Gå til innhold

Kollega mobber meg for dialekta mi. Kan han få sparken for dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann i slutten av 20-årene som jobber i et firma på Vestre Aker i Oslo. Saken er det at jeg kommer fra Tønsberg og snakker derfor vestfolddialekt med æ-er og tjukke l-er og sånt som guttær, bilær, båtær, syklær, likær, pratær osv. Og helt siden jeg flyttet til den fine "dialektløse" bydelen i Oslos vestkant i november i fjor og fått meg jobb her har en kollega kommentert dialekta mi nesten hele tiden hver gang jeg snakker, og det er veldig plagsomt. Han skal alltid prøve å rette på meg og sier stadig at det heter biler og ikke bilær, og gutter og ikke guttær og sånt. Og når han snakker med andre kan jeg høre at han baksnakker meg om dialekta og kaller meg ting som mannen med talefeilen og sånt. Er dette greit av ham? Jeg føler meg mobbet, rett og slett! Jeg ser på dette som diskriminering! Kan jeg si til sjefen at han mobber meg for min breie tønsbergdialekt, kan han få sparken?

Anonymkode: 28c6b...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparken nei. 
 

Ta det opp med sjef / verneombud / tillitsvalgt om du ikke vil si det selv først noe som ville vært mer normalt. 

Anonymkode: 0ce50...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta det opp med han som gjør det? Man renner vel ikke til sjefen med slikt uten å prøve å ordne opp selv? Høres ut som dere går på barneskolen. 

Anonymkode: 3826a...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dialekt selv og det er plgsomt. Hvorfor i helvete har vi dialekt egentlig? Klarer seg med ett språk

Anonymkode: 0d93a...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dialekt selv og det er plgsomt. Hvorfor i helvete har vi dialekt egentlig? Klarer seg med ett språk

Anonymkode: 0d93a...0f4

Dagens.

Anonymkode: b96b0...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dialekt selv og det er plgsomt. Hvorfor i helvete har vi dialekt egentlig? Klarer seg med ett språk

Anonymkode: 0d93a...0f4

Hva?...Er du...

Nei faen, jeg orker ikke! 

Anonymkode: 66ede...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du klarer fint å snakke mere Oslo dialekt.du klarer fint og legge om litt. 

jeg har selv familie Tønsberg, Sande, Svelvik, Holmestrand og ingen av de snakker så bredt som der du sier at du gjør. 
 

Anonymkode: e3e35...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sparken, men han kan få tilsnakk.

Det sagt, hadde det vært meg så hadde jeg heller satt skapet på plass, helt på egenhånd. Ellers kommer nok dette bare til å fortsette på en eller annen måte. 

Anonymkode: 7fc1f...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva?...Er du...

Nei faen, jeg orker ikke! 

Anonymkode: 66ede...f6d

Ja!

Anonymkode: 0d93a...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kommer ikke til å få sparken. 

Han kan bli irettesatt da, og jeg vil tro det blir ganske dårlig stemning over at du "sladrer" til sjefen om dette... 

Mye bedre du selv sier ifra, du er voksen, gi beskjed om at du synes dette er slitsomt og ufint/barnslig å kommentere hele tiden. 

Anonymkode: 1db2b...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si ifra til ham at det hadde vært fint om han sluttet å kommentere dialekta di, da? 

F.eks 'jeg skjønner at du er veldig opphengt i hvordan jeg snakker, men kan vi snakke om prosjektet/hva dere nå egentlig snakket om/noe annet nå? Plasser problemet der det hører hjemme - hos ham. 

Eller du kan spøke med at han som har hatt en så beskyttet oppvekst her på vestkanten kanskje har litt vondt for å skjønne folk utenfra - liksom legge deg på hans nivå og se om han tar den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han sagt til meg at det heter biler ikke bilær, så hadde jeg svart;

Hvis du er jente, ja, eller en slik fisefin guttunge fra Oslo vest! Men du skal tro damene her i området setter pris når det omsider kommer en ordentlig MANN på besøk! 

Anonymkode: 7fc1f...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så sier du til ham: «Nå har jeg hørt meg lei på at du vil korrigere dialekten min. Jeg oppfatter det som en form for mobbing. Slutt med det.»

Hvis han begynner å le det bort, relativisere det, diskutere mot deg eller forsvare seg, så sier du kun det samme om igjen: «Slutt med det. Ganske enkelt.» 

Å si «mannen med talefeilen» når han nevner deg for andre; er jo mobbing det også, og det ødelegger miljøet på jobb. Så du følger selvsagt opp - etter at du har sagt fra første gangen, så avbryter du alle samtaler umiddelbart hvis han begynner igjen. Gå fra ham midt i en setning, eller reis deg og si «vennligst forlat kontoret mitt. Nå.» 

Ikke gå inn i noen debatt om saken. Han få ÉN sjanse til å rette det opp - tråkker han over etter at du har sagt fra den første gangen, så forlater du stedet (eller hiver ham ut) og neste trekk er verneombud. 

Anonymkode: d0540...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dialekt selv og det er plgsomt. Hvorfor i helvete har vi dialekt egentlig? Klarer seg med ett språk

Anonymkode: 0d93a...0f4

Du kan jo velge å holde munn, hvis du ikke liker din egen dialekt.

Anonymkode: d0540...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer fint å snakke mere Oslo dialekt.du klarer fint og legge om litt. 

jeg har selv familie Tønsberg, Sande, Svelvik, Holmestrand og ingen av de snakker så bredt som der du sier at du gjør. 
 

Anonymkode: e3e35...31a

Hvorfor skal HI gjøre det? 

Anonymkode: 2882c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer fint å snakke mere Oslo dialekt.du klarer fint og legge om litt. 

jeg har selv familie Tønsberg, Sande, Svelvik, Holmestrand og ingen av de snakker så bredt som der du sier at du gjør. 
 

Anonymkode: e3e35...31a

Hæ? Hvorfor vi alle dager skulle HI endre på dialekt si?

Anonymkode: 75eda...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer fint å snakke mere Oslo dialekt.du klarer fint og legge om litt. 

jeg har selv familie Tønsberg, Sande, Svelvik, Holmestrand og ingen av de snakker så bredt som der du sier at du gjør. 
 

Anonymkode: e3e35...31a

Det har ingenting med saka å gjere. Det er bra folk held på dialekta si og fine Oslomannen som mobbar må skjerpe seg. 

Hi, du får snakke engelsk til han ei stund sidan han er så lite begava at han ikkje taklar litt dialekt. 

Anonymkode: 58731...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting med saka å gjere. Det er bra folk held på dialekta si og fine Oslomannen som mobbar må skjerpe seg. 

Hi, du får snakke engelsk til han ei stund sidan han er så lite begava at han ikkje taklar litt dialekt. 

Anonymkode: 58731...d9f

Herlig! 
Kanskje kline til med "möchten Sie lieber, dass wir uns auf Deutsch unterhalten?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer fint å snakke mere Oslo dialekt.du klarer fint og legge om litt. 

jeg har selv familie Tønsberg, Sande, Svelvik, Holmestrand og ingen av de snakker så bredt som der du sier at du gjør. 
 

Anonymkode: e3e35...31a

Men hvorfor i alle dager skal han legge om til Oslo-dialekt? Vi har ikke et normert talespråk i Norge, og folk står fritt til å snakke den dialekta de vil. Å mobbe folk for dialekta si er så innmari lavmål.

Anonymkode: 21496...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Herlig! 
Kanskje kline til med "möchten Sie lieber, dass wir uns auf Deutsch unterhalten?"

Eg har faktktisk gjort det sjølv, snakka engelsk til ei austlandsdame som ikkje for sitt berre liv kunne forstå kva eg sa. (det var ikkje vanskeleg, det var ho som var vanskeleg). Men då vart ho flau gitt. 

Anonymkode: 58731...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eg har faktktisk gjort det sjølv, snakka engelsk til ei austlandsdame som ikkje for sitt berre liv kunne forstå kva eg sa. (det var ikkje vanskeleg, det var ho som var vanskeleg). Men då vart ho flau gitt. 

Anonymkode: 58731...d9f

Er det som er så artig med noen (merk: noen) folk som snakker standard østnorsk: De tror liksom de gjør seg selv så innmari moderne og urbane ved å insistere på at de forstår verken nynorsk eller andre dialekter enn sin egen, mens andre opplever dem som mentalt svekkede. Forstår svensk og dansk, men totning og trøndersk blir for utfordrende liksom...

Anonymkode: 21496...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det som er så artig med noen (merk: noen) folk som snakker standard østnorsk: De tror liksom de gjør seg selv så innmari moderne og urbane ved å insistere på at de forstår verken nynorsk eller andre dialekter enn sin egen, mens andre opplever dem som mentalt svekkede. Forstår svensk og dansk, men totning og trøndersk blir for utfordrende liksom...

Anonymkode: 21496...223

Ja rart det der!!! Men trur (håpar?) det har blitt betre, mykje meir dialektar i media no for tida enn det var då eg var ung/lita. Då var det ofte standard bokmål eller standar nynorsk. 

Anonymkode: 58731...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor i alle dager skal han legge om til Oslo-dialekt? Vi har ikke et normert talespråk i Norge, og folk står fritt til å snakke den dialekta de vil. Å mobbe folk for dialekta si er så innmari lavmål.

Anonymkode: 21496...223

Jeg forstår alle dialekter.  Hvorfor forstår vi med dialekt alle i Norge mens oslofolk sliter med de fleste? 
Eneste jeg og mange andre sliter med er en dialekt fra Stavanger-området. Stavanger skjønner jeg, men husker ikke hva området utenfor het. Studerte sammen med en derfra og jeg skjønte pokker ikke et ord. Måtte alltid be han snakke saktere. 

Anonymkode: 0d93a...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på dialekten din og vær stolt av den! 

Du får snakke med han M E D  S T O R E  B O K S T A V E R i rooolig tempo, så kanskje han forstår hva du mener ;)

Jeg er utflytta trønder, har bodd på østlandet i snart 20år. Jeg er stolt av dialekten min, og kommer aldri til å endre dialekten. Det er min identitet, og mine røtter det er snakk om. Jeg hadde enten gjort som forslaget mitt over, eller snakket enda breiere enn hva jeg gjør fra før. 

Dette klarer du å fikse selv uten å involvere ledelsen. 

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...