Gå til innhold

Venner som tapper deg for energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hvilken måte gjør dem det?

Anonymkode: 2c1dc...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen venner som tapper meg for energi, men har en venn av familien jeg må omgås som gjør det. Hennes nærvær alene gjør meg sliten. Blir tappa bare noen nevner henne. 

Anonymkode: 0a1ab...4b3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har kvittet meg med de som gjorde det, men i all hovedsak så dreide det seg om mangel på sosiale antenner. At de ikke ville eller klarte å fange opp mine grenser og forholde seg til disse, og hvis jeg var tydelig så ble det også et problem. Det endte nesten hele veien med at alt ble på deres premisser, og jeg følte meg dermed mer som en slags ulønnet psykolog, enn som en venn. 

Anonymkode: c4762...69a

Skrevet

Rent konkret var det snakk om avbrytelser, masing, oppheng, krangling, spørsmål, too much information, meldinger til alle døgnets tider om alt mellom himmel og jord, manglende forståelse av at jeg har andre ting i livet mitt, og en slags følelse av å måtte bruke 100% av min tid og fokus på noen som verken er en kjæreste eller et barn. 

Skrevet

Jeg var venner med han lenge.  Mange fine stunder også, men merket etterhvert at han var så negativ.. om så mye! Han så som regel det negative i alt mulig rart. Og jeg ble påvirket av det. Ble med på det negative.

Merker at jeg er lysere til sinns uten han 

Anonymkode: 5481e...45a

Skrevet

Jeg har en kollega som tapper meg for energi. Dessverre er vi få på jobben så jeg er nødt til å forholde meg til hennes negativitet. Alt er galt, kundene er vanskelige og sjefene gjør ikke jobben sin riktig. Når jeg prøver å dreie en negativ samtale over til noe positivt, typ : hva har du gjort i helga, så har hun alltid en historie om noen hun har truffet som er syke, sett tv program om de stakkars narkomane, eller en annen historie med en negativ lading. I tillegg krever hun myyyye plass med høy stemme og historier som aaaldri blir ferdige.

Puh, glad det er fri i to dager til. 

Anonymkode: 93d51...161

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rent konkret var det snakk om avbrytelser, masing, oppheng, krangling, spørsmål, too much information, meldinger til alle døgnets tider om alt mellom himmel og jord, manglende forståelse av at jeg har andre ting i livet mitt, og en slags følelse av å måtte bruke 100% av min tid og fokus på noen som verken er en kjæreste eller et barn. 

Godt beskrevet , har distansert meg fra vennene som tappet meg for energi på denne måten. Man må sette en grense, før man blir helt utbrent på tull. 

Anonymkode: d077a...3c4

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har en kollega som tapper meg for energi. Dessverre er vi få på jobben så jeg er nødt til å forholde meg til hennes negativitet. Alt er galt, kundene er vanskelige og sjefene gjør ikke jobben sin riktig. Når jeg prøver å dreie en negativ samtale over til noe positivt, typ : hva har du gjort i helga, så har hun alltid en historie om noen hun har truffet som er syke, sett tv program om de stakkars narkomane, eller en annen historie med en negativ lading. I tillegg krever hun myyyye plass med høy stemme og historier som aaaldri blir ferdige.

Puh, glad det er fri i to dager til. 

Anonymkode: 93d51...161

Hehe,  har vi samme kollega.

Mitt eneste tips er å finne noen tema som de kan noe om, også snakke om det nonstop. Mine kolleger må tro jeg er skikkelig blomsterinteressert, men egentlig er jeg lite interessert i grønne ting 😄

Anonymkode: 5481e...45a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 3-4 jeg syns er litt tunge å håndtere. Men jeg har ikke kuttet dem ut. To av dem har hatt ekstreme utfordringer i livet (familie, helse, økonomi, alt har sviktet) og har sånn sett grunn til å føle på det vonde. De trenger meg mer enn jeg trenger dem. Så jeg bruker MYE tid på å lytte og trøste. Litt kjedelig i lengden, men vi har også stunder med mye latter. Og jeg vet jo at dypt der nede hos dem begge to, under lag på lag med triste og tunge erfaringer, bor det også ei munter og intelligent jente med mange interesser og mange ressurser. Håper bare de kommer ut av tredemølla en dag.

Den tredje er ikke riktig så tragisk, hun har bare et generelt negativt syn på verden. Så selv om alt går bra, klarer hun å finne noe dårlig eller noe som kan gå galt om 5 år fra nå...🙄 Hun har til og med bedt meg om å si fra til familien at hun ikke vil holdes kunstig i live dersom hun skulle komme ut for en ulykke før barna blir myndige. Snakker om å ta sorgene på forskudd??? Men hun er en intelligent dame, brenner for jobben sin og prater engasjert om alle emnene hun er interessert i. Så jeg kan ha det gøy med henne også. Vi kan bli litt fulle sammen og dra og danse for eksempel. Eller gå på skitur og isfiske sammen, sånt liker jeg.

Hun fjerde har jeg nettopp blitt venninne med. Hun er noen år eldre enn meg og ble enke i vinter, så hun er liksom grunnleggende trist for tida. Personlighetsmessig er hun også mye mer langsom og introvert enn meg, så jeg må holde samtalen i gang mer enn med noen andre jeg kjenner. Men hun er interessant og intelligent, og jeg opplever at hun stoler på meg og ser på meg som en venn. Så jeg stålsetter meg litt, og drar på besøk. Holder ut noen timer, og da takker hun meg masse for besøket etterpå, og vil gjerne at vi skal gjøre mer ting sammen.

Så med alle disse koster det meg en del energi. De sluker den fordi de trenger den, tror jeg. Men jeg kutter dem jo ikke ut, de har jo andre egenskaper også. Jeg må bare balansere samværet riktig. Ta det i porsjoner, eller sørge for at vi er flere sammen.

Anonymkode: 0ee74...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...