Gå til innhold

Sikring av barn i bilen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det innafor at en 5 åring sitter i forsete på sånn pute og ikke i ornelig sete?

Anonymkode: eb5e4...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det innafor at en 5 åring sitter i forsete på sånn pute og ikke i ornelig sete?

Anonymkode: eb5e4...bcf

Personlig syns jeg ikke det nei. Det anbefales vel ikke eller akkurat. Kommer selvfølgelig litt an på høyde og vekt på barnet, men så sant det er noenlunde rundt snittet for alderen vil jeg si at det ikke er innafor. 

Anonymkode: aaa34...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. 

En beltestol i baksetet er mer riktig. 

Anonymkode: 7124b...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det syns jeg ikke.
Min 5 åring sitter fremdeles bakovervendt han

Anonymkode: 5b883...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at forsetet er tryggere i moderne biler. Er det noen spesiell grunn til at de bør være i baksetet? (Jeg skjønner selvfølgelig at beltestol gir mer beskyttelse fra siden, jeg tenker bare baksete kontra forsete nå.)

Anonymkode: 6c629...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! 
Her inne møter du hysteriske mødre som har barna bakovervendt, pakket inn i bobleplast, frem til barna er 12

Anonymkode: 48abe...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke foran skal være den faste plassen, nei. Og en femåring får fint plass i en vanlig beltestol, og trenger ikke å sikres dårligere enn det. 

Anonymkode: f78aa...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjør på! 
Her inne møter du hysteriske mødre som har barna bakovervendt, pakket inn i bobleplast, frem til barna er 12

Anonymkode: 48abe...78a

Eller mødre som faktisk vet hva det vil si å miste barn i trafikken. Det er ikke snakk om hysteri når et feilgrep kan bety forskjellen mellom liv og død. 

Anonymkode: 49f31...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller mødre som faktisk vet hva det vil si å miste barn i trafikken. Det er ikke snakk om hysteri når et feilgrep kan bety forskjellen mellom liv og død. 

Anonymkode: 49f31...e97

Helt enig, hun du svarte har ikke mye mellom øra. 

Anonymkode: dd755...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forskjellen på foran og bak fra trygg trafikk: 

Forskjellen på sikkerhet i forsetet og baksetet er langt mindre i nyere biler enn i eldre modeller. Tidligere advarte vi mot å sikre barn i forsetet. Det gjør vi ikke lenger, da nyere biler har et helt annet karosseri og sikkerheten er bedre ivaretatt i forsetet enn før. Da er det viktig å huske å koble ut airbagen »

 

Dette sier lovverket i Norge om sikring av barn i bil, men husk ar selv om ting er lov er det ikke alltid anbefalt. Jeg personlig ville aldri satt et så lite barn på pute.

  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.
  • Barnesikringsutstyret må monteres slik det står beskrevet i bruksanvisningen og være godkjent etter ECE-regulativ 44.03, 44.04 eller 129.

Anonymkode: 5d7c6...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakovervendt er fortsatt det tryggeste for en femåring. Men om det ikke er et alternativ så velg ihvertfall en beltestol som gir god sidebeskyttelse og gjerne også med et punkt mellom beina. En 5 åring er mest sannsynlig ikke moden nok til å sitte så i ro som det å sitte på pute krever. 

https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Nå hadde riktignok denne jenta sovnet og satt framoverbøyd, men det skal uansett lite til for at selen blir liggende feil når de sitter på pute.

Anonymkode: ad340...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 åring har sittet foran i bilen et PST ganger i beltestol med utkoblet airbag (til butikken o.l). Ville ALDRI satt henne på pute foran! Hun synes det er sååå stas, jeg kjører med hjertet i halsen (i maks 50).

mener 2019 var året vi hadde null død av barn i trafikken. Dette er fordi folk er flinke å sikre ungene sine samt bilene og sikkerhetsutstyret er tryggere. 

Anonymkode: adcca...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anonym bruker said:

Er det innafor at en 5 åring sitter i forsete på sånn pute og ikke i ornelig sete?

Anonymkode: eb5e4...bcf

helt ok

Anonymkode: 573db...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...