Gå til innhold

Hvordan bli kvitt en leieboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er avhengig av leieinntekter. Har ikke råd til store endringer og utbedring av leilighet. Ingen familie som kan flytte inn.

Leieboer har barn, dermed enda mer beskyttet av regelverket.

Benytter vi utbedring, kan leieboer kreve bevis om det blir rettstvist.

Leieboer er et svært krevende menneske å ha i hus, samtidig som vi ikke har juridisk grunn til å be de flytte. Det er blitt så ille at barna gruer seg til å gå forbi om de sitter ute.

For å nevne et eksempel, om jeg skal spørre om noe hvis jeg møter på de ved bilen kan de stirre på deg med avsky, himle med øyne og gå uten å si et ord.

De er blitt behandlet bra hele veien, vi har ordnet alt de har bedt om (Ikke lite), fått utsettelser på husleie ved behov og leia er lang under snittet i områder. Aldri en krangel, alltid vært hyggelig. Men er så sliten av den dårlige stemningen og hatet deres at jeg vil ha de ut nå.  

Anonymkode: 81089...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere tidsbestemt kontrakt så er det jo bare å bite tenna sammen og vente til den går ut og ikke fornye. 

Anonymkode: 7a594...9a2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere tidsbestemt kontrakt så er det jo bare å bite tenna sammen og vente til den går ut og ikke fornye. 

Anonymkode: 7a594...9a2

Kun oppsigelsestid. Men leietagere med barn kan ikke sies opp uansett så sant ikke dine barn/foreldre skal bo der eller omfattende renovering, dvs litt mer en ny farge på stua.

Regleverket beskytter de og gjør oss maktesløs.

hi

Anonymkode: 81089...a74

Skrevet

Regulere opp husleien til markedspris. Sett av de ekstra pengene til oppgradering og når du har spart opp litt sier du opp kontrakten og oppgraderer.

Anonymkode: e335d...482

Skrevet

Sett opp husleia det du kan. Hvis husleia kan økes hvert år, gi beskjed om dette. Begrens deres uteareal, om det er lov? Installer egen strømmåler. 

Anonymkode: 5ead7...47d

Skrevet

Leietagere med barn kan sies opp altså, reglene er ikke annerledes for dem enn for andre. Men jeg skjønner hva du mener, det kan være vanskelig å bli kvitt leietagere som ikke vil flytte. Det er forskjell på oppsigelse og heving. Du kan ikke heve uten mislighold, men du han si opp. Da vil de fleste flytte innen oppsigelsestiden er ferdig, men møter du på en trassig leieboer så kan de nekte og da stiller du svakt om du ikke har krav på heving pga mislighold.

Ville fulgt reglene til punkt og prikke og startet med å sette opp leie om de har bodd der mer enn 3 år, men ihvertfall indexregulert leia.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien

Anonymkode: 54d53...818

Skrevet

Ville tatt en prat med dem om at dere kommer til å justere opp leie i henhold til markedspris (da må leieforholdet ha vart i over 2 år), og konsumprisindeksregulere årlig. Tror jeg ville dristet meg til å fortelle dem at dere ønsker at de flytter grunnet dårlig naboskap, gjerne med eksempler på hva du henviser til (NB: konkrete tilfeller), og håpet at de tok beskjeden og då seg om etter noe annet. 
lykke til, høres fælt ut å ha det slik i sin egen bolig!

Anonymkode: e2866...919

Skrevet

Vet leieboerene om rettighetene sine? Vi ble kvitt en fæl leieboer på grunnlag av at husleien aldri kom i tide og til slutt ikke kom en måned. Hun hadde to barn og var gravid, så vi var litt nervøs, men hun flyttet heldigvis da vi sa opp leiekontrakten. Det viste seg at hun ikke visste at hun kunne sette seg på bakbena, ikke før etter de flyttet. Da angret hun, men det var jo for sent. Men en viktig faktor var at vi dokumenterte ALT, så vi hadde uansett en sterk sak. Leiligheten var også så ødelagt inni at vi måtte bruke hele depositumet pluss forsikringen på å fikse og pusse opp etterpå. 

Mitt tips er å ikke tillate at leien kommer senere, dokumenter at den kommer sent og dokumenter alt annet som kan være til hjelp. Sånn i tillegg til å sette opp leien. Å ikke betale for seg er ganske god grunn for oppsigelse. 

Anonymkode: 31128...538

Skrevet

Sett opp husleien

Anonymkode: 97c00...e53

Skrevet

Jeg ville ha sluttet å stå på pinne for dem, satt opp leia, og satset på at de sa opp selv.

Anonymkode: 753b0...f84

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regulere opp husleien til markedspris. Sett av de ekstra pengene til oppgradering og når du har spart opp litt sier du opp kontrakten og oppgraderer.

Anonymkode: e335d...482

Det er ikke utkastelsesgrunn, de vil ha rett til å flytte tilbake etterpå.

Anonymkode: 71731...78f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville tatt en prat med dem om at dere kommer til å justere opp leie i henhold til markedspris (da må leieforholdet ha vart i over 2 år), og konsumprisindeksregulere årlig. Tror jeg ville dristet meg til å fortelle dem at dere ønsker at de flytter grunnet dårlig naboskap, gjerne med eksempler på hva du henviser til (NB: konkrete tilfeller), og håpet at de tok beskjeden og då seg om etter noe annet. 
lykke til, høres fælt ut å ha det slik i sin egen bolig!

Det må ha vart i tre år.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må ha vart i tre år.

Skal varsles et halvt år før, så om de har bodd der min. 2,5 år, kan HI sende justeringsvarsel nå. Kanskje det gjør susen?

Skrevet

Ikke lett, men sørg for å dokumentere hver gang leien kommer for sent. Send varsel om regulering av leien dersom de har bodd der lenge nok.

Ellers har jeg ikke mange tips. Vet at mine foreldre en gang de hadde leieboere som MÅTTE ut (rusmisbruk) og ikke ville flytte ga beskjed om at de skulle skilles og at de derfor ville ha behov for begge boenheter selv. Usikker på om det var advokat inne i bildet, men da fikk de dem i hvertfall ut. Kanskje stygt og slemt, men rusmisbrukere er bare ikke interessant å ha i hus.

Anonymkode: a156e...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...