Gå til innhold

Stille gutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt i 5 klasse som nå i det siste har bekymret meg litt. Eller bekymret er kanskje feil ord.

Saken er den at han særlig på skolen ikke klarer urettferdighet. Altså som idag så sa han at han valgte å leke alene eller bare se på. Når jeg spurte hvorfor så var det fordi den i den leken så er det ofte noen som er urettferdige, og da går ikke leken som den skal. Han ville da ikke lage styr så han ville bare ikke være med. 
Sånt skjer veldig ofte, altså at han ser mye som er urettferdig og det går inn på han. Men han blander seg sjeldent i konflikter eller havner i de selv. 
Når vi f.eks setter grenser for storebroren og storebror synes vi er «urettferdige», så kan han si: Nei mamma og pappa vil jo bare hjelpe deg!

Det jeg vil prøve å lære han er jo at ja, det er mye som er urettferdig der ute, sånn vil det være. Men hvordan skal jeg gjøre det riktig? Og på en bra måte, hva skal jeg si? 

Ellers er han en nokså rolig gutt som helst ikke leker «voldsomme» leker, helst leker uten mye styr hvis dere skjønner. Og dataspill.

Anonymkode: ec6c0...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han være over snittet intelligent? Er en del av de barna som i modenhet ligger flere år foran sine jevnaldrende. Greier ikke huske hvor, men jeg leste nylig noe lignende som det du beskriver om evnerike barn.

Anonymkode: f4038...048

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt i 5 klasse som nå i det siste har bekymret meg litt. Eller bekymret er kanskje feil ord.

Saken er den at han særlig på skolen ikke klarer urettferdighet. Altså som idag så sa han at han valgte å leke alene eller bare se på. Når jeg spurte hvorfor så var det fordi den i den leken så er det ofte noen som er urettferdige, og da går ikke leken som den skal. Han ville da ikke lage styr så han ville bare ikke være med. 
Sånt skjer veldig ofte, altså at han ser mye som er urettferdig og det går inn på han. Men han blander seg sjeldent i konflikter eller havner i de selv. 
Når vi f.eks setter grenser for storebroren og storebror synes vi er «urettferdige», så kan han si: Nei mamma og pappa vil jo bare hjelpe deg!

Det jeg vil prøve å lære han er jo at ja, det er mye som er urettferdig der ute, sånn vil det være. Men hvordan skal jeg gjøre det riktig? Og på en bra måte, hva skal jeg si? 

Ellers er han en nokså rolig gutt som helst ikke leker «voldsomme» leker, helst leker uten mye styr hvis dere skjønner. Og dataspill.

Høres ut som en nydelig fyr, han gutten din! Flere skulle vært som han💕

Anonymkode: 215ea...69c

Skrevet

Nå skal jeg gå litt mot strømmen og antyde at dette kanskje er litt mer over mot diagnose-siden? Å føle at alle regler «må» følges, og å føle det i så høy grad at man heller forlater all lek enn å delta i den og deretter forhandle om reglene, det låter som noe på autismespekteret.

Anonymkode: 30dd3...1a2

Skrevet

Han vil nok heller være alene enn å komme opp i noe drama. Sånn er jeg også. Han er kanskje moden for alderen og litt konfliktsky. 

Anonymkode: 8501d...71d

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal jeg gå litt mot strømmen og antyde at dette kanskje er litt mer over mot diagnose-siden? Å føle at alle regler «må» følges, og å føle det i så høy grad at man heller forlater all lek enn å delta i den og deretter forhandle om reglene, det låter som noe på autismespekteret.

Anonymkode: 30dd3...1a2

Hæ? Å forlate en lek hvor noen oppfører seg som sjefete vil jeg si er meget naturlig. Bra noen tør å si ifra og ikke bare dikte etter. 

Hi

Sønnen din høres helt fantastisk ut! 🥰  Jeg skjønner hva du mener, men la han droppe å dikte etter andre bare for å få seg flere venner. 

Anonymkode: d8cef...7e5

Skrevet

Kan også tenke i diagnose feltet. 

Går vekk for han ikke kan følge med i leken?  umoden? 

Autismespekteret? 

ADD? 

Anonymkode: a5289...dd3

Skrevet

Å være helt rigid i regler/rettferdighet vil jeg også tenke heller mot diagnose-spekteret. 

selv om man kaskje tenker at det er Er en god ting at barnet er opptatt av rettferdighet og heller trekker deg unna enn å havne i konflikter, vil han egentlig tjene på å være «rundere» i kantene, ikke så rigid. Han oppNår neppe så mye ved å hele tiden trekke seg unna. 

Anonymkode: b43b0...72a

Skrevet

Det er det jeg vil hjelpe han til. Det er ikke sånn at han aldri blir med, men disse lekene vet jeg har skapt mye konflikter på skolen, uten at han har vært involvert noe særlig i de. Derfor velger han nå å være med på disse kun en sjelden gang. 

Han har egentlig mange venner, og det er mye besøk hos oss. Han går også på forskjellige aktiviteter som han liker. 
Ta et eksempel: En gutt i klassen hadde sagt at han skulle være med i en lek sammen med han og ombestemte seg i friminuttet. Da ble sønnen min lei seg fordi han andre gutten hadde «lovet» noe som han ikke holdt. Sønnen min ville holdt «løftet» hvis han hadde sagt ja til noe.
Selv om han faktisk heller hadde villet være med på noe annet.
Derfor vil jeg lære han at selv om han holder det han sier eller selv om han ikke gjør urettferdige ting så vil det være noen som ikke tenker sånn. 
Tilbakemelding fra lærer er at han er veldig empatisk og ikke liker at andre har det vondt. 

De har en gutt i klassen som er veldig populær blant guttene, men min sønn er ikke så opptatt av han: hans ord til meg; Jeg skjønner ikke jeg mamma, han er jo helt lik oss andre. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en nydelig fyr, han gutten din! Flere skulle vært som han💕

Anonymkode: 215ea...69c

Takk😊 Han er nydelig på alle mulige måter. Ønsker bare å høre andres erfaring om hvordan han kan se på ting på en annen måte. 
I helga skulle han ha besøk og ringte sin fetter og lurte på om han ville komme å grille; Da hadde han sagt nei kan ikke, og når min sønn spurte hvorfor så hadde han sagt fordi jeg ikke har lyst. (Før han hørte min bror som sa til min nevø at han må fortelle at de var i byen). 
Da sa sønnen min at min nevø var veldig uhøflig som sa at han ikke har lyst. I følge han var deg bedre å fortelle at han ikke er hjemme og kanskje si at vi kan grille en annen gang.

Det er sånne ting han kan reagere på, fordi han ville svart på en annen måte. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk😊 Han er nydelig på alle mulige måter. Ønsker bare å høre andres erfaring om hvordan han kan se på ting på en annen måte. 
I helga skulle han ha besøk og ringte sin fetter og lurte på om han ville komme å grille; Da hadde han sagt nei kan ikke, og når min sønn spurte hvorfor så hadde han sagt fordi jeg ikke har lyst. (Før han hørte min bror som sa til min nevø at han må fortelle at de var i byen). 
Da sa sønnen min at min nevø var veldig uhøflig som sa at han ikke har lyst. I følge han var deg bedre å fortelle at han ikke er hjemme og kanskje si at vi kan grille en annen gang.

Det er sånne ting han kan reagere på, fordi han ville svart på en annen måte. 

Og det er slike ting som gjør at jeg tenkte i baner at han kanskje er evnerik. Les litt på lykkeligebarn.no. Hvis det skulle være slik så kan det hjelpe ham å vite at han er mer moden enn sine jevnaldrende på en del områder og at det er årsaken til at han reagerer som han gjør.

Anonymkode: f4038...048

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan også tenke i diagnose feltet. 

Går vekk for han ikke kan følge med i leken?  umoden? 

Autismespekteret? 

ADD? 

Anonymkode: a5289...dd3

Umoden er det siste ordet jeg ville brukt for å beskrive han. Mange områder vil jeg si han er mer moden enn sin tre år eldre bror. 
Forstår f.eks både regler og konsekvenser bedre. 
Sjekket ut symptomer på ADD, de stemte veldig dårlig. 

Skrevet

Min gutt på samme alder er også sånn. Sier ofte: »jeg hadde aldri gjort det» eller «jeg hadde ikke sagt det» 

Får han noe han ikke liker til middag borte, prøver han å skjule at han ikke liker maten.

Skjønner godt hva som er passende å si eller gjøre. Er høflig og snill. Opplever dessverre ofte at de på samme alder hverken er snille eller høflige. 

Anonymkode: 501c0...a1a

Skrevet

Jeg har en gutt som er omtrent på samme måte som din. Han er opphengt i regler, virker moden for alderen, ligger langt foran faglig. Han unngår kameratgjengen og er heller alene dersom en av guttene i klassen også er med. Han er oppfarende, voldsom/voldelig og sønnen min liker han ikke fordi han aldri holder seg til regler. 

Sønnen min skal utredes for autisme og dyspraksi nå

Anonymkode: 2110d...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...