Gå til innhold

Hvordan hjelpe min venninne. Hun eier ingenting på papiret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer gjennom mange år, to barn. Hun flyttet inn til han. Hun har spyttet inn penger på oppussing, par hundre tusen, på hans hus. De har kjøpt hytte men hytta står på han. De skal ordne papirer sier de, og ler. Men ingen papirer er i orden. Så blir det brudd nå står hun der da. Vet ikke om hun kan ha krav på noe om hun hyrer advokat?

Så sakens kjerne. Jeg fant ut i går at samboeren hennes er utro, hva jeg så og hvor er en laaaang historie. Men jeg har sett det med egne øyne. 

Jeg vil fortelle henne dette, men er redd dette vil skape en så stor konflikt at deling av bo og verdier ikke vil bli rettferdig. 
Så hva faen gjør jeg? Er helt rådvill. 

Anonymkode: c2577...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. Dumme kjerringer får bare trekke kølapp på Nav.

Skrevet

Enig med luten. Så dum går det ikke an å være i 2020 

Skrevet

Jeg ville spurt en advokat om hjelp. De har felles barn og sånn jeg har lest om lignende saker tidligere står hun sterkere da. Kan hun bevise at hun har brukt penger på huset desto bedre. 

Det med utroskap, min erfaring, alt blir vondere. Så siden det er brudd uansett. Ville jeg enten ikke tatt den samtalen, eller sagt det om en god stund. Med begrunnelse at du ikke ville skape mer problemer og gjøre deling og samarbeid verre. Man kan jo teste farvannet. Komme med en historie om utroskap. Også spørre henne, ville du visste oppi alt du går igjennom nå, om han hadde vært utro? Tror du at du hadde klart å samarbeide osv med han da?

Anonymkode: f1e3c...908

Skrevet

Greit hun er dum. Men hun er nå min snille og fine venninne da. 

Skrevet

Ikke bland deg inn i utroskap. Det ender aldri bra.

Du kan prøve å snakke om kvinnefella med din venninne, men hun må selv gjøre noe med det selv.

Anonymkode: b1396...8b5

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan lede hesten til vann, men du kan ikke tvinge den til å drikke. Så kan du selvsagt lede den igjen og igjen og igjen...men en dag er det for seint, da har den kanskje tørstet i hjel.

Skrevet

Har også ei venninne som flytta inn til han. Etter 10 år samboerskap, 2 barn, totalrenovering av hus, bygd garasje, og mer til så blir det slutt. Men en stund før det så overfører han halve huset på henne. Det kaller jeg generøst. 

Anonymkode: 2b7a0...e06

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig hun har rett på fri rettshjelp. Eller hvis hun har en ord ing gjennom et forbund eller noe.

Jeg har en venninne som gikk i samme fellen selv, og når  mannen kastet henne ut, så stod hun mer eller mindre på bar bakke.

Hun måtte dokumentere alt hun hadde lagt ut, med kvitteringer og gikk ikke akkurat seirende ut av den saken. I underkant av  150000 var det hun kunne dokumentere for at hun hadde betalt (et lite utbygg på huset) . Hun hadde bidradd enda mer økonomisk ,men uten dokumentasjon på det, så kom hun ingen vei. Men mulig det er annerledes i dag, dette var for snart 15 år siden.. Har hun vært hjemmeværende med barn, så er det mulig hun kan kreve noe der. Har hun tilgang på mannens selvangivelser, så kanskje det kan være noe å rote opp der. 

Håper hun lærer av denne saken og neste gang garderer seg skikkelig. Kan bli en dyr lærepenge dette.

Anonymkode: 2ccda...452

Skrevet

Fortell henne sannheten å be henne holde fasaden ovenfor han til papirene er i orden. 

Anonymkode: 34d87...c6c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samboer gjennom mange år, to barn. Hun flyttet inn til han. Hun har spyttet inn penger på oppussing, par hundre tusen, på hans hus. De har kjøpt hytte men hytta står på han. De skal ordne papirer sier de, og ler. Men ingen papirer er i orden. Så blir det brudd nå står hun der da. Vet ikke om hun kan ha krav på noe om hun hyrer advokat?

Så sakens kjerne. Jeg fant ut i går at samboeren hennes er utro, hva jeg så og hvor er en laaaang historie. Men jeg har sett det med egne øyne. 

Jeg vil fortelle henne dette, men er redd dette vil skape en så stor konflikt at deling av bo og verdier ikke vil bli rettferdig. 
Så hva faen gjør jeg? Er helt rådvill. 

Kanskje han er utro fordi hun er dum...🤔

Anonymkode: 1f04d...58a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje han er utro fordi hun er dum...🤔

Anonymkode: 1f04d...58a

Tror heller det sier mer om han enn om henne.

Skrevet

Har du vokst opp med at du måtte ta ansvar for voksne mennesker, HI?

Det å påta seg ansvar for å hjelpe et voksent menneske som ikke er i stand til å ta gode avgjørelser for seg selv, er nemlig noe som de fleste av oss ville unngått for alt i verden. Det er som å velge et evig prosjekt uten noen form for lønn eller godtgjørelse.

Men noen ser på dette som deres ansvar, og det skyldes ofte at det er det de har lært fra de var små. At når voksne ikke fikser livet, så må de trø til og passe på. Det blir en slags hekt, en avhengighet, som man ikke kommer seg løs fra, fordi man føler et ansvar og en samvittighet. 

Var jeg deg, ville jeg lest om noe som heter medavhengighet. Det kan forklare hvorfor du føler for å hjelpe et menneske som de fleste av oss ville satt grenser for. 

Det å anta at hun nå vil skille seg, bare fordi mannen er utro, det vet du jo ikke. Det er hennes sak hva hun gjør. Og det er også hennes sak at hun ikke eier noen ting og at hun velger å pøse på med penger på en mann. Det er HENNES valg.

Anonymkode: 6c4f4...7ae

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du vokst opp med at du måtte ta ansvar for voksne mennesker, HI?

Det å påta seg ansvar for å hjelpe et voksent menneske som ikke er i stand til å ta gode avgjørelser for seg selv, er nemlig noe som de fleste av oss ville unngått for alt i verden. Det er som å velge et evig prosjekt uten noen form for lønn eller godtgjørelse.

Men noen ser på dette som deres ansvar, og det skyldes ofte at det er det de har lært fra de var små. At når voksne ikke fikser livet, så må de trø til og passe på. Det blir en slags hekt, en avhengighet, som man ikke kommer seg løs fra, fordi man føler et ansvar og en samvittighet. 

Var jeg deg, ville jeg lest om noe som heter medavhengighet. Det kan forklare hvorfor du føler for å hjelpe et menneske som de fleste av oss ville satt grenser for. 

Det å anta at hun nå vil skille seg, bare fordi mannen er utro, det vet du jo ikke. Det er hennes sak hva hun gjør. Og det er også hennes sak at hun ikke eier noen ting og at hun velger å pøse på med penger på en mann. Det er HENNES valg.

Anonymkode: 6c4f4...7ae

Er sannelig glad du ikke er min venninne. Hvis man ikke kan hjelpe hverandre en gang i blandt, hva er da et vennskap verdt ?

Er vel ikke snakk om at Hi skal overta hele prosessen, alle og enhver vil sikkert trenge litt hjelp iløpet av livet og da er man prisgitt de gode vennene man forhåpentligvis har. 

Skrevet

Hun kan vel dokumentere at hun har brukt 100.000 på oppussing? Det er vel bare å gå tilbake og finne kontoutskriftene? Så de får hun tilbake.

Hovedregelen er at det man tar med seg inn i et samboerskap tar man med seg ut igjen også, og det man kan dokumenter at man har kjøpt eier man.

Men det er også noe med at når man har felles barn og har bidratt i familieøkonomien skal man ha sin del av verdistigningen på boligen. Det må dere sjekke opp.

Anonymkode: 175d2...c40

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er også noe med at når man har felles barn og har bidratt i familieøkonomien skal man ha sin del av verdistigningen på boligen. Det må dere sjekke opp.

Anonymkode: 175d2...c40

De er ikke gift.

Er bruddet faktum nå er det ikke mye hun får gjort. At han er utro har ingenting å si når det gjelder økonomi.

Skrevet

Så ufattelig trist å se at det fremdeles er kvinner som tenker så kort at de går i denne fella. 

HI - du kan selvfølgelig fortelle henne hvor dum hun har vært, men stort mer kan og skal du ikke gjøre. 

Anonymkode: af88a...ff5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fortell henne sannheten å be henne holde fasaden ovenfor han til papirene er i orden. 

Anonymkode: 34d87...c6c

Dette. 

Anonymkode: 8f220...692

Skrevet

Finn frem de nødvendige papirene for henne. Ta med papirene  når du forteller henne sannheten om mannen og utroskapen hans.  Jeg ville også rådet henne til å holde fasaden frem til papirene er underskrevet. Evt ville jeg rådet henne til å ta kontakt med advokat i skjul, for å være sikker på at hun får det hun har krav på. Bortsett fra det kan du ikke gjøre så mye. Kanskje lærer hun på den harde måten at dette var  utrolig dumt. Uansett er du hennes venninne så det eneste du kan gjøre er å gi henne råd og støtte henne på veien.

Min venninne lærte det på den harde måten. Etter 10år tok forholdet slutt å han fikk alt. Hun hadde ikke energi eller lyst til å ta kampen. I tillegg følte hun på at han jobbet fult, hun koste seg hjemme med barna å jobbet 25% ca. Uansett hvilke råd jeg ga før bruddet valgte hun å ikke ha noe på papir. Veldig kjedelig å ikke eie nåla i veggen når du har to barn og er 30år, det vet hun nå (håper jeg). 

Lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...