Gå til innhold

Når saksbehandler i NAV foreslår å søke ufør - er det da likevel fare for at det blir en vanskelig prosess?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har MS, og hans fysiske form har blitt veldig forverret den siste tiden. Han klarer nå ikke å stå i jobb og er langtidssykemeldt. 

Jeg håper så inderlig at prosessen med å søke ufør blir plankekjøring for hans del. Han tar det tungt at han ikke kan jobbe - men han ser likevel frem mot den forutsigbarheten som ufør gir.

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en viss fare for det, men med en slik diagnose tror jeg ikke det blir det.

Det er en kjent diagnose, med attester fra både fastlege og spesialister på at han er for syk til å stå i jobb, da pleier det være grei skuring altså.

De som sliter er de som man ikke kan vite om blir bedre.

Anonymkode: cbe0c...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det.

Fks. kan lege og NAV formidling være uenig med saksbehandler.

Anonymkode: 68974...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det bli, siden det bare er en anbefaling og noe alle får før de søker om uføretrygd. Ikke sikkert at de som avgjør det er enig med saksbehandler. Det er viktig at det skrives gode attester fra leger/spesialister, min veileder når jeg var på utprøving var tidligere saksbehandler i Nav og sa at mange av avslagene kommer pga elendige attester fra leger.

Anonymkode: 6215f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊

Krysser fingrene! 
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Skal han søke det nå, rett fra sykemelding uten å gå over på AAP?

Anonymkode: 6215f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skal han søke det nå, rett fra sykemelding uten å gå over på AAP?

Anonymkode: 6215f...db6

Ja, det er planen. Basert på diagnose, utvikling av sykdommen og den type arbeid han har kompetanse/erfaring med så er det rådet.
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er planen. Basert på diagnose, utvikling av sykdommen og den type arbeid han har kompetanse/erfaring med så er det rådet.
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Det sier mye om alvorligheten og burde være plankekjøring, men man vet aldri helt med Nav. Ønsker han veldig lykke til. Det er tøft å måtte innse at uføretrygd er det beste for en, men det gir og en ro, både psykisk og økonomisk.

Anonymkode: 6215f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier mye om alvorligheten og burde være plankekjøring, men man vet aldri helt med Nav. Ønsker han veldig lykke til. Det er tøft å måtte innse at uføretrygd er det beste for en, men det gir og en ro, både psykisk og økonomisk.

Anonymkode: 6215f...db6

Tusen takk ❤️
 

Jeg har en mann som har vært myyye på jobb, så det er en uvant situasjon. Han har nok presset seg i lang tid, og burde tatt det roligere tidligere.. men nå har han måttet sette seg selv først. 
 

Han er også i slutten av førtiåra, så det spiller kanskje også inn - i forhold til om han var i tjueåra.. 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker han selv å jobbe noe? Han kan få funksjonsassistent (BPA) på jobb, men det spørs jo litt hva arbeidet hans er... Jeg har selv vært det, for en person som ikke kan røre armer eller bein.

Anonymkode: 5d92d...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker han selv å jobbe noe? Han kan få funksjonsassistent (BPA) på jobb, men det spørs jo litt hva arbeidet hans er... Jeg har selv vært det, for en person som ikke kan røre armer eller bein.

Anonymkode: 5d92d...be3

Nei, han ønsker ikke å fortsette i jobb Fordi gan ikke er i stand til å utføre jobben. Det vil ikke være mulig å få assistent.

Det han håper på er å etter uføretrygd kunne gjøre noe samfunnsnyttig innenfor den kapasiteten han har. Han ønsker også å ha overskudd til å være en god pappa. 
 

I dag skal det ikke mer til enn en liten runde med plenklipper før han blir liggende i flere timer.. Han er veldig plaget med fatigue nå. Og beina svikter samt gradvis armene. 
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stykker med ms, begge er uføre og ble det uten problemer med nav. 

Dette er en diagnose de ikke krangler på altså. Man blir ikke plutselig bra igjen av ms, det er en kronisk sykdom som gjerne utvikler seg negativt, det vet legene hos nav. 

En god legeattest med funksjonsevne burde være nok. 

Håper mannen din får bremset den negative utviklingen ved å roe ned, og kan være en god pappa i mange mange år. 

 

Anonymkode: cbe0c...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner to stykker med ms, begge er uføre og ble det uten problemer med nav. 

Dette er en diagnose de ikke krangler på altså. Man blir ikke plutselig bra igjen av ms, det er en kronisk sykdom som gjerne utvikler seg negativt, det vet legene hos nav. 

En god legeattest med funksjonsevne burde være nok. 

Håper mannen din får bremset den negative utviklingen ved å roe ned, og kan være en god pappa i mange mange år. 

 

Anonymkode: cbe0c...fb1

Tusen takk ❤️
 

Ja, det er nettopp det med å kunne være familiefar, og finne noe meningsfylt å gjøre som ikke krever 9-16, at han kan gjøre det når energien er der. Når han sto i jobb på slutten hadde han ingenting å gå på hjemme. Og når han ikke klarte å gjøre jobben heller, så ble det veldig vanskelig

Det er en skremmende sykdom, nettopp fordi man ikke vet. Men med hvile og tid til å tenke trening og kosthold som er riktig for den enkelte - da kan det kanskje bli periodevis lettere

Lykke til til dem du kjenner også 😊

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja regn med det,  jeg satt på møte med NAV, arbeidsgiver , lege.  Nav foreslo selv at jeg skulle søke AAP  for jeg var grundig utredet, arbeidsgiver, i samarbeid med lege og meg  kommet frem  at jeg fungerer i 50 % stilling. Så  jeg skulle søke AAP  som første ledd mot 50 % ufør.  Så  sender inn søknad  og får avslag..    jeg måtte klage.  

Anonymkode: 62e31...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om han er ufør til ethvert arbeid og ikke bare til den jobben han har hatt nå. For å få ufør må man være ufør til alle typer jobb og ingen utsikt til at han skal bli bra.

Anonymkode: 2a692...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å ordne seg. Men med NAV må man alltid regne med at det kan være noen humper på veien dit.

Anonymkode: 1ae21...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er også nylig diagnostisert med MS 😔 aner ikke hvordan framtiden blir men håper den blir så bra som mulig når de finner rett medisinering. Mye plager nå, stakkar. 

Håper det går bra med dere og at ting ordner seg med NAV 🌹

Anonymkode: fa152...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann er også nylig diagnostisert med MS 😔 aner ikke hvordan framtiden blir men håper den blir så bra som mulig når de finner rett medisinering. Mye plager nå, stakkar. 

Håper det går bra med dere og at ting ordner seg med NAV 🌹

Anonymkode: fa152...e63

Huff, så trist 😒

Hvilke plager har han?

Mannen min ser ikke ut til å hatt effekt fra bremsemedisiner.. 

Det er ikke så mye hjelp å få utover kontroller, virker det som. Heldigvis Får han tilbud om treningsopphold for å lære mer om diagnosen utfordringer og muligheter
 

Lykke til ❤️
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, så trist 😒

Hvilke plager har han?

Mannen min ser ikke ut til å hatt effekt fra bremsemedisiner.. 

Det er ikke så mye hjelp å få utover kontroller, virker det som. Heldigvis Får han tilbud om treningsopphold for å lære mer om diagnosen utfordringer og muligheter
 

Lykke til ❤️
 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Startet med flere typiske MS-symptomer så fikk rask diagnose etter div undersøkelser. Disse er han ikke blitt helt kvitt enda de startet for 2 mnd siden.  Nå er det i tillegg bivirkninger av medisin. Håper den første typen gir god effekt 🤞🤞 men det vet man vel ikke før det neste attaket kommer. Håper det blir lenge til. 

Anonymkode: fa152...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke selv ønsker å jobbe, og er så dårlig, tror jeg ikke det blir noe problem å bli ufør. Spesielt ikke med den diagnosen, og når saksbehandler selv foreslår det.

Anonymkode: 5d92d...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk ❤️
 

Jeg har en mann som har vært myyye på jobb, så det er en uvant situasjon. Han har nok presset seg i lang tid, og burde tatt det roligere tidligere.. men nå har han måttet sette seg selv først. 
 

Han er også i slutten av førtiåra, så det spiller kanskje også inn - i forhold til om han var i tjueåra.. 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Det er ikke lett å slippe taket, man vil jo så gjerne fungere som man gjorde før, og da er det fort gjort å presse seg lenger enn man burde. Det er ikke bare bare når man må innse at livet ikke ble som man hadde tenkt. Å få uføretrygd kan gi han den roen han trenger til å konsentrere seg om det som er viktig, å fungere så godt som mulig i dagliglivet og med familien, med deg og barna deres. ❤️

Anonymkode: 6215f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lett å slippe taket, man vil jo så gjerne fungere som man gjorde før, og da er det fort gjort å presse seg lenger enn man burde. Det er ikke bare bare når man må innse at livet ikke ble som man hadde tenkt. Å få uføretrygd kan gi han den roen han trenger til å konsentrere seg om det som er viktig, å fungere så godt som mulig i dagliglivet og med familien, med deg og barna deres. ❤️

Anonymkode: 6215f...db6

Takk ❤️ 

Det er nettopp det. Å leve livet så godt man kan.

Jeg har jo sluppet litt den tanken jeg hadde om at vi som pensjonister skal farte rundt og oppleve masse. Det blir muligens en helt annen alderdom, dersom sykdommen fortsetter å utvikle seg. Dette er jo han også redd for, samtidig for at han kjenner på kroppen alle nervesmertene og alle de små tilbakegangene som til slutt blir uoverkommelig

Det jeg håper på er at han gjennom opptrening og oppfølging vil kunne finne seg til rette med de begrensningene han nå har - og at sykdommen kan stå stille på dette nivået noen år. Det kan jo hende at han ikke får flere attak også. Det er det som er så ekkelt med MS - man vet ikke..

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Startet med flere typiske MS-symptomer så fikk rask diagnose etter div undersøkelser. Disse er han ikke blitt helt kvitt enda de startet for 2 mnd siden.  Nå er det i tillegg bivirkninger av medisin. Håper den første typen gir god effekt 🤞🤞 men det vet man vel ikke før det neste attaket kommer. Håper det blir lenge til. 

Anonymkode: fa152...e63

Håper virkelig han har god nytte av medisinene. Det er mange som har det. Mannen min har ikke hatt det, men det kan hende han kan prøve ut en annen medisin - på den annen side vet vi jo ikke hvordan det ville vært uten medisinene. Det er veldig mange som får god hjelp ❤️ 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Håper virkelig han har god nytte av medisinene. Det er mange som har det. Mannen min har ikke hatt det, men det kan hende han kan prøve ut en annen medisin - på den annen side vet vi jo ikke hvordan det ville vært uten medisinene. Det er veldig mange som får god hjelp ❤️ 

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Så fryktelig uforutsigbar sykdom altså. Og så ødeleggende. Man kan ikke gjøre annet enn å se på at mans kjære svinner bort. Hodet er bra men kroppen svikter. Har din mann hatt diagnosen lenge? Eller gikk det lang tid før man kunne sette diagnose?

Håper virkelig det blir bedre tider for dere ❤️

Anonymkode: fa152...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fryktelig uforutsigbar sykdom altså. Og så ødeleggende. Man kan ikke gjøre annet enn å se på at mans kjære svinner bort. Hodet er bra men kroppen svikter. Har din mann hatt diagnosen lenge? Eller gikk det lang tid før man kunne sette diagnose?

Håper virkelig det blir bedre tider for dere ❤️

Anonymkode: fa152...e63

Han har nok hatt det i mange år, når vi ser tilbake.. Men han fikk diagnosen i fjor. Etter det har han blitt ganske raskt verre i grunn. Håper på at det kan komme en bedre periode, men da må han bli fri fra stress, og han må få tid og ro til å tenke på helsen sin, trene, godt kosthold, god søvn osv. 

Når han er i jobb blir det mye verre. Da er det stress over ikke å få sove, frustrasjon over å ikke strekke til verken hjemme eller på jobb og dårlig samvittighet over begge deler. Ingen tid til å bygge opp seg selv..

Derfor håper jeg han får en rask avklaring - fordi stresset og uroen både mht. økonomi og fremtid gjør at han blir dårligere

HI

Anonymkode: 39eab...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...