Gå til innhold

Hvor mye penger har din 13 åring til "fri disposisjon" hver uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 13 åring får 50 kr. per uke i ukelønn og 50 kr. for gressklipp, altså 100 kr. på kortet hver uke. Dette er til fri disposisjon, men vi bevisstgjør at bruker han opp alt hver uke, blir det ingen penger til sparing. Første ukene gikk han blakk før uka var omme og så at sparekontoen hans ikke økte... Siste uker nå har han vært mye mer bevisst og bruker kanskje alt fra ikke noe opp til 60 kr.

Søndag fikk han seg en god erfaring.... dro på stranda med venner; kjøpte seg en ferdigsmurt baguett og brus og det er jo nesten 100 kr....i stedet for å ta med matpakke hjemmefra.

Hvor mye har din 13 åring til å bruke på "hva de vil" per uke?

Anonymkode: f986f...b49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 kr

Tenkte å gå opp til 500 i månedslønn når hun begynner på ungdomsskolen til høsten. I det ligger det også at jeg spanderer kantine hver fredag, men hun kan velge å ta med matpakke og spare de til noe annet om hun vil. 

Anonymkode: 4b08d...d8c

Skrevet

100 kroner overføres fra hans egen sparekonto hver lørdag. Disse kan kan tjene inn i løpet av uka med ulike oppgaver han har. Bruker han 100 og tjener han 100 går han i 0.

Dette har vi praktisert et halvt års tid og han lærte fort at selv om han fikk 100 inn...var det ikke nødvendigvis lurt å bruke opp alt for da går det på sparekontoen løs

Skrevet

Hun får 50 kr i uka til hva som helst og 900 i måneden til klær og sko. I tillegg har hun job  der hun tjener 200 til 1000 i uka.

Anonymkode: bfd5f...a50

Skrevet

Min 13 åring (fjorten til sommeren) får 300 i uken. Fra det trekkes noe til trening og til mobil (swap), hun sitter igjen med 250 kr i uken. Disse skal gå til alt utenom det hun trenger. Hun må ikke bruke de på for eksempel en genser om hun trenger en ny genser, men om hun bare vil ha en ny må hun det.

De skal også gå til kino, bytur osv

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun får 50 kr i uka til hva som helst og 900 i måneden til klær og sko. I tillegg har hun job  der hun tjener 200 til 1000 i uka.

Oj, hun må jo ha et vanvittig forbruk 😳 

Anonymkode: 4503d...ca9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj, hun må jo ha et vanvittig forbruk 😳 

Anonymkode: 4503d...ca9

Nei, hun har godt med sparepenger. Desuten må du huske at hun aldri får en truse eller et par gumistøvler. Vil hun ha ny mobil må hun betale selv og hun betaler selv alle gaver for eksempel. Det er flere år siden hun "sto på kortet" påbestemors fødselsdagsgave ol. Totalt sett har hun et ganske lavt forbruk i forhold til vennene, men hun  estemmer i stor grad selv hvlrdan hu  vil bruke pengene.

Skrevet

Han får 100 kroner av oss foreldre hver uke, som skal dekke lørdagsgodt, softis på kaia, kinotur osv. Klær og utstyr kjøper vi til han, men han trekker bussbillett av sin egen konto som blir en gang i uken ca. 

I tillegg har han alle besteforeldre i gangavstand, så han tar turen bort til dem og hjelper til når det trengs. Som å klippe plen, vaske bil, male terrasse osv. Da får han penger for jobben inn på egen konto. 

Anonymkode: f51de...c3a

Skrevet

Kjøper selvsagt klær, sko og annet nødvendig til ungen av mine egne penger med mindre han sikler på dyre merketing han ikke trenger. Han får 50 kr hver fredag til kantina, og ellers får han når han trenger. Ofte må han gjøre småjobber rundt om i huset som å skuffle snø, bære inn ved osv. da får han gjerne noen kroner. Men han har ikke et veldig høyt forbruk, værre med henne på 11 😛

Anonymkode: eb7d1...909

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere år siden hun "sto på kortet" påbestemors fødselsdagsgave ol.

En 13-åring?? 

Som i flere år har tjent penger og betalt for seg selv? 

Anonymkode: 86aed...c48

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En 13-åring?? 

Som i flere år har tjent penger og betalt for seg selv? 

Anonymkode: 86aed...c48

Gaver, ja, klær har hun fått ansvar for siste året.

Skrevet

Her får han 100 kr i uka, dette for å støvsuge. Så får han ekstra penger, hvis han skal noe spesielt. Mesteparten av de pengene han får i uka, går til gaming.

Anonymkode: a01c2...8bb

Skrevet

200 kr i måneden, økes til 500kr når han begynner på ungdomsskolen, viss han klarer å spare litt og ikke bruke alt opp på chips og slikt 

Anonymkode: 70f29...b74

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gaver, ja, klær har hun fått ansvar for siste året.

Var en i klassen til barnet her som hadde ansvar for å kjøpe inn gaver selv til klassebursdager, slutta å komme i bursdager fordi han ikke gadd å bruke av egne penger. En 13 åring burde vel stå på kortet til bestemor og ikke kjøpe egen? 

Anonymkode: 61fc5...0d9

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var en i klassen til barnet her som hadde ansvar for å kjøpe inn gaver selv til klassebursdager, slutta å komme i bursdager fordi han ikke gadd å bruke av egne penger. En 13 åring burde vel stå på kortet til bestemor og ikke kjøpe egen? 

Enig

Skrevet

100 fra ungdomsskolen av. Eldste frøkna sosa bort alle pengene hver uka. Gutten i 8. nå bruker lite og kjøpte seg BMX-sykkel ved hjelp av penger han ikke har brukt på annet nå sist helg. 

Anonymkode: 2342a...bbb

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn liker å både gi og få gaver. Det er ikke noe problem.

Hvorfor burde ikke barna ordne gaver selv. Mine har bestamdig gjort det. Da de var små lagde de tegninger ol. Fortsatt lager de en del gaver, men like ofte kjøper de. Sån er det med mine nieser også. De gir også egne gaver til jul og til bursdager. Det er veldig hyggelig.

Skrevet

500 får min

Anonymkode: b5dd2...861

Skrevet

Mine får 200 hver (like mye fra meg og fra far). De har fått den 100 lappen av meg hver uke siden de begynte på skolen og far klinket til da de begynte på ungdomsskolen. 

Begge to er vass på å spare. Yngste har omtrent spart alt sammen, noe som motiverte broren til å bli like sparete. Er glad de har fått økonomistyring inn tidlig og har et forhold til det.

De får ikke ukepenger for å hjelpe til i huset . Dette er ikke mitt hjem, det er vårt hjem. Og da bidrar vi inn alle sammen med kjedelige ting som må gjøres.

Anonymkode: 1122b...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...