Gå til innhold

Hvilke regler har dere for de store tenåringene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi forventer at hun sier ifra hvor hun er og når hun kommer hjem/ hun er kommet frem til den hun skal overnatte hos. Dersom vi ikke hører noe, ringer eller melder vi. I dag svarte hun hverken på telefon eller melding, så jeg kjørte til vennens hus. Da ble hun sint, og syns det var kjempeflaut. 
Hun er 17 år, og i egne øyne udødelig. Jeg er veldig bekymret, noe hun har lite forståelse for.

Er jeg for streng? Hun har vist at hun ikke er til å stole på alltid. Nå i kveld, etter at hun kom hjem, sier hun at jeg bare skyver henne fra meg. Må jeg bare finne meg i at hun reker rundt? Er det det som skam til for å ikke miste henne?

Anonymkode: 2b5d6...d65

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi forventer at hun sier ifra hvor hun er og når hun kommer hjem/ hun er kommet frem til den hun skal overnatte hos. Dersom vi ikke hører noe, ringer eller melder vi. I dag svarte hun hverken på telefon eller melding, så jeg kjørte til vennens hus. Da ble hun sint, og syns det var kjempeflaut. 
Hun er 17 år, og i egne øyne udødelig. Jeg er veldig bekymret, noe hun har lite forståelse for.

Er jeg for streng? Hun har vist at hun ikke er til å stole på alltid. Nå i kveld, etter at hun kom hjem, sier hun at jeg bare skyver henne fra meg. Må jeg bare finne meg i at hun reker rundt? Er det det som skam til for å ikke miste henne?

Hei

jeg synes du høres ut som en god mor, og fortsett som du gjør du. Digger mødre som drar til venner sitt hus slik du gjorde, det vil hun huske som positivt når hun blir eldre.

Min eldste har flyttet ut nå, men jeg vokste selv opp med foreldre som passet godt på så var lik med henne. 

Jeg krevde også å vite hvor hun var. Og krevde at hun hadde på snapkartet så jeg kunne se hvor hun er da jeg ville. Hun kunne forvente at jeg dukket opp, hvis hun for eksempel sa hun skulle telte ett sted. Dersom de i tillegg bryter regler og tillitt, så blir det enda strengere. Jeg krevde dette helt til hun flyttet hjemmefra. Selv om hun var 19 år så bodde hun under mitt tak, og da ville jeg vite hvor hun var og om hun kom hjem osv.

Skrevet

Jeg forventer å få vite hvor de er, om de kommer til middag osv 

I helgene vil jeg vite om de skal på fest og hvor, jeg henter yngstemann hjem, han får ikke overnatte når det er fest. 

De er 16 og 19 år. 

Anonymkode: 7ce5f...5dd

Skrevet

Takker for svar❤️. Hun var sint på meg i hele går kveld. Kommer med beskyldninger som ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Sier hun skal slutte å forholde seg til meg. Hun evner rett og slett ikke å se situasjonen fra annet perspektiv enn eget. Hun ser ikke at vi, foreldre og søsken, er bekymret for henne.

Koronasituasjonen har ikke akkurat gjort ting bedre heller. Jeg vet seriøst ikke hva vi skal gjøre, jeg er helt tappet for energi. Går vare rundt og gråter...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar❤️. Hun var sint på meg i hele går kveld. Kommer med beskyldninger som ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Sier hun skal slutte å forholde seg til meg. Hun evner rett og slett ikke å se situasjonen fra annet perspektiv enn eget. Hun ser ikke at vi, foreldre og søsken, er bekymret for henne.

Koronasituasjonen har ikke akkurat gjort ting bedre heller. Jeg vet seriøst ikke hva vi skal gjøre, jeg er helt tappet for energi. Går vare rundt og gråter...

Det blir bedre! Dette er de årene det kniper. Du må bare holde ut 

Anonymkode: af4ff...da1

Skrevet

Du gjør det rette. Så lenge hun bor under ditt tak, må hun kunne si ifra hvor hun er. Og det er helt vanlig å være sint på mor 🙂!

Anonymkode: 6de1e...9e9

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg så igjen, bare min er kun 13 år. Han har venner med grenser hjemmefra som er helt hinsides i forhold til alder og hvor vi bor etc. Så min sønn synes jo jeg er det strengeste på jord, men jeg nekter å gi etter for galskapen. Det er type ute fra formiddagen/etter skolen til sent på kveld uten å komme hjem til middag. Få lov å kjøpe egen mat i butikken når de er ute og henger, type kyllingvinger, pommes frites, snacks, energidrikk mm, opptil 3-5 ganger i uka på det «verste». Få lov på ettermiddagen å ta buss inn til byen å henge der mm. Guttene er 12-13 år. Dette får ikke min lov til

Anonymkode: ca8e2...487

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reker rundt? Når hun er hos en venn?

Jeg synes du høres altfor overbeskyttende ut... Før var det aldri slik at foreldre sendte melding og ringte, for vi hadde ikke mobil. De bør få ta pause fra mobilen i blant. Sett en tid hun skal være hjemme og om hun ikke er hjemme til det, DA kan du dra og finne henne. 

For å sette det på spissen: hun er over 16år, gammel nok til å lovlig ha sex. Ett år fra å kunne kjøre bil og drikke alkohol. Og mamma møter opp på trappa når hun er hos venner fordi hun ikke får svar med en gang?

Ja. Jeg synes du er overbeskyttende og du skyver henne fra deg. Det er vondt å føle at mor ikke stoler på deg basert på at du ikke svarte på tlf eller melding med en gang.

Anonymkode: fb528...7e7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg så igjen, bare min er kun 13 år. Han har venner med grenser hjemmefra som er helt hinsides i forhold til alder og hvor vi bor etc. Så min sønn synes jo jeg er det strengeste på jord, men jeg nekter å gi etter for galskapen. Det er type ute fra formiddagen/etter skolen til sent på kveld uten å komme hjem til middag. Få lov å kjøpe egen mat i butikken når de er ute og henger, type kyllingvinger, pommes frites, snacks, energidrikk mm, opptil 3-5 ganger i uka på det «verste». Få lov på ettermiddagen å ta buss inn til byen å henge der mm. Guttene er 12-13 år. Dette får ikke min lov til

Men gutt på 13 er ganske stor forskjell fra jente på 17...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men gutt på 13 er ganske stor forskjell fra jente på 17...

Hva mener du?

Skrevet

Jeg synes du høres altfor overbeskyttende ut... Før var det aldri slik at foreldre sendte melding og ringte, for vi hadde ikke mobil. De bør få ta pause fra mobilen i blant. Sett en tid hun skal være hjemme og om hun ikke er hjemme til det, DA kan du dra og finne henne. 

For å sette det på spissen: hun er over 16år, gammel nok til å lovlig ha sex. Ett år fra å kunne kjøre bil og drikke alkohol. Og mamma møter opp på trappa når hun er hos venner fordi hun ikke får svar med en gang?

Ja. Jeg synes du er overbeskyttende og du skyver henne fra deg. Det er vondt å føle at mor ikke stoler på deg basert på at du ikke svarte på tlf eller melding med en gang.

Ja, reker rundt. De siste ukene har hun, med venner, oppsøkt typiske russetreffplasser. Hun har vært andre steder enn det hun har sagt hun skulle. Hun har drukket seg beruset.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, reker rundt. De siste ukene har hun, med venner, oppsøkt typiske russetreffplasser. Hun har vært andre steder enn det hun har sagt hun skulle. Hun har drukket seg beruset.

Men hun er 17 år, og da kan vi ikke binde de til gjerdestolpen lenger altså... 

Det er mye bedre hun er ute med jevnaldrende enn at hun sitter hjemme alene. 

Men litt frihet under ansvar er greit, jeg slipper min tenåring avgårde, men han skal ha mobilen på, svare meg når jeg sender en melding og komme hjem på kvelden/natta, jeg henter gjerne. Han får ikke sove hos andre når det er fest. 

Anonymkode: 7ce5f...5dd

Skrevet

Jeg vil vite sånn noenlunde hvor de er og hvem de er sammen med, men de trenger ikke avgi rapport hver gang de forflytter seg altså. 

17-åringen datter litt rundt med kjæresten. Det er helt ok. Jeg binder han ikke fast hjemme eller sier de må holde seg på ett sted. Jeg vet de er sammen og vi har en tid han skal være hjemme på dersom han ikke overnatter. Han er stort sett flink til å overholde denne. 

tidligere I dag syklet 13-åringen på stranda med noen venner. Aner ikke når de kommer hjem men avtalen er at vi skal snakkes utpå ettermiddagen ift middag. 

Anonymkode: a4ac6...37e

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

hun er 17, på tide og klippe navlestrengen da

Anonymkode: 83053...9a0

Skrevet

hun er 17, på tide og klippe navlestrengen da

Anonymkode: 83053...9a0

Det er veldig dumt med den holdningen når du har en tenåring som begynner eksperimentere med rusmidler

Skrevet

Jeg skrev også over her til deg. 

Jeg tror nok at du er for mild egentlig. Det er for mye følelser involvert dersom du går rundt og gråter. Hun ser da på deg som en annen enn den hun skal respektere.

Får hun penger av deg? Det er det første du kan ta fra henne- HUN SKAL RESPEKTERE DEG OG DINE GRENSER ferdig med det. 

ser noen her mener at en 17 åring bør slippes fri. Jeg synes det er helt feil. Det er nå hun trenger grenser, som igjen gir trygghet og en dag vil hun innse at du brydde deg veldig og var redd for henne. Slutt med den sippingen, du gjør så godt du kan og det kommer til å ordne seg. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du?

At det er stor forskjell på en gutt på 13 og en jente på 17. Vet ikke helt hvordan jeg kan si det tydeligere 🤷🏼‍♀️
Men prøver: en gutt på 13 har ikke begynt på ungdomsskolen en gang. Jente på 17 går på videregående. Og det er også ofte stor forskjell i modenhet på gutter og jenter. Derfor går det ikke an å sammenligne en gutt på 12-13 og en jente på 17. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er hennes måte å frigjøre seg på. Hun kan drikke lovlig om ett år, jeg synes ikke det er krise. Og hun er vel også russ om et-to år? Normalt å henge med venner selvom de er russ - og det er normalt å ha venner som er et par år eldre. 

Spill heller på lag med henne, hvis ikke kommer hun til å fortsette å skjule/lyve. For hun kommer ikke til å la være å gjøre noe av dette uansett hva du sier. Så du kan like gjerne spille på lag med henne så du får vite hva hun gjør. Helt feil med «oppdra barn»- strategi nå, hun er jo voksen om et kvarter... 

Skrevet

Hvis hun er så voksen som enkelte her mener, kan hun fint overholde enkle avtaler og ta litt hensyn til familien. 

Anonymkode: 6de1e...9e9

Skrevet

Du er en god mor, men jeg synes hun er flink som tar praten med deg og forklarer hva som skjer. 
Det er en hårfin balansegang å være god forelder og la barna løsrive seg. 
Å melde fra slik du vil er en selvfølge her også. Dere må sette dere ned og bli enige om reglene, du må ikke bare tre de nedover hodet hennes, hun må bli enig. 
At hun blir flau når du kommer slik skjønner jeg. Kunne du ikke kontaktet foreldrene hennes i bakgrunn?

Hun trenger å få frihet og tillit. Hun forstår ikke at din grunn til bekymring og ønske om oversikt ikke handler om å ikke stole på henne, men du stoler ikke på verden rundt. Snakk om Sigrid saken. Det er ting hun ikke nødvendigvis rår over. 
Mine er også pålagt å melde fra, og de gjør det. Noen ganger får jeg bare -her nå (er fremme nå) og det er jeg fornøyd med. 

Anonymkode: bbdff...955

Skrevet
På 1.6.2020 den 12.18, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg! 
Og at HI gråter over dette er helt på vidda. Hun skyver ungdomen fra seg.

Anonymkode: 35f6e...fa6

Skrevet
På 1.6.2020 den 21.51, Eliseflisa skrev:

Jeg skrev også over her til deg. 

Jeg tror nok at du er for mild egentlig. Det er for mye følelser involvert dersom du går rundt og gråter. Hun ser da på deg som en annen enn den hun skal respektere.

Får hun penger av deg? Det er det første du kan ta fra henne- HUN SKAL RESPEKTERE DEG OG DINE GRENSER ferdig med det. 

ser noen her mener at en 17 åring bør slippes fri. Jeg synes det er helt feil. Det er nå hun trenger grenser, som igjen gir trygghet og en dag vil hun innse at du brydde deg veldig og var redd for henne. Slutt med den sippingen, du gjør så godt du kan og det kommer til å ordne seg. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 33cfa...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...