Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Er mennesker som lever i demokratier lykligere enn de som lever i diktaturer? Hvilke ekteskap fungerer egentlig best? Tvangsekteskap, arrangerte ekteskap, fornuftsekteskap eller forelskelsesekteskap? Hvordan bør man egentlig avgjøre hvilke regler som skal gjelde i et samfunn? Hva bør vektlegges? Lykke i dag, lykke for fremtidige generasjoner mennesker? Skal vi bry oss om dyrs lykke? Den sterkestes rett? Anonymkode: d9577...186
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Først må du definere samfunn... Anonymkode: a9124...9ee
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Det ideelle i mine øyne ville vært en form for kommunisme som faktisk fungerte. Der alle jobbet etter beste evne og fikk etter behov. Der alle hadde som mål at alle skulle ha det bra. Dessverre ville dette aldri fungert, da mennesker er langt fra ideelle skapninger, og korrumpering, grådighet og kameraderi kommer i veien. Anonymkode: b899e...6e8
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først må du definere samfunn... Anonymkode: a9124...9ee Må jeg egentlig det? Spørsmålet gjelder både små samfunn som en familie og store samfunn som innbyggerene i et land. Jeg kan jo prøve med noe sånt som "gruppe mennesker som lever sammen" Anonymkode: d9577...186
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Må jeg egentlig det? Spørsmålet gjelder både små samfunn som en familie og store samfunn som innbyggerene i et land. Jeg kan jo prøve med noe sånt som "gruppe mennesker som lever sammen" Anonymkode: d9577...186 Du trenger ikke prøve. Ordet er selvforklarende, hvis du ser på det. "Sam-funn", folk som har funnet sammen, det vil si mennesker som har noe til felles som gjør at de finner sammen, finner det naturlig å være i et fellesskap, føler tilhørighet til hverandre. Anonymkode: f7511...f6d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 Dette er det jo forsket mye på, så du trenger egentlig ikke å lure på det. Norge er kåret til et av de landene i verden hvor befolkningen, generelt sett, er mest lykkelig. De andre i topp, er nabolandene våre. Felles for alle er nettopp demokratiet, og en relativt jevn fordeling av rikdommen vår. Så det at man har frihet til å velge og å ytre seg, samt er sikkerhetsnett i form av et velferdssamfunn, gir lykkelige innbyggere. Og det vil jeg tro at kan overføres til ekteskapet også, altså at lykken er størst når man velger partneren selv og lever sammen som likeverdige. Anonymkode: 7b1c9...bae
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er det jo forsket mye på, så du trenger egentlig ikke å lure på det. Norge er kåret til et av de landene i verden hvor befolkningen, generelt sett, er mest lykkelig. De andre i topp, er nabolandene våre. Felles for alle er nettopp demokratiet, og en relativt jevn fordeling av rikdommen vår. Så det at man har frihet til å velge og å ytre seg, samt er sikkerhetsnett i form av et velferdssamfunn, gir lykkelige innbyggere. Og det vil jeg tro at kan overføres til ekteskapet også, altså at lykken er størst når man velger partneren selv og lever sammen som likeverdige. Anonymkode: 7b1c9...bae Både Afganistan og Sør-Sudan som er vurdert som de minst lyklige er også demokratier. Det synes jeg ikke ser ut til å være vesentlig i seg selv. De landene har vel også relativt jevnt fordelt rikdom med noen få untak? Vellferdssamfunnet og sikkerhetsnettet står derimot mye svakere i de landene. Så er også spørsmålet om "lykke" er riktig å styre etter og eventuelt hvem sin lykke som er viktigst. Anonymkode: d9577...186
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Både Afganistan og Sør-Sudan som er vurdert som de minst lyklige er også demokratier. Det synes jeg ikke ser ut til å være vesentlig i seg selv. De landene har vel også relativt jevnt fordelt rikdom med noen få untak? Vellferdssamfunnet og sikkerhetsnettet står derimot mye svakere i de landene. Så er også spørsmålet om "lykke" er riktig å styre etter og eventuelt hvem sin lykke som er viktigst. Anonymkode: d9577...186 Hvor i all verden har du hentet den informasjonen fra? Her er du faktisk helt på jordet. FN har utarbeidet en skala over hvor tilfredse og lykkelige innbyggere i et land er, i snitt, og de landene du nevner er ikke en gang blant topp 20. Og lykke i dette tilfellet handler om hvor stor prosentandel av et lands befolkning som opplever det som at de har det godt og er tilfreds med livet sitt. https://www.fn.no/Statistikk/Lykkeindeks Anonymkode: 7b1c9...bae
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor i all verden har du hentet den informasjonen fra? Her er du faktisk helt på jordet. FN har utarbeidet en skala over hvor tilfredse og lykkelige innbyggere i et land er, i snitt, og de landene du nevner er ikke en gang blant topp 20. Og lykke i dette tilfellet handler om hvor stor prosentandel av et lands befolkning som opplever det som at de har det godt og er tilfreds med livet sitt. https://www.fn.no/Statistikk/Lykkeindeks Anonymkode: 7b1c9...bae Det er jo det jeg sier. Det er land som er MINST lyklige, selv om de er demokratier med relativt jevnt fordelt rikdom (fattigdom). Anonymkode: d9577...186
Nyttårs barn Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Jeg tror at et arrangert ekteskap fort kan være like vellykket som et basert på forelskelse. Men så er det noe med å få gjøre sine egne feil. Noe av problemet i vårt land er at det er så enormt med valgmuligheter. Du kan bli nesten hva du vil og gjøre så utrolig mye at det også blir en voldsom fallhøyde.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo det jeg sier. Det er land som er MINST lyklige, selv om de er demokratier med relativt jevnt fordelt rikdom (fattigdom). Anonymkode: d9577...186 Ah, beklager, jeg misforstod formuleringen din litt! Det kan selvfølgelig utdypes til å gjelde fungerende demokratier, og det er ikke disse landene, like lite som f.eks. Russland som også later som om de er et demokrati. I tillegg er bildet selvfølgelig mer sammensatt, f.eks. er frihet og tillit viktige nøkkelfaktorer. Frihet til å velge selv og ytre seg fritt, og tillit både til dem som styrer landet og til sine medborgere. Dette er ting som definitivt ikke er tilstede i de landene du trekker fram. Anonymkode: 7b1c9...bae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå