Gå til innhold

Kvifor snakkar vi aldri om euroamerikanar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Medan det rett ofte blir presisert at ein person er afroamrikanar. 

Anonymkode: 12111...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Medan det rett ofte blir presisert at ein person er afroamrikanar. 

Anonymkode: 12111...b3d

Fordi de amerikanere som har røtter fra Europa har den luksusen at de vet hvor i Europa deres røtter er fra.

Gjett hvorfor afroamerikanere ikke har den samme luksusen.

Anonymkode: 60d66...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi de amerikanere som har røtter fra Europa har den luksusen at de vet hvor i Europa deres røtter er fra.

Gjett hvorfor afroamerikanere ikke har den samme luksusen.

Anonymkode: 60d66...7a9

Jau, det forstår eg jo, men om nokon har gjort noko kriminelt, så er det anten afroamrikanar eller amerikanar, har ikkje sett nyheiter om at ein irskamerikanar har skote to td. Viss det er så viktig å presisere opprinnelse burde ein jo bruke euroamerikanar om alle kvite, og amerikanar kun om dei innfødde urfolka i Amerika. 

Anonymkode: 12111...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe... 

African-american

Native american

Latin-american

 

Anonymkode: 0624b...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jau, det forstår eg jo, men om nokon har gjort noko kriminelt, så er det anten afroamrikanar eller amerikanar, har ikkje sett nyheiter om at ein irskamerikanar har skote to td. Viss det er så viktig å presisere opprinnelse burde ein jo bruke euroamerikanar om alle kvite, og amerikanar kun om dei innfødde urfolka i Amerika. 

Anonymkode: 12111...b3d

Vi leser/hører forskjellige nyheter, ser jeg. Jeg synes ikke hvite i stor grad blir omtalt som «bare» amerikanere. Når de bruker amerikaner favner de gjerne om alle gruppene. De bruker som regel caucasian når de beskriver noe som er gjort av hvite. På skjemaer må de også krysse av for caucasian eller white - være seg om de er irer eller italienere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Det var en gang et menneske skrev:

Vi leser/hører forskjellige nyheter, ser jeg. Jeg synes ikke hvite i stor grad blir omtalt som «bare» amerikanere. Når de bruker amerikaner favner de gjerne om alle gruppene. De bruker som regel caucasian når de beskriver noe som er gjort av hvite. På skjemaer må de også krysse av for caucasian eller white - være seg om de er irer eller italienere. 

Når hører du om en amerikansk person som gjør ett eller annet, der hans attributter blir nevnt med "kaukasisk"?

Anonymkode: f0388...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når hører du om en amerikansk person som gjør ett eller annet, der hans attributter blir nevnt med "kaukasisk"?

Anonymkode: f0388...b20

Hvis norske medier omtaler det som en amerikaner, er det ikke gitt at de snakker om en som er hvit, da er det uspesifikt. Skoleskytinger blir begått av hvite gutter, ikke av en amerikaner. Ved drapet på Ahmaud Arbery presiseres det at gjerningspersonene er hvite. Når de snakker om vold begått mot afro-amerikanere, blir det oftest presisert at gjerningsmennene er hvite. Betegnelsen amerikaner blir vel først og fremst brukt når hudfarge ikke er av betydning for innholdet. Men det er som regel når saken er vinkler mot minoriteter av ulike grunner (politivold, arbeidssituasjon og sosioøkonomiske forhold), etnisitet blir presisert. 

Det er forresten amerikanerene selv som betegner hvite som caucasian. Som sagt må de krysse av for hvit/caucasian på skjemaer, og etterlysninger betegner hvite som caucasian. I Norge sier vi hvite. 

Endret av Det var en gang et menneske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...