Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #1 Skrevet 3. juni 2020 Vel, han er super sint for han må hjem kl 19 å spise middag og bli hjemme. Fått sms som «jeg hater deg og kommet aldri hjem igjen....alle andre skal være lenger ute». Så da har jeg tydeligvis et ledig rom. Grunnen til at han må hjem kl 19 er fordi han ikke har gjort lekser osv. Flere som har fått sinte meldinger av hormonfylte tenåringer? Anonymkode: ce5e6...102
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #2 Skrevet 3. juni 2020 Oh yes!! Pleier bare å gi beskjeden og ikke svare mer for å unngå diskusjoner. Hun vet at hun ikke svar når hun ønsker diskusjoner. Anonymkode: 0ab35...fb2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #3 Skrevet 3. juni 2020 La det ligge nå, men ta det opp med han når han roer seg. Det e lov å bli frustrert og sint, men man trenger ikke snakke stygt. Anonymkode: 1ad3d...45f
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vel, han er super sint for han må hjem kl 19 å spise middag og bli hjemme. Fått sms som «jeg hater deg og kommet aldri hjem igjen....alle andre skal være lenger ute». Så da har jeg tydeligvis et ledig rom. Grunnen til at han må hjem kl 19 er fordi han ikke har gjort lekser osv. Flere som har fått sinte meldinger av hormonfylte tenåringer? Anonymkode: ce5e6...102 Har du ikke lært barnet ditt å hate, så hater han ikke deg. Han er bare veldig sint og mest sannsynlig skuffa fordi han ser andre venner får være lenge ute, men han har andre regler. De tingene han sier er en reaksjon på følelsene hans. At det føles urettferdig. Han trenger forståelse for dette, men han trenger også regler. Hvis du har latt han gå ut med venner FØR han har gjort lekser, så ligger jo det på deg. Ikke han. Jeg hadde gitt han beskjeden og latt han styre. Konsekvensen av det blir at det blir mere lekser for han dagen etterpå og mindre fritid til venner. Men den praten hadde jeg ventet med å ta til han er hjemme og roet seg ned. Husk at du kan ikke diktere og endre på barnet ditt, men du kan endre på deg og rutinene i hverdagen for dere. Hadde tatt en alvorsprat når muligheten byr seg. Da hadde jeg først anerkjent følelsene hans og sagt at jeg forstår at han syns det er urettferdig at vennene er lenger ute enn han og at han kanskje ble litt skuffa også her om dagen. Det er greit. Det som ikke er greit er å si stygge ting. Du blir faktisk en smule lei deg av å høre at han hater deg. Så hadde jeg forklart at dette er et problem som dere kan prøve å fikse ved å møtes på halvveien. Han kan få være med venner litt lenger (med mindre han absolutt har behov for å legge seg halv 7-8?), men det betyr at han må gjøre lekser og gjøre husarbeid når han kommer hjem fra skolen/etter en liten pause når han kommer hjem. Hvis dere har en ordning hjemme at barna må delta i husarbeid enkelte dager i uka da? Hvis han ikke gjør lekser og alt det andre han skal så må han hjem tidligere eller så blir det mer for han å gjøre dagen etterpå. Ergo blir det mindre fritid til å være med venner, slappe av og gjøre det han vil. Han vil fort merke at dette faktisk er ganske greit. Men det innebærer jo også at det blir innført som en rutine og en regel man ikke kan vike fra. Gjør han det så går det jo kun utover han. Å straffe han med å ta vekk goder, husarrest og kjefte hjelper på ingen måte. Det gjør at konflikten eskalerer og skaper en brudd i relasjonen mellom dere. Logiske konsekvenser og gjensidig respekt er nøkkelen. Gutten er såpass stor at du kan snakke med han ordentlig og at han forstår hvorfor reglene er viktig og hvordan det lønner seg for han å gjøre det slik du foreslår. Anonymkode: e3f37...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå