Gå til innhold

Da var det nok for min del


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt at jeg vil avslutte forholdet med min samboer i 6 år. Vi har vokst fra hverandre, og jeg ser ingen annen utvei enn at vi går hvert til vårt. Vi har prøvd lenge, men nå klarer jeg ikke mer. Jeg har hus som jeg har kjøpt med min egenkapital, og bil for mine egne penger i mitt navn. Han har betalt et visst beløp til meg hver mnd som skal dekke mat og div regninger, men han eier ikke noe på papiret. Han har vært med å spleiset på noen ting som tv, oppvaskmaskin og div sånne ting, men storparten har jeg stått for selv. Nå vet jeg ikke hvordan han kommer til å reagere, for jeg har ikke sagt det enda. Men ettersom vi hverken er registrerte samboere eller har felles barn, skal han få noe annet av meg enn det han har tatt med inn i forholdet selv/sine eiendeler som pc osv? Hvordan regner man i så fall på ting som er kjøpt for årevis siden i verdi nå?

Anonymkode: e02f8...9ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om han ikke eier noe på papiret, så trenger man ikke utnytte det heller. Selvfølgelig skal dere dele tingene.

Anonymkode: 22719...6cb

Skrevet

Har han gått i husmorfella og betalt det meste av maten mens du har kunnet bruke pengene på huslån og ting?

Anonymkode: 38410...a7d

Skrevet

Men ting jeg eide før jeg møtte han må jeg da strengt tatt ikke dele? Han har bare overført penger til meg hver mnd så har jeg tatt meg av alt av regninger. Så 50/50 på alt som er kjøpt inn etter vi møttes, selv om jeg har betalt for mer enn han?

HI

Anonymkode: e02f8...9ee

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men ting jeg eide før jeg møtte han må jeg da strengt tatt ikke dele? Han har bare overført penger til meg hver mnd så har jeg tatt meg av alt av regninger. Så 50/50 på alt som er kjøpt inn etter vi møttes, selv om jeg har betalt for mer enn han?

HI

Anonymkode: e02f8...9ee

Men han har vel betalt på daglige utgifter? Har han betalt for å bo, husleie?

Anonymkode: 22719...6cb

Skrevet

Høres fair ut, hvis ikke dere/ du har betalt huslån i samme periode? Da kan han kanskje argumentere for at han har betalt noe av det..? 

Anonymkode: 33f1b...da4

Skrevet

Hvor mye har han betalt, og hvor mye har du betalt pr mnd?

Anonymkode: e236e...36e

Skrevet

Første 7 mnd han bodde med meg betalte jeg alle regningene uten ei krone av han. Han kjøpte noe mat eneste. Han hadde ikke jobb og jeg tjente bra så sa han kunne vente til han fikk inntekt. Etter det har han gitt meg rundt 10 000 i mnd som skal dekke mat og spleis på faste utgifter, da har det vært forsikringer, strøm, internett og tv, husleie og lån, bensin osv. Han har betalt halvparten av noe av hvitevarene og tven, ellers har jeg kjøpt alt.

HI

Anonymkode: e02f8...9ee

Skrevet

Vel jeg har per nå en utgift på 30 000,- i mnd, det er absolutt alt inkludert mat. Så litt variabelt, men ca.

Anonymkode: e02f8...9ee

Skrevet

Om dere ikke har skrevet en konrakt på dette, har han rett på halvparten av det meste etter to år. Så dette bør du belage deg på før du har sjekket opp hva som gjelder for dere. 
Barnefar til mine barn som sa dette til meg når jeg og min samboer gikk fra hverandre og jeg trodde egentlig at jeg sto på bar bakke. Siden vi hadde vært samboere i over to år på samme add hade jeg krav på halvparten av alt og fikk halvparten av alt. Ingen felles barn hadde vi heller. 

Anonymkode: 777e9...dd3

Skrevet

10000 er da ikke mye til alt dette så da burde han hatt mulighet til å spare opp siden han praktisk talt har bodd gratis. Ser ikke at han har krav på noe som helst, men for å være grei hadde jeg muligens tilbytt han TV-en eller vaskemaskinen. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dere ikke har skrevet en konrakt på dette, har han rett på halvparten av det meste etter to år. Så dette bør du belage deg på før du har sjekket opp hva som gjelder for dere. 
Barnefar til mine barn som sa dette til meg når jeg og min samboer gikk fra hverandre og jeg trodde egentlig at jeg sto på bar bakke. Siden vi hadde vært samboere i over to år på samme add hade jeg krav på halvparten av alt og fikk halvparten av alt. Ingen felles barn hadde vi heller. 

Anonymkode: 777e9...dd3

Ser er at du nok stilte sterke siden dere hadde felles barn. 

https://jusleksikon.no/wiki/Samboerskap

 

Skrevet
9 minutter siden, TheWitch skrev:

Ser er at du nok stilte sterke siden dere hadde felles barn. 

https://jusleksikon.no/wiki/Samboerskap

 

Leser du hele teksten så ser du at kriteriene for at han skal ha noen rettigheter ligger ikke tilrette ut fra det HI selv skriver her. Så sjansen er nok liten for at han skal kunne kreve noe som helst utover eiendeler de har anskaffet etter de ble samboere. 

Anonymkode: a2a33...537

Skrevet

Har akkurat sittet å gått igjennom litt tall her, ser han har på månedlig basis betalt mellom 9 og 10 000 kroner til meg som skal dekke hele sulamitten. Da har jeg ikke tatt høyde for strøm som går opp og ned, husleie, mat, og dette er da også inkludert penger jeg har lagt ut for han når han ikke har hatt. Eks til PC, ferier vi har hatt, julegaver til ungene som han har betalt halvparten av osv. Da syns ikke jeg det er riktig at han får så mye mer enn det han faktisk eier her. Kan også gi han noe hvitevarer om han trenger, men mer enn det syns ikke jeg han har noe særlig krav på. Han har på toppen av dette et eget hus sørpå han leier ut som han hadde før vi ble sammen. Dette har han brukt betydelige summer å pusse opp for, mens jeg har tatt storparten av regninga her i heimen. Så det er ikke slik at han ikke har noe å gå til, for det har han absolutt.

HI

Anonymkode: e02f8...9ee

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har akkurat sittet å gått igjennom litt tall her, ser han har på månedlig basis betalt mellom 9 og 10 000 kroner til meg som skal dekke hele sulamitten. Da har jeg ikke tatt høyde for strøm som går opp og ned, husleie, mat, og dette er da også inkludert penger jeg har lagt ut for han når han ikke har hatt. Eks til PC, ferier vi har hatt, julegaver til ungene som han har betalt halvparten av osv. Da syns ikke jeg det er riktig at han får så mye mer enn det han faktisk eier her. Kan også gi han noe hvitevarer om han trenger, men mer enn det syns ikke jeg han har noe særlig krav på. Han har på toppen av dette et eget hus sørpå han leier ut som han hadde før vi ble sammen. Dette har han brukt betydelige summer å pusse opp for, mens jeg har tatt storparten av regninga her i heimen. Så det er ikke slik at han ikke har noe å gå til, for det har han absolutt.

HI

Anonymkode: e02f8...9ee

Da syns jeg vel ikke du skal donere hvitevarer heller. Han har jo levd svinebillig, hvis 10.000 kr/mnd er hans eneste faste utgifter til bolig, mat, oppvarming, nett, forsikringer, kommunale avgifter osv osv av fellesutgifter.
(Husk at de tingene dere kjøpte, typ vaskemaskin, er 50% din, og i tillegg ikke ny. Han «eier» i så fall en halv, brukt maskin. Hva får man på Finn.no for en 3-4 år gammel vaskemaskin som da skal deles på to? I høyden blir det noen hundrelapper.) 

Anonymkode: 4bf38...df0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...