Gå til innhold

Vanskelige barn, lette tenåringer og omvendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sa til da barna mine var små og langt over normalt krevende "jaja, du får det nå i stedet, men da får du rolige tenåringer", og jeg har faktisk hørt liknende flere ganger. Ikke bare den veien, men omvendt også, altså at de med rolige og greie barn får høre at de vil få det igjen når de blir tenåringer. 

Nå er mine eldste godt uti tenårene (16 og 18 år), og det stemmer faktisk. De har vært, og er, noen engler. Minimalt med humørsvingninger, høflige, rolige og hjelpsomme. Liker seg rett nok best på rommene og er litt late og vimsete av seg, men aldri noe tull, smelling med dører eller frekkhet. 

Jeg regner jo med at det egentlig ikke er så mye i det som blir sagt, men hadde vært morsomt å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 7c8a6...b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det håper jeg virkelig stemmer 😂😂

Anonymkode: 5916c...e87

Skrevet

Det har nok noe med oppdragelse å gjøre tror jeg, enkle småbarn oppdrar nærmest seg selv og da kan tenårene bli problematiske når intet grunnlag er lagt... 

Akrive og utfordrende småbarn krever tett oppfølging og oppdragelse, da er et godt grunnlag lagt for tenårene. 

Barn blir også påvirket av sine omgivelser, er eldstemann en "apekatt" tar yngre søsken etter, men er eldste et rolig barn tar yngre søsken etter det også.

Mange ting som spiller inn tenker jeg. 

Eldste her har det aldri vært noen problemer med, hverken som liten eller stor, han er nå 19 år 

Nest eldste var et veldig enkelt barn, alltid blid og veldig godt likt. Han ble litt innesluttet når tenårene kom, den utadvendte oversosiale sprudlekoppen ble nærmest litt introvert. Nå er han 16 og på god vei ut av tenåringsskallet sitt igjen. Aldri vært noe bråk da, aldri stygg i munnen, slamring med dører eller slike ting. 

Anonymkode: c0316...8c0

Skrevet

Stemte med søster og meg. Vi var en av hver. Begge mine var et helvete til de var fem. Nå er de 16 og 14 og ikke styr ennå. Høflige og greie begge to. 

Anonymkode: 416f1...a87

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har nok noe med oppdragelse å gjøre tror jeg, enkle småbarn oppdrar nærmest seg selv og da kan tenårene bli problematiske når intet grunnlag er lagt... 

Akrive og utfordrende småbarn krever tett oppfølging og oppdragelse, da er et godt grunnlag lagt for tenårene. 

Barn blir også påvirket av sine omgivelser, er eldstemann en "apekatt" tar yngre søsken etter, men er eldste et rolig barn tar yngre søsken etter det også.

Mange ting som spiller inn tenker jeg. 

Eldste her har det aldri vært noen problemer med, hverken som liten eller stor, han er nå 19 år 

Nest eldste var et veldig enkelt barn, alltid blid og veldig godt likt. Han ble litt innesluttet når tenårene kom, den utadvendte oversosiale sprudlekoppen ble nærmest litt introvert. Nå er han 16 og på god vei ut av tenåringsskallet sitt igjen. Aldri vært noe bråk da, aldri stygg i munnen, slamring med dører eller slike ting. 

Anonymkode: c0316...8c0

Ja, det høres fornuftig ut. Nest minste blir straks 13 år og har alltid vært som din 16-åring, men er nå blitt mer introvert og trives best alene på rommet, men er ellers like blid og hyggelig. 

HI

Anonymkode: 7c8a6...b33

Skrevet

Eldste her var et krevende barn, en krevende ungdom og nå en krevende voksen. Mellomste er 12 nå, var et rolig barn, og er foreløpig veldig rolig. Minste er 10 og var et svimete lite barn, og er foreløpig rolig, men aner ikke hva det blir senere med de to minste da.

Anonymkode: ae078...f91

Skrevet

Mine har vært ganske greie hele tiden.

Anonymkode: fedb4...4c3

Skrevet

Jeg var visstnok et svært enkelt og greit barn til jeg ble 14 år. Jeg skjemmes når jeg tenker på det helvete jeg lagde hjemme 🙈 

Min datter har vært mer krevende. Jeg må sette svært tydelige grenser med godhet og klokskap. Det fungerer. Nå er hun 12 år og langt mer harmonisk. Håper det varer😊 

Anonymkode: 74d22...ccf

Skrevet

Min har vært et rolig barn, er fortsatt rolig, pliktoppfyllende og snill.

Anonymkode: 1a840...516

Skrevet

Min eldste var vanskelig barn og vanskelig tenåring, men ble en super russ, og er en helt av en tjueåring nå. Ingen rusmidler, ikke engang øl, ingen risikoatferd, ingen «dårlige kompiser», ikke noe råkjøring - ikke noe tull.

Nr. 2: verdens snilleste barn, ganske sta tenåring, kan være utspekulert og frekk i munnen, men lytter til fornuft ca annen hver dag.

Nr 3: blir 13 til høsten - var en ganske sta unge som liten, men er blitt veslevoksen og fornuftig. Høflig som få. Følger regler.

Anonymkode: 8168c...12f

Skrevet

Min eldste har vært utrolig krevende i alle år, og er det fortsatt nå som voksen. Yngste har alltid vært veldig rolig, og er fortsatt det nå som 14 åring. 

Anonymkode: 3deab...add

Skrevet

To av mine har vært enkle hele veien, de to andre var små tornadoer som barn. Tornadoene krevde mye mer oppdragelse enn de enkle, men alle har blitt flotte og rolige ungdommer. Aldri noe tull. Da det stod på som verst for den ene sa faktisk psykologen at mange barn mer eller mindre oppdrar seg selv ved å observere verden rundt seg, mens andre må veiledes og trygges hele veien. Vi har fått noen grå hår av villbassene våre, men vi har historier å se tilbake på som er fantastiske i ettertid (og mareritt da vi stod midt i det). Hos oss har i alle fall tenåringstiden vært den roligste og hyggeligste, uansett «utgangspunk».

Anonymkode: 120a1...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...