Gå til innhold

Spise borte og spise hjemme, hvilke regler om hvor mye man spiser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av annen tråd:

Selv om dette sannsynligvis/forhåpentligvis er en trolletråd synes jeg temaet er interessant, og lurer på hva som er normalt, god folkeskikk , hva bør ungene ha lært og når bør foreldre spørre/si fra osv i forhold til:

  • barnet er på "uformelt besøk" og blir bedt på middag
  • barnet er på besøk og blir sultent

Hvordan ønsker dere som foreldre, både til barnet som er på besøk og som barnet som har besøk at det skal håndteres? 

Jeg må innrømmet at jeg er oppdratt til at man ikke ber om mat når man er på besøk, noe jeg også vil at ungene mine ikke skal gjøre på besøk hos andre. Samtidig ville jeg ønsket at barn på besøk hos oss ville sagt fra om de var sultne. 

 

 

Anonymkode: 9f375...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn som er på besøk må selvfølgelig få spørre etter mat dersom de er her lenge og ikke blir tilbudt mat. Min datter er dårlig på å kjenne sult og kan helt glemme å tilby gjester mat, så da ee det jo bra at de spør. Måten det blir spurt på er det viktigste, spør de pent om en skive eller litt frukt er jo ikke det uhøflig akkurat. 

Anonymkode: a69aa...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper store og små venner som er på besøk hos oss sier i fra om de er sultne. Det gjelder uansett besøk. Det er ikke alltid vi har spennende mat, men brød og pålegg har vi alltid. Jeg håper og tror at mine barn har lært å spørre pent om de kan få mat når de er på besøk hos andre. Takker for maten og spiser det de blir servert. 

Anonymkode: f1509...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har fått beskjed om å komme hjem hvis han blir sulten hos et av nabobarna og ikke blir tilbudt mat. Han kan spørre om et glass vann hvis han blir tørst, men han skal ikke be om mat når han har så kort vei hjem. Med mindre han er på overnatting da. Er han hos noen lenger unna er det som regel et planlagt besøk som varer en stund, og da må han jo få si fra om han er sulten. Jeg synes det samme er greit når det gjelder barn som er her, men når nabobarn sier de skal hjem fordi de er sultne så tilbyr jeg dem gjerne å spise her hvis vi har mat nok.

Jeg har ikke noe problem med at andre tilbyr mitt barn mat, men jeg håper de stopper ham før han spiser 8 rundstykker. 😛

Anonymkode: 53aa7...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis de blir bedt på mat når de er borte (ikke avtalt besøk). Skal ungene oppdras til å si ja takk og spise, eller skal de si de må ringe hjem og spørre først? Og bør de som tilbyr mat alltid tilby å ringe hjem å spørre? Som i "Vil du jeg skal ringe hjem å spørre om det er greit at du spiser her?"

Anonymkode: 9f375...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man invitert på besøk kan man ta i mot mat om det tilbys. Men aldri be om. 
Har man ringt på for å leke uten at det er avtalt går man hjem når man er sulten eller de man er hos skal spise. 
Videre tømmer man aldri noe, og tar heller ikke det største og beste. 

Anonymkode: a7648...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye regler??!!

Gi barna mat. Ikke problematiser så mye!

Anonymkode: 0c4e0...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er man invitert på besøk kan man ta i mot mat om det tilbys. Men aldri be om. 
Har man ringt på for å leke uten at det er avtalt går man hjem når man er sulten eller de man er hos skal spise. 
Videre tømmer man aldri noe, og tar heller ikke det største og beste. 

Anonymkode: a7648...d81

Det er denne jeg synes er tricky. Hvordan forklare ungene at de skal forstå det er på tide å gå hjem? 

Anonymkode: 9f375...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inspirert av annen tråd:

Selv om dette sannsynligvis/forhåpentligvis er en trolletråd synes jeg temaet er interessant, og lurer på hva som er normalt, god folkeskikk , hva bør ungene ha lært og når bør foreldre spørre/si fra osv i forhold til:

  • barnet er på "uformelt besøk" og blir bedt på middag
  • barnet er på besøk og blir sultent

Hvordan ønsker dere som foreldre, både til barnet som er på besøk og som barnet som har besøk at det skal håndteres? 

Jeg må innrømmet at jeg er oppdratt til at man ikke ber om mat når man er på besøk, noe jeg også vil at ungene mine ikke skal gjøre på besøk hos andre. Samtidig ville jeg ønsket at barn på besøk hos oss ville sagt fra om de var sultne. 

 

 

Anonymkode: 9f375...87a

Kommer helt an på hvor gamle barna er, hvor de bor, hvilken avtale vi har foreldrene imellom, hva klokka er og hva slags type besøk det dreier seg om (formelt/uformelt).

På generelt grunnlag syns jeg ikke det er uhøflig å si at man er sulten. Men det er ikke alltid jeg tilbyr mat likevel, det fins jo ganger da det er mest riktig å si: da løper du hjem og spiser, og så sees dere senere heller.

Anonymkode: f9be6...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er denne jeg synes er tricky. Hvordan forklare ungene at de skal forstå det er på tide å gå hjem? 

Anonymkode: 9f375...87a

"Hei, du, nå er det på tide at du går hjem."

Anonymkode: f9be6...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er man invitert på besøk kan man ta i mot mat om det tilbys. Men aldri be om. 
Har man ringt på for å leke uten at det er avtalt går man hjem når man er sulten eller de man er hos skal spise. 
Videre tømmer man aldri noe, og tar heller ikke det største og beste. 

Anonymkode: a7648...d81

Hvorfor kan man ikke be om mat når man er invitert bort?

Anonymkode: f9be6...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hvis de blir bedt på mat når de er borte (ikke avtalt besøk). Skal ungene oppdras til å si ja takk og spise, eller skal de si de må ringe hjem og spørre først? Og bør de som tilbyr mat alltid tilby å ringe hjem å spørre? Som i "Vil du jeg skal ringe hjem å spørre om det er greit at du spiser her?"

Anonymkode: 9f375...87a

Skal man servere middag, bør barnets foreldre vite det. De planlegger jo også sikkert middag.

Anonymkode: f9be6...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg på da jeg var liten (6-7 år) og var med ei venninne hjem etter skoletid. De skulle ha favorittmaten min til middag. Jeg satt og siklet på rommet i mens de satt ute og spiste. Husker jeg lurte litt på dem i døråpningen. Jeg skulle selvfølgelig har spist hjemme selv først og nå var jeg skikkelig sulten. Til slitt kunne jeg ikke dy meg og spurte fint om jeg kunne få smake litt. DET falt IKKE i smak hos denne moren og hun ga meg oppdragelse så det holdt. Fortalte meg strengt hvor uhøflig det var å be om mat på den måten og jeg husker fortsatt hvordan jeg skammet meg. Fikk jo kjeft foran alle og følte virkelig jeg hadde gjort noe skikkelig upassende. Kanskje hadde jeg det?!
 

Heldigvis fikk jeg støtte hjemme. Moren min fortalte meg det var hennes feil som hadde latt meg dra dit etter skoletid uten å spise først. Og så forklarte hun meg på en fin måte at de var en stor familie som som bar hadde alluratsom det holdt av mat på bordet selv. Så hun hadde nok rett og slett ikke noe til overs.

Om noen av barna mine tar med seg venner hjem og de er sultne, så får de enten det vi allerede har tenkt å servere ellerjeg smurer to tre skiver emdønsket pålegg dem. Da er de ikke lengre skrubbsultne og ønsker de likemer er de likevel mer ere kun fysnepå noe, ikke sultne. Og jeg sier på en fin måte at nå at jeg ikke tenkt å lage mer.
 

jeg syns ikke det er vår oppgave å gi mabobarna barneoppdragelse og lære dem om hvilke normer som er mest passende ift mat. Og i utgangspunktet er jeg tilhenger av gjestfrihet når det kommer til deling av måltider. Men det må være lov å si at ‘nå er det tomt/stopp’🙂

Anonymkode: 08943...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Hei, du, nå er det på tide at du går hjem."

Anonymkode: f9be6...ff1

Jeg mente mer hvordan jeg skal forklare mine barn som er på besøk når de skal forstå at det er på tide å gå hjem. Når du får beskjeden har det gått for langt. 

Anonymkode: 9f375...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye regler??!!

Gi barna mat. Ikke problematiser så mye!

Anonymkode: 0c4e0...f6b

Amen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydlegvis eit problem eg har unngått både som born og som mor. Bur på landet og aldri hatt venner i kort gåavstand som barn, og ungane mine har heller ikkje det. Så i alle tenkelege tilfelle har det vore heilt uhøyrt å servere middag til husets folk og ikkje til andre barn som er der. Kunne aldri falt meg inn å gjere det no heller. Hadde nok tilbydd naboen og om han tilfeldigvis var der og han har definitivt gåavstand heim. 

Eg er oppvaksa i ein kultur der "gå heim og et om du er svolten" er ord som ikkje passar saman...

 

Anonymkode: 5aeeb...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en selvfølge at barna som er på besøk etter skolen får middag her. Selv om det irriterer meg at ikke sønnen min har sagt ifra før de kommer om at han har med seg noen hjem. Men da har gjerne ungene fått toro tomatsuppe med pasta for begge deler har vi alltid i huset,mens jeg har laget noe annet til meg ettersom middagen jeg hadde planlagt ikke var nok til 3. 

Anonymkode: d1215...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri giddet å problematisere så voldsomt som enkelte gjør, både i denne tråden og den andre.

Unger som er sultne får tilbud om mat etter husets rutiner. Unger på planlagt besøk får mat som en selvfølge, unger som bare stakk innom får også mat, men da sender jeg en sms til en av foreldrene og spør om det er greit. 

Jeg har hoppet over middagen selv, flere ganger, fordi det var tenåringer her som trengte den middagen. Jeg har stekt utallige vaffelplater. Jeg har fylt opp små mager med hjemmebakt brød og jeg ser ikke i all videste verden hvorfor dette skal være så vanskelig og problematisk med regler for alt. 

Ja, og hvis det er et barn her som kommer sier det er sultent, så finner jeg fram en brødskive og spør hva slags pålegg det barnet vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hvis de blir bedt på mat når de er borte (ikke avtalt besøk). Skal ungene oppdras til å si ja takk og spise, eller skal de si de må ringe hjem og spørre først? Og bør de som tilbyr mat alltid tilby å ringe hjem å spørre? Som i "Vil du jeg skal ringe hjem å spørre om det er greit at du spiser her?"

Anonymkode: 9f375...87a

Alle barna som er her virker i alle fall klar over hvilke regler som gjelder for dem selv. De som må spørre foreldrene først sier det selv når jeg spør om de vil ha mat. Mitt barn har fått beskjed om at han kan ta imot når han blir tilbudt hvis han vil, han trenger ikke spørre først. Liker han ikke maten så sier han "Nei takk, jeg er ikke sulten." Om du vil at ditt barn skal spørre deg først er jo opp til deg.

Anonymkode: 53aa7...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at barnet selvsagt fåe spise til han/hun er mett. Holder det ikke med middag så får barnet brødskiver også.

Anonymkode: d1215...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye regler??!!

Gi barna mat. Ikke problematiser så mye!

Anonymkode: 0c4e0...f6b

Dette!

Hvordan i all verden kan man forvente at barn skal rette seg etter så mange forskjellige regler og meninger?

Som voksen er jeg godt i stand til å forholde meg til sultne gjester. 

Er det snakk om middag, melder jeg foreldrene og spør om det er greit om det ikke allerede er avtalt. Og skulle det være en grunn til at det ikke passer med en ekstra gjest rundt bordet, så klarer jeg å formidle det også. 

Man må ikke lage store saker av alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Det er nok regler fra barndommen som sitter litt i meg. 

Da jeg vokste opp på 70/80-tallet var det vanlig at besøket ble sendt på rommet mens familien i huset spiste (selvsagt ikke om besøket var avtalt, da fikk man mat). Det var helt uhørt å spørre om mat eller drikke mens man var på besøk, dette ble sett på som tigging. Det å "tigge mat" var noe av det mest skamfulle man kunne gjøre, for ingen ville vel være moren til ungen som går rundt og tigger. 

 

Anonymkode: 9f375...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Det er nok regler fra barndommen som sitter litt i meg. 

Da jeg vokste opp på 70/80-tallet var det vanlig at besøket ble sendt på rommet mens familien i huset spiste (selvsagt ikke om besøket var avtalt, da fikk man mat). Det var helt uhørt å spørre om mat eller drikke mens man var på besøk, dette ble sett på som tigging. Det å "tigge mat" var noe av det mest skamfulle man kunne gjøre, for ingen ville vel være moren til ungen som går rundt og tigger. 

 

Anonymkode: 9f375...87a

Akkurat det husker jeg også😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjester blir tilbudt mat.  Om barn tilfeldigvis er her når vi skal spise middag spør jeg om de vil ha, og gir beskjed om at de eventuelt får ringe hjem for å sjekke om foreldrene venter dem hjem til middag.  

Når vi er barnevakt eller noen er på planlagt overnatting er det en selvfølge at barna blir tilbudt mat de liker.  Om noen tilfeldigvis er hjemme hos oss så får de det vi har, eventuelt blir de tilbudt skiver/frukt.  

Om noen spør pent om de kan få is/kake/chips avhenger svaret av humør, vær og hva vi har hjemme.  Om noen spør pent om de kan få mat er det en selvfølge at de blir tilbudt noe kjapt og enkelt.  Om barna vil lage noe selv (suppe, bollebaking) så svarer jeg at det er OK om de rydder og vasker etter seg.  

Om jeg er usikker på noe sender jeg en melding til foreldrene.  Jeg har inntrykk av at andre foreldre i omgangskretsen gjør som meg.  

Jeg har forståelse for at noen kan ha ualminnelig svak økonomi, men for folk flest er det ikke en økonomisk belastning å tilby tomatsuppe med brød til for noen ekstra barn.  

Anonymkode: 0aaee...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Det er nok regler fra barndommen som sitter litt i meg. 

Da jeg vokste opp på 70/80-tallet var det vanlig at besøket ble sendt på rommet mens familien i huset spiste (selvsagt ikke om besøket var avtalt, da fikk man mat). Det var helt uhørt å spørre om mat eller drikke mens man var på besøk, dette ble sett på som tigging. Det å "tigge mat" var noe av det mest skamfulle man kunne gjøre, for ingen ville vel være moren til ungen som går rundt og tigger. 

 

Anonymkode: 9f375...87a

Jeg reagerer ikke på at barn sier de er sultne i alle fall. Men jeg har hatt barn her som konstant maser om is og godteri og kommer med utbrudd som "Åh! Hvorfor får vi aldri noe godt her?!" Så det å spørre pent om å få en brødskive blir liksom ingenting i forhold...

Anonymkode: 53aa7...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...