Gå til innhold

Kan "alle" førskolebarn lese og skrive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til en viss grad i alle fall?

Min kan ikke. Han er ikke blandt de yngste skolestarterne heller. Telling og regning har han heller ikke interesse for. Kjenner litt bekymring for skolestart.

Anonymkode: 7e504...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lær han navnet sitt. Da har han en fin start. 

Anonymkode: 31fab...04b

Skrevet

Nei, tvert i mot. De fleste kan skrive navnet sitt og noen andre navn eller ord, som "mamma", men de fleste kan hverken lese eller skrive før de begynner på skolen. Og det er heller ikke slik at det nødvendigvis er en korrelasjon mellom når de lærer dette og iq eller skoleflinkhet. Min eldste kunne lese og skrive før han begynte på skolen, men han er ikke noe spesielt skoleflink av seg og har vel 3,8 i snitt (vgs), mens mellomste knapt kunne skrive navnet sitt da han begynte på skolen og har nå i 10.klasse over 5 i snitt og er veldig skoleflink.

Anonymkode: 1cdf6...d2c

Skrevet

Jeg har fire barn, to av dem kunne lese da de begynte på skolen og to kunne ikke...

Av de to som ikke kunne lese knakk den ene lesekoden etter høstferien og den andre etter jul i 1.klasse.

De lærer alle bokstavene i 1.klasse, og når alle bokstavene er lært knekker de fleste lesekoden. De fleste i løpet av 1.klasse, men noen venter til 2.klasse før de klarer det helt.

Det meste er normalt altså.

Anonymkode: 606be...b7f

Skrevet

Min gutt er umoden å han kunne kun skrive navnet sitt før han begynte på skolen. Han kunne ikke lese heller. 

Anonymkode: 19d77...f6e

Skrevet
17 minutes ago, Anonym bruker said:

Til en viss grad i alle fall?

Min kan ikke. Han er ikke blandt de yngste skolestarterne heller. Telling og regning har han heller ikke interesse for. Kjenner litt bekymring for skolestart.

Min skrev mye og kunne alabetet før skolen, leste litt,men ikke mye, knakk koden i oktober på lesing

Anonymkode: a1da4...371

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt er umoden å han kunne kun skrive navnet sitt før han begynte på skolen. Han kunne ikke lese heller. 

Anonymkode: 19d77...f6e

Klarer gutten din seg fint på skolen likevel håper jeg? :)

Skrevet

Det er viktigere at han klarer å gå på do alene, kle på seg yttertøy, inkludert vintertøy, selv og slike ting. 

Anonymkode: dcdb2...0fe

Skrevet

De fleste kan ikke lese og skrive før de begynner på skolen. Eldste kunne ikke, mellomste kunne. De fleste kan skrive bokstaven sin eller navnet sitt og kjenner igjen eget navn og forbokstav.

De fleste kan telle til over ti og har forståelse for mengde. Noen kan også tallene skriftlig og enkel regning med pluss og minus.

Skrevet

Er jo derfor han skal på skolen, for å lære dette. Eldste kunne nesten ingenting, null interesse bare. Yngste er trigget av søsters lekser så hun kan regne mye. Skrive navnet sitt og alle bokstaver men ikke skrive. Det er jo bare tull å stresse om ungen ikke er interessert. Vil de lære er det jo gøy men ikke viktig. 

Anonymkode: 5b7d0...7ad

Skrevet

Jeg vet ikke hva som regnes som vanlig men det er vel på skolen barna lærer seg å lese og skrive....?

Min sønn knakk lesekoden i vinter, da var han akkurat fylt 6år. Begynner på skolen til høsten. Må si jeg ble overrasket for trodde dette skulle læres på skolen. Og når han knakk koden så kunne han lese det meste. Jeg ble overrasket og stolt 😃

Men, dersom han ikke hadde kunnet lese så hadde jeg ikke vært bekymret. Derimot hadde jeg bekymret meg dersom han ila skolens første år, fortsatt ikke hadde lært seg å lese og skrive.

Anonymkode: 555a7...a25

Skrevet

Min eldste kunne skrive mange ord når han startet i første klasse og gjør det greit på skolen, men er ikke glad i skolen. Tvertimot! 

Min mellomste kunne regne pluss og minus med 2 desimaler men kunne ikke skrive navnet sitt. Sliter med konsentrasjonen men er begavet og derfor til utredning på Bup. 

Minste er 5 år til høsten og kan skrive en haug med navn og ord. H*n staver ord jeg spør om og regner på fingrene. H*n klarer nesten ikke å vente med å få begynne på skolen! Bgh sa at h*n var skoleklar i fjor høst og sier ungen er meget begavet. Flott er det men ungen skal få være unge en stund til! 

Så det er stor forskjell på barn, selv i samme familie 😂 

Anonymkode: 33470...561

Skrevet

Eldste kunne, hun knakk koden selv. Yngste kunne såvidt skrive navnet sitt, hun var totalt uinteressert. Det er yngste som er flinkest med språk nå. Hun gidder ikke lære noe før hun må og da suger hun til seg alt. To unger,totalt forskjellige på når og hvordan de lærer. 

Anonymkode: 18b1b...732

Skrevet

Min eldste lærte seg å lese og skrive når han var 4 år. Skrev lange historier, uten riktig tegnsetting og riktig grammatikk da. Leste lange bøker selv. Var veldig flink i matte pluss og minus med store tall. Utfordringen var at skolen var ekstremt lett for han på hele barnetrinnet og ungdomstrinnet. Han fikk litt ekstra utfordringer, men ikke nok. Har ikke lært seg så gode arbeidsvaner, så da måtte han skjerpe seg når han begynte på VGS. Gikk ut av ungdomsskolen med meget gode karakterer uten å jobbe for det og nå er han ferdig med videregående. Får bra karakterer nå også. 5 i snitt. 

Har to barn til som er litt mer gjennomsnittlig tror jeg. Jenta kunne lese og skrive litt når hun begynte på skolen. Hun er veldig skoleflink i alle fag, og jobber godt med skolen. Blir spennende å se hvordan det går når hun begynner på ungdomsskolen. 

Den yngste sønnen kunne kun skrive navnet sitt når gan begynte på skolen. Var ikke interessert i det hele tatt og skjønte ikke hvorfor han skulle være på skolen. Han ville heller være i skogen. Måtte då ekstra opplæring med bokstaver og lesing i første klasse. I andre klasse løsnet det ett eller annet og nå er han en av de flinkeste i klassen på lesing, skriver helt grammatisk riktig og er veldig flink i matte. Det kan snu fort, tror yngstemann ikke var moden og klar for skolen når han var 6 år. 

«Normalen» er at det er store forskjeller på hva en 6 åring kan når de begynner på skolen. Det viktigste er ikke å kunne alle bokstavene eller lese. Det som er viktig er å være selvstendig: kle av og på selv, gå på do selv, passe på tingene sine, følge og ta i mot beskjeder og ha god sosial kompetanse. Klare å skaffe seg venner og være med å løse konflikter. 
 Lykke til med skolestart

Anonymkode: 989d8...bbd

Skrevet

Jeg har tre gutter. To av dem lærte bokstavene i barnehagen, kunne skrive ord slik de høres ut, og kunne også stave seg gjennom ord, altså lese, men uten flyt og i sakte tempo, i løpet av siste året i barnehagen.

Da tredjemann skulle begynne på skolen kunne han ikke skrive noe annet enn sitt eget navn. Vi oppmuntret og brukte bokstaver i hverdagen, men han var helt uinteressert. («Hva tror du S-O-L blir?» - «Krokodille!») 
Jeg var ganske nervøs for hvordan det ville bli for ham å begynne på skolen helt uten forkunnskap eller interesse for bokstaver. Men det gikk helt fint. Før jul leste han enkle lesebøker, og i løpet av våren i første klasse tok han igjen brødrenes forsprang. Det var virkelig ikke noe å bekymre seg for☺️

Anonymkode: 67af5...cc9

Skrevet

Nei, det er veldig forskjellig og de behøver ikke å kunne det i det hele tatt, de lærer det på skolen. Innen jul har de fleste knukket lesekoden uansett hva de kunne før de begynte på skolen. Min ene var overhodet ikke interessert, hun kunne knapt skrive navnet sitt og ville ikke holde i en blyant da hun begynte på skole. Hun kunne nok fint vært barnehagebarn minst et år til hvis det var et valg. Yngste har gledet seg til skolestart i et år allerede og ble tidlig interessert i tall og bokstaver. Hun har holdt på å skrive lapper, kort, handlelister osv i et år nå, hun teller alt og finner ut hvor mange det blir til hver hvis to skal dele og alt mulig sånt. Vi har aldri øvd med henne eller prøvd å lære henne ting tidlig, hun bare VIL vite og skrive/lese/regne. 

Ikke bekymre deg for skolestart pga at gutten din ikke er opptatt av tall og bokstaver ennå, det kommer. Finn noen hyggelige/spennende bøker og les høyr for han i sommer, spill enkle spill med han ludo f.eks og la han ellers bare kose seg og nyte livet i sommer. Det er ingen opptakskrav for å begynne i 1.klasse og nivået jevner seg ut etterhvert i løpet av det første året. 

Anonymkode: 7f05f...09c

Skrevet

Jeg har hatt en av hver, en som leste enkle bøker da han startet og en som knapt kjente igjen sitt eget navn. Begge har klart seg veldig bra på skolen, om noe likte han som ikke kunne lese 1. klasse bedre fordi han faktisk lærte noe. 

Anonymkode: f9bd1...cbc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er veldig forskjellig og de behøver ikke å kunne det i det hele tatt, de lærer det på skolen. Innen jul har de fleste knukket lesekoden uansett hva de kunne før de begynte på skolen. Min ene var overhodet ikke interessert, hun kunne knapt skrive navnet sitt og ville ikke holde i en blyant da hun begynte på skole. Hun kunne nok fint vært barnehagebarn minst et år til hvis det var et valg. Yngste har gledet seg til skolestart i et år allerede og ble tidlig interessert i tall og bokstaver. Hun har holdt på å skrive lapper, kort, handlelister osv i et år nå, hun teller alt og finner ut hvor mange det blir til hver hvis to skal dele og alt mulig sånt. Vi har aldri øvd med henne eller prøvd å lære henne ting tidlig, hun bare VIL vite og skrive/lese/regne. 

Ikke bekymre deg for skolestart pga at gutten din ikke er opptatt av tall og bokstaver ennå, det kommer. Finn noen hyggelige/spennende bøker og les høyr for han i sommer, spill enkle spill med han ludo f.eks og la han ellers bare kose seg og nyte livet i sommer. Det er ingen opptakskrav for å begynne i 1.klasse og nivået jevner seg ut etterhvert i løpet av det første året. 

Anonymkode: 7f05f...09c

Takk for fint svar! Dette var som å lese om oss selv. Største gutten her i huset lærte å lese da han var 4. Kontrasten til lillebror er SÅ stor.

Mens lillebror gjetter også helt ulogiske ting hvis vi prøver å stave noe for han. Navnet sitt kan han skrive, men han kan glemme seg litt når han skal skrive navnet også.

I barnehagen her ser det ut til at alle førskolebarna leser, sikkert derfor jeg begynte å bekymre meg litt.

Skrevet

Nei. Virkelig ikke. Dette skal de jo lære på skolen. Blir helt matt av prestasjonssamfunnet hvor foreldre nå kan bli stresset fordi barn ikke kan lese/skrive FØR de begynner på skolen. Her er det enorme variasjoner.

Jeg har feks hatt en gutt med maur i rompa. Null i interesse. Kunne ingenting "skolsk" før han begynte. De begynner jo helt fra start. Ser lillesøster har lært seg å skrive navnet sitt i bhg. Men hun er interessert og har plukket det opp på førskole Kjører bevisst null fokus på dette/være flink da dette ikke er så viktig enda. 

Anonymkode: d1853...2eb

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Hva tror du S-O-L blir?» - «Krokodille!»

Haha, vår stavet seg gjennom «r-e-m-u-l-a-d-e» og ropte fornøyd at «der står det kaviar!».

Skrevet

Jeg kunne knapt skrive første bokstav i navnet mitt da jeg begynte på skolen og jeg var 7 år. Husker ikke når jeg begynte å lese, men har alltid vært svært skoleflink.

Anonymkode: 8c08f...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...