Gå til innhold

Hvor lenge sover deres 14åringer i helger/fridager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opp klokken 9 uansett, hvis ikke blir det problemer på mandag. Vi har prøvd å la han sove til 13, det ødela hele uka. Heldigvis er han lett å få opp, lite dramatisk. Var verre med datteren vår, men hun klarer seg selv nå. 

Anonymkode: cb128...0a9

Fornuftig!

Anonymkode: acaec...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine må opp senest 11. Synes det er litt i seneste laget, men det er kompromiet. Ofte er de oppe tidligere pga trening/konkurranse iallefall en av dagene.

Ungdommer har et større søvnbehov generelt men det gir iKle god «søvnhygiene» å sove til langt ut på ettermiddagen. Da blir det vanskeligere å sovne på kvelden igjen..

hvis ungdommen ikke er uthvilt til 11-12 på formiddagen så har de sovnet for sent. Har de et søvnunderskudd de må ta igjen så har de lagt seg for sent De tidligere dagene i uka. Ingen ungdommer MÅ legge seg så sent på hverdagene at de Akkumulerer underskudd på søvn. Det er et valg om de legger seg kl 23 eller kl 02 når de må opp igjen kl 07....

Anonymkode: 2454c...a4d

Min 13 åring, legger seg 21.30 på hverdagene, og får underskudd på søvn. Og sover gjerne til 12-13 i helgene, selv om han legger seg senest 24 i helgene. 

Anonymkode: 32a9c...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 13 åring, legger seg 21.30 på hverdagene, og får underskudd på søvn. Og sover gjerne til 12-13 i helgene, selv om han legger seg senest 24 i helgene. 

Anonymkode: 32a9c...7fd

Kanskje 13-åringen da bør legge seg tidligere både i hverdagen og på helg?

Anonymkode: 2454c...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2020 den 11.44, Anonym bruker skrev:

Vår kan lett sove til 10-11 om vi ikke vekker henne. 

Anonymkode: fcf6c...407

Det er jo helt normalt for ungdommer. Ungdommer trenger mere søvn. 

Anonymkode: 5b473...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Noen ganger våkner de av seg selv i 9-10-tiden mens andre ganger må de vekkes. Vekker de vanligvis mellom 10 og 11 i så fall. Ikke greit å snu døgnet helt selv om det er helg. Har en på 13 og en på snart 16.

Anonymkode: f1fdc...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14-åringen min får sove til hun våkner av seg selv i helgene om vi ikke har planer Det er vanligvis rundt kl 12-13. Det er sjelden noe problem å få henne opp om morgenen når hun skal på skolen uansett.

Helsesykepleier og ei fra Uteseksjonen fortalte om ungdoms søvnmønster på et foreldremøte. Det er faktisk biologisk at de blir nattugler og heller sover frempå i tenårene. I tillegg til at de trenger mye søvn Det har noe med at melatoninnivået hos ungdom er annerledes enn hos både barn og voksne som blir trøttere tidligere på kvelden og våkner tidligere om morgenen. Så de mente at hadde det vært praktisk mulig burde ungdomsskolene helst startet dagen i 10-11 tiden... 

Anonymkode: d18da...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

14-åringen min får sove til hun våkner av seg selv i helgene om vi ikke har planer Det er vanligvis rundt kl 12-13. Det er sjelden noe problem å få henne opp om morgenen når hun skal på skolen uansett.

Helsesykepleier og ei fra Uteseksjonen fortalte om ungdoms søvnmønster på et foreldremøte. Det er faktisk biologisk at de blir nattugler og heller sover frempå i tenårene. I tillegg til at de trenger mye søvn Det har noe med at melatoninnivået hos ungdom er annerledes enn hos både barn og voksne som blir trøttere tidligere på kvelden og våkner tidligere om morgenen. Så de mente at hadde det vært praktisk mulig burde ungdomsskolene helst startet dagen i 10-11 tiden... 

Anonymkode: d18da...57c

Hvilken forskning er det basert på?

https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-internett/ungdom-trenger-mer-sovn-men-sover-mindre/635924

Undsommens døgnrytme er biologisk bestemt og ja, i puberteten forskyves døgnrytmen. Men ikke så til de grader som det kan synes. Mye er utslag av dårlig adferd; de legger deg for sent, de står opp for sent, de spiller på nett/PC og de bruker for mye sosiale medier på kveld/natt

Anonymkode: 2454c...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

du er bare ondskapsfull som liker å plage ungene dine med å vekke de når en først har mulighet til å sove til 14. Slemt av deg!

Anonymkode: f9ff5...b88

Det som er virkelig slemt, er jo å la ungene snu døgnet hver helg. 

Anonymkode: 80251...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig!

Anonymkode: acaec...092

Helt enig. 

Anonymkode: 80251...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken forskning er det basert på?

https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-internett/ungdom-trenger-mer-sovn-men-sover-mindre/635924

Undsommens døgnrytme er biologisk bestemt og ja, i puberteten forskyves døgnrytmen. Men ikke så til de grader som det kan synes. Mye er utslag av dårlig adferd; de legger deg for sent, de står opp for sent, de spiller på nett/PC og de bruker for mye sosiale medier på kveld/natt

Anonymkode: 2454c...a4d

Jeg rakk ikke opp hånda og ba om å se forskningsgrunnlaget.
Tror ingen er uenig i at å rangle til langt på natt er usunt. Men disse sa altså at døgnrytmen til ungdom er såpass forskjøvet at de ville hatt nytte av en senere start på skoledagen (men det kan de jo ikke få så vi har et ansvar for å få ungdommene våre i seng til rimelig tid i ukedagene) 

 

Anonymkode: d18da...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke tenåring ennå, men til alle som snakker om å legge seg for sent osv:

Da jeg var 14 la jeg meg 21 i ukedagene og hadde på klokke 07.40. I helgene la jeg meg ca klokken 22, og sov gjerne i minst 13-14 timer.

Tenåringer flest har et helt vanvittig behov for søvn, de blir jo nesten som spedbarn igjen. Husker det var verst midt i den største pubertetsbølgen, da sovnet jeg etter skolen en time eller to, sovna senest 21, og i helgene sov jeg ekstremt mye. Husker mamma tok meg med til legen fordi hun var sikker på at det var noe galt. Var ikke det, jeg var bare sliten av alle kroppens forandringer eller noe. Det gikk over etter et års tid den verste runden, da sov jeg også litt mindre. 

Anonymkode: 266cb...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...