Gå til innhold

Kan barnet sykle denne strekningen alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 9 år. Hun vil gjerne sykle til skolen. 1,5 km av skoleveien er uten gangvei med 50 km/t fartsgrense. Vi har nå syklet denne strekningen med henne en del ganger, og hun klarer det bra. Kan hun sykle denne strekningen alene? Eller er det litt for tidlig for ei på 9 år?

Anonymkode: 2eee9...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg si er livsfarlig. En niåring er for ung til å forstå trafikkbildet og klarer ofte ikke å vurdere fart, retning, bremseavstand ol riktig. Sidesynet er heller ikke ferdiutviklet. De fleste unger vil jo overleve, men faren for at hun blir alvorlig skadet eller drept er alt for stor til at jeg vil kalle det forsvarlig. Etter min meni g bør foreldre som slipper ungene sine ut på veien slik tilrales for uaktsomt drapsforsøk.

Anonymkode: 81693...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at anbefalingen fra Trygg trafikk er 12 år, eller 5.klasse.

Jeg hadde nok ikke latt min 9-åring sykle om det ikke var fortau. Mine har syklet til skolen av og til fra 3.klasse, men her er det fortau hele veien og 30-sone (vi bor på feltet bak skolen så de trenger ikke ut på noen større vei)

Anonymkode: 0311d...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortau? I såfall hadde jeg latt henne gjøre det, men ikke hvis det ikke er. Her er det 50 meter helt i starten uten fortau og med 40-grense, og jeg følger min 9-åring det stykket, og møter han der når han kommer hjem. Han får ikke under noen omstendigheter sykle der, men må gå av sykkelen og trille den, selv om han er sammen med meg.

Det er en del trafikk da, mange som ikke følger fartsgrensen og ingen mulighet til å svinge noe særlig utenom myke trafikkanter pga konstant møtende trafikk. Det er godt mulig det er mer forsvarlig andre steder.

Anonymkode: e6d62...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei jente på 9 år. Hun vil gjerne sykle til skolen. 1,5 km av skoleveien er uten gangvei med 50 km/t fartsgrense. Vi har nå syklet denne strekningen med henne en del ganger, og hun klarer det bra. Kan hun sykle denne strekningen alene? Eller er det litt for tidlig for ei på 9 år?

Anonymkode: 2eee9...c34

Det kommer jo helt an på veistrekningen. Er det ute på et jorde, hvor sikten er bra, få biler som kjører, og de få som kjører, er forberedt på barn, så er jo det noe helt annet enn en uoversiktelig vei med mange og uvørne sjåfører. 

Anonymkode: 79c69...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et barn på barneskolen (høyere enn 3.klasse) som sykler 1,5 km. I 80-sonen daglig alene. Det er langs veien ettersom det ikke er gangvei der og det er mye tungtrafikk og grisekjøring. Fikk vondt i magen første gang jeg så det. Hadde aldri i verden latt mitt barn sykle der, jeg tør det ikke selv engang 

Anonymkode: 62a88...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen mistet sønnen sin på den måten. Han syklet alt for fort ned en bakke og klarte ikke en sving.

Anonymkode: 81693...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2020 at 4:12 PM, Anonym bruker said:

Naboen mistet sønnen sin på den måten. Han syklet alt for fort ned en bakke og klarte ikke en sving.

Anonymkode: 81693...aa2

brukte han hjelm? for hvis han gjorde det gikk det ikke så ille, dette er skremselpropaganda

Anonymkode: 02c02...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

brukte han hjelm? for hvis han gjorde det gikk det ikke så ille, dette er skremselpropaganda

Anonymkode: 02c02...0f0

Han brukte hjelm, ja. Lå i koma i ca 5 uker før de ga opp å redde ham. Hjelm hjelper ofte, men den tåler ikke hva som helst og beskytter ikke annet enn hode.

Anonymkode: 81693...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Han brukte hjelm, ja. Lå i koma i ca 5 uker før de ga opp å redde ham. Hjelm hjelper ofte, men den tåler ikke hva som helst og beskytter ikke annet enn hode.

Anonymkode: 81693...aa2

skjedde nesten det samme her med en jeg kjenner, han ble skadd,men ikke varig

Anonymkode: 02c02...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...