50 lapp +/- enkelte uker for å bygge seg opp en buffer osv...

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at man ikke bare kan fylle opp når de bruker opp alt innen en dag eller to.

Men også sterkt uenig i din praksis om å kun sette inn 80 kr dersom din datter kun har brukt 20 kr den forrige uka. Hva i alle dager er det? Hvis hun ikke bruker opp pengene sine, så får hun MINDRE penger? Det må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt om. Får hun 100 kr i ukepenger, så må hun jo få 100 kr uka, uavhengig av bruk. Først da kan hun lære reell økonomisk sans, spare til dyrere ting osv.

Anonymkode: a3c8e...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet med din venninnes datter. Ser du har en sønn. Men svarer endres ikke av det.

Anonymkode: a3c8e...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er venninnen din som er helt på bærtur her, du lærer barnet ditt noe viktig, som han vil ha veldig godt av som ung voksen 👍👍 men jeg syns kanskje 100 kr var litt lite, ville økt til 200.. Men bortsett fra det, fortsett med det du gjør 😉👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at man ikke bare kan fylle opp når de bruker opp alt innen en dag eller to.

Men også sterkt uenig i din praksis om å kun sette inn 80 kr dersom din datter kun har brukt 20 kr den forrige uka. Hva i alle dager er det? Hvis hun ikke bruker opp pengene sine, så får hun MINDRE penger? Det må være noe av det mest idiotiske jeg har hørt om. Får hun 100 kr i ukepenger, så må hun jo få 100 kr uka, uavhengig av bruk. Først da kan hun lære reell økonomisk sans, spare til dyrere ting osv.

Anonymkode: a3c8e...fda

Sorry...glemte å nevne. Han får 100 kr. i ukepenger (ukelønn og gressklipping). Disse blir satt over på hans konto. Så vil han selv at det kun skal være tilgjengelig maks 100 kr. på kortet hans som han har i lomma (dette etter en dyrekjøpt erfaring han dro kortet ukritisk en helg).

Så han får 100 kr. uansett.... men vi sørger for at det kun er maks 100 på kortet. Skjønner?

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det ikke bare skal fylles opp mer, men hvorfor i alle dager fyller dere opp mindre om hun bruker mindre.

Om du skal overføre det til voksen lærdom så skulle du fått mindre lønn de månedene du har brukt mindre penger da..?

Mine tenåringer får månedslønn da, med samme praksis som deg, brukes de opp er det tomt. Men de får like mye neste måned selv om de ikke har brukt dem opp, da sparer de jo.

Anonymkode: b1151...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er også enig i at det ikke bare skal fylles opp mer, men hvorfor i alle dager fyller dere opp mindre om hun bruker mindre.

Om du skal overføre det til voksen lærdom så skulle du fått mindre lønn de månedene du har brukt mindre penger da..?

Mine tenåringer får månedslønn da, med samme praksis som deg, brukes de opp er det tomt. Men de får like mye neste måned selv om de ikke har brukt dem opp, da sparer de jo.

Anonymkode: b1151...4dd

Se svaret mitt over... han får 100 kr uansett, men det er maks 100 kr på kortet han har i lommene. Pengene får han uansett

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at jeg ikke tok med alle detaljer.

Han får 100 kr. hver uke uansett. Men han ønsker selv ikke ha mer enn 100 kr. tilgjengelig på selve kortet sitt etter en dyrekjøpt erfaring han hadde tidligere i vinter hvor han dro kortet sitt ukritisk. Vi sørger for å fylle opp kortet fra sin "ukepengekonto" slik at det hver fredag står 100 kr. der. Bruker han ikke alt går det selvsagt til sparing.

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 200 er for mye i uka til en 13 åring...hvis de 200 kun går til snop, snack, brus etc. Skal de 200 dekke mer er det innafor...

Min får også 100 per uke...men vi kjøper alt han trenger utenom, inkl lørdagsgodt. Disse er til "fest og moro" med kompiser. Da holder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Jeg synes 200 er for mye i uka til en 13 åring...hvis de 200 kun går til snop, snack, brus etc. Skal de 200 dekke mer er det innafor...

Min får også 100 per uke...men vi kjøper alt han trenger utenom, inkl lørdagsgodt. Disse er til "fest og moro" med kompiser. Da holder det.

Ja hvis det kun er til snop ol. Er eg enig i at 200 er for mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 13 åring får 100 kr. inn på kortet sitt hver uke. Det er maks 100 kr. der. Så bruker han kun 20 kr. en uke, så fyller vi opp uken etter slik at det er maks 100 igjen.

Så til saken:

Hvis han får 100 kr. på fredager, og velger å bruke alt i løpet av helgen. Da har han ikke mer penger, og lærer at det var kanskje dumt å ikke fordele lommepengene utover uka når han vet han har avtaler med venner. Vel, da fikk jeg høre av ei venninne at jeg var nazi. Hvis hennes datter hadde brukt opp lommepengene sine i løpet av få dager...så fylte hun bare opp.

Hva lærer ungene da av pengebruk?? Jeg er så uenig. Hvis jeg blakker meg en uke før lønning...skal jeg gå til min sjef og spørre om han kan fylle opp kontoen igjen?

Vi hadde en diskusjon på dette. Jeg mener at min tenåring må lære seg å disponere disse 100 kr. utover uka fordi vi ønsker å lære henne økonomi.  Jeg mener at hvis tenåringen bare bruker opp lommepengene i løpet av få dager, hva lærer de da hvis det bare er å ringe mamma, så fyller hun opp...?

Hva mener dere?

PS: Min sønn får selvsagt alt han trenger av mat, utstyr mm. Disse pengene er kun til det han ønsker å kjøpe ekstra utenom. Vi har motivert han til å spare for eksempel en 50 lapp +/- enkelte uker for å bygge seg opp en buffer osv...

Anonymkode: c6e29...b86

Er det sånn sjefen din gjør med din lønning og. Hvis du ikke har brukt opp pengene, så blir du sytraffet og får mindre?

Anonymkode: 4a799...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres kjip ut, sorry! 
En kebab og brus koster jo mer. 
 

Her gir vi månedslønn, da snakker vi disponere penger. 

Anonymkode: 6ca0f...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får han ikke samme sum hver uke, og kan lære seg å spare over tid?

Den regelen om å kun få det man har brukt forrige uke, og heller ikke få mer når det går tomt er jo overhodet ikke logisk. Ingenting annet i samfunnet fungerer på den måten. 
 

Mine barn får en fast sum hver fredag, uansett om kortet er tomt eller ikke. I perioder sparer de til dyrere ting, i perioder sløser og tuller de bort pengene. Det ligger viktig læring i begge deler. 

Anonymkode: 01c50...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Anonym bruker said:

Min 13 åring får 100 kr. inn på kortet sitt hver uke. Det er maks 100 kr. der. Så bruker han kun 20 kr. en uke, så fyller vi opp uken etter slik at det er maks 100 igjen.

Så til saken:

Hvis han får 100 kr. på fredager, og velger å bruke alt i løpet av helgen. Da har han ikke mer penger, og lærer at det var kanskje dumt å ikke fordele lommepengene utover uka når han vet han har avtaler med venner. Vel, da fikk jeg høre av ei venninne at jeg var nazi. Hvis hennes datter hadde brukt opp lommepengene sine i løpet av få dager...så fylte hun bare opp.

Hva lærer ungene da av pengebruk?? Jeg er så uenig. Hvis jeg blakker meg en uke før lønning...skal jeg gå til min sjef og spørre om han kan fylle opp kontoen igjen?

Vi hadde en diskusjon på dette. Jeg mener at min tenåring må lære seg å disponere disse 100 kr. utover uka fordi vi ønsker å lære henne økonomi.  Jeg mener at hvis tenåringen bare bruker opp lommepengene i løpet av få dager, hva lærer de da hvis det bare er å ringe mamma, så fyller hun opp...?

Hva mener dere?

PS: Min sønn får selvsagt alt han trenger av mat, utstyr mm. Disse pengene er kun til det han ønsker å kjøpe ekstra utenom. Vi har motivert han til å spare for eksempel en 50 lapp +/- enkelte uker for å bygge seg opp en buffer osv...

Anonymkode: c6e29...b86

Jeg synes det er lite, her får 12 og 14 åringen 1400 på kontoen i mnd

Anonymkode: aa41b...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er lite, her får 12 og 14 åringen 1400 på kontoen i mnd

Anonymkode: aa41b...008

Til hva da?

Anonymkode: 277d3...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Til hva da?

Anonymkode: 277d3...d3b

busskort 400 hele mnd

de kjøper klær og sko selv ,da de klærne vi kjøper aldri er gode nok

solbriller

spill

kino bilett

konserter (når det er og lov)

app kort

og så kjøper de av og til mat i kantinen på skolen,men ikke hver dag , begge er veldig glad i hjemmebakt brød med skinke og grønnsaker på

de sløser sjelden og har gjerne 300-400 kr igjen, kanskje utenom ferietider

Anonymkode: aa41b...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er lite, her får 12 og 14 åringen 1400 på kontoen i mnd

Anonymkode: aa41b...008

Men du dekker jo ingenting for barna dine skriver du jo nedenfor. Da kan du jo ikke sammenligne hva du gir og hva de ovenfor gir. De andre gir lommepenger som skal dekke «småting». Vår 13-åring får 400,- i mnd, og vi betaler vi for klær og utstyr. Hender også at vi betaler kino o.l. Lommepengene er ment for mat/brus/snop/lunsj og andre småting hun vil kjøpe, og resten blir spart til neste mnd.

Anonymkode: c4424...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Men du dekker jo ingenting for barna dine skriver du jo nedenfor. Da kan du jo ikke sammenligne hva du gir og hva de ovenfor gir. De andre gir lommepenger som skal dekke «småting». Vår 13-åring får 400,- i mnd, og vi betaler vi for klær og utstyr. Hender også at vi betaler kino o.l. Lommepengene er ment for mat/brus/snop/lunsj og andre småting hun vil kjøpe, og resten blir spart til neste mnd.

Anonymkode: c4424...8e2

mine drikker ikke brus eller spiser godteri i ukedagene, og lite i helga også for den saks skyld

Anonymkode: aa41b...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor får han ikke samme sum hver uke, og kan lære seg å spare over tid?

Den regelen om å kun få det man har brukt forrige uke, og heller ikke få mer når det går tomt er jo overhodet ikke logisk. Ingenting annet i samfunnet fungerer på den måten. 
 

Mine barn får en fast sum hver fredag, uansett om kortet er tomt eller ikke. I perioder sparer de til dyrere ting, i perioder sløser og tuller de bort pengene. Det ligger viktig læring i begge deler. 

Anonymkode: 01c50...3bb

Les innlegget mitt da...under. Han FÅR fast h er uke. De settes på egen konto. Men han vil ikke selv ha mer enn 100 kr tilgjengelig av gangen på kortet sitt

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor får han ikke samme sum hver uke, og kan lære seg å spare over tid?

Den regelen om å kun få det man har brukt forrige uke, og heller ikke få mer når det går tomt er jo overhodet ikke logisk. Ingenting annet i samfunnet fungerer på den måten. 
 

Mine barn får en fast sum hver fredag, uansett om kortet er tomt eller ikke. I perioder sparer de til dyrere ting, i perioder sløser og tuller de bort pengene. Det ligger viktig læring i begge deler. 

Anonymkode: 01c50...3bb

Les svaret HI da..han får lik sum!

Det JEG lurer på med ditt svar...du synes de er logisk at HI sin unge får påfyll hvis han bruker opp lommepenger før uka er omme? Hva er logisk med det? Hvordan skal ungen da lære å disponere pengene sine? Hvis du blakker deg en uke før lønning...ringer du sjefen og ber om mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 10.12, Anonym bruker skrev:

Min 13 åring får 100 kr. inn på kortet sitt hver uke. Det er maks 100 kr. der. Så bruker han kun 20 kr. en uke, så fyller vi opp uken etter slik at det er maks 100 igjen.

Så til saken:

Hvis han får 100 kr. på fredager, og velger å bruke alt i løpet av helgen. Da har han ikke mer penger, og lærer at det var kanskje dumt å ikke fordele lommepengene utover uka når han vet han har avtaler med venner. Vel, da fikk jeg høre av ei venninne at jeg var nazi. Hvis hennes datter hadde brukt opp lommepengene sine i løpet av få dager...så fylte hun bare opp.

Hva lærer ungene da av pengebruk?? Jeg er så uenig. Hvis jeg blakker meg en uke før lønning...skal jeg gå til min sjef og spørre om han kan fylle opp kontoen igjen?

Vi hadde en diskusjon på dette. Jeg mener at min tenåring må lære seg å disponere disse 100 kr. utover uka fordi vi ønsker å lære henne økonomi.  Jeg mener at hvis tenåringen bare bruker opp lommepengene i løpet av få dager, hva lærer de da hvis det bare er å ringe mamma, så fyller hun opp...?

Hva mener dere?

PS: Min sønn får selvsagt alt han trenger av mat, utstyr mm. Disse pengene er kun til det han ønsker å kjøpe ekstra utenom. Vi har motivert han til å spare for eksempel en 50 lapp +/- enkelte uker for å bygge seg opp en buffer osv...

Anonymkode: c6e29...b86

Jeg skjønner ikke... Hvorfor får han ikke 100 kr i uka? Bruker han 0 så får han 100 kr neste uke og lærer seg å spare? Å bare ha 100 kr til enhver tid høres veldig merkelig ut. Hva lærer man av det? Ville heller lært han å spare, at det blir gevinst av å ikke bruke så mye. 

Anonymkode: 55abb...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke... Hvorfor får han ikke 100 kr i uka? Bruker han 0 så får han 100 kr neste uke og lærer seg å spare? Å bare ha 100 kr til enhver tid høres veldig merkelig ut. Hva lærer man av det? Ville heller lært han å spare, at det blir gevinst av å ikke bruke så mye. 

Anonymkode: 55abb...3ba

Les hele tråden. HI har svart på dette spørsmålet flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Les svaret HI da..han får lik sum!

Det JEG lurer på med ditt svar...du synes de er logisk at HI sin unge får påfyll hvis han bruker opp lommepenger før uka er omme? Hva er logisk med det? Hvordan skal ungen da lære å disponere pengene sine? Hvis du blakker deg en uke før lønning...ringer du sjefen og ber om mer?

Nei. Men når HI bare fyller på 20,- på fredag, og det er tomt på søndag, er det vel bare logisk å fylle på de siste 80? 100 kroner er ikke mye, og forsvinner fort når man er ute på noe gøy med venner  

JEG gir som sagt faste summer til mine barn, økende etter alder, på en fast ukedag.  Da synes jeg ikke det er logisk å fylle på underveis. Med det sagt får mine barn ekstra penger til kino, cafébesøk, kjøp av klær, sko og utstyr (hvis de handler alene) o.l. fordi det ikke er meningen at de skal dekke det selv. 

Anonymkode: 01c50...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du høres kjip ut, sorry! 
En kebab og brus koster jo mer. 
 

Her gir vi månedslønn, da snakker vi disponere penger. 

Anonymkode: 6ca0f...aaa

Hvor mye får de da? 7000? 

Anonymkode: 41dc8...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke... Hvorfor får han ikke 100 kr i uka? Bruker han 0 så får han 100 kr neste uke og lærer seg å spare? Å bare ha 100 kr til enhver tid høres veldig merkelig ut. Hva lærer man av det? Ville heller lært han å spare, at det blir gevinst av å ikke bruke så mye. 

Anonymkode: 55abb...3ba

HAN ØNSKER DET SELV!!!!!!

Anonymkode: c6e29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...