Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 God kveld i stua . Lurer på om dere med IBS eller dere som kan noe om dette kan hjelpe meg litt. Har lurt litt på om jeg kan ha det. Har hatt plager i mange år. Plagene mine er bl.a disse; Mye luft i magen, mye tarmbevegelser (her snakker jeg så mye som at hadde magen buler ut som om en baby sparker) dette forårsaker mye smerter, kronisk forstoppelse. Har prøvd laktulose men det forverre bare plagene og jeg får så vondt i magen, krampelignende smerter. Har prøvd lavkarbo mat og det følte jeg hjalp en del. Kan det ha noe sammenheng? Er det noe jeg annet jeg kan prøve som kan lindre dette? Anonymkode: f488a...547
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 Har du forsøkt minifom? Anonymkode: a813d...602
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du forsøkt minifom? Anonymkode: a813d...602 Det har jeg ikke nei. Reseptfritt på apotek det da? Anonymkode: f488a...547
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #4 Skrevet 30. mai 2020 Har levd med dette i over 20 år, testet alle mulige dietter. Fodmap fungerer til ett visst punkt. Lavkarbo også. Men det går mer på luftsmerter. Jeg får fremdeles kramper og ufrivillig tarmskylling (som jeg kaller det). Jeg veksler mellom forstoppelse og full tømming. Type kramper, klarer ikke holde på noe. Lagt inn med 40 i feber og 160 CRP. Så kroppen klikker helt. Eneste som har fungert godt er wfpb, hel plantebasert mat. Da får jeg ikke disse rundene med kramper og tømming av magen. Mye riktig fiber gjør at magen funker godt. Men dette er nok veldig individuelt, så du må gå den lange veien å teste det ut selv. Litt luft i starten, men det gikk fort over. Anonymkode: 5a699...c72
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 Du bør i alle fall starte med foodmap. Der er et sted å begynne. Kjenner noen andre med IBS. To av dem må leve på fingerfrosk mat, siste må ha mye grov fiber. Selv må jeg ha grov fiber, magert kjøtt (kylling og hvit fisk), ikke laktulose, løk, kål osv. Allikevel kan jeg få perioder med oppkast (legene skjønner ikke hvorfor), kraftig diaré og forstoppelse. Jeg kan fungere greit på lavkarbo, men må ha lclf, da jeg tåler fett dårlig. Anonymkode: 5f5b1...d0e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 Jeg er motsatt. For mye frukt og grønt dreper tarmen min... Anonymkode: 365ff...e3c
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 Burde jeg gå til legen først, eller bare begynne på Fodmap? Anonymkode: f488a...547
EnDansPåRoser Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Burde jeg gå til legen først, eller bare begynne på Fodmap? Anonymkode: f488a...547 Siden dette er en problematikk du har hatt over lengre tid, vil jeg tro legen er orientert om det og at andre ting er utelukket. Er det det, er det ikke problematisk å begynne på low fodmap. Men det er en omfattende diett da fodmap finnes i mange typer mat man skulle tro det ikke fantes i 😩. Det blir etterhvert også snakk om reintrodusering og man må virkelig ha tunga rett i munn. Det kan derfor være greit å bli fulgt opp av en ernæringsfysiolog og for å bli det, må du ha henvisning av lege. Endret 31. mai 2020 av EnDansPåRoser Rettskriving
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, EnDansPåRoser skrev: Siden dette er en problematikk du har hatt over lengre tid, vil jeg tro legen er orientert om det og at andre ting er utelukket. Ja, du skal selvfølgelig oppsøke legen for dette. Hadde også prøvd yoga, da det visstnok har god effekt på magen. Anonymkode: 1bd1e...3dd
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 2 timer siden, EnDansPåRoser skrev: Siden dette er en problematikk du har hatt over lengre tid, vil jeg tro legen er orientert om det og at andre ting er utelukket. Er det det, er det ikke problematisk å begynne på low fodmap. Men det er en omfattende diett da fodmap finnes i mange typer mat man skulle tro det ikke fantes i 😩. Det blir etterhvert også snakk om reintrodusering og man må virkelig ha tunga rett i munn. Det kan derfor være greit å bli fulgt opp av en ernæringsfysiolog og for å bli det, må du ha henvisning av lege. Det har foregått over lang tid men har kun gått til fastlege noen få ganger ang dette og da bare forstoppelse og allergi prøver. Har alltid tenkt at jeg bare har mye forstoppelse. Men de siste årene har jeg også mange andre plager som jeg ikke takler mer. (Nevnt i hovedinnlegg) Anonymkode: f488a...547
EnDansPåRoser Skrevet 31. mai 2020 #11 Skrevet 31. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har foregått over lang tid men har kun gått til fastlege noen få ganger ang dette og da bare forstoppelse og allergi prøver. Har alltid tenkt at jeg bare har mye forstoppelse. Men de siste årene har jeg også mange andre plager som jeg ikke takler mer. (Nevnt i hovedinnlegg) Anonymkode: f488a...547 Da ville jeg absolutt tatt en tur til lege for full sjekk og utredning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå