Gå til innhold

Barn som lett får uvi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som får veldig lett uvi (har vært hos lege og utredning på sykehus) 

Men det jeg lurer på er; hvordan forebygger dere?? Eneste jeg fikk beskjed om var å være nøye med vask, hygiene. Skifte bleie hyppigere enn normalt. 
Men er det noe annet som kan påvirke dette? Legene mente ikke det har noe med å fryse på hender eller føtter.

Men hva med å bade? Skifte badebleie/badedrakt fort? Ikke fryse i rumpa/sitte på kaldt underlag??

Hun er 2 år! Har selvfølgelig tatt ultralyd av nyrer og urinveier, alt er fint :) 

Anonymkode: 2ee2c...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skift bæsjebleie umiddelbart, og husk å tørke nedover, mot rumpa. Stakkars jenta di! 

Anonymkode: 1720f...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter alltid bæsjebleier lynhurtig! Sjekker hyppig! Og tørker alltid nedover - selvfølgelig!! Men har gitt beskjed i bhg, antar de kanskje kan slurve litt? Fort gjort med mange barn... Så tenker de må være litt mer obs rundt henne ❤️❤️ 
 

Ja, helt forferdelig!! Får det nesten 1 gn i mnd!! 😭😭 Stakkars! 

Anonymkode: 2ee2c...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne noe anatomisk, noen kvinner er laget sånn at bakteriene kommer lettere inn enn andre. Jeg regner med hun blir bedre når hun slutter med bleie, men hun må nok regne med at det er sånn hun er laget.

Jeg hadde veldig hyppige uvi da jeg var yngre, jeg ble også utredet på sykehus for å se om det var cyster e.l. fysiske ting, men de fant ikke noe galt (hadde ultralyd, røntgen med kontrast osv for å sjekke)

Hos meg forsvant det da jeg fikk første barnet, han satt fast og ble tatt med sugekopp, og jeg revnet fra A til Å og ble brodert møysommelig sammen igjen. Etter det har jeg ikke hatt en eneste uvi, og det er 19 år siden! Jeg revnet fremover til urinveisåpningen og ble sydd sammen igjen så jeg ble litt usymmetrisk der nede, men bakteriene finner ikke veien inn lenger.

De rådene jeg kan gi er renslighet selvfølgelig, men det er litt vanskelig med en svett og tett bleie som blir både tisset og bæsjet i. Begynn pottetrening så fort du kan og la henne gå uten bleie så mye som mulig i sommer.

Ellers må hun drikke nok. Det er ikke bra å drikke litervis med vann, men ikke la urinen bli for konsentrert heller, blæra må tømmes jevnlig. Hun er for liten for tranebærkapsler, jeg tok det hver kveld med et stort glass vann så urinen som blir stående om natta ikke blir for konsentrert og litt "sur", men gi henne tranebærjuice, hver kveld. Tranebær er vel eneste kjerringråd de har klart bevise at har en effekt.

Min mormor hadde kronisk blærekatarr, og jeg fikk det samme. Hadde det minst en gang i måneden og hadde resept på antibiotika hele tiden så vi ikke trengte gå til lege hver gang. 

Anonymkode: f3eca...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!!

Ja, veldig nøye mtp hygiene. Men skal skjerpe det enda et hakk. Og ja - sagt at de kan skifte bleie på henne oftere. (Sa opp bleieavtale, og sendte med egne bleier. Så kan de bare bruke så mange de måtte ønske!!) Og skifte masse hjemme.

Lurt! Har prøvd så smått med pottetrening, men hun hater potta 😬 Vil ikke sitte på den. Men skal bli enda mer ‘på’. La henne fly naken nedentil, spesielt i hagen på varme dager, med potta tilgjengelig. 
Håper hun vokser av seg problemet ❤️

Anonymkode: 2ee2c...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...