Gå til innhold

Melde til barnevernet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann som var utsatte barn/stebarn for psykisk vold og også fysisk noen ganger. Han har ikke greid å ta mot hjelp og veiledning og har nå lite samvær med barnet sitt. Blitt vurdert til å trenge tilsyn v samvær. Burde ny samboer meldes til barnevernet? Kan dette få konsekvenser for henne? 

Anonymkode: 70214...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En mann som var utsatte barn/stebarn for psykisk vold og også fysisk noen ganger. Han har ikke greid å ta mot hjelp og veiledning og har nå lite samvær med barnet sitt. Blitt vurdert til å trenge tilsyn v samvær. Burde ny samboer meldes til barnevernet? Kan dette få konsekvenser for henne? 

Anonymkode: 70214...ef6

Vet den nye samboeren om dette ! Hvis ikke burde man kanskje informere henne, før en satt himmel og jord i bevegelse og meldte til bv..

Anonymkode: 97b88...564

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet den nye samboeren om dette ! Hvis ikke burde man kanskje informere henne, før en satt himmel og jord i bevegelse og meldte til bv..

Anonymkode: 97b88...564

Jeg vet ikke hvor mye hun vet, men hun vet han i lang periode ikke har hatt kontakt med barnet. Hun vet barnevernet og hjelpeinstanser er i bilde men tror han forteller det er moren som er problemet. Mor mener hun ikke kan blande seg inn i fars nye forhold. Jeg er venn av familien så kan ikke akkurat oppsøke fars kjæreste. Kan ikke komme med sånne beskyldninger uten å kunne "bevise". Barnevernet er jo bilde så hvorfor gjør ikke de noe? Er det noe poeng å melde fars kjæreste? 

Anonymkode: 70214...ef6

Skrevet

Har hans kjæreste barn så ville jeg meldt fra til barnevernet, uten tvil!

Om hun ikke har barn tror jeg at jeg ville oppsøkt henne, fortalt det som det er, at han er vurdert å ikke kunne ha samvær uten tilsyn, og at hun bør tenke seg godt om, om det er en slik far hennes egne ev. fremtidige barn fortjener. Om du ikke vil gjøre det, da ville jeg uansett kontaktet barnevernet og fortalt at far har ny kjæreste og at du er bekymret for hennes barn hvis hun skulle bli gravid, at hun fortjener å vite sannheten, da far forteller henne en annen historie enn sannheten, og at hun bør vite før hun ev. blir gravid med ham.

Anonymkode: 3fb72...813

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hans kjæreste barn så ville jeg meldt fra til barnevernet, uten tvil!

Om hun ikke har barn tror jeg at jeg ville oppsøkt henne, fortalt det som det er, at han er vurdert å ikke kunne ha samvær uten tilsyn, og at hun bør tenke seg godt om, om det er en slik far hennes egne ev. fremtidige barn fortjener. Om du ikke vil gjøre det, da ville jeg uansett kontaktet barnevernet og fortalt at far har ny kjæreste og at du er bekymret for hennes barn hvis hun skulle bli gravid, at hun fortjener å vite sannheten, da far forteller henne en annen historie enn sannheten, og at hun bør vite før hun ev. blir gravid med ham.

Anonymkode: 3fb72...813

Hun har et barn ja. Han er så manipulerende og faldk at jeg tror ikke hun kommer til å høre etter...

Anonymkode: 70214...ef6

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har et barn ja. Han er så manipulerende og faldk at jeg tror ikke hun kommer til å høre etter...

Anonymkode: 70214...ef6

Men når hun har barn fra før, da er saken grei - da er det å melde fra til barnevernet så fort som mulig!

Nesten det enkleste for deg også, det. Hennes barn har rett til beskyttelse, du kan sørge for at de som kan hjelpe får vite om dette barnet.

Ikke noe å tenke mer på - meld fra til bv over pinsen!

Anonymkode: 3fb72...813

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En mann som var utsatte barn/stebarn for psykisk vold og også fysisk noen ganger. Han har ikke greid å ta mot hjelp og veiledning og har nå lite samvær med barnet sitt. Blitt vurdert til å trenge tilsyn v samvær. Burde ny samboer meldes til barnevernet? Kan dette få konsekvenser for henne? 

Anonymkode: 70214...ef6

Det er barn det meldes bekymring for. 

Anonymkode: 5efda...f65

Skrevet

Så svaret er nei. Han har ikke foreldreansvar for hennes barn, og med mindre du har grunn til å tro at hun ikke ivaretar barnet sitt eller st barnet hennes opplever vold eller mishandling, så er det ingenting å melde bekymring for per i dag. 

 

Anonymkode: 5efda...f65

Skrevet

Er du sikker på at han er ufin mot hennes barn? Du skal jo være nok så forsiktig med å rope ulv hvis du ikke har sett det. BV er jo i bildet, og de vet han er samboer på nytt. Hadde de ment han var en fare, hadde de tatt grep. For alt du vet, kan hun være den som gjør samvær greit for hans barn? Jeg kjenner til tilfelle der stemor er den som lager litt normalitet, innhold Og omsorg i samværet. Så, hvis du vet at hennes barn lider - meld. Hvis ikke, skal ikke du blande deg inn i forholdet.  

Anonymkode: 17c53...c99

Skrevet

Barnevernet har utrolig stor makt og en bekymringsmelding dit kan faktisk gi fatale konsekvenser. Så jeg syns de aller fleste burde få en sjanse før bv meldes. En anonym advarsel om å melde bv kan være nok til at foreldrene skjerper seg enormt.  Så derfor det ikke er snakk om svært alvorlig omsorgssvikt med feks alvorlige rusproblematikk, forsømmelse og grov vold. Så syns jeg du skal trå varsomt frem.
 

Jeg kjenner selv ei som slet psykisk etter en livskrise. Hun var godt på vei opp igjen da barnevernet kom på døren uanmeldt etter en bekymringsmelding om omsorgssvikt (fordi barna på 4 og 7 ofte ‘måtte klare seg selv når mor var deprimert). 
 

Hun fikk ingen advarsel, ikke tilbud om hjelp eller tilrettelegging. Hun ble bare vurdert som uskikket som mor der og da fordi hun ikke så helt ‘stelt ut’ og husarbeidet fløt litt (som der gjør i de fleste småbarmshjem til tider).

De tok fra henne barna og hun måtte kjempe i nesten to år for å få dem tilbake. Barna er i dag 13 og 16 år og de klarer fortsatt ikke å tilgi barnevernet for å rive dem bort fra den gode og trygge mammaen sin den gang. For de hadde aldri selv opplevd henne som annet en omsorgsfull og trygg. Ei som alltid var der for dem hjemme, med mat, klær og masse kjærlighet.

Barnevernet gjør mye godt, for all del. Men en sak der de trår feil er en for mye. Og dessverre er det altfor mange.

Så selv om man er pliktig å melde bekymring til bv så syns jeg foreldrene skal få en advarsel i det minste. En liten ‘oppvekker’ og mulighet for p søke hjelp. Vi må ikke glemme at uansett hvordan situasjonen er så har de aller aller fleste barna det best hjemme hos mor og/eller far.

Anonymkode: e1d38...78c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

BV er jo i bildet, og de vet han er samboer på nytt. Hadde de ment han var en fare, hadde de tatt grep. 

Anonymkode: 17c53...c99

Det er ingenting i HI som sier dette. Vi vet ikke om barneverntjenesten fremdeles har kontakt med familien og vi vet ikke om den i så fall har noen informasjon om mannens samlivsstatus. 

Du kan godt melde bekymring for ny samboers barn basert på det du beskriver, HI. Det som vanligvis gjøres da, er en infosamtale med moren og en samtale med barnet om kontakten med stefar, sånn som et utgangspunkt. 

Anonymkode: 4c25b...7cf

Skrevet

Snakk med nye kjeresten sin eks? Altså faren til barnet? Han har jo et ansvar for ungen uten å være blendet av forelskelse og manipulasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...