Gå til innhold

Droppe amming eller gi det mer tid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for 2 uker siden, og gutten vår kom til verden i uke 33 pga morkakesvikt og svangerskapsforgiftning. Jeg ble lagt inn på sykehuset i forkant og vi har nå vært innlagt i 3 uker. På grunn av morkakesvikt var han liten for alderen også. 

Naturlig nok så sliter vi med ammingen. Han er liten og blir veldig fort sliten, men vi prøver og prøver og har gjort det hele veien. Legger han til ved hvert måltid, men det blir ikke noe mat ut av det. Han har ved et par anledninger fått flaske og har da klart 20 ml på det meste. 

Men saken er at jeg sliter. Jeg har vært isolert fra storesøster i disse ukene og det tærer virkelig på. De har heldigvis åpnet opp for at man kan møte søsken utenfor avdelingen nå, men vi er på sykehus et godt stykke hjemmefra så besøkene begrenser seg og blir ganske korte. Hun er mye lei seg og sint og hver gang vi møtes/prates så ber hun meg komme hjem. Lillebror fikk en infeksjon kort tid etter fødsel og var ganske dårlig. Jeg har vært mye alene med han da far er hjemme med storesøster og det har vært begrenset tilgang på avdelingen. Så det har også tatt på, og stå alene med brå endringer og mye frykt for at ting skal gå galt. Han er heldigvis stabil og i fin form nå🙏 Gutten må nå uansett ha i seg mat, nå er han fullernært på sonde. Vi kommer oss ikke hjem fra sykehuset før han klarer alle måltider selv. 

Så.. Jeg ammet første barnet og hadde et ønske om å gjøre det nå også. Jeg har mye melk, så alt ligger jo egentlig til rette for det. Men jeg vet bare ikke om jeg klarer.. Forrige gang var amming kos, nå er det bare slit og mas, og jeg griner nesten bare ved tanken. Jeg er tynn fra før og nå raser kiloene av. Jeg er skrapa og utslitt allerede. Jeg vil hjem til far og 3-åringen. Syns det er vanskelig å motivere seg til å slite videre med ammingen (selvom jeg vet det plutselig kan løsne) når konsekvensen kan bli at vi må være her i mange uker til får å få det til. Jeg har fått beskjed på sykehuset om at de forholder seg til mitt valg dersom jeg vil prøve flaske nå, men føler på responsen at de ikke ønsker det og at de mener jeg bør holde ut og prøve lenger.. 

Jeg har så dårlig samvittighet i alle retninger. Dårlig samvittighet for hun som venter hjemme, dårlig samvittighet fordi jeg ikke får til ammingen, dårlig samvittighet fordi jeg er så nedfor og sliten når jeg egentlig bare bør være glad.. Uff, dette ble langt og sikkert rotete. Men er det noen som har noen gode tips eller råd? Hele situasjonen føles så vanskelig og jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. 

Kan jo legge til at planen evt er å pumpe meg og gi morsmelk på flaske. Så min tanke har vært at han kan få flaske her for å få i gang matingen, og så kan jeg fortsette å prøve amming når vi kommer hjem og han er litt større. Når ting er roligere rundt oss og ammingen ikke blir et stressmoment fordi vi MÅ få det til for å komme oss videre. 

Takk til alle som har orket å lese alt❤️

 

Anonymkode: 4042d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker umiddelbart at det er en super plan å pumpe og gi mm på flaske! 

Du skal være obs på at det kan bli vanskelig å få han til å ta brystet senere om han venner seg med flasken. Uavhengig om du gir mme eller me. 

Jeg har tvillinger selv og det var ett stort nederlag for meg å gi mme, i begynnelsen klarte jeg ikke gi flasken engang. Det var for vondt. Men i ettertid ser jeg jo det var det beste for hele familien og livet ble mye enklere etter at vi begynte med flaske. 

I ditt tilfelle hadde dere en kjempevanskelig start, og med alt det skal du da ikke kjenne på ammepress! 

Synes du skal gi F. i samvittigheten din og vurdere dette utfra hva DU ønsker. 

❤️ 

Anonymkode: af5a2...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker umiddelbart at det er en super plan å pumpe og gi mm på flaske! 

Du skal være obs på at det kan bli vanskelig å få han til å ta brystet senere om han venner seg med flasken. Uavhengig om du gir mme eller me. 

Jeg har tvillinger selv og det var ett stort nederlag for meg å gi mme, i begynnelsen klarte jeg ikke gi flasken engang. Det var for vondt. Men i ettertid ser jeg jo det var det beste for hele familien og livet ble mye enklere etter at vi begynte med flaske. 

I ditt tilfelle hadde dere en kjempevanskelig start, og med alt det skal du da ikke kjenne på ammepress! 

Synes du skal gi F. i samvittigheten din og vurdere dette utfra hva DU ønsker. 

❤️

Anonymkode: af5a2...f79

Takk for svar!❤️

Nå har det blitt en liten vending i saken. Hatt legesamtale nå i dag, og de tror han reagerer på melkeproteiner. Så alternativet nå er at jeg kutter alt av melkeprodukter i kosten hvis jeg vil amme. Dette var vi også gjennom med første barnet og lang historie meget kort; det var et særdeles heftig år med mye(!) mageproblemer. I alt hell var det samme lege nå som da vi ble innlagt med frøkna for 2,5 år siden. 

Hun husket oss fortsatt og sier nå at den historien ikke skal gjentas. Med bakgrunn i det og at jeg allerede nå har rast ned i vekt etter fødsel så vil hun ikke at jeg kutter ut noe i kosten. Så anbefalingen er at jeg slutter og amme og at han får melkefri mme.

Det river litt i hjertet mitt kjenner jeg, så ble noen tårer (igjen), men innerst inne så tror jeg jo det er det beste for både han og meg.. Sånn på sikt hvertfall. Jeg skal jo ha ork og overskudd til å ta meg av både han og 3-åringen også❤️ 

Anonymkode: 4042d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!❤️

Nå har det blitt en liten vending i saken. Hatt legesamtale nå i dag, og de tror han reagerer på melkeproteiner. Så alternativet nå er at jeg kutter alt av melkeprodukter i kosten hvis jeg vil amme. Dette var vi også gjennom med første barnet og lang historie meget kort; det var et særdeles heftig år med mye(!) mageproblemer. I alt hell var det samme lege nå som da vi ble innlagt med frøkna for 2,5 år siden. 

Hun husket oss fortsatt og sier nå at den historien ikke skal gjentas. Med bakgrunn i det og at jeg allerede nå har rast ned i vekt etter fødsel så vil hun ikke at jeg kutter ut noe i kosten. Så anbefalingen er at jeg slutter og amme og at han får melkefri mme.

Det river litt i hjertet mitt kjenner jeg, så ble noen tårer (igjen), men innerst inne så tror jeg jo det er det beste for både han og meg.. Sånn på sikt hvertfall. Jeg skal jo ha ork og overskudd til å ta meg av både han og 3-åringen også❤️ 

Anonymkode: 4042d...6b4

Så absolutt  :Ddet beste er å tenke på hele familien ❤️❤️ 

Og i det store og hele er det jo ikke det viktigste å amme, men at babyen er mett og fornøyd. 

Er jo supert at det ordnet seg slik.

Stor klem, håper du kommer hjem til 3 åringen snart ❤️ 

Anonymkode: af5a2...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...