Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Er flere timer siden jeg stod opp nå altså. Men er det flere som synes det er tungt å stå opp? Jeg fatter ikke hva det er. Har vært slik i så mange år. Har ikke forsovet meg på jobb. Men kom aldri tidsnok på videregående feks. var så flau. «For sent til time» nesten hver dag alle år! Om jeg skal noe eller ikke så hører jeg alarmen ringe, slumrer. Så våkner jeg. Tar mobilen og surfer litt. For å sette hjernen i gang. Men det er som om kroppen ikke vil opp. Hodet vil komme i gang, men kroppen ser ikke noen grunn i å stå opp.... Hva er det der? Anonymkode: ce525...771
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er flere timer siden jeg stod opp nå altså. Men er det flere som synes det er tungt å stå opp? Jeg fatter ikke hva det er. Har vært slik i så mange år. Har ikke forsovet meg på jobb. Men kom aldri tidsnok på videregående feks. var så flau. «For sent til time» nesten hver dag alle år! Om jeg skal noe eller ikke så hører jeg alarmen ringe, slumrer. Så våkner jeg. Tar mobilen og surfer litt. For å sette hjernen i gang. Men det er som om kroppen ikke vil opp. Hodet vil komme i gang, men kroppen ser ikke noen grunn i å stå opp.... Hva er det der? Anonymkode: ce525...771 ... livet 🤷♀️ Er litt der selv. Regner bare med at mennesker er forskjellig og med forskjellig døgnrytme. Alle passer ikke inn i A4 liv, men vi må. Anonymkode: 0cb86...56b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: ... livet 🤷♀️ Er litt der selv. Regner bare med at mennesker er forskjellig og med forskjellig døgnrytme. Alle passer ikke inn i A4 liv, men vi må. Anonymkode: 0cb86...56b Men jeg har opplevd å bare hoppe ut av senga når jeg våknet og, men skjønner ikke hvorfor det ikke vedvarer Anonymkode: ce525...771
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Ta deg sammen. Du hadde kommet deg opp om det gjaldt fly til feriedestinasjon. Det er i hodet ditt. Anonymkode: 88450...c80
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Jeg fikk det bedre om morgenene etter at jeg begynte å ta D-vitaminer. Og også etter at jeg begynte å spise rett før jeg la meg. Fra jeg var lita spiste jeg alltid rett før jeg la meg. Som voksen hører man ofte at man ikke "bør" spise etter kl. sånn og sånn på kvelden, noe jeg fulgte. Etter at jeg begynte å spise noe som holder blodsukkeret mitt stabilt rett før jeg legger meg, da er jeg mer opplagt når jeg står opp. Har vært hos lege på morgenen hvor de har kommet løpende ut på venterommet etter først å ha sjekket blodsukkeret mitt (rutine, har ikke diabetes)... da har jeg ikke spist frokost og blodsukkeret mitt har da vært under 2. Selv om jeg ikke har diabetes så unngår jeg sukker, for jeg ser at om jeg får i meg for mye av det og karbohydrater, da blir blodsukkeret mitt mer ustabilt og jeg går lavere på morgenen. For meg har det også hjulpet å få i meg noe salt med det samme jeg står opp. I perioder har jeg hatt en saltlakris liggende ved siden av vekkerklokken for å greie å våkne. Har også vist seg etterhvert at jeg er kronisk syk og trolig har vært det store deler av livet, så det ligger nok under hos meg. Men tross dette har det blitt mye bedre etter at jeg begynte å gjøre som jeg har beskrevet over her. Så min erfaring er at det har ligget fysiske ting bak, for det har aldri stått på viljen min - selv om noen, som c80 over her, liker å si at det kun "ligger i hodet". Hos noen har det fysiske årsaker! Anonymkode: 412a2...4c1
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 Jeg synes også det. Jeg hater å stå opp. Det er et nødvendig onde jeg må gjennom hver dag, men jeg hater det. Spiller ingen rolle om klokken er 5 eller 12, det er fortsatt vondt å stå opp. Det forekommer at jeg har «mareritt» om at jeg står opp, for så å våkne så jeg må gjøre det en gang til. Det spiller heller ingen rolle hva jeg står opp til. Det er like vondt å stå opp til jobb som til ferietur eller med min 2 mnd gamle sønn. Heldigvis er det bare det å stå opp som er ille. Når bare det er overstått fungerer jeg helt greit.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk det bedre om morgenene etter at jeg begynte å ta D-vitaminer. Og også etter at jeg begynte å spise rett før jeg la meg. Fra jeg var lita spiste jeg alltid rett før jeg la meg. Som voksen hører man ofte at man ikke "bør" spise etter kl. sånn og sånn på kvelden, noe jeg fulgte. Etter at jeg begynte å spise noe som holder blodsukkeret mitt stabilt rett før jeg legger meg, da er jeg mer opplagt når jeg står opp. Har vært hos lege på morgenen hvor de har kommet løpende ut på venterommet etter først å ha sjekket blodsukkeret mitt (rutine, har ikke diabetes)... da har jeg ikke spist frokost og blodsukkeret mitt har da vært under 2. Selv om jeg ikke har diabetes så unngår jeg sukker, for jeg ser at om jeg får i meg for mye av det og karbohydrater, da blir blodsukkeret mitt mer ustabilt og jeg går lavere på morgenen. For meg har det også hjulpet å få i meg noe salt med det samme jeg står opp. I perioder har jeg hatt en saltlakris liggende ved siden av vekkerklokken for å greie å våkne. Har også vist seg etterhvert at jeg er kronisk syk og trolig har vært det store deler av livet, så det ligger nok under hos meg. Men tross dette har det blitt mye bedre etter at jeg begynte å gjøre som jeg har beskrevet over her. Så min erfaring er at det har ligget fysiske ting bak, for det har aldri stått på viljen min - selv om noen, som c80 over her, liker å si at det kun "ligger i hodet". Hos noen har det fysiske årsaker! Anonymkode: 412a2...4c1 Kan du si hva du feks spiser før du legger deg om kvelden? I 20.00 tiden pleier jeg å spise to brødskiver med smør og ost. Anonymkode: 7acdf...0d4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan du si hva du feks spiser før du legger deg om kvelden? I 20.00 tiden pleier jeg å spise to brødskiver med smør og ost. Anonymkode: 7acdf...0d4 Noen ganger spiser jeg middagsrester, andre ganger salat med olje/dressing og gode proteiner, noen ganger steker jeg meg egg, squash, spinat, paprika, asparges, løk... hva jeg måtte ha. Brødskive fungerer ikke for meg lenger. Men da jeg kunne spise det så måtte jeg ha langt mer pålegg på, f.eks. en karbonadekake, egg, kjøttpålegg og i tillegg noe grønt. Jeg må spise i løpet av siste en, maks to, timer før jeg legger meg for ikke å slite neste morgen. Og så må jeg forresten passe på å drikke nok gjennom dagen, for hvis ikke blir jeg dehydrert gjennom natten også, og det hjelper heller ikke. Anonymkode: 412a2...4c1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Noen ganger spiser jeg middagsrester, andre ganger salat med olje/dressing og gode proteiner, noen ganger steker jeg meg egg, squash, spinat, paprika, asparges, løk... hva jeg måtte ha. Brødskive fungerer ikke for meg lenger. Men da jeg kunne spise det så måtte jeg ha langt mer pålegg på, f.eks. en karbonadekake, egg, kjøttpålegg og i tillegg noe grønt. Jeg må spise i løpet av siste en, maks to, timer før jeg legger meg for ikke å slite neste morgen. Og så må jeg forresten passe på å drikke nok gjennom dagen, for hvis ikke blir jeg dehydrert gjennom natten også, og det hjelper heller ikke. Anonymkode: 412a2...4c1 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så utfyllende.☺️🌸 Anonymkode: 7acdf...0d4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: For meg har det også hjulpet å få i meg noe salt med det samme jeg står opp. I perioder har jeg hatt en saltlakris liggende ved siden av vekkerklokken for å greie å våkne. Kan jeg spørre hvordan du kom frem til dette? (Har selv begynt å spise mer salt i håp om at det skal hjelpe mot migrene, og så langt føler jeg meg opplagt med mer salt. Det er jo også en sånn ting man «for guds skyld ikke skal gjøre» i følge de generelle helserådene) Og en ting til, inneholder salt lakris noe særlig mye salt? Jeg drikker farris, eller rører salt ut i vann. Anonymkode: 108b5...96b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 5 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Det forekommer at jeg har «mareritt» om at jeg står opp, for så å våkne så jeg må gjøre det en gang til. Ja!! Som jeg kjenner meg igjen 😆😆😆 Hater når jeg drømmer om det og stresset med å gjøre alt for å rekke toget i tide, og så plutselig våkner jeg, for sent, og må stresse med alt "på nytt" for å rekke toget til jobben. Anonymkode: 302eb...4b1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvordan du kom frem til dette? (Har selv begynt å spise mer salt i håp om at det skal hjelpe mot migrene, og så langt føler jeg meg opplagt med mer salt. Det er jo også en sånn ting man «for guds skyld ikke skal gjøre» i følge de generelle helserådene) Og en ting til, inneholder salt lakris noe særlig mye salt? Jeg drikker farris, eller rører salt ut i vann. Anonymkode: 108b5...96b Det var så enkelt at jeg for mange år siden slet så mye med å få kroppen våken og bevege den at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Begynte da å få sinnsykt lyst på noe salt (sikkert kroppen som sa fra), og begynte å sove med en pakke Strandamorr eller fårepølse på nattbordet... må le litt av det nå, men den gangen var det desperasjon. Var en vinter og veldig kaldt ute, sov med åpent vindu, ergo greit å ha det på nattbordet. Søte ting byr meg imot på morgenen, så det fungerte ikke, måtte av en eller annen grunn være salt. Så endret jeg av andre grunner kostholdet mitt og slet mindre med det, men så kom det tilbake igjen. Siden jeg nå lager det meste av maten fra bunn så må jeg passe på å få i meg nok salt. Og jeg må ha litt mer enn vanlig også. Hadde en periode hvor jeg hadde spist mye salt, og likevel fikk jeg målt lave verdier av salt. Så jeg må bare få det i meg. Den perioden var det vel at jeg begynte med saltlakris. Både salt og lakris kan øke blodtrykket litt, så mulig det påvirker det litt også, men siden det er nok med én saltlakris for meg så tror jeg egentlig ikke det er nok til å øke blodtrykket, så tror det er saltet jeg trenger. Jeg aner ikke hvor mye salt det er i dem, vet bare at det fungerer for meg Jeg kjøper sukkerfri saltlakris på helsekosten (DeBron, tror jeg merket heter). Men nå har jeg sluppet å bruke det om morgenen på lenge fordi jeg spiser rett før jeg legger meg og ellers forsøker å gjøre alt riktig for kroppen min ellers. Et sikkert tegn på at jeg ikke får i meg nok salt er hvis jeg plutselig blir veldig sugen på potetgull. Det er en vekker for meg, da trenger jeg mer salt. Og om jeg da salter maten mer så forsvinner suget etter potetgull helt. Jeg føler meg forresten også mer opplagt når jeg får i meg mer salt. Det du kan være litt obs på er at hvis man får i seg "mye" salt så kan du bli litt lav på kalium. Så jeg tar tilskudd av kalium. De er litt motsatsene til hverandre. Og så tar jeg magnesium for å slippe urolige ben, hodepine osv. Anonymkode: 412a2...4c1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #13 Skrevet 2. juni 2020 For min del må jeg holde rutiner på når jeg legger meg hver dag og stå opp til lik tid. Nå har jeg barn så blir tvunget til å stå opp, men legger med rundt 22.30 i hverdager og senest 23.00 i helger for å være opplagt. Når jeg er inne i rutiner og legger meg til min normale tid, står jeg opp 06.00 før barn er våkne 😊 Anonymkode: a3dea...29a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #14 Skrevet 2. juni 2020 Jeg var helt i koma om morgenen når jeg la meg i "normal" tid. La meg ca 2230 og brukte en god stund på å sovne. Ble mer og mer stresset over at det ble kortere og kortere tid til jeg skulle opp. Etter jeg begynte å legge meg i 2330(+) tiden, sovner jeg fortere og har bedre kvalitet på søvnen. Er også mer opplagt om morgenene. Tenker det er bedre med 5-6 timer god søvn, enn 7 timer dårlig søvn. Anonymkode: 90476...4ff
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2020 #15 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var så enkelt at jeg for mange år siden slet så mye med å få kroppen våken og bevege den at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Begynte da å få sinnsykt lyst på noe salt (sikkert kroppen som sa fra), og begynte å sove med en pakke Strandamorr eller fårepølse på nattbordet... må le litt av det nå, men den gangen var det desperasjon. Var en vinter og veldig kaldt ute, sov med åpent vindu, ergo greit å ha det på nattbordet. Søte ting byr meg imot på morgenen, så det fungerte ikke, måtte av en eller annen grunn være salt. Så endret jeg av andre grunner kostholdet mitt og slet mindre med det, men så kom det tilbake igjen. Siden jeg nå lager det meste av maten fra bunn så må jeg passe på å få i meg nok salt. Og jeg må ha litt mer enn vanlig også. Hadde en periode hvor jeg hadde spist mye salt, og likevel fikk jeg målt lave verdier av salt. Så jeg må bare få det i meg. Den perioden var det vel at jeg begynte med saltlakris. Både salt og lakris kan øke blodtrykket litt, så mulig det påvirker det litt også, men siden det er nok med én saltlakris for meg så tror jeg egentlig ikke det er nok til å øke blodtrykket, så tror det er saltet jeg trenger. Jeg aner ikke hvor mye salt det er i dem, vet bare at det fungerer for meg Jeg kjøper sukkerfri saltlakris på helsekosten (DeBron, tror jeg merket heter). Men nå har jeg sluppet å bruke det om morgenen på lenge fordi jeg spiser rett før jeg legger meg og ellers forsøker å gjøre alt riktig for kroppen min ellers. Et sikkert tegn på at jeg ikke får i meg nok salt er hvis jeg plutselig blir veldig sugen på potetgull. Det er en vekker for meg, da trenger jeg mer salt. Og om jeg da salter maten mer så forsvinner suget etter potetgull helt. Jeg føler meg forresten også mer opplagt når jeg får i meg mer salt. Det du kan være litt obs på er at hvis man får i seg "mye" salt så kan du bli litt lav på kalium. Så jeg tar tilskudd av kalium. De er litt motsatsene til hverandre. Og så tar jeg magnesium for å slippe urolige ben, hodepine osv. Anonymkode: 412a2...4c1 Magnesium er noe alle burde ta. De fleste av oss har for lite av det. Anonymkode: 302eb...4b1
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #16 Skrevet 3. juni 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: begynte å sove med en pakke Strandamorr eller fårepølse på nattbordet... Takk for svar! Jeg merket også saltsuget ved at jeg fikk så lyst på potetgull. Og siden både salt og migrenemedisin øker blodtrykket, så begynte jeg å se om jeg kunne erstatte migrenemedisin med noe salt. Som deg, lager jeg maten fra bunn, og da er det ofte ikke like mye salt som i ferdigmat. 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det du kan være litt obs på er at hvis man får i seg "mye" salt så kan du bli litt lav på kalium. Så jeg tar tilskudd av kalium. De er litt motsatsene til hverandre. Ja, jeg har satt meg litt inn i dette med at de motvirker hverandre. For min del tror jeg det er nettopp mitt høye inntak av kalium i kosten (spiser mye frukt og grønt) som er årsaken til at jeg behøver natrium. Kalium fører til at kroppen skiller ut natrium og holder tilbake magnesium, mener jeg å ha lest. Det ble litt utenfor tema, det her.. Jeg hadde glede av denne artikkelen; https://www.newyorker.com/tech/annals-of-technology/snoozers-are-in-fact-losers Det er noe som heter sleep inertia, som man i stor grad kan få bukt med hvis man synkroniserer søvn med melatonin-nivåene i kroppen, eller omvendt. Dette krever at man legger seg og står opp på samme tid hver eneste dag, og det er det jo mange som ikke ønsker. Men man fungerer faktisk bedre av det enn av å sove lite noen ganger og sove ut andre ganger. Har testet det ut, det føles fantastisk å våkne av seg selv, i stedet for av alarmen. Anonymkode: 108b5...96b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå