Gå til innhold

Håper noen kan forklare ang vekttap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I fitnesspal står det at jeg skal ha 1200 kalorier per dag.  Så har jeg 600 på trening. Da står det 1800 . Dersom jeg vil ned i vekt skal jeg da spise 1200? Skjønner dere hva jeg mener? Eller skal jeg øke etter det som står etter trening? 

På forhånd takk :)

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du skal ikke øke etter trening, hvis du ønsker å gå ned i vekt. Kutt heller ut treningen, den motvirker vektnedgangen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 kcal er vel forøvrig så lite at det i seg selv er nok til at kroppen skrur ned forbrenningen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1200 kcal er vel forøvrig så lite at det i seg selv er nok til at kroppen skrur ned forbrenningen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Er det som kom opp i MyFitnessPal 1200 kcal. Etter tur på 600 ekstra altså 1800 kcal, men vil ned i vekt. Hvor mye skal jeg ligge på? 1200 eller 1800 den dagen? 

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skal ikke øke etter trening, hvis du ønsker å gå ned i vekt. Kutt heller ut treningen, den motvirker vektnedgangen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Ord la meg feil. Trening som i tur eller steg per dag forbrent. 

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det som kom opp i MyFitnessPal 1200 kcal. Etter tur på 600 ekstra altså 1800 kcal, men vil ned i vekt. Hvor mye skal jeg ligge på? 1200 eller 1800 den dagen? 

Anonymkode: c147d...b1d

Jeg personlig ville ha droppet slanking om dette ikke er noe du gjør som følge av ekstrem fedme, og kontroll av en spesialist. Det å slanke seg pleier å medføre en hel masse plager. Så det kan jeg ikke svare på. Men du gjør nå som du vil. 

Poenget mitt var uansett at det hjelper ikke å trene:

https://forskning.no/trening-celler-energi/mer-bevegelse-brente-ikke-flere-kalorier/442652

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig ville ha droppet slanking om dette ikke er noe du gjør som følge av ekstrem fedme, og kontroll av en spesialist. Det å slanke seg pleier å medføre en hel masse plager. Så det kan jeg ikke svare på. Men du gjør nå som du vil. 

Poenget mitt var uansett at det hjelper ikke å trene:

https://forskning.no/trening-celler-energi/mer-bevegelse-brente-ikke-flere-kalorier/442652

Anonymkode: 16cf1...15e

Har ikke ekstrem fedme, men ønsker ned pga er biket overvekt her. Lyst ned 6 kg ca. 

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skal ikke øke etter trening, hvis du ønsker å gå ned i vekt. Kutt heller ut treningen, den motvirker vektnedgangen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Du må seriøst slutte med denne feilinformasjonen som du sprer rundt på forumet.

Anonymkode: 232ae...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må seriøst slutte med denne feilinformasjonen som du sprer rundt på forumet.

Anonymkode: 232ae...c75

Skal jeg slutte å komme med forskning som motbeviser myter? 

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skal jeg slutte å komme med forskning som motbeviser myter? 

Anonymkode: 16cf1...15e

Du linker til én artikkel på forskning.no - den samme hver gang - og påstår at den motbeviser myter? 

Anonymkode: 232ae...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du linker til én artikkel på forskning.no - den samme hver gang - og påstår at den motbeviser myter? 

Anonymkode: 232ae...c75

Nei, jeg linker ikke til bare en artikkel hver gang, eller til den samme hver gang. Kan heller oppfordre mennesker til å lese mer om forskning, selv, det er bare å lese videre på egenhånd. Det eneste som irriterer meg er når mennesker gjør ting som smeller tilbake på de selv, fordi de hører på uvitende folk. 

Kommer ellers ikke til å ta diskusjonen videre med deg, før du selv kan vise til noe seriøst som underbygger dine meninger. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skal ikke øke etter trening, hvis du ønsker å gå ned i vekt. Kutt heller ut treningen, den motvirker vektnedgangen. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Nå må du slutte å leke privatpraktiserende ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: ea14b...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal jeg slutte å komme med forskning som motbeviser myter? 

Anonymkode: 16cf1...15e

"Han understreker imidlertid at dette bare er et anslag og at de ennå ikke har noen sikre svar på spørsmålet" 

Anonymkode: ea14b...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke ekstrem fedme, men ønsker ned pga er biket overvekt her. Lyst ned 6 kg ca. 

Anonymkode: 

Kutt ut brus, potetgull og godteri i første omgang. Deretter ha noe grønt til hvert måltid og proteiner. Proteiner metter. 

Hvis du vil trene så har jeg ville satset på styrketrening med vekter, da får du strammet opp kroppen litt.

Anonymkode: fa603...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 15 kg på Grethe Roede, med kaloritelling. Har holdt vekten i to år. Der lærte jeg at du skal regne ut energibehovet, og så trekke fra 700 kcal for å gå ned i vekt. Jeg syns likevel at behovet ditt høres litt lite ut, er du sikker på at det er riktig? Jeg spiser rundt 1500 kcal om dagen (med noe variasjon) nå. Når jeg har gått ned de siste 3 kg skal jeg justere til rundt 1900 kcal. 

Anonymkode: f5853...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er usikker på hvilke instillinger du har satt. 1200 kcal er lavt, men kan stemme hvis du planlegger rask vektnedgang. 

Vanligvis er det ikke slik at du skal kompansere for alt du har forbrendt med aktivitet. Vanlig gange til jobben, gå i butikken, husarbeid, leke med ungene osv er gjerne innbakt i kaloribehovet ditt. Det du eventuelt kan kompansere noe for er spesefikke treninger der du forbrenner mye. Frbrenner du 1000kcal på trening h er dag (det er mye trening) kan du nok gå litt opp i kaloriintak, men ikke alle de 1000 kcal. Noe ville du jo brukt den tiden hvis du ikke var på trening også.

Anonymkode: 794ac...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

I fitnesspal står det at jeg skal ha 1200 kalorier per dag.  Så har jeg 600 på trening. Da står det 1800 . Dersom jeg vil ned i vekt skal jeg da spise 1200? Skjønner dere hva jeg mener? Eller skal jeg øke etter det som står etter trening? 

På forhånd takk :)

Anonymkode: c147d...b1d

Jeg pleier å øke litt, men ikke så mye som 600. Når du ligger på 1200, så har du et kaloriunderskudd på rundt 900 per dag, i mot det du forbrenner. Forbrenner du 600 kalorier på trening, og ikke spiser mer, så har du et underskudd på 1500 per dag og skal i teorien gå fortere ned. Men det kommer ikke til å fungere i lengden, da du får i deg for lite.

Anonymkode: 2b419...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å øke litt, men ikke så mye som 600. Når du ligger på 1200, så har du et kaloriunderskudd på rundt 900 per dag, i mot det du forbrenner. Forbrenner du 600 kalorier på trening, og ikke spiser mer, så har du et underskudd på 1500 per dag og skal i teorien gå fortere ned. Men det kommer ikke til å fungere i lengden, da du får i deg for lite.

Anonymkode: 2b419...84d

Kan man selv justere hvor mange kalorier i appen? Kom opp her uten at jeg har satt inn noe selv. Takk for svaret ditt. 

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnere mat, spis oftere, kutt en sjokolade her og en burger der, erstatt brus med masse vann og evt sukkerfri drikke,men det viktigste; spis deg "ikke sulten" fremfor mett. Dagene vil snart, bokstavelig talt, kjennes lettere ut. Mye mer riktig energi å hente ut av den sunne maten. Man kan gå ned i vekt uten å telle kalorier om man ønsker, om man er litt bevisst. Pass på at det du spiser og drikker er sunt og holder deg mett lenge, og at mengdene er moderate. Å gå sulten fordi du teller kalorier er jo bare vondt! En livsstilsendring er mer gjennomførbart enn en diett i lengden, både for effektene av jojo-slanking sin del, så vel som synet på mat. Mat er ikke din fiende, maten er din venn-om du lar den være det.

Hverdagstreningen skal du heller ikke kimse av. Trapp i stedet for heis, gå mellom butikker istedet for å kjøre osv. Og skaff deg gode sko som er lette på beina. 

(Med forbehold om at du har et ok utgangspunkt uten forbehold ift sykdom, skader, medisiner etc)

Anonymkode: 9fb31...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I fitnesspal står det at jeg skal ha 1200 kalorier per dag.  Så har jeg 600 på trening. Da står det 1800 . Dersom jeg vil ned i vekt skal jeg da spise 1200? Skjønner dere hva jeg mener? Eller skal jeg øke etter det som står etter trening? 

På forhånd takk :)

Anonymkode: c147d...b1d

Ikke spis de 600 med mindre du er veldig sulten. Jo mer du forbruker i forhold til hvor mye du dytter inn - jo mer øker vektnedgangen. Og ikke slutt med treninga!! 

Anonymkode: 57ec9...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sunnere mat, spis oftere, kutt en sjokolade her og en burger der, erstatt brus med masse vann og evt sukkerfri drikke,men det viktigste; spis deg "ikke sulten" fremfor mett. Dagene vil snart, bokstavelig talt, kjennes lettere ut. Mye mer riktig energi å hente ut av den sunne maten. Man kan gå ned i vekt uten å telle kalorier om man ønsker, om man er litt bevisst. Pass på at det du spiser og drikker er sunt og holder deg mett lenge, og at mengdene er moderate. Å gå sulten fordi du teller kalorier er jo bare vondt! En livsstilsendring er mer gjennomførbart enn en diett i lengden, både for effektene av jojo-slanking sin del, så vel som synet på mat. Mat er ikke din fiende, maten er din venn-om du lar den være det.

Hverdagstreningen skal du heller ikke kimse av. Trapp i stedet for heis, gå mellom butikker istedet for å kjøre osv. Og skaff deg gode sko som er lette på beina. 

(Med forbehold om at du har et ok utgangspunkt uten forbehold ift sykdom, skader, medisiner etc)

Anonymkode: 9fb31...7f9

Noen har skjønt det! 👍🏻

Dette er en mye mer gunstig fremgangsmåte. Man spiller på lag med kroppen, fremfor å gjøre den til en fiende. Dermed vil kroppen spille på lag med deg. 

Anonymkode: 16cf1...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å øke litt, men ikke så mye som 600. Når du ligger på 1200, så har du et kaloriunderskudd på rundt 900 per dag, i mot det du forbrenner. Forbrenner du 600 kalorier på trening, og ikke spiser mer, så har du et underskudd på 1500 per dag og skal i teorien gå fortere ned. Men det kommer ikke til å fungere i lengden, da du får i deg for lite.

Anonymkode: 2b419...84d

Anonymkode: c147d...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...