Gå til innhold

Å bli ufør


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om det er mulig å bli ufør rett fra sosial stønad? 

Da jeg måtte ut av et voldelig forhold å flytte langt vekk fra han med barna så ble jeg satt på sosial hjelp. Jeg har ikke vært i jobb på 7 år pga at jeg har vært innesperret i dette forholdet. 

Mens jeg sto på sosial hjelp så har jeg vært utsatt for en bilulykke. Jeg ble påkjørt. Min advokaten og arbeidsveilederen som jeg er satt i kontakt med via Nav mener at vi skal snakke ufør allerede. Men er det mulig rett fra sosial hjelp? Hvordan vil de regne ut en sum for meg når jeg ikke har hatt inntekt på flere år? Hva er laveste sats? 

Arbeidsveilederen vil ha et møte da hun ikke ser hvilke jobb hun kan prøve meg ut i fordi Nav krever det. Jeg kjenner at jeg blir forvirret og usikker. 

Takker for alle svar! 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min ble uføretrygdet da hun fylte 18 uten å ha hatt inntekt før, så regner med det er mulig når man går på sosialstønad også, i tilfeller som er helt klare og ikke trenger å avklares på aap først. Minstesatsen er 2,48 G hvis du er enslig.

Anonymkode: bee66...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min ble uføretrygdet da hun fylte 18 uten å ha hatt inntekt før, så regner med det er mulig når man går på sosialstønad også, i tilfeller som er helt klare og ikke trenger å avklares på aap først. Minstesatsen er 2,48 G hvis du er enslig.

Anonymkode: bee66...e3d

Tusen takk for svar!

Da må jeg spørre hva 2,48 G er for noe? Jeg har ikke erfaring fra Nav fra før av. Jeg er enslig med barn under 16år. 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar!

Da må jeg spørre hva 2,48 G er for noe? Jeg har ikke erfaring fra Nav fra før av. Jeg er enslig med barn under 16år. 

Anonymkode: 5a279...28e

G = grunnbeløp, og 1 G er pr nå = 98 858. Så 2,48 G = 247 647 kroner

Anonymkode: b7f7d...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

G = grunnbeløp, og 1 G er pr nå = 98 858. Så 2,48 G = 247 647 kroner

Anonymkode: b7f7d...b03

Tusen takk for hjelpen 😊

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for hjelpen 😊

Anonymkode: 5a279...28e

Du får og barnetillegg hvis uføretrygd og barnetillegg ikke overstiger 95 % av det du hadde fra før. Hvis den er det, så blir barnetillegget redusert, det gjør det og hvis du ikke har full trygdetid eller barnet selv tjener 1 G

Anonymkode: b7f7d...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er syk, bør du søkes over på AAP (arbeidsavklaringspenger). Minstesatsen det er mer enn livsopphold på sosialstønad.  Om man kan forvente at uføresøknaden skal godkjennes uten arbeidsutprøving, bør det være en såkalt kurantsak. Altså så alvorlig at det et innlysende at man er for syk til et hvert yrke, som uhelbredelig kreft, psykisk utviklingshemming, lam fra nakke og ned, ALS osv. Altså må man være så syk at arbeidsutprøving ikke kan gjennomføres eller ikke har noen hensikt, og det nåløyet er nok så trangt. 

Anonymkode: fe3ea...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobbet du med før du ble innelåst i det forholdet? 

Egentlig er uføretrygd 66% av de beste 3 av de siste 5 år. Men det finnes unntak, jeg vet ikke om det er mulig for deg å få det. Jeg hadde vært hjemme med små barn (under skolealder) og det regnes nav som omsorgsår, så de ble ikke tatt med i grunnlaget. De gikk hele 10 år tilbake og tok de beste 3 av siste 10 år, omregnet til full tid i dagens penger og brukte det som grunnlag. Så jeg fikk mer enn minstesats selv om jeg ikke hadde jobbet fullt på mange mange år. 

Anonymkode: 1e785...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er syk, bør du søkes over på AAP (arbeidsavklaringspenger). Minstesatsen det er mer enn livsopphold på sosialstønad.  Om man kan forvente at uføresøknaden skal godkjennes uten arbeidsutprøving, bør det være en såkalt kurantsak. Altså så alvorlig at det et innlysende at man er for syk til et hvert yrke, som uhelbredelig kreft, psykisk utviklingshemming, lam fra nakke og ned, ALS osv. Altså må man være så syk at arbeidsutprøving ikke kan gjennomføres eller ikke har noen hensikt, og det nåløyet er nok så trangt. 

Anonymkode: fe3ea...9c0

Jeg har ikke bedt om å vurderes for ufør selv. 

Skadeomfanget er ikke helt avklart ennå. 

Har vært igjennom 2 lengre rehabiliteringer. 

Det som er problemet i dag er brudd som ligger pent men som ikke gror. Store synlige arr som har tatt hele selvtilliten min. En hodeskade som gjør at jeg ikke kan tolke folks følelsesmessige behov eller tilstand. Øyeskade av hodeskaden. Fremdeles litt uklart hvilken grad, men det virker som at øyet sakte men sikkert slutter å fungere. Dårlig korttidsminne. Hudlammelser mange steder. Nervesmerter. Aner ikke helt hva det går ut på ennå for jeg har ikke lest alt legene har gitt meg. Det blir bare for mye. Men vondt er det i alle fall. Prolapser, 3 eller 4. Orker ikke sjekke papirene nå. Wiplash. Knuste tenner, derav smerter og kjevesmerter. Ødelagte armer fra skulder til finger. Alt jeg gjør må modereres for det blusser opp betennelser hele tiden. Men jeg må jo prøve å leve og fungere! Traumer hsr ikke kommet ennå, men jeg har ikke bearbeidet eller følt på det som skjedde ennå, men de mener de kommer. Jeg kan ikke vente på slikt i hverdagen. Dårligere søvn pga smerter.  

Tror det er en grei oppsummering. 

Håper fremdeles at ting kan gå fremover og at jeg kan være til hjelp i samfunnet og ikke bare en belastning. 

Hi

 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke bedt om å vurderes for ufør selv. 

Skadeomfanget er ikke helt avklart ennå. 

Har vært igjennom 2 lengre rehabiliteringer. 

Det som er problemet i dag er brudd som ligger pent men som ikke gror. Store synlige arr som har tatt hele selvtilliten min. En hodeskade som gjør at jeg ikke kan tolke folks følelsesmessige behov eller tilstand. Øyeskade av hodeskaden. Fremdeles litt uklart hvilken grad, men det virker som at øyet sakte men sikkert slutter å fungere. Dårlig korttidsminne. Hudlammelser mange steder. Nervesmerter. Aner ikke helt hva det går ut på ennå for jeg har ikke lest alt legene har gitt meg. Det blir bare for mye. Men vondt er det i alle fall. Prolapser, 3 eller 4. Orker ikke sjekke papirene nå. Wiplash. Knuste tenner, derav smerter og kjevesmerter. Ødelagte armer fra skulder til finger. Alt jeg gjør må modereres for det blusser opp betennelser hele tiden. Men jeg må jo prøve å leve og fungere! Traumer hsr ikke kommet ennå, men jeg har ikke bearbeidet eller følt på det som skjedde ennå, men de mener de kommer. Jeg kan ikke vente på slikt i hverdagen. Dårligere søvn pga smerter.  

Tror det er en grei oppsummering. 

Håper fremdeles at ting kan gå fremover og at jeg kan være til hjelp i samfunnet og ikke bare en belastning. 

Hi

 

Anonymkode: 5a279...28e

Men hvis NAV snakker om å søke uføretrygd, burde de få deg over på rett ytelse nå. Så lenge du er syk, bør du få AAP i stedet for sosialstønad. Da vil du få minstesats som ligger over sosialsatsene. 
Jeg ser at du ramser opp omfattende skader, men for å få innvilget uføretrygd må det være varig. Mange av de tingene du nevner, vil kunne bli bedre med tiden. Nå er det verken NAV lokalt eller fastlegen/spesialister som avgjør uføresøknaden, men NAV arbeid og ytelser i et annet fylke. De kjenner ikke deg og din sak. De ser på dokumentasjonen, og hvor vidt de mener du har varig nedsatt arbeid- og inntektsevne. De kan kreve mer rehabilitering, behandling og utprøving før de åpner opp for å søke uføretrygd. Da må NAV lokalt skrive en arbeidsevnevurdering. Hvis denne blir godtatt, kan man søke. Hvis du er ung, har det blitt vanskeligere å få gjennomslag. De vil at alt skal prøves. 
Jeg sier ikke dette for å være negativ, men for at du skal være forberedt på at det kan være en kronglete vei foran deg. Men først av alt bør du over på AAP, det er rett ytelse for deg. 

Anonymkode: fe3ea...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke bedt om å vurderes for ufør selv. 

Skadeomfanget er ikke helt avklart ennå. 

Har vært igjennom 2 lengre rehabiliteringer. 

Det som er problemet i dag er brudd som ligger pent men som ikke gror. Store synlige arr som har tatt hele selvtilliten min. En hodeskade som gjør at jeg ikke kan tolke folks følelsesmessige behov eller tilstand. Øyeskade av hodeskaden. Fremdeles litt uklart hvilken grad, men det virker som at øyet sakte men sikkert slutter å fungere. Dårlig korttidsminne. Hudlammelser mange steder. Nervesmerter. Aner ikke helt hva det går ut på ennå for jeg har ikke lest alt legene har gitt meg. Det blir bare for mye. Men vondt er det i alle fall. Prolapser, 3 eller 4. Orker ikke sjekke papirene nå. Wiplash. Knuste tenner, derav smerter og kjevesmerter. Ødelagte armer fra skulder til finger. Alt jeg gjør må modereres for det blusser opp betennelser hele tiden. Men jeg må jo prøve å leve og fungere! Traumer hsr ikke kommet ennå, men jeg har ikke bearbeidet eller følt på det som skjedde ennå, men de mener de kommer. Jeg kan ikke vente på slikt i hverdagen. Dårligere søvn pga smerter.  

Tror det er en grei oppsummering. 

Håper fremdeles at ting kan gå fremover og at jeg kan være til hjelp i samfunnet og ikke bare en belastning. 

Hi

 

Anonymkode: 5a279...28e

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får AAP. Anket du avslaget?

Anonymkode: b7f7d...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en alvorlig bilulykke, 100 % ufør, men siden jeg var ung, sto jeg på AAP i 8 år. Ble bare ett møte på Delta, hun så at jeg sleit bare å sitte å snakke en halvtime. Jeg hadde mange spesialister i ryggen, men likevel ble jeg sendt hit og dit av nav. Inkludert 1 mnd opphold på rehabiliteringssenter som ga meg 0.Regner med at de sender deg litt rundt før du får innvilget ufør. Bare behandlingstiden tar gjerne 8 mnd. 

Anonymkode: bdae9...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke bedt om å vurderes for ufør selv. 

Skadeomfanget er ikke helt avklart ennå. 

Har vært igjennom 2 lengre rehabiliteringer. 

Det som er problemet i dag er brudd som ligger pent men som ikke gror. Store synlige arr som har tatt hele selvtilliten min. En hodeskade som gjør at jeg ikke kan tolke folks følelsesmessige behov eller tilstand. Øyeskade av hodeskaden. Fremdeles litt uklart hvilken grad, men det virker som at øyet sakte men sikkert slutter å fungere. Dårlig korttidsminne. Hudlammelser mange steder. Nervesmerter. Aner ikke helt hva det går ut på ennå for jeg har ikke lest alt legene har gitt meg. Det blir bare for mye. Men vondt er det i alle fall. Prolapser, 3 eller 4. Orker ikke sjekke papirene nå. Wiplash. Knuste tenner, derav smerter og kjevesmerter. Ødelagte armer fra skulder til finger. Alt jeg gjør må modereres for det blusser opp betennelser hele tiden. Men jeg må jo prøve å leve og fungere! Traumer hsr ikke kommet ennå, men jeg har ikke bearbeidet eller følt på det som skjedde ennå, men de mener de kommer. Jeg kan ikke vente på slikt i hverdagen. Dårligere søvn pga smerter.  

Tror det er en grei oppsummering. 

Håper fremdeles at ting kan gå fremover og at jeg kan være til hjelp i samfunnet og ikke bare en belastning. 

Hi

 

Anonymkode: 5a279...28e

Du burde gå på AAP. Jeg har jo alt det du beskriver pluss ptsd, gikk på AAP. Men husker de sendte meg på sosialkontoret først.. Helt feil. Snakk med noen andre på nav, eller snakk med advokat. 

Anonymkode: bdae9...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får AAP. Anket du avslaget?

Anonymkode: b7f7d...b03

Nei jeg anket ikke, men det kan jeg gjøre. Har akkurat fått avslag. 

Hi 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg anket ikke, men det kan jeg gjøre. Har akkurat fått avslag. 

Hi 

Anonymkode: 5a279...28e

Hva begrunner de avslaget med? Hvis lege/psykolog kan gi en erklæring på at du er mer enn 50% syk til et hvert yrke, har du krav på AAP. 
Tror du må ta en prat med legen din på nytt, som da må sende en bedre legeattest med søknaden/anken. 

Anonymkode: fe3ea...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva begrunner de avslaget med? Hvis lege/psykolog kan gi en erklæring på at du er mer enn 50% syk til et hvert yrke, har du krav på AAP. 
Tror du må ta en prat med legen din på nytt, som da må sende en bedre legeattest med søknaden/anken. 

Anonymkode: fe3ea...9c0

Da skal jeg ta det opp med legen! 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er prisgitt leger som skriver gode attester altså, har du en som skriver elendige attester er du sjanseløs i nav-systemet.

Men du har vel noen spesialister på din side også? De kan også skrive attester som kan følge klagen.

Anonymkode: 1e785...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er prisgitt leger som skriver gode attester altså, har du en som skriver elendige attester er du sjanseløs i nav-systemet.

Men du har vel noen spesialister på din side også? De kan også skrive attester som kan følge klagen.

Anonymkode: 1e785...d96

Ja legen min fulgte alltid bare halvveis med. Så nesten litt flaks at legen bare slutta så jeg måtte få meg en ny lege. 

Anonymkode: 5a279...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...