Gå til innhold

Erna😡


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Måtte til optiker med jenta mi i dag.. ble helt sjokka!

Regjeringa skulle stramme inn på refusjon på briller til barn. Trodde denne innstrammingen ville gjelde for barn som hadde ren styrke og som kunne få en bra nok brille på f.eks Nille. Forstod det også som at barn med mer komplekst syn skulle få refusjon for briller. 
 

I dag var jeg med jenta mi på 10 år til optikeren. Hun er svært skjeløyd, og har 7+ i styrke. Hvis hun ikke får en brille som er tilpasset synet hennes blir hun svært dårlig (så vondt i hodet at hun må være hjemme fra skolen) og vil miste samsynet. Jenta mi får KANSKJE litt refusjon for sine briller. Problemet her er flere. For å få refusjon skal ungen bla være under 10 år og ha minst 6,75 i styrke.

Min datters brille koster ca 10.000kr ca😱dersom vi velger billigste infatning osv. Får hun ikke briller vil konsekvensene for henne være store. Vi har ikke spesielt god råd, men vi prioriterer dette for vår datter, men hva med alle de som faktisk ikke kan betale så mye penger. Jeg ble rasende, for en ynkelig regjering som tar fra barn (Norges fremtid) og gir til de rike😡😡 også er de att på til så frekke at de mener barn skal bli flinkere til å lese og regne. Det blir ikke enkelt om man ikke kan se!!

Dette hadde regjeringa jaggu ikke tenkt veldig lenge på, ellers er det virkelig på tide å få noen inn i regjeringa som har noe mellom øra😡

Dagens utblåsning 😅

 

Anonymkode: b76ad...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får fortsatt dekket briller. Mine barn bruker begge briller og begge får de fortsatt dekket fordi de skjeler. Endringen er at de som har «vanlig» behov for briller (langsynt, nærsynt, skjeve hornhinner) får dekket en fast sats i stedet for en sats langt over det som er nødvendig. Nav utbetalte mye penger for briller med alt mulig dill-dall når de egentlig kun skal dekke billigste løsning. For eksempel fikk begge mine barn dekket fargeskiftende glass. Nå må jeg betale for det selv til et av barna, mens det andre får det dekket av nav grunnet diagnose.

Anonymkode: f92db...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå engang de rike som skaper mange av arbeidsplassene, betaler mye i skatter og avgifter så det er helt riktig at de rike får en del lettelser for å stimulerer utvikling.

Du har selv valgt å få barn, og da regner jeg med at du vurderte økonomien før du tok valget om du hadde råd til å dekke alle behovene ett barn kan få. Har du ikke god nok økonomi burde du latt være å få barn.

Anonymkode: 11cec...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den listen til Erna over lignende saker er så lang at jeg håper folk virkelig innser hva den blå-blå regjeringen har gjort de siste årene. Det er horriblelt, det treffer de svakeste, det øker forskjellene i samfunnet, det skaper og øker fattigdom.

Anonymkode: ae65e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes virkelig også det er skremmende. Dette vil ramme de fattige i Norge hardt. Vi har råd å dekke dette for jenta vår, men det er det veldig mange som ikke har. 

Optikeren jeg var til visste faktisk ikke om vi kom til å få refusjon. Dette til tross for at vår datter har et svært komplekst syn og høy styrke . Vi prøvde å sende inn en søknad, men jeg må faktisk betale 10.000kr først. Det er mange foreldre som ikke har 10.000kr å legge ut for barnet sitt. I tillegg er søknaden så kompleks at jeg jaggu er glad for at jeg fikk hjelp til å fylle den ut😅

Jeg blir så trist og oppgitt over hvordan dette vil slå ut for mange barn.

Det er mange plasser man kan spare inn penger i statsbudsjettet, men briller til barn er ikke en av plassene vil jeg mene.

Konsekvensene for de barna som rammes av denne beslutningen vil bli store, og jeg tror at vi om noen år vil se stygge konsekvenser på grunn av dette.

 

 

image.png

image.jpeg

Anonymkode: b76ad...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle virkelig vært interessant å se det regnestykket på hvor mye det spares på å fjerne støtten til at barn får briller. I det store tviler jeg på at det utgjør særlig mange promille i statsbudsjettet. 

Smålig og kynisk. Altså resultat av blå regjering. 

Anonymkode: f62ab...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det nå engang de rike som skaper mange av arbeidsplassene, betaler mye i skatter og avgifter så det er helt riktig at de rike får en del lettelser for å stimulerer utvikling.

Du har selv valgt å få barn, og da regner jeg med at du vurderte økonomien før du tok valget om du hadde råd til å dekke alle behovene ett barn kan få. Har du ikke god nok økonomi burde du latt være å få barn.

Anonymkode: 11cec...42d

Nå er det jo bevist at f.eks det å fjerne formuesskatten ikke har noen som helst positiv innvirkning på samfunnsøkonomien, så det er nok ikke så enkelt som du tror - at de rike betaler gildet for resten av oss. 

Norge har hatt en god økonomi fordi vi har relativt like lønninger og sterke fagforeninger, noe som gir god kjøpekraft og robuste bedrifter. 

Dette er dessverre Høyre-regjeringen i ferd med å sabotere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... vi lever i et land hvor store deler av befolkningen har veldig mye penger. Nordmenn flyr ti ganger mer enn øvrige europeere. Vi har gjerne to biler, reiser på dyre ferieturer, kjøper det ypperste av sportsutstyr når vi finner en ny hobby/treningsform vi vil prøve, vi bruker dumt mye penger på ting som vesker, skjønnhet, spise ute osv osv. Skal virkelig alle vi velstående nordmenn få gratis noe de aller, aller fleste av oss har råd til å betale for? Selv om det kanskje innebærer en London-tur mindre eller at vi må vente noen måneder med å bytte ut mobilen i en mer fancy modell?

Jeg synes heller det burde komme støtteordninger for de som faktisk har dårlig råd. Vi er jo gjennomsubsidierte på alle plan, til tross for at vi i verdenssammenheng er steinrike.

Anonymkode: 4c07e...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså... vi lever i et land hvor store deler av befolkningen har veldig mye penger. Nordmenn flyr ti ganger mer enn øvrige europeere. Vi har gjerne to biler, reiser på dyre ferieturer, kjøper det ypperste av sportsutstyr når vi finner en ny hobby/treningsform vi vil prøve, vi bruker dumt mye penger på ting som vesker, skjønnhet, spise ute osv osv. Skal virkelig alle vi velstående nordmenn få gratis noe de aller, aller fleste av oss har råd til å betale for? Selv om det kanskje innebærer en London-tur mindre eller at vi må vente noen måneder med å bytte ut mobilen i en mer fancy modell?

Jeg synes heller det burde komme støtteordninger for de som faktisk har dårlig råd. Vi er jo gjennomsubsidierte på alle plan, til tross for at vi i verdenssammenheng er steinrike.

Anonymkode: 4c07e...20d

Problemet er at man da fjerner mange av prinsippene vi har bygd samfunnet på. Og så blir det enda større forskjeller mellom fattig og rik.

Det er allerede et problem at flere av de såkalt behovsprøvede stønadene ikke gis til alle de som faktisk trenger det, delvis pga. dårlige systemer for utregning og håpløse ordninger for utbetalinger, delvis pga. lokale ulikheter med f.eks. kommuneøkonomi, men også "trynefaktor" og saksbehandleres egne holdninger kan påvirke. Og så kommer det da stigmatiseringer i tillegg.

Anonymkode: ae65e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at man da fjerner mange av prinsippene vi har bygd samfunnet på. Og så blir det enda større forskjeller mellom fattig og rik.

Det er allerede et problem at flere av de såkalt behovsprøvede stønadene ikke gis til alle de som faktisk trenger det, delvis pga. dårlige systemer for utregning og håpløse ordninger for utbetalinger, delvis pga. lokale ulikheter med f.eks. kommuneøkonomi, men også "trynefaktor" og saksbehandleres egne holdninger kan påvirke. Og så kommer det da stigmatiseringer i tillegg.

Anonymkode: ae65e...c77

Da må man heller jobbe med å rydde opp i ordningene slik at de blir nasjonale og at de treffer riktig målgruppe. Vi trenger ikke å bruke penger til å dekke rike barns briller, de pengene bør brukes på folk som trenger det.

Leste nettopp feriebudsjetttråden her inne, hvor mange svarte at de skulle bruke flerfoldige tituserer på ferie i år. Jeg håper i anstendighetens navn dette ikke er de samme folka som syter over at de må betale for barnas briller selv.

Anonymkode: 4c07e...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må man heller jobbe med å rydde opp i ordningene slik at de blir nasjonale og at de treffer riktig målgruppe. Vi trenger ikke å bruke penger til å dekke rike barns briller, de pengene bør brukes på folk som trenger det.

Leste nettopp feriebudsjetttråden her inne, hvor mange svarte at de skulle bruke flerfoldige tituserer på ferie i år. Jeg håper i anstendighetens navn dette ikke er de samme folka som syter over at de må betale for barnas briller selv.

Anonymkode: 4c07e...20d

Ikke uenig med deg i at det bør og må ryddes opp. Men hvem er villig til å gå til valg på det? Hvilke politiere og parti er tøffe nok til å gå på valg med å innrømme at nav-reformen og helsereformen har feilet og at de må bruke nye milliarder for å finne bedre ordninger og rydde opp i etatene? Og hvor mange velgere tror du hadde vært villig til å stemme på det/de partiene? Det ville jo ikke vært særlig populært hos folk at nye mangfoldige milliarder skal brukes på bl.a. Nav....

Anonymkode: ae65e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uenig med deg i at det bør og må ryddes opp. Men hvem er villig til å gå til valg på det? Hvilke politiere og parti er tøffe nok til å gå på valg med å innrømme at nav-reformen og helsereformen har feilet og at de må bruke nye milliarder for å finne bedre ordninger og rydde opp i etatene? Og hvor mange velgere tror du hadde vært villig til å stemme på det/de partiene? Det ville jo ikke vært særlig populært hos folk at nye mangfoldige milliarder skal brukes på bl.a. Nav....

Anonymkode: ae65e...c77

Joda, jeg ser at det er politisk selvmord å foreslå noe sånt. Med mindre flere snart begynner å innse at det er idiotisk å bruke penger på denne måten.

Det er noe veldig galt med fordelingen av penger og verdier her i landet. Og verden generelt også, for så vidt.

Anonymkode: 4c07e...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, jeg ser at det er politisk selvmord å foreslå noe sånt. Med mindre flere snart begynner å innse at det er idiotisk å bruke penger på denne måten.

Det er noe veldig galt med fordelingen av penger og verdier her i landet. Og verden generelt også, for så vidt.

Anonymkode: 4c07e...20d

Hvor mange av de blå og blå-blå tror du ville stemt for å få til disse endringene? Om de er aldri så nødvendige?

Den blå-blå regjeringen har de siste årene tatt fra de fattigste og sykeste en hel rekke "goder". Ting som ikke spiller noen rolle for de som har nok penger, men som blir alvorlige innhugg i økonomien til de som har lite fra før. En annen ting, før fikk man dekket faktiske kostnader for transport til/fra sykehus med offentlig transport. Det får man ikke lenger. Nå får man dekket en kilometertakst som er forhåndsbestemt - og den ligger godt under det billigste offentlige transport koster.

Det finnes utallige slike saker.

Anonymkode: ae65e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av de blå og blå-blå tror du ville stemt for å få til disse endringene? Om de er aldri så nødvendige?

Den blå-blå regjeringen har de siste årene tatt fra de fattigste og sykeste en hel rekke "goder". Ting som ikke spiller noen rolle for de som har nok penger, men som blir alvorlige innhugg i økonomien til de som har lite fra før. En annen ting, før fikk man dekket faktiske kostnader for transport til/fra sykehus med offentlig transport. Det får man ikke lenger. Nå får man dekket en kilometertakst som er forhåndsbestemt - og den ligger godt under det billigste offentlige transport koster.

Det finnes utallige slike saker.

Anonymkode: ae65e...c77

Men jeg har da aldri gitt uttrykk for at jeg mener de blå vil redde de fattige?

Først og fremst mener jeg dette handler om holdninger hos folk flest. Vi mener vi fortjener så mye. Det er liksom uhørt å måtte ofrenoe, som årets andre ferietur eller den nye veska vi har så lyst på, for briller til barna våre. Staten bør betale det også. 
Jeg mener velfødde nordmenn bør betale mer selv, så kan det staten sparer inn heller gå til de som har det trangt. Jeg vet ikke hvordan dette best kan gjøres, men jeg vet at det er gjennomførbart. Staten Norge har tross alt veldig god oversikt over folks økonomi. Om noen vil gå til valg på det et jeg riktignok usikker på.

Anonymkode: 4c07e...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det skulle virkelig vært interessant å se det regnestykket på hvor mye det spares på å fjerne støtten til at barn får briller. I det store tviler jeg på at det utgjør særlig mange promille i statsbudsjettet. 

Anonymkode: f62ab...e64

«Innføringen av faste satser fra 1. mars 2020 er anslått å gi en innsparing på 122 millioner kroner i 2020.»

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Hjelpemidler----stonad-til-barnebriller/

Anonymkode: ef7cf...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Innføringen av faste satser fra 1. mars 2020 er anslått å gi en innsparing på 122 millioner kroner i 2020.»

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Hjelpemidler----stonad-til-barnebriller/

Anonymkode: ef7cf...a95

I de tallene har de garantert ikke tatt med at en del av denne "innsparingen" i realiteten legges som økte utgifter på kommunenes sosialbudsjetter, der en del må få det dekket. De har garantert ikke tatt med kostnadene dette får for andre som da ikke får dekket det de trenger, fordi kommunen må "prioritere" enda strengere. De har garantert heller ikke tatt med kostnadene det vil få for individ og samfunn når andre som burde fått det dekket, men ikke får det, ender med å falle utenfor pga. dårlig syn som ikke korrigeres godt nok.

Den innsparingen er kanskje 122 millioner kroner fra ett budsjett - men totalt sett kan kostnadene for samfunnet bli like dyre, eller til og med på sikt langt dyrere.

 

Anonymkode: ae65e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyr av dette! «Heldigvis» har sønnen vår så dårlig syn at han for alt dekket. Det folk ikke skjønner at for barn med virkelig dårlig syn så koster det helt sinnsykt mye penger. Han må bytte brilleglass minst 3! Ganger i året!! Brilleglassene koster rundt 10 000 hver gang. Det er sinnsykt mye penger! Ja vi må også legge ut de pengene. Her er det ikke snakk om valg. Ønsker jeg at han blir blind på det ene øyet ja så for jeg la hver å betale. Men det er ikke snakk om kjøp billigere trenger ikke det dyreste som mange påstod🤯

Anonymkode: 612bc...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spyr av dette! «Heldigvis» har sønnen vår så dårlig syn at han for alt dekket. Det folk ikke skjønner at for barn med virkelig dårlig syn så koster det helt sinnsykt mye penger. Han må bytte brilleglass minst 3! Ganger i året!! Brilleglassene koster rundt 10 000 hver gang. Det er sinnsykt mye penger! Ja vi må også legge ut de pengene. Her er det ikke snakk om valg. Ønsker jeg at han blir blind på det ene øyet ja så for jeg la hver å betale. Men det er ikke snakk om kjøp billigere trenger ikke det dyreste som mange påstod🤯

Anonymkode: 612bc...189

Har dere fått dekt briller etter den nye ordningen ble innført? Hvor gammel er gutten din?

Jeg spyr også av dette, og blir oppriktig lei meg på vegne av alle barna i Norge som trenger briller. Spesielt de som har foreldre som faktisk ikke har råd eller gidder å prioritere nødvendige briller for sine barn.

Tror også de som ikke ser alvoret i dette ikke har barn som trenger dyre briller og mye oppfølging, og har heller ikke peiling på langsiktige konsekvensene for de barna det gjelder og samfunnet forøvrig. 

Vet mange nordmenn reiser mye, men mener det er irrelevant for mitt barn at andre reiser mye. Vi har råd å kjøpe henne en brille, men da blir det mindre av andre nødvendig ting. Vi har ok råd, men vi reiser ikke til utlandet, det har vi aldri hatt råd til.

Er dessuten et stort paradoks at Erna vil at vi skal føde flere barn mens hun samtidig gjør det vanskeligere og dyrere å få barn.

Anonymkode: b76ad...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere fått dekt briller etter den nye ordningen ble innført? Hvor gammel er gutten din?

Jeg spyr også av dette, og blir oppriktig lei meg på vegne av alle barna i Norge som trenger briller. Spesielt de som har foreldre som faktisk ikke har råd eller gidder å prioritere nødvendige briller for sine barn.

Tror også de som ikke ser alvoret i dette ikke har barn som trenger dyre briller og mye oppfølging, og har heller ikke peiling på langsiktige konsekvensene for de barna det gjelder og samfunnet forøvrig. 

Vet mange nordmenn reiser mye, men mener det er irrelevant for mitt barn at andre reiser mye. Vi har råd å kjøpe henne en brille, men da blir det mindre av andre nødvendig ting. Vi har ok råd, men vi reiser ikke til utlandet, det har vi aldri hatt råd til.

Er dessuten et stort paradoks at Erna vil at vi skal føde flere barn mens hun samtidig gjør det vanskeligere og dyrere å få barn.

Anonymkode: b76ad...428

Vi fikk papirene fylt ut på sykehuset der vi går. Øyelegen sa at han har så dårlig syn at han går som spesielt alvorlig tilfelle. Men vi måtte også legge ut pengene først så kom de på konto etter noen uker. De som ikke har barn med skikkelig dårlig syn aner ikke hvor mye det koster og hvor ille det er. Barnet mitt må følges opp daglig med lapp i 4 timer per dag og jevning oppfølging på sykehuset 2. Hver måned

Anonymkode: 612bc...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk papirene fylt ut på sykehuset der vi går. Øyelegen sa at han har så dårlig syn at han går som spesielt alvorlig tilfelle. Men vi måtte også legge ut pengene først så kom de på konto etter noen uker. De som ikke har barn med skikkelig dårlig syn aner ikke hvor mye det koster og hvor ille det er. Barnet mitt må følges opp daglig med lapp i 4 timer per dag og jevning oppfølging på sykehuset 2. Hver måned

Anonymkode: 612bc...189

Stakkars gutten din❤️ håper dere får rettet så mye som mulig mens dere kan🤗
 

Synet på jenta mi var svært alvorlig og sammensatt når det ble oppdaget at hun så dårlig, men vi fikk rettet masse før hun var 8 år. Hun har likevel nå er komplekst syn, og høy styrke. Vi fikk hjelp av øyelegen til å søke refusjon, så får vi se om hun får det dekket. Hun er innafor på alle krav med unntak av alder.. Så er spent.

 

 

Anonymkode: b76ad...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...