Gå til innhold

Kommer ungdomskolene til å åpne


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? Alle skoler kan åpne med kohorter på størrelse med en klasse og kun for videregående elever gjelder en meter regel på skolen utrolig nok så det vil overrasker meg stort om de fortsetter som nå. Da må det være fordi de ikke orker lage om på planene sine. 

Anonymkode: 44089...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at vi må åpne helt. Den nye smitteveilederen kommer ikke før i morgen, så da må vi nok en gang gjøre helt om på planlagt undervisning, timeplaner og oppgaver. Elevene må nok en gang, på kort varsel, snu seg om. Jeg er så utrolig imponert over dem, virkelig!

Samtidig tenker jeg at det skal bli godt med sommerferie. Dette har vært en lærerik og utmattende prosess😉

Anonymkode: 77735...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? Alle skoler kan åpne med kohorter på størrelse med en klasse og kun for videregående elever gjelder en meter regel på skolen utrolig nok så det vil overrasker meg stort om de fortsetter som nå. Da må det være fordi de ikke orker lage om på planene sine. 

Anonymkode: 44089...6c8

Elsker den positive holdningen! 

Anonymkode: abe4b...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da må det være fordi de ikke orker lage om på planene sine. 

Anonymkode: 44089...6c8

Vi orker ikke? Å jobbe gratis i pinsen? Nei, det orker vi ikke. Veilederen kommer fredag klokken 14. Litt ut i neste uke skal jeg nok være klar til å ta i mot fulle klasser. 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? Alle skoler kan åpne med kohorter på størrelse med en klasse og kun for videregående elever gjelder en meter regel på skolen utrolig nok så det vil overrasker meg stort om de fortsetter som nå. Da må det være fordi de ikke orker lage om på planene sine. 

Anonymkode: 44089...6c8

Hvis det var meg du spurte, så vet jeg ikke hvorfor. Men beskjed fra rektor om at ungdomsskolen skulle fortsette ut året med delvis hjemmeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de ikke språkfag og valgfag, for i de fagene blandes kohortene. Der har de hjemmeskole. 

De har heller ikke gym på skolen, men får opplegg de skal gjennomføre hjemme av gymlærere. F.eks gå rundt lysløypa og send meg et bilde underveis. 

Men ellers har de full skole her, og det har de hatt siden de åpnet for noen uker siden. 

Anonymkode: 4f2e4...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi orker ikke? Å jobbe gratis i pinsen? Nei, det orker vi ikke. Veilederen kommer fredag klokken 14. Litt ut i neste uke skal jeg nok være klar til å ta i mot fulle klasser. 

Anonymkode: 800a6...063

Såååå vanskelig er det virkelig ikke.

Her går vi tilbake til tilnærmet ordinær timeplan, dog med litt mer uteskole. Vi har da hatt en back-up plan hele veien som trer inn nå. Vi har jo visst at planen fra myndighetene hele tiden gar vært gjenåpning før sommeren!

Anonymkode: f00a9...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her åpner de på tirsdag med samme timeliste som før korona. Valgfag og matlaging utgår, gym skal foregå ute, og de har ikke lov å klemme el. De skal spre ut friminuttene slik at ikke alle har pause samtidig og de har sine dører og soner de skal bruke. Ellers skal klassene være som før.

Anonymkode: 591c1...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såååå vanskelig er det virkelig ikke.

Her går vi tilbake til tilnærmet ordinær timeplan, dog med litt mer uteskole. Vi har da hatt en back-up plan hele veien som trer inn nå. Vi har jo visst at planen fra myndighetene hele tiden gar vært gjenåpning før sommeren!

Anonymkode: f00a9...7c0

Nei, det har vi ikke visst. Absolutt ikke. Denne endringen til full drift var heller ikke drøftet med fagforeningene, noe som er veldig uvanlig. Heldigvis forstod også Melby i går at dette var et urimelig krav, og innrømmet oss noen dager med forberedelse. Jeg ser at omstillingen er enklere på barnetrinnet, som ikke har valgfag og tilvalgsfag. 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "min" vgs kjører vi med veksling mellom fjernundervisning og fysisk oppmøte også til uka., lignende de foregående ukene. Vi kan ikke ha inn alle 750 elevene uansett, da ryker metersregelen tvert. 

Anonymkode: b6abb...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved "min" vgs kjører vi med veksling mellom fjernundervisning og fysisk oppmøte også til uka., lignende de foregående ukene. Vi kan ikke ha inn alle 750 elevene uansett, da ryker metersregelen tvert. 

Anonymkode: b6abb...acf

Metersregelen er vel tatt bort? Eller tenker du på utenfor klasserommet? 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har vi ikke visst. Absolutt ikke. Denne endringen til full drift var heller ikke drøftet med fagforeningene, noe som er veldig uvanlig. Heldigvis forstod også Melby i går at dette var et urimelig krav, og innrømmet oss noen dager med forberedelse. Jeg ser at omstillingen er enklere på barnetrinnet, som ikke har valgfag og tilvalgsfag. 

Anonymkode: 800a6...063

Hva driver din fagforening med på lokalnivå da?

Hos oss er det selvsagt at vi har drøftet dette scenariet både på skolen og med kommunen. Vi har planer for de fleste tenkelige situasjoner - våde for nedstengning igjen og full åpning, for hva vi gjør dersom vi skulle fått mange lærere i karantene, hva vi skulle gjort ved lokalt smitteutbrudd, lokalt sykdomsutbrudd osv. Tiltaksplaner er laget for de fleste situasjoner. 
 

Selvfølgelig trener vi et par dager på å snu oss helt rundt, informere alle, sende ut ny plan osv. Vi sendte i utgangspunktet ut plan for neste uke for to dager siden, altså på onsdag morgen. I dag sendte vi ut ny plan som gjelder fra tirsdag. 

Anonymkode: f00a9...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva driver din fagforening med på lokalnivå da?

Hos oss er det selvsagt at vi har drøftet dette scenariet både på skolen og med kommunen. Vi har planer for de fleste tenkelige situasjoner - våde for nedstengning igjen og full åpning, for hva vi gjør dersom vi skulle fått mange lærere i karantene, hva vi skulle gjort ved lokalt smitteutbrudd, lokalt sykdomsutbrudd osv. Tiltaksplaner er laget for de fleste situasjoner. 
 

Selvfølgelig trener vi et par dager på å snu oss helt rundt, informere alle, sende ut ny plan osv. Vi sendte i utgangspunktet ut plan for neste uke for to dager siden, altså på onsdag morgen. I dag sendte vi ut ny plan som gjelder fra tirsdag. 

Anonymkode: f00a9...7c0

Det er jo veldig bra jobbet, så godt organisert er dessverre ikke vi. Og heller ikke de fleste andre skoler. For meg høres det egentlig litt tåpelig ut å planlegge for all slags scenarier, den plantiden trenger jeg for å kunne gi elevene et godt pedagogisk tilbud. Hele poenget med den nye trafikklysmodellen er jo å kunne planlegge for tre tydelige scenarier, og skape forutsigbarhet. Kan ikke du si litt om hvordan dere organiserer friminutt, valgfag og tilvalgsfag, og de praktisk-estetiske fagene, da? Nysgjerrig på hvordan det organiserers hos dere som har planen klar. 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig bra jobbet, så godt organisert er dessverre ikke vi. Og heller ikke de fleste andre skoler. For meg høres det egentlig litt tåpelig ut å planlegge for all slags scenarier, den plantiden trenger jeg for å kunne gi elevene et godt pedagogisk tilbud. Hele poenget med den nye trafikklysmodellen er jo å kunne planlegge for tre tydelige scenarier, og skape forutsigbarhet. Kan ikke du si litt om hvordan dere organiserer friminutt, valgfag og tilvalgsfag, og de praktisk-estetiske fagene, da? Nysgjerrig på hvordan det organiserers hos dere som har planen klar. 

Anonymkode: 800a6...063

Og skoleskyss lurer jeg også på, forresten! Vi vet enda ikke om det er skolebuss til alle. 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 21.46, Anonym bruker skrev:

Vi orker ikke? Å jobbe gratis i pinsen? Nei, det orker vi ikke. Veilederen kommer fredag klokken 14. Litt ut i neste uke skal jeg nok være klar til å ta i mot fulle klasser. 

Anonymkode: 800a6...063

Man kan selvsagt ikke be lærere som snart har 8 uker fri om å lese gjennom en veileder   i pinsedagene, slik at ungdommer kan komme tilbake på skolen fulltid. DET ville jo virkelig vært for mye for langt, virkelig!

hilsen en som skal jobbe i helgen og har tre uker ferie i sommer. 

Anonymkode: 9c5db...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan selvsagt ikke be lærere som snart har 8 uker fri om å lese gjennom en veileder   i pinsedagene, slik at ungdommer kan komme tilbake på skolen fulltid. DET ville jo virkelig vært for mye for langt, virkelig!

hilsen en som skal jobbe i helgen og har tre uker ferie i sommer. 

Anonymkode: 9c5db...940

😂😂😂 Dagens! Det var et søtt forsøk da trollemor 👍

Anonymkode: 380e2...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kjører vi en uke til som nå. både barneskolen og delvis ungdomskolen. Det er fordi alle planer er lagt, både for unger og voksne og undervisningsopplegget laget til neste uke.  Det har med våre arbeidstider å gjøre også, det er tross alt en del som legger planer for fritiden opp sånn at det stemmer med arbeidstidene. Det er jeg glad for i alle fall. 

Anonymkode: e6952...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig bra jobbet, så godt organisert er dessverre ikke vi. Og heller ikke de fleste andre skoler. For meg høres det egentlig litt tåpelig ut å planlegge for all slags scenarier, den plantiden trenger jeg for å kunne gi elevene et godt pedagogisk tilbud. Hele poenget med den nye trafikklysmodellen er jo å kunne planlegge for tre tydelige scenarier, og skape forutsigbarhet. Kan ikke du si litt om hvordan dere organiserer friminutt, valgfag og tilvalgsfag, og de praktisk-estetiske fagene, da? Nysgjerrig på hvordan det organiserers hos dere som har planen klar. 

Anonymkode: 800a6...063

Det er jo ikke slik at hver lærer planlegger for seg selv. Administrasjonen og de tillitsvalgte gjorde en god planjobb etter de første ukene med hjemmeskole (den første ukene var litt unntakstilstand  og man måtte prøve seg fram litt). Det var her man lagde planer for hjemmeskole, delvis hjemmeskole, heldagsprøver, full skoleåpning osv  

Vi starter nå dagen 15-30 minutter tidligere. På den måten sluser vi grupper inn til ulike tider. De ulike trinnne har friminutt på forskjellige tider. 
 

språkfag går som normalt, prosjekter i kunst og håndverk  fikk eleven med seg hjem da nedstengningen kom. Her har vi laget materialvalget til elevene og kjørt undervisning på teams, gym/fysak har blitt kjørt på teams eller elevene har fått treningsplan. Nå må elevene møte i gymtøy de dagene de har gym/fysak og vi kjører dette faget på slutten av dagen slik at de ikke dusjer på skolen. 
 

Mye undervisning kjøres ute. Feks mat og helse. Elevene prepper noe hjemme og lager resten ute på feks bål. 
 

Innbakt i de siste skoleukene er det uansett mye aktiviteter utenfor skolebygget. Vi skal på planlagt kinoforestilling, planlagt overnattingstur ute i friluft, sykkeltur, friidrettsdag osv. I steden for å reise hele trinn/hele skolen må vi dele det opp, men det fikser vi! I dag var en klasse på sykkeltur og hadde et naturfagsopplegg om livet i fjæra, en klasse var på Stolpejakt, et trinn hadde heldagsprøve.

Anonymkode: f00a9...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke slik at hver lærer planlegger for seg selv. Administrasjonen og de tillitsvalgte gjorde en god planjobb etter de første ukene med hjemmeskole (den første ukene var litt unntakstilstand  og man måtte prøve seg fram litt). Det var her man lagde planer for hjemmeskole, delvis hjemmeskole, heldagsprøver, full skoleåpning osv  

Vi starter nå dagen 15-30 minutter tidligere. På den måten sluser vi grupper inn til ulike tider. De ulike trinnne har friminutt på forskjellige tider. 
 

språkfag går som normalt, prosjekter i kunst og håndverk  fikk eleven med seg hjem da nedstengningen kom. Her har vi laget materialvalget til elevene og kjørt undervisning på teams, gym/fysak har blitt kjørt på teams eller elevene har fått treningsplan. Nå må elevene møte i gymtøy de dagene de har gym/fysak og vi kjører dette faget på slutten av dagen slik at de ikke dusjer på skolen. 
 

Mye undervisning kjøres ute. Feks mat og helse. Elevene prepper noe hjemme og lager resten ute på feks bål. 
 

Innbakt i de siste skoleukene er det uansett mye aktiviteter utenfor skolebygget. Vi skal på planlagt kinoforestilling, planlagt overnattingstur ute i friluft, sykkeltur, friidrettsdag osv. I steden for å reise hele trinn/hele skolen må vi dele det opp, men det fikser vi! I dag var en klasse på sykkeltur og hadde et naturfagsopplegg om livet i fjæra, en klasse var på Stolpejakt, et trinn hadde heldagsprøve.

Anonymkode: f00a9...7c0

Dette høres jo supert ut, det mener jeg helt oppriktig! Men det er ikke gjennomførbart for en skole på 600 elever, der det store flertallet er avhengig av bussruter som ikke endres.

Nå skal plutselig 32 elever ha tysk, fransk og engelsk i samme klasserom, samtidig. Gym kan ikke flyttes på timeplanen. Friminuttene har vi nå kjørt som de står på planen, fordi vi har hatt elevene på skolen annenhver dag. Det må legges om når alle 600 skal være der som normalt. Vi har motorvei på alle kanter, og svært begrenset økonomi til å delta på aktiviteter utenfor skolen. Mye detaljer må legges på trinnivå, ikke av den enkelte lærer, men av teamet jeg inngår i. 

Jeg har jobbet fulle undervisningsuker etter åpningen, med halv klasse. Den andre halvdelen har jeg fulgt opp hjemmefra, på ettermiddag og kveld. De er på skolen annenhver dag. Utviklingssamtaler har jeg hatt på teams og telefon i helgene. Mange har jobbet mye denne perioden, og jeg klager ikke på arbeidsmengden. Men nå i pinsen hadde jeg planlagt å ha to dager fri, og to dager til å rette. Jeg syns det er respektløst av Melby å kreve at skolen omstiller seg over helg - igjen. Dette gjorde vi 13. mars, i påsken, og vi gjorde det ved gjenåpning. Nå holder det. Det forstod hun. 

Videre syns jeg det er ukollegialt å si at det er ikke sååå mye arbeid. For det er det faktisk, for mange. Vi trenger et par arbeidsdager til å snu oss rundt. Det har vi heldigvis fått. 

Anonymkode: 800a6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2020 at 8:00 PM, Anonym bruker said:

For fulle dager for alle elever fra 2.6?

Anonymkode: a2aa4...317

De begynner uka etter her i komunen og det gjelder alle ja, så mandag den 8 her

Anonymkode: e77c3...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...